Devět rad pro těhotenství bez bolestí

emimino  Vydáno: 10.01.02

Každá druhá těhotná žena má problémy s bolestmi zad ? narůstající váha dítěte, svalová ochablost, změny vaziva, hormonální změny, stres - to vše může zapříčinit tyto potíže.
Přinášíme devět rad, jak se předejít bolestem v zádech.

  1. Za prvé - Správné sezení
    V průběhu celého těhotenství rychle roste váha plodu, tato rychlost se zvyšuje zejména po pátém měsíci těhotenství. Právě v tuto dobu začíná být zádové svalstvo nejvíce zatěžována. Od tohoto období by si měla těhotná žena záda ?šetřit?.

Žádné dlouhé stání, nejlepší odpočinek zádům přinese správné sezení ? kolena ohnutá v pravém úhlu, chodidla cela na zemi.

  1. Za druhé - Žádná nadbytečná kila
    Optimální váhový přírůstek je 9-12 kilogramů. U žen s podvýživou je možné přibrat více, ženy s nadváhou by zase měly přibrat méně. Jíst se má nejlépe čtyřikrát denně a to lehkou a vyváženou stravu. A mezi jednotlivými jídly nemlsat !
  1. Za třetí - Správný postoj
    Vestoje musí být pánev srovnaná do správné polohy. Břicho vystrčené dopředu zvyšuje zátěž na zádové svalstvo a zesiluje zakřivení páteře.
    Srovnávací cvik ? chodidla postavená celou plochou na zemi, nohy mírně rozkročené, pravá ruka položená na bříšku, levá na zadečku. Při vdechnutí stáhnout břišní svaly, při výdechu zatlačte levou rukou dolů a pravou nahoru a zatáhněte hýžďové svaly.
  1. Za čtvrté - Odpočinek
    Za celý den je na zádové svaly kladena velká zátěž ? důležité je dát svalům čas na odpočinek, regeneraci a uvolnění.
    1. cvik ? leh na záda, nohy pokrčené, mírně od sebe, bederní část přitisknutá na podložku ? v této poloze vydržet asi 5 minut. 2. cvik ? leh na záda, nohy jsou opřené o židli, úhel pokrčení je 90 stupňů, bederní část zad přitisknout na podložku ? v této poloze vydržet asi 5 minut. 3. cvik ? leh na záda, při nádechu vypnout břicho, při výdechu břicho povolit a zároveň přitisknout bederní část zad na podložku ? cvik opakovat 5×, je nutné jej provádět pomalu, uvolněně, ne silou.
  1. Za páté ? Spaní na boku
    Spěte na tvrdé matraci, nejlépe na levém boku (tato poloha napomáhá správné krevní výměně mezi matkou a plodem), přiměřeně vysoký polštář pod hlavou, levou nohu nataženou, pravou skrčenou přes ni. Ke konci těhotenství se nejlépe spí v polosedě ? záda a šíji podložte tvrdším polštářem.
  1. Za šesté ? Žádné nošení těžkých nákladů
    Vyvarujte se nošení a zvedání těžkých nákladů a to od počátku těhotenství. Pokud je tato činnost v náplni vaší práce, pak požádejte zaměstnavatele o přemístění na jiné pracoviště. Pokud se nošení nevyhnete, pak dbejte na dobré rozložení váhy ? raději do každé ruky lehčí tašky, než těžká do jedné, pokud berete do náručí vaše starší dítě, pak si ho usaďte dobře na kyčli.
  1. Za sedmé ? Žádné ohýbání
    Po celý den myslete na to, aby záda zůstala rovná ? a to i při zvedání věcí ze země, při koupání staršího dítěte, při úklidu. Vždy raději dřepněte, klekněte, sednete si nebo pokrčte kolena.
  1. Za osmé ? Žádné vysoké podpatky
    Boty v době těhotenství nemají mít vysoké podpatky (maximálně 4-5 cm) a nemají být ani zcela rovné.
  1. Za deváté - Plavání
    Plavání, zejména na zádech, posiluje zádové svalstvo, působí příznivě na zakřivení páteře, přinese úlevu od bolesti zad. Nejlépe je chodit plavat dvakrát týdně, pokud navštěvovat kurzy plavání pro těhotné. Ani při plavání se nesmí přepínat síly, důležité je relaxovat a často během plavání ve vodě odpočívat.
Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 4.5 bodů

Nikdo zatím tento deníček nekomentoval. Buďte první!

 Váš příspěvek