Cvičení během těhotenství ?

Karolinka  Vydáno: 01.02.03

Ahoj holky,
tak jsem si udelala po obede pauzu a prelozila jsem par radek z mych knih o cviceni v tehotenstvi. Treba vam to v necem pomuze, me to pomohlo velice. Jen pro uplnost, knihy se jmenuji „Your Pregnancy week by week“, What to expect when you are expecting".

Kdyby jste meli nejaky dotaz, mohu se kouknout a treba neco najdeme. Opravdu jsem tam zatim nasla snad vse co jsem potrebovala.

Tak se mejte a zase zitra.
Karolinka

(Preklad je volny)

Pravidelne cviceni muze snizit riziko nekterych zdravotnich problemu, mezi ktere patri kardiovaskularni onemocneni, osteoporoza ? meknuti kosti (Hlavne na zacatku T, kdy zarodek potrebuje calcium na tvoreni svych kosti a patere. Pokud zena nema ve sve potrave dostatecny prisun kalcia, zarodek si bere kalcium z kosti budouci maminky, coz tvori jeji kosti daleko krehci,), deprese a obesity.

Pred, behem a po ukonceni tehotenstvi si zena muze vybrat z mnoha druhu cviceni, podle toho, ktere ji vyhovuji nejvice.
Aerobik je velice popularni u zen, ktere si chteji udrzet tvar postavy i behem T. Mezi dalsi mozne cviceni patri: rychla chuze, jizda na rotopedu, aerobik pro tehotne zeny a plavani. Doporucuje se kazde cviceni konzultovat s lekarem.

Mela by tehotna zena cvicit?

Kazdou tehotnou zenu zajimaji rizika cviceni. Tehotna zena potrebuje kardiovaskularni zdravi. Zena, ktera je fyzicky zdatnejsi, je schopna porodit bez uplnych vycerpani sil a vetsich problemu. Cviceni behem T neni zcela bez rizika.
Rizika vyvoje ditete mohou vzniknout pri :

  1. zvysena telesna teplota
  2. snizeni prutoku krve delohou
  3. mozne urazy v oblasti bricha tehotne zeny

Cviceni je doporuceno, jestli zena cvici rozumne. Je dulezite, vyhnout se zvyseni teploty nad 38.9C. Aerobik muze zvysit telesnou teplotu jeste vic, nez 38.9C. Zvednuti telesne teploty vede k dehydrataci . Cviceni by se melo striktne omezit behem horkych dni. I kdyz si zena neuvedomi, ze je dehydrovana, organismus a dite dehydrataci jiz trpi.

Pri cviceni aerobiku, muze byt krev odvedena do svalu a kuze z organu jako jsou deloha, jatra a ledviny. Tyto organy jsou v T velice dulezite, protoze temer pracuji za dva. Pri dodrzovani za:,–( by cviceni v T melo byt bezpecne. Behem T by se meldodrzovat puls pod 140 udery srdce za minutu. (V knize zvlast zvyrazneno).

Obecny pruvodce cvicenim T zeny:

  1. Pred zacatkem kazdeho cviceni, konzultujte vase zdravi s lekarem?
  2. Zacnete cvicit jiz pred samotnym T
  3. Zacnete cvicit postupne a zvolna. 15minutove cviceni by melo byt prokladano 5 minutovymi pauzami
  4. Merte si puls kazdych 15 minut. Necvicte, kdyz puls prekroci 140 uderu za minutu. (Ujednodusit si to muzete spocitanim pulsu za 15 minut a vynasobeni 4.)
  5. Nechte si dostatek casu na zahrati a na schlazeni tela
  6. Dulezite je pohodlne obleceni a hlavne obuv ? caste urazy z duvodu nevhodne obuvi
  7. Neprehrivat se
  8. Vynechat sporty jakko je jizda na kole, jizda na koni, lyzovani nebo vodni lyzovani, take brusleni
  9. Nevyhladnete pri cviceni (doporucuji se pit dzusy
  10. Kdyz jste tehotni, davejte pozor na lehani a sedani
  11. PO 16 TYDNECH TEHOTENSTVI, NELEZTE PRI CVICENI NA ZADECH. TIMTO SE SNIZUJE PRUTOK KRVE DO DELOHY A PLACENTY.
  12. Po ukonceni cviceni, lezte 15-20 minut na levem boku.

