Jídelníček pro ženy, které kojí

emimino  Vydáno: 18.01.02

Pokud je výživa kojící ženy zdravá, nevyžaduje žádné úpravy, žena může jíst, co jedla před otěhotněním a v době těhotenství. Má jíst, co má ráda a nemusí zařazovat jídla, která jí nechutnají, má jíst a pít kolik chce a kdy chce, nemusí jíst za dva.

V jídelníčku se doporučuje zvýšit podíl ovoce, zeleniny, luštěnin, mléka a mléčných výrobků, výrobků s nízkým obsahem tuku, ryb (zvláště mořských), dávat přednost bílému masu, výrobkům z tmavé a celozrnné mouky.
Snížit by se měl naopak podíl uzenin, tučných mas, majonéz, cukru, soli, slazených nápojů, smetanových krémů a ostré koření.

Strava má být pestrá, zastoupeny by měly být rostlinné i živočišné tuky, bílkoviny, ovoce a zelenina. Doporučuje se zařadit 2-3× týdně ryby, zejména mořské (kojící žena potřebuje denně 200 mg jódu), nebo alespoň užívat jodidové tablety.

Důležité je doplňovat vápník, nejméně 1200 mg denně (odpovídá 1 litru mléka denně), není však nutné zvyšovat příjem mléka, na který je žena zvyklá, vápník může doplňovat i jiných výrobků ? sýry, jogurty, masové vývary, mák, sója, ořechy, mandle, sezamové semeno apod.

Naše stravovací zvyklosti s sebou přinášejí nízkou hladinu železa v krvi. Proto kojící žena, která trpí nedostatkem železa (projevuje se únavou, vypadáváním vlasů, lámavostí nehtů) by měla do jídelníčku zařadit potraviny s vysokým obsahem železa (červené maso, játra, vajíčkový žloutek).
Vstřebávání železa podporují bílkoviny masa, kyselina askorbová, citrónová, mléčná. Strava s vysokou využitelností železa je taková, která obsahuje maso, drůbež, ryby a potraviny s vysokým obsahem vitaminu C.

Z jídelníčku se doporučuje vyřadit, nebo alespoň omezit, nadýmavé potraviny ? některé luštěniny, kapusta, cibule, česnek, nápoje s vysokým obsahem uhličitanů, kyselé šťávy, citrusové plody, ostré koření, dále pak kávu, černý čaj, colu, alkohol a cigarety (jinak kouřit jen po kojení a maximálně 5 cigaret za den).

Kojící žena nemusí pít více tekutin než žena nekojící, doporučováno je vypít 2-3 litry tekutin denně. Nadměrné pití tekutin může vést k potlačení vypuzovacího reflexu, který je důležitý pro uvolnění mateřského mléka z prsu.

Žena alergička by měla z jídelníčku vyřadit citrusové plody, kakao, čokoládu, kravské mléko, vaječný bílek, ořechy, sóju, ryby. Kojit by měla co nejdéle.

Žena vegetariánka poskytuje dostatek potřebných látek dítěti, pokud přijímá rostlinné i živočišné tuky. Žena veganka je ohrožena nedostatkem vitaminu B12 a železa.

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 0.0 bodů
 Váš příspěvek
 
Anonymní  24.01.02 17:35

Nemáte to s těmi luštěninami trochu popletené?

 
Šárka
Kecalka 418 příspěvků 24.01.02 20:06

Popletené to určitě nemám - některé luštěniny nadýmavé nejsou - ty je doporučené zvýšit, jiné dadýmavé jsou, zde je lepší je omezit. Příkladem může být fazole - zelené fazolové lusky nenadýmají, naopak fazole bílá ano.

 
fairynuff
Nováček 10 příspěvků 25.05.02 23:30

Tedy nevim, jestli jsem tady jedina s timto nazorem, ale kojici zena zarucene potrebuje jist vice! Ja jsem jedla ne za dva, ale spise za tri lidi a i presto jsem po trech mesicich vazila mene nez pred tehotenstvim a musela jsem se cpat slehackovymi dorty a banany (na radu lekarky). A kdo kojil, urcite zna pocit zizne jak na Sahare, urcite jsem musela pit vic nez normalne, flasky s vodou jsem mela strategicky rozmistene po celem byte. A ze by kojici zena mela cas na to sledovat, kolik ceho sni, to v mem pripade taky neplatilo, nebyl cas ani energie.
Nebydlim v Cechach a tady (v Anglii) se kojicim zenam doporucuje vsechno plnotucne, jogurty a mleko atd.

 
Anonymní  21.12.04 11:56

Tohle je myslím si záležitost metabolismu. Já jsem první a druhý měsíc měla docela hlad, byla jsem zkrátka „nenažraná“, teď už kojím 3. měsíc, jím zase jako před těhotenstvím, mám zpět svou váhu a je mi fajn. Bez problémů. Piju asi 3 litry denně a stačí to.
Ještě k nadýmání… malá měla a má problémy s větry od narození. Nikde jsem nenašla kompletní seznam, co jíst a co ne, asi nejlepší byla v tomhle Betynka.
Takže jsem vyřadila luštěniny, košťáloviny, čerstvé pečivo, vejce, džusy, citrusové ovoce, mám podezdření na syrová jablka.
Pokud máte podobné problémy, tak držím palce, ať se to brzy spraví, vím, že v šesti týdnech pro mě byly rady „vydržet aspoň do třech měsíců“ naprosto zoufalé, protože se mi to zdálo k nepřežití. Ještě stále to není v pořádku, ale malá už se směje, hraje si a komunikuje, takže mi veškerý pláč „splácí“ úsměvem a věřte, že to stojí za to :-)
 Lenka

 
Anonymní  21.12.04 12:00

Tohle je myslím si záležitost metabolismu. Já jsem první a druhý měsíc měla docela hlad, byla jsem zkrátka „nenažraná“, teď už kojím 3. měsíc, jím zase jako před těhotenstvím, mám zpět svou váhu a je mi fajn. Bez problémů. Piju asi 3 litry denně a stačí to.
Ještě k nadýmání… malá měla a má problémy s větry od narození. Nikde jsem nenašla kompletní seznam, co jíst a co ne, asi nejlepší byla v tomhle Betynka.
Takže jsem vyřadila luštěniny, košťáloviny, čerstvé pečivo, vejce, džusy, citrusové ovoce, mám podezdření na syrová jablka.
Pokud máte podobné problémy, tak držím palce, ať se to brzy spraví, vím, že v šesti týdnech pro mě byly rady „vydržet aspoň do třech měsíců“ naprosto zoufalé, protože se mi to zdálo k nepřežití. Ještě stále to není v pořádku, ale malá už se směje, hraje si a komunikuje, takže mi veškerý pláč „splácí“ úsměvem a věřte, že to stojí za to :-)
 Lenka

 
Anonymní  03.05.05 13:23

„Žena vegetariánka poskytuje dostatek potřebných látek dítěti, pokud přijímá rostlinné i živočišné tuky.“
Tomu tedy opravdu nerozumím.Vege­tariáni jsou lidé,kteří maso nekonzumují,takže jak do sebe dostanou živočišné tuky je mi opravdu velkou záhadou?!

 
vegetarianka  21.05.13 15:17
mleko je od zvirat

Vegetariáni kteří jedí mléčné výrobky a vajíčka, živočišné tuky přijímají. nebo je snad mléko či vejce rostlinného původu?:)

Vložit nový komentář