Abeceda potápění

emimino  Vydáno: 05.08.01

Souhrn všech prvků abecedy potápění s uvedením věku, kdy s prvkem poprvé začínat

Jde o skupinu prvků seřazených od nejjednodušších po složitější, které můžeme začít cvičit od prvního seznámení dítěte s vodou. Rychlost postupu je individuální a určuje ji samo dítě, podle způsobu reakce na předchozí prvek. Vždy je dobré i při kladné reakci s dalším prvkem počkat 3 až 5 dní. Další prvek zařazujeme vždy až po zopakování prvků již zvládnutých.
Podstatou abecedy potápění je vytvoření podmíněného reflexu - zatajení dechu, případně zavření úst a očí na určitý signál (nejčastěji jde o oslovení a " ááá šup „, například " Verunko, ááá šup“ a provedení daného prvku). Mezi vyslovení oslovení a signálu a provedením prvku chvíli vyčkáme, aby dítě stačilo reagovat.
Po určité době začne dítě už při oslovení zatajovat dech, popřípadě zavírat ústa a oči. Tuto reakci nezneužíváme k předvádění před známými, způsobili bychom zánik vytvořeného reflexu - musí platit, že po oslovení a vyřčení signálu musí přijít voda - otření obličeje vodou, polití obličeje vodou, potopení.

Prvek A

První prvek abecedy potápění je otírání obličeje mokrou rukou směrem od čela, přes nos k bradě. Prvek opakujeme několikrát za den u umyvadla a to podobu minimálně jednoho týdne. S prvkem můžeme začít ihned po narození. Prvek provedeme tímto způsobem - oslovení dítěte jménem, „ááá šup“ a otření obličeje mokrou rukou.

Prvek B
Druhý prvek abecedy potápění je polévání obličeje dítěte kapkami vody. Vodu nabereme do dlaně, k obličeji přivedeme vždy z boku nikoliv zepředu (abychom nevytvářeli vizuální signál), dítě oslovíme jménem, „ááá šup“ a vodu vylijeme přes čelo na kořen nosu. Z počátku vodu ihned po polití toutéž rukou setřeme (opět pohyb přes čelo a nos k bradě), později necháme vodu na obličeji bez otření. Prvek můžeme nacvičovat několikrát denně u umyvadla, po dobu asi jednoho týdne - rychlost přechodu otírání obličeje od ponechání mokrého obličeje závisí na reakci dítěte a je zcela individuální.

Prvek C
Třetí prvek zařadíme až pokud si dítě zcela zvyklo na polévání obličeje kapkami vody bez následného otření. Prvek C spočívá v tom, že polívání obličeje rukou nahradíme poléváním obličeje kelímkem. Do kelímku nabereme vodu, kelímek přiblížíme z boku (vyloučení vizuálního signálu), dítě oslovíme jménem, „ááá šup“ a vodu nalijeme přes čelo na kořen nosu. V kelímku má být tolik vody, aby délka polévání byla nejdříve půl vteřiny, později až tři vteřiny (půl vteřiny měříme vyslovením jedna, jednu vteřiny měříme vyslovením jednadvacet) - začínáme tedy postupně s vodou na dně, přes třetinu, polovinu a celý kelímek.

Prvek A-C provádíme již v novorozeneckém věku (v 1. měsíci). Tyto prvky lze procvičovat v malé vaničce a při malém množství vody, vždy v poloze na bříšku (svoji pravou ruku vložíme miminku pod bradu a chytíme je za levé ramínku nebo obráceně), neustále při tom sledujeme, zda má dítě nos nad vodou, správné držení znemožňuje dítěti otevírat ústa a proto mohou být spolu s bradou ponořena pod hladinou. Pokud přece jen dojde k napití, pak dítě zvedneme do svislé polohy a dítě vodu buď vyplivne nebo vypije - nereagujeme ale prudce, abychom dítě nevylekali. Prvek D
Tímto prvkem začíná zá:,–(ní změna - dítě poprvé potopíme. Dítě držíme v poloze na bříšku ( ruku vedeme pod bradou a držíme dítě za vzdálenější rameno, dítě oslovíme jménem a po „ááá šup“ polijeme obličej jako u prvku C, ještě však v průběhu polévání dítě krátce zhoupneme pod vodní hladinu. Prvek je velmi náročný jak pro rodiče tak pro dítě. Postup potopení nesmí být příliš rychlý, aby se dítě nepolekalo, ponoření i vynoření má být plynulé, mezi signálem a politím vodou necháme dítěti 0,5-1 vteřinu na uvědomění si, že přijde voda. Doba a hloubka ponoru je zpočátku malá - začínáme s mělkým ponořením (třeba jen po špičku nosu) po dobu 0,5 vteřin až po ponoření celé hlavičky po dobu 3 vteřin. Vše si nejdříve nacvičíme na panence - pokud nám koordinace dělá potíže můžeme postupovat tak, že oslovíme a signál vyslovíme my, vodu dítěti na obličej nalije partner a my dítě během polévání ponoříme. Počet ponoření provádíme podle reakcí dítěte, vždy ale mezi jednotlivými ponořeními dítě necháme dostatečně odreagovat jinou činností popřípadě pomocí hračky.

