Cvičení pánevního dna

ZuzulikB  Vydáno: 05.04.16

Prevence ochabnutí svalů… Chtěla bych stručně napsat, že je velmi důležité posilovat pánevní dno již před těhotenstvím, a následně po něm a již do konce života.

Zabráníte nepříjemným pocitům, úniku moči, a v dalším těhotenství se nebudete bát nedonošení či potratu (samozřejmě existuje více důvodů pro nedonošení a potraty a další komplikace).

Gynekologové se moc nestarají o prevenci pevnosti pánevního dna. Ani před těhotenstvím ani po. Ačkoliv je to nesmírně důležité a usnadňuje to náš život. Také poctivé cvičení je důležité, nikdo to za vás neudělá. Čas si musíte udělat, nehledě na to, jestli to je možné či ne, zkuste to vymyslet, abyste mohly cvičit.

V porodnici se zmíní o cvičení, sdělí jak, doporučí něco málo. Ale možná nedostatečně informují o tom, jaká má úskalí, když se necvičí, nebo cvičí málo. Je velmi cenné apelovat na to, jak je to pro nás důležité. Nesmí se to podceňovat.

Nejlepší je vyžádat si od gynekologa žádanku na rehabilitace, na únik moči, prolaps dělohy, či měchýře či rekta. Mnoho gynekologů to neřeší, bere to na lehkou váhu a myslí si, že je vše v pořádku. Ale důsledky jsou možná vážnější, než si myslí. Rehabilitační pracovník je zkušený a ví, co vám doporučit přesně na tělo. Opravuje cviky, aby byly prováděny správně, a tím se zlepšil stav. Pokud by se cvičily nesprávně, velmi byste si pohoršily.

Také je moc důležité netahat těžké věci, max. do 1 kg. Opravdu to má velký vliv na těhotenství, pokud je břicho a dno nezpevněné, je velice snadné o dítě přijít.

Také mějte posílené své břišní svaly, posilováním core cviky na to určenými, ne klasické sklapovačky, ty vám zhorší břišní lis. A navíc toto cvičení způsobí povolení pánevního dna.

Nechci vás strašit, jde mi o to, abyste věnovaly svůj čas prevenci. Sedavý způsob života ochablému svalstvu dna moc nepomáhá, ale spíše ho zhoršuje.

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 1.9 bodů
 Váš příspěvek
 
beruska9
Echt Kelišová 8752 příspěvků 05.04.16 05:32

Hmmm…promin ale denicek o nicem. Mimochodem, negeneralizovala bych, mne to pripominali na kazde kontrole behem tehotenstvi i prvnicj mesicu po porodu, dostala jsem miliardu letacku a uz pred lety u me prvni gynekolozky visel velky plakat s cviky

 
Betynka87
Kelišová 6085 příspěvků 05.04.16 06:47

Zvedat max. 1 kg…tak to ani miminko nezvednu :-D

 
MIŠMA 22
Kecalka 275 příspěvků 61 inzerátů 05.04.16 07:03

Co to psalo za chytrolínka? :mrgreen:

 
Anonymní  05.04.16 07:03

Ja jsem treba za tento dennicek rada. Maloktera zena si uvedomuje problematiku uniku moci po porodu. Ja se treba u sveho gynekologa po porodu nesetkala s upozornenim poslovat panevni dno. Navic ted bourame dum, docela dru a taham tezke veci a obcas se mi stane, ze mi trocha ujede-drzim to hlavne hlavou..Za me diky a asi zacnu se sebou neco delat…
 H.

 
HanulkaUH
Kecalka 256 příspěvků 05.04.16 07:15

Forma denicku nic moc, navic je dost obecny, ale tema podnetne. Opravdu se o posilovani moc nemluvi…bohuzel.
Ja osobne jsem mela spatnou zkusenost. Po porodu mi zustal vyhrezly cipek, nikdo me neinformoval, zjistila jsem to az doma a kvuli tomu a zatezi mi prasklo siti a sili mi to zaziva znovu. Moje gyn.mi nasledne rekla, ze se to I stahne samo a dal nic. Az porodni asistentka mi rekla o pomuckach pro cviceni PD a doporucila mi fyzioterapii :( nasla jsem si soukromou a i kdyz nebyla levna, jsem za ni rada. Snazim se cvicit co nejvic, protoze ma kolem mne spousta zen odstranenou delohu a ja to chci oddalit co nejvic

 
Cuddy
Extra třída :D 11759 příspěvků 05.04.16 07:22

Kdybys to napsala konkretneji, mohl by to byt poucny denicek. Takto to zni jako vykrik do tmy.

