Cvičení v těhotenství

emimino  Vydáno: 22.06.01

Příspěvek od Dariny, která radí maminkám jak v těhotenství cvi­čit

Přestože všechny dopisy zaslané Vámi, našimi čtenáři, uveřejňujeme v listárně, dopis od Dariny se nám tolik líbil a tolik nás zaujal, že jej uvádíme mezi ostatní naše články. Rádi bychom tímto Darině velmi poděkovali za dopis a popřáli jí a její holčičce mnoho zdraví a štěstí.

Já jsem před otěhotněním cvičila tak 2-3× týdně ( aerobic a posilovna). První dva měsíce těhotenství jsem úplně přestala a začala sbírat informace o cvičení. Pravda je, že se toho mnoho nevyskytuje. Nejvíce mi pomihl časopis Fitstyl, kde v číslech leden - červen 1999 vycházely na pokračování články o cvičení, rady ohledně jídelníčku apod. Články vlastně sledovaly měsíc po měsíci ( od 4. měsíce) těhotenství profesionální cvičitelky aerobicu Hanky Kynychové, která cvičila až do konce těhotenství. Dle rad v časopise jsem začala ke konci 3.měsíce zase chodit do posilovny, kde jsem cvičila hlavně na nohy a na zadek a také trochu ruce a záda - platí zá:,–(a, že těhotná má cvičit takové cviky, které se provádí v sedě, dát si lehkou zátěž a provádět více opakování. Také jsem jezdila na rotopedu, většinou 20 minut. Do 5.měsíce jsem cvičila i přímé břišní svaly, od 5.měsíce už jen šikmé. Srdeční frekvence při cvičení v těhotenství by neměla přesáhnout 140 tepů za minutu. Hanka Kynychová také vydala videokazetu „Aerobic nejen pro těhulky“ ( kde předcvičují samé těhotné cvičenky), ktará je připravená speciálně pro těhotné - to znamená žádné skoky, dřepy apod. Doma jsem také cvičila s videokazetou „Jiří Korn - Když aerobic tak každý den“ , která je rozdělena do 5 částí, v každé se posiluje jiná partie, já jsem vždy cvičila sekci ruce, hýždě a do 5.měsíce i břicho.Chodila jsem také 1-2× týdně plavat. Kromě toho jsem také od 7.měsíce navštěvovala cvičení pro těhotné jako přípravu na porod, kde jsem se učily dýchání, uvolňování, protahovaly jsme se a relaxovaly.
Obecně je důležité cvičit podle toho, jak se těhotná žena cítí a samozřejmě pouze poku je těhotenství úplně bez problémů. Ve všech článcích ohledně cvičení v těhotenství je psáno, že je nutné mít souhlas gynekologa. To považuji za menší problém, protože mi připadá, že stále ještě většina lidí i lékařů považuje těhotné ženy spíše za invalidy, kteří nemohou vůbec nic dělat. Já jsem tedy cvičila bez souhlasu, protože se mi ho nepodařilo získat. Cvičení mi pomáhalo udržet se ve výborné psychické pohodě a po porodu mě čekalo překvapení - měla jsem jen o 1 kg navíc než před otěhotněním ( i když bříško mám samozřejmě pěkně povolené ). Cvičila jsem až do 9.měsíce a do posilovny jsem přestala chodit 2 týdny před porodem (a to jen proto, že se mi den před plánovaným termínem podařilo při krájení bagety si přeříznout šlachy na malíčku a dostala jsem sádru po loket na 3 týdny - naštěstí jsem 12 dní přenášela ). Plavala jsem do 8.měsíce. Bylo zajímavé sledovat reakce lidí na bazénu i v posilovně, když jsem se tam pohybovala s bříškem - připadala jsem si jako Marťan, který právě přistál z jiné planety, ženy i muži se na mě dívali jako na zjevení.
Chtěla bych ještě říci, že před otěhotněním jsem nebyla žádný fanatický sportovec, prostě jsem jen pravidelně rekreačně cvičila. Chtěla bych povzbudit všechny maminky, které nemají problémy v těhotenství, aby nepřestávaly ve sportovních aktivitách, jen aby je přizpůsobily . Pomáhá to udržet se ve skvělé kondici, psychické i fyzické. A miminko je v pohodě - pokud maminka cvičí dle svých pocitů - jakmile nastoupí únava, je třeba zvolnit nebo cviční pár dní vynechat.

To by bylo ke cvičení. A ještě bych měla jeden tip na popraskané bradavky, který mám od skvělé porodní asistentky a který mi neporadil žádný lékař - je to mast (nebo gel ) SOLCOSERYL. Na velkou prasklinu, na kterou jsem už vyzkoušela všechno oc Calcia po genciánku mě tato mast tak zabrala, že do dvou dnů byla ragáda asi třetinová.

Darina

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 5.0 bodů
 Váš příspěvek
 
Anonymní  16.01.02 12:00

Darino díky. Můj doktor mi také zakázal cvičit, člověk si dokonce myslí,,že se něco děje a něco je špatně, ale já se nedala a cvičím, jak se mi zlíbí. Aerobick,posilovna atd. Díky, člověku se hned uleví, že nedělá něco špatně.

 
Anonymní  26.07.02 10:45

Lze Solcoseryl gel/mast používat během těhotenství nebo kojení?
Pokud je žena těhotná nebo chce otěhotnět nebo když kojí, měla by se před použitím Solcoseryl gelu/masti poradit s lékařem
Solcoseryl obsahuje jako účinnou látku dialysát z telecí krve, který zlepšuje využití kyslíku v tkáních a podporuje přívod výživných látek do buněk. Tím podporuje obnovu tkání a urychluje jejich hojení.

 
Anonymní  07.05.04 15:30

Jsem nyní v 5. měsíci těhotenství (podruhé těhotná). Těhotenství vnímám jako „normální“ stav ženy (ne nemoc nebo postižení), proto jsem se od samého začátku snažila nepřestat se svými (nejen) sportovními aktivitami, pouze jsem je přizpůsobila těhotenství. Stále chodím minimálně dvakrát týdně do posilovny, k tomu opět aspoň 2× týdně šlapu doma na rotopedu a protože mám pejska, chodím několikrát denně na procházky (i delší). Dodržuji jen některé zá:,–(y: nepřehřát se, nezatěžovat brišní svaly, radši zvolit nižší váhu s více opakováním, nové cviky konzultuji s trenérkou a lékařem, pokud se necítím 100%ně fit, radši vynechám. Zatím jsem nepřibrala ani gram, nemám problém se záchvaty „žravosti“, fyzicky i psychicky se cítím báječně, necítím se izolovaná z důvodu těhotenství. Co a jak cvičit, jsem čerpala od své trenérky, z časopisu Muscle and Fitness, z www.bodybuilding.cz a hlavně - vnímám své tělo. Lidé kolem mě obdibují a smějí se, že se mi Junior narodí s činkou v ruce. Navíc jsem se dočetla, že fyzická aktivita nesvědčí pouze matce, ale podněcuje k pohybu i nenarozené dítě a to tím pádem lépe prospívá a lépe se vyvíjí. A já chci mít dítě zdravé a silné (tedy Arnold Schwarzzenegger to zrovna hned být nemusí :-)). Takže cvičení v těhotenství (pokud nejsou problémy) určitě doporučuji. Iva z Trutnova

Vložit nový komentář