Aktivní prožívání těhotenství

Vivian  Vydáno: 17.04.02

Pokud prožíváte těhotenství bez komplikací, máte mnoho možností, jak sobě i svému miminku těch devět měsíců zpríjemnit a učinit očekávání radostným.
Zkuste se vyhnout nekonečným měsícům bezmocného čekání ve stresu, nervozitě nebo nudě a nečinnosti.
Užijte si své ženské privilegium!

Aktivní způsob života
Nečekejte s rukama založenýma v klíně. Zdravému těhotenství prospívá aktivita. Pokud jste unavená, spěte, odpočívejte. Ale máte-li čas a chuť, využijte jej pro sebe, udělejte si program a žijte.
Aktivní způsob života prospěje Vašemu krevnímu oběhu, Vaší těhotenstvím zatěžované páteři, Vašim unaveným nohám, okysličí Vaši krev a Váš mozek vyplaví do oběhu endorfiny - substance, které Vám dodají pocit radosti, energie a optimismu a mimo jiné také působí proti bolesti a pocitům smutku.

Co dělat?
Vyhněte se aktivitám, které by Vás příliš namáhaly a vyčerpávaly, vnímejte pocity vlastního těla. Také pozor na možnost pádu, poranění břicha, event. mdlobu (která může potkat i jinak zdravou budoucí maminku).

Vyjděte si na procházku do přírody, do lesa, protáhněte se mezi stromy, osvěžte si nohy v chladivé vodě potoka, poslouchejte zvuky přírody. Nejlepší bude, když vyrazíte s partnerem nebo kamarádkou. To kdyby něco… A ve dvou se to přece lépe táhne!

Zkuste nenáročné protahovací a posilovací cviky, naučte se přitom správně dýchat. (Nechte se poučit. Ne všechny cviky jsou vhodné právě pro těhulky, mohla byste si i ublížit. Najděte si na eMimino.cz články o cvičení pro budoucí maminky, zajímejte se o vhodné aktivity.)

Choďte plavat! Cvičte ve vodě. Plavání a pohyb ve vodě je ideální na protažení celého těla, uvolňuje bolavá záda a nezatěžuje klouby tolik jako cvičení „na suchu“. Můžete se při něm také příjemně unavit a doma pokračovat sladkým a posilujícím spánkem.

Neseďte doma. Jeďte na výlet. Prohlédněte si nějaký krásný zámek nebo hrad, zajímavou výstavu, navštivte ZOO, botanickou zahradu, přírodní park, arboretum, interesantní přírodní rezervaci…možností je bezpočet!

Pokud počasí nepřeje venkovním aktivitám, můžete se věnovat zařizování dětského pokoje nebo přípravě prostoru pro budoucí život Vašeho drobečka, můžete zvelebovat svůj domov. Věnujte se svým zálibám. Pečujte o květiny a rostliny ve Vašem domově, malujte, kreslete, poslouchejte při tom nějakou živou, příjemnou hudbu - klidně si při tom zazpívejte, určitě se to bude líbit Vám i Vašemu miminku.

Aktivní způsob prozívání těhotenství Vám nedá tolik příležitostí k melancholii a zabývání se obavami a negativními myšlenkami. Pokud budete dělat cokoliv, co Vás bude bavit a těšit, budete své robátko i sebe bohatě zásobovat samými radostmi a pozitivní energií. To se velmi příznivě promítne do zdravého života Vás obou.

Autorka článku: Bronislava Prokešová, 14. dubna 2002

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 5.0 bodů
 Váš příspěvek
 
Anonymní  10.06.02 16:10

Ahoj,

zajimalo by me, co ze sportu mohu delat v prvnich trech mesicich tehotenstvi. Muzu napriklad behat nebo jezdit na kole? Prvni trimestr je pry nejrizikovejsi, takze se bojim, ze by mi to mohlo uskodit. Na druhou stranu vsude ctu, ze je to normalni stav a muze se vsechno (pri opatrnosti na bricho - takze na kole treba jezdit samozrejme po silnici a bezpecne). Dekuju za radu. Hanka

 
Zdenek
Stálice 74 příspěvků 10.06.02 20:03

Ahoj Hani,
vse závisí na zdravotnim stavu těhotné a na průběhu těhotenství. Skutečně lze říci, že pokud je vše v pořádku, tak lze i nadále sportovat, jen některé sporty je lepší vynechat - jízdu na koni, lyžování, aerobik, atd.
Při cvičení nebo sportování, by nemělo dojít k zadýchání nebo nadměrné únavě. Pokud chceš chodit běhat, tak bys to měla mít na paměti, já osobně bych ale dala přednost chůzi.
Při jízdě na kole je nutné myslet na to, že v těhotenství se snižuje schopnost reakce, takže je nutné jezdit pomalu a opatrně. Šárka