S prvkem D začínáme teprve po zvládnutí předchozích prvků, nejdříve však v období 2.-3. měsíce Prvek E
Vyslovíme signál - oslovení „ááá šup“ a potopení provedeme bez předchozího polití obličeje vodou. Délku ponoru postupně zvyšujeme od půl po tři vteřiny.

Prvek F
Postupujeme stejně jako u prvku E, jen v době, kdy je dítě ponořeno pod vodou, je na chvíli pustíme tak, aby se tělíčko vznášelo samostatně a po chvíli je opět uchopíme a vynoříme. Délku ponoru postupně zvyšujeme od půl po tři vteřiny.

Prvek G
Vyslovíme signál - oslovení „ááá šup“, mírně je nadneseme nad hladinu a upustíme do vody (nejlépe za hračkou), poté dítě vytáhneme a pokračujeme ve splývání na bříšku. Délku ponoru postupně zvyšujeme od půl po tři vteřiny.

Prvek H
Jde o pokračování prvku G, kde dítě necháme nejen se na hračku dívat, ale si i na ni sáhnout a hrát si s ní pod vodou. Délku ponoru postupně zvyšujeme až na pět vteřiny.

Po osvojení prvních čtyř prvků abecedy potápění, kdy dítě na oslovení a signál zatají dech a někdy i zavře ústa a oči a bez větších problémů reaguje na polití obličeje a následné potopení v délce až tří vteřin, začínáme s prvky, které jsou určené pro období 4.-6. měsíce.
Prvek E až H znamená pro dítě další velkou změnu - dříve při oslovení a vyslovení signálu následovala voda nejdříve shora, tedy přes čelo, kořen nosu až k bradě - nyní dochází k potopení bez předchozího polití, voda tedy přichází zespoda přes bradu, nos a čelo. Prvek I
Nácvik potápění po skoku - dítě po:,–(íme na břeh, chytíme je v podpaží a na signál je přeneseme do vody a potopíme.

Prvek J
Druhá fáze nácviku potopení po skoku - dítě postavíme na kraj břehu, chytíme je za ruce a necháme je odrazit se a potopit se - při odrazu nezapomeneme na vyslovení signálu

Prvek K
Třetí fáze nácviku potopení po skoku - k prvku přistoupíme po dokonalém zvládnutí prvku J. Dítě po:,–(íme, později postavíme na kraj břehu, a necháme je samostatně se odrazit ( nezapomenout při odrazu vyslovit signál) , po potopení do vody je vytáhneme, délku ponoru prodlužujeme až nakonec dokáže dítě z vody vyplavat samo.

Prvek L
Skok a ponoření za hračkou - po zvládnutí kroku K lákáme, aby dítě skočilo do vody za hračkou, kterou mu podáme po skoku a potopení pod hladinou

Prvek M
Vrchol potápění malých dětí - pohyb pod vodou - děti se na sebe pod vodou usmívají, mávají na sebe, schovávají se, plavou do kruhu, loví předměty na dně bazénku.

Prvek I až M je určen pro věkovou skupinu 6. - 12. měsíců. přistoupit k nim můžeme ale až po zvládnutí všech předchozích prvků abecedy potápění

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 5.0 bodů
 Váš příspěvek
 
jirka99
Nováček 4 příspěvky 03.06.03 13:04

Tento článek je velmi pěkně napsaný a celkem podrobně popisuje jak postupovat při výuce AP, ale řekla bych, že je čerpáno již ze starších zdrojů. Aspoň já jsem v něm našla pár a myslím, že dost podstatných odchylek od toho jak by se měla AP učit.
Za prvé 3-5 dnů na zvládnutí 1 prvku je dost málo, jelikož je potřeba aby si každý jednotlivý prvek dítě pořádně zažilo. Proto by mělo toto procvičování trvat 2-3 týdny, dle toho jak to dítě zvládá. Je nutné si uvědomit, že každý spěch a nedokonalé procvičení se nám může vrátit v pozdější době. A i děťátko, které se dobře potápí, se může při nepřiměřené zátěži zaseknout a my se pak musíme vrátit o několik prvků zpět a začínat znova. Proto rozhodně platí, že neni kam spěchat a že si vše důkladně procvičíme.
Za druhé: rozhodně nesouhlasím s postupem výuky AP v 1. měsíci na bříšku!!!
Dítě patří na bříško ve vodě až po 3. měsíci věku, kdy má zvládnuté 1.vzpřímení.
Na závěr chci jen říct, pokud se rozhodnete plavat se svým děťátkem, žádná knížka či časopis Vám nenahradí odbornou a praktickou pomoc zkušené instruktorky. Proto Vám doporučuji vyberte si vhodný baby club a radujte se z toho jak je Vaše děťátko šikovné a jak se umí pohybovat ve vodě.
Hodně krásných zážitků při plavání Vám všem přeje Jiřka.

Vložit nový komentář