Léky a těhotenství

emimino  Vydáno: 14.08.02

Ahoj Šárko,
mám jeden spíše gynekologický dotaz:
Začínám 12. týden těhotenství a dostala jsem (nechápu z čeho, koupat jsem se nikde nebyla a pravidelnou hygienu dodržuji) nějakou mykózu, pálí a řeže mě oblast pod poševním vchodem, mám trhlinky na hrázi a je to strašně nepříjemné.
Byla jsem s tím dnes na prohlídce u gynekoložky, která zastupuje mého doktora (má dovolenou).
Doktorka mi předepsala vaginální tablety Clotrimazol na 6 dnů + mast Clotrimazol k mazání venkovní postižené oblasti.

Problém je, že v návodu u tohoto léku je napsáno, že lék není vhodný k užívání během těhotenství a že k užívání během těhotenství (obzvláště v prvních 3 měsících) musejí být zvlášť závažné důvody.

A taky můj gynekolog mě varoval před jakýmikoli léky v době prvních 3 měsíců, dokonce mi nedoporučoval ani preventivně užívat volně prodejný Femigel (s čajovníkovým olejem).
Tak teď nevím, jestli začít s léčbou podle paní doktorky (Clotrimazol) nebo počkat raději do ukončení 12. týdne (asi 5 dnů). Asi se to bude zhoršovat, trpím tím už 3 dny (celý prodloužený víkend) a je to nesnesitelné.
Je horší zlo užívat Clotrimazol i když není vhodný během těhotenství nebo zahájení léčby o něco oddálit? Může z neléčené mykózy vzniknout nějaký zánět nebo něco, co by případně pak ohrozilo vývoj plodu víc než předepsaný lék? Mám paní doktorce věřit? Ona totiž řekla: „jste už ve 12. týdnu (viděla to podle těh. průkazky), tak to klidně můžete léčit takhle“. Jenomže já jsem teprve na začátku 12. týdne - je to problém? Jak to vlastně může poškodit vývoj plodu?

Dál jsem se chtěla zeptat - občas trpím hemoroidy - nevěděla jsem (až dnes jsem se to dočetla v návodu) že užívání mastičky AVIRIL H není vhodné v době těhotenství a opět je tam poznámka, že k užívání musejí být závažné důvody atd. Připadalo mi to jako neškodná mastička a ani ve snu by mě nenapadlo, že by to mohlo mít něco společného s těhotenstvím… Několikrát (celkem asi 5 x) jsem z nevědomosti použila AVIRIL-H během prvních dvou měsíců těhotenství. Neublížila jsem tím nějak plodu?

Děkuji.
Jana

*Ahoj Jani,
U řady léků se skutečně píše, že léky není vhodné v těhotenství užívat, to ale neznamená, že pokud je předepíše lékař, tak se v těhotenství užívat nesmí - je to spíše určeno k tomu, aby lék, který žena užívá běžně, v době těhotenství raději konzultovala s lékařem.
Já sama nejsem lékař, ale vím, že pokud žena v době těhotenství onemocní, tak je nutné ji léčit (a hlavně rychle vyléčit), protože léky představují pro miminko menší zlo než dlouhodobé a vleklé onemocnění.

Strach nemusíš mít jistě ani z užití Avirilu H, jen raději jeho další užívání konzultuj s lékařem nebo lékárníkem - možná Ti pro dobu těhotenství poradí jinou mast.

Přeji krásné těhotenství Šárka*

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 0.0 bodů

Nikdo zatím tento deníček nekomentoval. Buďte první!

 Váš příspěvek