 
Anonymní  26.07.02 04:20

ahoj, jsem tehotna mesic a neco a rada bych byla aktivni, ale pokud neco zacnu delat okamzite se mi zveda zaludek, mela jsem zaludecni vredy, ale leky ted uzivat nemuzu, nemate nejakou prirodni pomoc proti nevolnostem, me casto ani nesouvisi s jidlem. Diky za pomoc niky.vosty@email.cz

 
Anonymní  26.07.02 08:41

Ahoj, to, co prožíváš, je úplně normální, já jsem v 15. t. těhotenství a žaludečníma nevolnostma trpím od samého začátku, sice je to lepší, ale pořád se necítím ve své kůži a nemám na nic náladu, natož na cvičení. Chystám se začít cvičit až začátkem 5. měsíce, kdy by ty všechny potíže měly DOUFÁM už konečně přejít. Hlavně vydrž a necpi se žádnýma práškama, škodí to miminku. Hodně odpočívej a spi, i když to přes nevolnosti někdy moc dobře nejde, já vím… ale bohužel ne všichni mají to štěstí, že se jim podaří mít těhotenství zcela bez počátečních potíží. Je to fakt normální, že je ti ze všeho blbě, hlavně z jídla a z různých smradů/vůní, navaluje se ti a nemáš na nic náladu. Já jsem se uklidňovala tím, že můžu být vlastně šťastná, že jsem vůbec otěhotněla přirozenou cestou a celkem rychle a hlavně je důležité těšit se na miminko a být v pohodě. Ahoj, Johanka

 
PetraK2
Zasloužilá kecalka 591 příspěvků 23.08.02 08:51

Ahoj, také jsem měla kdysi žaludeční vředy. Teď jsem na začátku 19 týdne těhotenství, ale zhruba ve 2. měsíci mi bylo tak zle, že se to nedá ani popsat. Nemohla jsem ani do obchodu s potravinami, pořád jsem měla připravený žaludek „v posledním patře“. Nakonec jsem zjistila, že se žaludek uklidní, když je plný. Je to zvláštní, ale v momentě, kdy se mi chtělo zvracet, jsem hned něco snědla. Stačilo 1 - 2 sousta a měla jsem pokoj. Samozřejmě, někdy jsem to nestihla. A pak to najednou přestalo. Ani nevím v jakém týdnu. Přeji Ti, abys to už také měla za sebou.

 
Oliva1
Nováček 10 příspěvků 23.10.02 10:59

Ahoj,
v poslední době (asi 1 týden) mě přepadávají takové zvláštní stavy hodně podobné pocitům jako když mám trému. Cítím takové silné vnitřní napětí na břiše i v hrudníku, začne se mi špatně dýchat i když nos ucpaný nemám a točí se mi hlava. Jako kdyby se mi snížil tlak. Je to taková celková slabost. Tento náhlý stav přitom trvá docela dlouho, tak 4 - 5 hodin. Většinou mě to chytne ráno když jedu tramvají do práce. Někdy mě to však třeva vzbudí i v noci. Jsem ve 21. týdnu těhotenství. Zatím jsem neměla žádné jiné fyzické ani psychycké problémy, tak nevím co to se mnou je. Nemáte s tím někdo zkušenosti?

 
Oliva1
Nováček 10 příspěvků 24.10.02 11:45

To jsem ještě jednou já, Oliva. Tak jsem byla stím stavem „úzkosti“ u svého gynekologa a ten mi předepsal diazepan 5. Není to moc silný prášek pro těhotnou? Mě příjde, že je to docela silný driák ne? Mám ho brát, nebo ne?
No nic, snad si nějak poradím. Ahoj.

 
Anonymní  30.11.02 00:03

Olivo, je to sice docela silný prášek, ale je ze skupiny látek o kterých je známo, že miminu nevadí, na druhou stranu, kdyby's jej měla užívat se špatným pocitem a obavami, tak je snad lepší jej neužívat. Zkus se naučit relaxaci (dá se sehnat spousta knih) pomáhá to naprosto skvěle, jen to chce t¨rochu cviku. Držim palce. Vendy

Vložit nový komentář
Poslat
nový deníček

Všechny deníčky uživatele