Mozne problemy:

  1. krvacini nebo vytok tekutiny z vaginy behem cviceni
  2. popadani dechu, zkracene dychani
  3. zavrate
  4. bolesti bricha
  5. jine bolesti a nepohodli

V techto pripadech cviceni okamzite prerusit a problem konzultovat s lekarem.

Pokud se ve vasi anamneze vyskytuji tyto problemy, konzultujte je s lekarem v kazdem pripade:

  1. nepravidelny tep
  1. vysoky krevni tlak
  1. poruchy stitne zlazy
  1. anemie
  1. jine chronicke problemy

dale to jsou pripady:

  1. tri nebo vic samovolnych potratu
  1. problem s deloznim cipkem
  1. predcasne porody
  1. kazde krvaceni behem T

zkopírováno se souhlasem autorky z deniíčku - Editino štěstíčko-5. týden

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 3.2 bodů
 Váš příspěvek
 
stesticko
Stálice 69 příspěvků 06.02.03 03:26

Ahoj Karolinko, moc Te zdravim a chtela bych se zeptat na jednu otazku.
Chtela bych cvicit brisni svaly po cele tehotenstvi, ale pises ze se nesmi lezet na zadech po 16 tydnu. Jsem ted v 11 tydnu a zatim cvicim normalni klasicke ‚sit ups‘, ale nezvedam se az nahoru ke kolenum, ale jen do polovicky. Jake cviky bych mela delat po 16 tydnu. Kdyz neco najdes v te moudre knize, tak mi to prosim te napis.

Preji krasny den a dopredu dik.
Gabi a stesticko 11 TT

P.S. Dik za clanek!

 
Karolinka
Kecalka 111 příspěvků 06.02.03 20:06

Aho Gabi,
v chytrych knihach pisi, ze opravdu cviky na brisko se mohou cvicit jen v prvnim trimestru (do 14-15 tydne), pak spis jen relaxacni. Oduvodnuji to take tim, ze rostouci brisko potrebuje mit trochu uvolnenejsi svaly, nez zpevnene. A take cvicenim na brisko trpi zada, ktere musi zvedat vetsi hmotnost. Ja zatim posiluji brisko take, kdyz mi zrovna neni blbe, ale po 15 tydnu mam doporuceny jen rotoped, chuzi, plavani a cviceni na balone, coz mohu doporucit take. Dela mi to moc dobre na zada a uvolni ti to perfektne svaly dna panevniho a dolni cast bederni patere, ktera zacina byt v druhem trimestru vice zatezovana.

Samozrejme ze zalezi na kazdem cloveku zvlaste, ale v kazdem pripade, lezeni na zadech po 15 tydnu se nedoporuceuje. Kladla mi to na srdce vcera sestra na kontrole.

S pozdravem a pranim hodne zdaru do cviceni preje

Karolinka 7tt

 
bazalka
Stálice 90 příspěvků 07.02.03 00:14

Ahoj Kájo,
já bych měla dotaz k tomu cvičení na balonech. Nemáš nějaký tip na cviky? Já jsem se pro gymball nadchla před několika lety, dostala jsem ho, ale nikdy jsem ho nijak aktivně nepoužívala - občas na správné sezení a na „válení se“ po zádech na uvolnění bolestivých zad. Ve státech asi nebude problém sehnat dostatek videokazet nebo literatury, tady v Čechách toho moc nevyšlo, o videokazetě vím jedné a sháním ji zatím neůspěšně…
Tak díky předem a zatím papa
 Simona

 
Karolinka
Kecalka 111 příspěvků 08.02.03 01:43

Ahoj,
pokud bys chtela, mam tady ve statech jednu ceskou okopirvoanou knihu o cviceni na balonech. Kdyz mi posles tvou adresu, rada ti to poslu. Neni to ale cviceni v T, musela by sis cviky vybrat dle tveho uvazeni.
Karolinka
catherine@medi­club.cz

 
Anonymní  21.12.03 21:51

Ahojky,

mám dotaz ke cvičení břišních svalů.
Jsem teď na konci 5. měsíce, a opravdu mi nedělá dobře ležení na zádech. Ale nějak přece bříško posilovat musím. Přece břišní svaly budu potřebovat u porodu.
Děkuji za radu. Jana