 
Nafrněná  05.04.16 07:46

Ježiš, ještě k tomu chybí prezentace nějakého výrobku :roll: co to ti admini sem pouští to je děs

 
whitehorse
Kecalka 264 příspěvků 05.04.16 07:57

Tak já se přidávám k těm, kterým toto gynekolog neřekl. a vzhledem k tomu, jaké to může mít problémy hlavně v budoucnosti, je dobře, že zakladatelka napsala alespon tento „výkřik do tmy“, který může mnohé přimět, aby se nad tím zamyslely, zda i ony nepotřebují pomoci. A jak píše - fyzioterapeut by měl ukázat správné cvičení, ne si to nějak doma zkoušet a dělat to špatně.

 
sao
Ukecaná baba ;) 1529 příspěvků 05.04.16 08:51

Některé ženy tohle asi potřebují číst a věřím že jim to pomůže… Já naštěstí ani po 4 dětech problémy s povoleným pánevním dnem nemám. Právě naopak, mám „to dole“ až moc pevné, v každém těhotenství se lékaři divili, že mám až do porodu nález jako prvorodička, problémy s donošením dětí jsem neměla - spíš naopak jsem měla problémy s přenášením (a následně s porodem) :D a úniky moči neznám. Rehabilitační pracovnice, která nás v porodnici navštěvovala a právě ohledně tohoto cvičení nás poučovala, se pomalu křižovala, když jsem jí řekla, že mám za sebou čtvrtý porod. Prý už určitě neudržím moč, nebo určitě znám alespoň situaci, kdy se mi chce na malou a musím běžet, abych to stihla. Ne, tohle fakt neznám. Absolutně. Možná mě to dožene v pozdějším věku, kdo ví. Vím, že bych možná měla cvičit. Když mám ten čas a vzpomenu si, zacvičím si (dle instrukcí zmiňované rehab. pracovnice). Většinou ale bohužel ten čas nemám a ani si nevzpomenu. Mám poněkud jiné starosti, takže si často ani nevzpomenu, že jsem dnes ještě nesnídala, natož na nějaké cvičení. Zamyslím se nad sebou :D Ale zase na druhou stranu, kolem čtyř dětí, baráku, velké zahrady a zvířat si vlastně každý den zacvičím až až :D Toť moje zkušenost. :)

 
Tiger-lily
Nadpozemská drbna 29290 příspěvků 61 inzerátů 05.04.16 09:31

Zajímavé a poučné téma, škoda jen, že informací nula nula nic. :nevim:

 
Charlie18
Stálice 62 příspěvků 05.04.16 09:42

Deníček je sice strohý, na to autorka upozorňuje už hned na začátku, ale poučný. Mě třeba nikdo neinformoval.

 
Uživatel je onlinetini
Zasloužilá kecalka 728 příspěvků 6 inzerátů 05.04.16 09:44

Jako téma dobrý, ale přidávám se k názoru, že to mělo být nějak konkrétnější. Já osobně jsem vždy cvičila a přesto, protože jsem menšího vzrůstu, jsem po porodu měla problémy s neudržením nejen moči, ale i stolice a větrů, což je už natolik ponižující, že by člověk brečel zoufalstvím, je pravda, že mě vyšetřili, jestli není ruptura konečníku a když ne, řekli obecně cvičte si.Ani můj gynekolog neměl potřebu to řešit, i když mi zůstala děloha zakloněná a sestoupená. Tak jsem si cvičila sama, zvládla i druhé těhotenství, zato teď zase mám kostrčový syndrom, což s tím souvisí. Takže jo, ženy cvičte si :-)

 
Adinka_2012
Ukecaná baba ;) 2132 příspěvků 37 inzerátů 05.04.16 09:55

Kdyby byl deníček kontrétní, byl by určitě užitečný, takto podaný je ale bezcený - to že se má cvičit, posilovat, jíst zdravě atd. ví každý. Málokdo ale ví, jak to udělat, jak toho dosáhnout…Jinak co se týče porodu, tam mi bylo řečeno, že daleko lépe rodí bez posíleného svalstva. Nevím, je pravda, že před prvním těh. jsem hodně cvičila a myslím, že jsem břicho posílené docela měla, rodilo-tlačilo se mi blbě. Před druhým těh. jsem necvičila vůbec a tlačilo se mi dobře.

 
sao
Ukecaná baba ;) 1529 příspěvků 05.04.16 10:21

@Adinka_2012 S tím můžu souhlasit, já tedy necvičím, ale jak už jsem psala, mám pánevní svalstvo dosti pevné i po čtyřech dětech, takže jsem byla vždycky až do porodu zavřená na sto západů a pak ty porody a tlačení nic moc teda :?

