Recenze - Encyklopedie rodičovství

Nikky  Vydáno: 10.04.03

Po přečtení recenze od Alice ( Velká kniha o matce a dítěti), kam jsem napsala malý komentář o mé knize, jsem byla požádána ať o ní také něco napíšu. Rozhodla jsem se, že to tedy zkusím.

Knihu jsem dostala darem, když jsem čekala první miminko, dnes už skoro tříletého Jarečka. Nejdřív mě šokovalo jak je veliká a tlustá, ale hned po otevření na kapitole? Vývoj plodu měsíc po měsíci? jsem začala být nadšená a mé nadšení mě neopustilo do dnes, když už čekáme druhé miminko. Fotky které jsou v této kapitole se mi tak líbily, že jsem během těhotenství na ně koukala pořád. Nádherně nasvícená miminka v děloze jen natáhnout ruku a sáhnout si na ně. Fotky jsou z 1, 2, 6, 7týdne a pak z 3 až 8. Měsíce. Na dvou fotkách jde dokonce rozeznat i pohlaví plodu, jednou holčička a jednou chlapeček. Takže, jsem každý večer kontrolovala jakže zrovna miminko vypadá. Třeba i celý měsíc jednu fotku. Kolem fotek jsou napsané krátké komentáře k příslušným týdnům, včetně předpokládaných centimetrů a kil.

Poprvé jsem přeskočila kapitolu? Početí?, tu jsem použila až při druhém těhotenství. Obsahuje, jak vlastně fungují pohlavní orgány, různé druhy výpočtu ovulace, léčení sterility, oplodnění, návštěvu genetické poradny, nidaci a vysvětlení co má vliv na pohlaví dítěte. Jak všichni víme, můžou za to tatínkové, tak jim to připomeňme kdyby měli nějaké výhrady.
Také obsahuje podrobné rady jak poznat začínající těhotenství a jaké metody potvrzení jsou na 100%.

Naprosto spokojená jsem byla i se zbytkem informací o průběhu těhotenství, kromě rad o možných těhotenských potížích, jsou tam rady i o výživě, fotky cviků pro zbavení bolestí zad a procvičování svalů hráze. Taky rady o vhodných způsobech cestování mi moc pomohly.

Když jsem zjistila, že se nám podařilo počít druhé miminko, začali mě zajímat rady, kdy a jak říct staršímu sourozenci, že bude mít bratříčka nebo sestřičku. Myslela jsem, že tak malé dítě (2 roky) to přece nemůže pochopit. Opak byl pravdou. Počkali jsme na začátek 4. Měsíce kdy už? to bylo vidět? a opatrně jsme Jarečkovi vysvětlili, že v bříšku hajá miminko a že až bude mít maminka veliké bříško, jako na fotce kde jsem čekala jeho, a venku bude veliké teplo tak že půjde ven a bude spinkat v malé postýlce po něm. Kupodivu nám to odkýval, jako že to všechno chápe a šel si hrát. Dnes už chodí sám za mnou a hladí mi bříško a říká:?Mám rád?, poslouchá ouškem nebo se snaží mimi zahlídnout pupíkem. Je to moc roztomilé.

Další podrobné rady jsou tu i o výbavičce, přípravě na porod, porodu samotném, prohlídce novorozence, kojení rozepsáno do podrobných rad a fíglů při malé tvorbě mléka nebo vpáčených bradavkách. Doba kdy se má pouze kojit je napsaná do 4. Měsíců nejméně, ale spíše až do konce 6. Měsíce, čímž jsem se také řídila a odmítla jsem různé rady kamarádek, které tvrdily že ho mám už přikrmovat, že mi bude díl spát. Poctivě jsem kojila skoro každé 2 hodiny.

Kniha má od početí do porodu 162 stran, další strany jsou už o dítěti samotném (od 0 let až do puberty). Vždy když si nevím rady, nebo se mi zdá něco nenormálního, tak se podívám do knihy a najdu si to. Naposledy jsem hledala jak se zachovat, když má dítě v období tří let odporovací období.

Chceš ven?? NE! Chceš jíst?? NE! Pojď sem!? NE! Dohánělo mě to k šílenství.

Na konci knihy je také první pomoc, slovníček lékařských pojmů, rodiče mezi paragrafy, kde jsou užitečné právní rady pro svobodné matky, o právu na mateřskou dovolenou a rodičovských a jiných příspěvcích, adopce a podobně. Ve slovníčku jsem také našla vždy všechno od Abscesu po Žloutenku.
Alici by jistě potěšily kapitoly o postižených dětech a také o Atopickém ekzému, který v knize o Matce a dítěti nenašla.

Zkrátka nevím co bych knize vytkla, zatím mě nikdy nezklamala a doufám že nezklame.