 
Anonymní  14.01.04 16:43
 
Anonymní  23.02.04 16:13

Ahoj Karolinko,
dnes jsem objevila Tve stranky a mam na tebe dotaz. Momentalne ziju s manzelem ve Westchesteru (nedaleko NYC) a jsem ve 12. tydnu T. Mam za sebou 2 navstevy doktora a velice smisene pocity, spise prevazuji ty negativni. Pri prvni navsteve jsem dostala knihu „Planning your pregnancy and birth“ (myslim, ze i ty ji mas, protoze tebou popisovane kapitoly o cviceni jsou takrka totozne nebo je pouzivaji ve vice publikacich) a bylo mi receno, ze vse potrebne tam najdu. Jeste mi odebrali vzorky krve a moci. Pri druhe navsteve jsem byla „hotova“ behem 3 minut s tim, ze je vse v poradku a mam prijit zase za mesic. O vysledcich testu jsem se dozvedela, az kdyz jsem se na ne zeptala a pripadala jsem si, ze uz i tim doktora otravuju, jeste jsem se odvazila zeptat na kursy cviceni pro maminky nebo plavani. Dostalo se mi odpovedi, ze o specialnim cviceni pro maminky nic nevi, ze v porodnici jsou sice nejake kursy, ktere jsou ale vice orientovane na dychani a na pripravu k porodu a plavat, ze muzu chodit do jakehokoliv bazenu pro verejnost. Vzhledem k tomu, ze budu maminka uz potreti, tak kursy, ktere mi doporucil nejsou pro me „zcela aktualni“ a z doporuceni plavani prakticky kdekoliv, mne naskocily pupinky po celem tele. Obe me deti se narodily v Cesku, mladsi dcerce jsou 3 roky a chodily jsme „spolu“ plavat i cvicit a vim, ze mi oboji velice pomohlo potom pri porodu. Plavat jsme vzdy chodily s kursem maminek, do bazenu, ktery byl pred nasi hodinou plavani specielne osetren a desinfikovan. Velmi nam bylo zduraznovano, abychom si daly pozor na verejne bazeny a koupaliste, kde muzeme snadno prijit k ruznym infekcim a plisnim, ktere se mohou prenest i na plod. Nejen, ze me odpovedi doktora neuspokojily, jeho pristupem a „peci“ jsem byla velmi zklamana a i z toho smutna. Vystupoval sice jako superman a tvaril se, ze zde v USA je proste a „samozrejme“ vse nejlepsi (coz zdaleka neni pravda, ziju zde jiz vice nez 2 roky) a mne spis pripadal, ze zrejme asi nikdy „nevytahl paty“ z Ameriky. Karolinko, moc bych ocenila Tvoji radu, kam se muzu obratit a zda vubec nejake kursy cviceni zde pro tehulky existuji. Napis mne taky jake mas s doktorem zkusenosti ty. Mozna jsem jen proste nemela pri vyberu lekare stesti, a pak by asi bylo nejlepsi prejit k jinemu.
Ahoj a diky za odpoved Renca

 
bizurka
Nováček 1 příspěvek 02.01.05 12:02

Ahojky Karolinko,

je fajn, ze se nekdo na techto strankach venuje cviceni v tehotenstvi. Jsem v 19.tydnu a trpim nedostatkem pohybu. Neni to tim, ze bych se nehybala vubec, ale spis tim, ze sporty, ktere miluju proste nesmim :(. Pred otehotnenim jsem byla (a vlastne stale jsem) blazen do micovych her. Hrala jsem zavodne fotbal, ktery vim, ze samozrejme nemuzu. Ale spis by me zajimalo, proc se mame vyvarovat brusleni a jizde na kole? Je to jen kvuli potencialnim padum? Cas od casu si jdu s kamaradem zahrat tenis. Je to dost nadnesene, protoze si jen pinkame, ale i tak citim, ze mi to dela moc dobre. Muzes mi poradit i jine sporty? Krome tech, o kterych uz jsi zde mluvila. Gymball mam taky doma, ale zatim ho uzivam vice k relaxaci nez ke cviceni.

Diky moc.