 
Misel02
Závislačka 4245 příspěvků 05.04.16 11:46

Tak nevím co ma paní za gyndaře ale muj gyndař mi vše vysvětlil už před porodem a cvičím každy den a mimochodem jde cvičit panevní dno i když sedíte na židli či aj na wc.-D

 
Pennya
Kecalka 381 příspěvků 05.04.16 12:40

Je fakt, že když už jste to nakousla, mohla jste přihodit pár rad a cviků, já znám tedy jen jeden a to že kdykoliv, v tramvaji, v práci, u Tv, párkrát zasebou jakoby zatáhnete svaly jako když si nechcete učurnout. jediný co mě pak napadá jsou venušiny kuličky..
znáte to dokud nejde dotuhýho, tak se k tomu člověk někdy nedokáže přinutit :D

 
ZuzulikB
Závislačka 3014 příspěvků 05.04.16 13:51

Ano udělala jsem to stručné. Bylo to o tom, aby se ženy začaly zajímat dříve než bude pozdě, a kdo s tím problém nemá, a má dno pevné, tak může být jen rád.

Cviky můžu doporučit co mám, přesto je ale nutné, aby to zkontroloval odborník. Tady jsou:

1.vrstva pánevního dna - vtažení svěračů (nejprve vleže, pak v sedu, ve stoji), při lehu musí být záda vždy na podložce, nesmí se prohýbat.
3typy, opakování během celého dne 5-6×
a) vtahování v maximu - co nejsilněji vtahávám, svírám, nejprve na jedno vtáhnutí v celku, poté vtahávání na 2 fáze tam fáze, zpět fáze, později na 3 fáze
b) výdrž v maximu - stáhnu silně a držím, 3vteřiny, později i více vteřin
c) stahy v maximu - stáhnu do maxima a v něm ještě dělám stahy

2.vrstva pánevního dna - to se snažíme přiblížit sedací hrboly k sobě (vleže, sed, stoj)
a) výdrž v maximu - zde je těžké ze začátku hýbat správnými svaly, 3vteřiny
b) rozfázování - 2 fáze tam i zpátky

3.vrstva pánevního dna - přiblížení stydké kosti a kostrče (vleže, sed, stoj)
a) výdrž v maximu - zde je těžké ze začátku hýbat správnými svaly, 3vteřiny
b) rozfázování - 2 fáze tam i zpátky

Nakonec až se toto zvládne samostatně, tak se to činí vše dohromady.
stáhnu nejprve 3vrstvu, poté 2vrstvu, a nakonec 1vrstvu, drží se to 6vteřin, poté se pomalu vše zároveň uvolní.
Cvičí se vleže, sedě, stoji, poté vleže na břiše, vleže na boku

Během aktivace PD se nestahují hýždě ani vnitřní strany stehen, a nezadržuje se dech!

Doporučené pomůcky
venušiny kuličky, od rehab. pracovnice doporučen kegel8, jsou lehčí než klasické (přijde mi, že kdo nemá čas na cviky, a nevzpomene si, použije kuličky a cvičí, když je musí držet nějakou dobu), dát si pozor, a pořídit ty, co jsou v celku pogumované, kvůli udržení důkladné dezinfekce
elektrický posilovač svalů, má za úkol implusy aktivovat svaly dna (běžně se používá v rehabilitacích na posílení svalů nohou, rukou - tedy k tomu určený), ale je tu omezení pro kardiaky a jiná, je to tam uvedeno.
gymnastický míč - na držení stability, při sezení a cvičení na něm se právě používají ty svaly dna ke stabilizaci
balanční míč na židli - podobně jako bod výše

Také jsem uvažovala nad tím, že někomu pomáhal při styku orgasmus, který vlastně dělá ty aktivační stahy dna. Napadla mě souvislost, že když je styk pravidelný, častý, třeba každý den, tak ta aktivace je souvislá, tudíž se tento problém netýká těch žen, které to tak mají.
Tam, kde z různých důvodů je styk třeba 1-2× za měsíc, tak je aktivace svalů dna nízká, a má tendenci rychle ochabovat.

Zkusím zda to půjde doplnit do deníčku.

 
fashion_victim83
Ukecaná baba ;) 1931 příspěvků 05.04.16 16:06

Diky, ja se diky císaři všemu vyhla-nerikam, ze během teh. se pánevní dno nenamaha, ale tlaceni nebylo a únik moci, vytlačeny hemeroidy nebo prolaps pochvy jsou chutovky vaginalniho porodu. A je mi líto všech žen, které porod „zmrzaci“-kamarádka ma unik moci po jednom diteti takovy, ze nechodí do práce, zůstala po mateřské doma, protoze to na ni přijde snad 30× za den a nedokáže to vůbec ovládat a strašně se stydí. Nechodi moc ani mezi lidi,nic.No a komenty výše, ze jsou i úniky stolice 8o, to uz je fakt nefer.

Příspěvek upraven 05.04.16 v 16:09

 
ZuzulikB
Závislačka 3014 příspěvků 05.04.16 19:33

@Adinka_2012
no já myslím, že jsem měla spodek i břicho povolené, měla jsem nízký tlak, přes noc jsem nespala, a jak jsem po poledne byla unavená i děloha, tak jsem neměla jednak sílu, a za druhé břišní svaly byly tak rozjeté, že jsem nebyla schopná tlačit, museli mi přidržet břicho, udělat oporu, abych pořádně zatlačila… ono záleží, co všechno je pevné a povolené, jaké jsou variace…

 
Motýlice
Závislačka 4960 příspěvků 05.04.16 23:04

No, zní to jako od paní učitelky na prvním stupni. Forma opravdu úděsná.
Jinak bych řekla, že je to dost individuální problematika, zdaleka bych se neztotožnila se všemi myšlenkami. Já šla do prvního porodu vyposilovaná a mělo to jediný efekt - zavřená na 100 západů, vyvolávačka týden po termínu, nepostupující porod. Takže ono je to taky dost dvojsečné a mně skoro přišlo, že jít do porodu víc „floppy“ by bylo bývalo spíš výhodou. Posilovat dno bych začla až po porodu, kdyby to bylo potřeba. Díky SC jsem se ale problémům tohoto ražení nakonec vyhla.

 
ZuzulikB
Závislačka 3014 příspěvků 06.04.16 12:56

@Motýlice
myslím, že jsem psala před těhotenstvím posílit, zpevnit. Co se týká porodu, tak myslím, že v těhotenství, nevím který měsíc, asi kolem 25t, se právě nacvičuje uvolňování pd, kvůli lepšímu porodu. Jde o uvolnění funkčních svalů.
Ono je celkem důležité se naučit posilovat, i uvolňovat, a vědět, které svaly svírám a uvolňuji, a jak toho docílím.

 
Motýlice
Závislačka 4960 příspěvků 06.04.16 14:52

@ZuzulikB : A nepřijde Ti to trochu na hlavu? Zpevňovat něco, co pak začnu v půlce těhotenství opět záměrně uvolňovat, nedejbože roztahovat aniballem? OK, naučit se ty svaly jakože trochu ovládat, dává smysl, ale podle mě celou věc dost přeceňuješ. Porodní poranění a dost možná i průběh porodu jako takový, moc neovlivníš, je v tom 1000 a jeden faktor. To máš jako s tím taháním těžkých věcí v těhotenství. Každá vícematka Ti potvrdí, že ve druhém těhotenství se tahání „věcí“ nad 1 kg (potažmo nad 10 kg :) ) opravdu nevyhneš. Že by se potrácelo zrovna kvůli zanedbanému pánevnímu dnu, to si fakt nemyslím.

 
Anonymní  06.04.16 15:03

Myslim, ze nekomu tento clanek pomuze. Nechapu proc se tady nektere chytre damy do pani navazeji. Je to napsane srozumitelne. Ja jsem treba po prvnim porodu a prolaps mam. Uz jsem byla u x doktoru a nikdo to moc resit nechce a muj gynekolog a ani jini se k tomuto problemu moc dobre nestavi. Autorce za clanek dekuji. Vim o cem mluvi.

 
ZuzulikB
Závislačka 3014 příspěvků 07.04.16 07:57

@Motýlice
tak si to nemysli, mě se to stalo…

 
Motýlice
Závislačka 4960 příspěvků 07.04.16 14:20

@ZuzulikB : Tak to je mi líto… ale nikdy nebudeš vědět s jistotou, proč se to stalo. Pánevní dno je jen Tvá hypotéza, jedna z mnoha, nic víc.

 
belladonna
Ukecaná baba ;) 1238 příspěvků 07.04.16 15:48

Po porodu ke všem opakovaně chodila fyzioterapeutka a vše s námi probírala. V nemocnici, kde jsem rodila, tohle měli zmáknuté na jedničku. V nemocnici, kde jsem měla rodit měli do rádia puštěné povídání co a jak mají cvičit, dopodrobna, takže ve druhé nemocnici to taky nezanedbali.

 
Lidym
Ukecaná baba ;) 1301 příspěvků 11.04.16 18:49

No a mě o tom neřekla ani gynekoložka ani v porodnici. O nějakém cvičení ani zmíňka.

Vložit nový komentář
Poslat
nový deníček

Všechny deníčky uživatele