 
Anonymní  02.01.05 14:17

Zajímavý článek, taky aktivně cvičím, hlavně aerobik, a plánuji otěhotnět, ale bojím se rizika potratu, už jednou se mi to bohužel stalo v 5tt. Takže až budu těhu tak cvičit asi přestanu.
Ale určitě budu aspoň chodit rychlou chůzí a přítel mi koupil stepper, takže budu stepovat, je to super na zpevnění zadečku.
Břišní svaly raději taky nebudu posilovat, je to zbytečné, když po porodu hned začnete cvičit (co nejdřív to dr dovolí), tak ty bříšní svaly se vrátí do „původního stavu“ rychle, ony totiž výsledky posilování břicha jsou rychle vidět (na rozdíl třeba u posilování paží). Aspoň nás to tak učili na kurzu, jsem profi-cvičitelka a živím se tím.
Každopádně budu ráda za další tipy, jak cvičit v těhotenství.
 Daria

 
Anonymní  22.02.05 19:34

Ahoj maminy,
já jsem dříve byla zvyklá na aerobik, kolo, příp. rotoped a „procházky“ s velice pohybově aktivním pejskem.
Teď jsem v 17tt a pravda - až na ty dvě až tři půlhodinové procházky s pejskem denně - toho moc nenacvičím. Ale sehnala jsem si knížku Gravitjóga od Natálie Makedonové a tam je, mimo jiné, asi 6 různých cvičebních sestav ( po asi 6 cvicích) + 1 sestava pro Rizikové těhotenství a 1 se cvičením po porodu.Pomalu už s tím začínám a myslím, že to bude vč. těch procházek tak akorát.

 
Anonymní  20.04.05 15:50

Ahoj holky,

ve svém okolí mám spoustu kamarádek a známých, které jsou těhotné,ale bohužel si ani s jednou nerozumím, co se sportu týče. Jsem ve 24tt a upřímně se zatím moc neomezuji. Byla jsem ze všeho nejvíc zvyklá na běh, který teď, díky velkým otřesům raději vynechávám, ale jinak si dopřávám dost a dost.3×týdně jezdím na rotopedu i na kole. Myslím, že kolo se nedoporučuje jen vzhledem k možným pádům. Proto je spíš důležité, vybrat si správnou,nenáročnou trať.Taky hodně chodím. Mám to do práce 5km, tak se snažím párkrát týdně jít rychlou chůzí z nebo do práce.Jednou až dvakrát týdně posiluji.Jen tak,v klidu doma. Závaží na nohu a posilování zadečku, stehen a boků je jednoduché.Na bříško už teď dávám pozor. Dle doporučení by se přímě břišní svaly měli posilovat jen do konce 5.měsíce, tak se teď soustředím jen na šikmé.I na míči se dá dělat spousta věcí.V sedě se na něm dají s činkami v rukách posilovat ruce, ramena a záda.Když si na něj lehnete s pokrčenýma nohama, můžete krásně posilovat prsní svaly. Myslím, že ve cvičení jde pouze o chuť a fantazii. Sami přijdete na to,co Vám vyhovuje a co Vám dělá problémy.Miminko Vás na to včas upozorní. Jsem ráda, když čtu Vaše řádky a vím, že v tom nejsem sama.Že nejsem jen já ten „blázen“, co si ani v těhotenství nedá pokoj. Tak hodně štěstí a hlavně zdravíčka!

Jana

 
Anonymní  11.05.05 00:04

Ahoj Karolínko,
moc děkuju za rady o cvičení.
Je to od tebe milé zveřejnit, co víš a ještě odpovídat na naše zvídavé otázky.
Díky za rady :-)

 
Anonymní  15.08.05 19:22

Koupila jsem si knížku Lucie Výborné Fit maminka a je tam spousta tipů na cvičení s velkým břichem. Nejvíc jsem ocenila cvičení na míči. Na kolo taky občas sednu i brusle nazuju. Myslím, že když se to nepřehání, mám co pít a vyberu rozumnou trasu nemůže to být tak zlé. Co myslíte? Nebo mám fakt věřit tomu, že hrozně riskuju?
Vendy (9tt)

 
Anonymní  26.01.06 10:26

Ahoj holky,
já už mám těhotenství zdárně za za sebou.A myslím, že druhou polovinu
tohoto období mně skvěle vyhovovala
joga. Ale myslím, že to chce alespoň
pro začátek vedení, někoho zkušeného,
kdo poradí co a jak.
Já jsem chodila do mat. centra v Praze 10
a bylo to super! A teď pokračuji v joze po porodu, kam můžu chodit i s miminem a cvičíme spolu. Jmenujou se „Klub K2“ a
tel. mají 723824703. Mějte se mamča

Vložit nový komentář
Poslat
nový deníček