Ale aby se nezdála tak perfektní musím říct, že jedna věc mě zarazila. V kapitole? Odborná péče v těhotenství? je napsáno, cituji:? Odběr krve může být doporučen, aby byla odhalena případná trisomie 21 (AFP testy), zkoumá se množství hormonu choriogonadotropinu v 16. Měsíci těhotenství.
Tento jediný překlep mě spíše rozesmál, při představě AFP testů 7. Měsíců po porodu dítěte.

Kniha byla vydána nakladatelstvím Larousse roku 1995 ve Francii, u nás ji vydal Slovart, Praha v roce 1996. Autorů je spousta, že je ani nebudu vypisovat, je to spousta doktorů, inženýrů, magistrů, právníků atd., většinou jsou sami rodiči. Žádnou radu vám nevnucují, spíše poukazují na fakt, že každé těhotenství i dítě samotné je jedinečné a různorodé.
Má 480 stran a to 0? 167 těhotenství a porod, 168? 231 Miminko do 1. Roku, 232? 279 dítě od 1. Do 3. Let, 280? 343 Dítě od 3.? 10 let, 344? 360 Období dospívání a 361? 480 všechny doplňující informace( rejstřík, právní rady a podobně)
Je v ní přes 250 barevných fotek a ilustrací.

Jestli tedy právě uvažujete jakou knihu z u nás prodejných titulů zvolit, vřele doporučuji!

Nikol 28 + 3 a Jaromír (skoro 3 roky)

Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 4.0 bodů

alice01
Ukecaná baba ;) 1461 příspěvků 10.04.03 12:20

No vidíš Nikky, to bylo strachu, že neumíš psát recenze a napsala jsi takovou hezkou! Doufám, že to potěší a k psaní povzbudí i ostatní!

Po přečtení Tvé recenze se po knížce podívám a s největší pravděpodobností si jí co nejdříve pořídím.

A kdo dál? Určitě jste něco zajímavého četly/i. Nemáte někdo knížku „Otestuj své dítě“? Nebo napíše někdo o již zminované knížce Penelope Leachové: „DÍTĚ A JÁ!“? Slibovala jsem recenci na knížku od Ingeborg Stadelmann „Zdravé těhotenství, přirozený porod“, už je skoro hotová a co nevidět si jí budete moci přečíst.

Alice

Lipka
Kecalka 235 příspěvků 10.04.03 12:56

Ahoj,

jak už jsem psala Nikol v minulém komentáři, tuto knihu mám a jsem s ní spokojená. Takže, to co Nikol napsala /moc dobře/, pod to bych se mohla také podepsat :o)).
 Lipka

Anonymní  10.04.03 16:49

Můj následný příspěvek není ani tak recenze, jako spíš názor, kterým se chci připojit k několika dalším, které jste už vyjadřovaly spokojenost s knihou Dítě a já od Penelope Leachove vydanou u nás Ottovým nakladatelstvím. O těhotenství a porodu tady moc nenajdete, protože knížka je zaměřena na péči o dítě od narození do 5 let věku. Co je mi na ní zejména sympatické je „polopatický“ styl, doplněný názornými přesnými obrázky. Takže například si už umím představit nejen jak se správně kojí (což je popsáno ledackde), ale třeba i jak se mléko odstříkává, atd. Nejvíce ale na knize oceňuji to, že není rigidní a neprosazuje jen jeden správný názor. Autorka v podstatě pořád vychází z toho, že každé dítě je individuum a co vyhovuje jednomu, může být pro druhé nepříjemné, a proto uvádí i alternativní řešení- i když se něco nevede dle návodu, nevadí a maminka se nemusí cítit nemožná a neschopná… Tuhle knížku jsem dostala od manžela- vybíral ji z více podobně zaměřených a tahle mu vyšla pro naši situaci (prvorodiče-studijní typy :-) jednoznačně nejlepší a navíc i on si v ní rád čte, protože mu připadá dostatečně „schématická“. Vždycky když mě s blížícím se termínem porodu přepadnou pochybnosti, jak to s naší holčičkou zvládnu a jestli ji chudinku nebudu moc trápit, tak sáhnu po téhle knížce, která chmurky docela spolehlivě rozežene… Takže moc doporučuji.

Karla - 30 t.t.

Anonymní  11.04.03 18:43

Kolik stoji?

Nikky
Kecalka 335 příspěvků 11.04.03 21:30

Jak už jsem jednou psala knihu jsem dostala darem, ale pokusila jsem se to zjistit i když ne přesnou sumu.

Okolo 400 - 500,– Kč. Víc by stát neměla!!!
Dotyčná si cenu totiž nepamatovala přesně.

Nikol 28+5

Anonymní  11.04.03 21:49

Diky, taky si ji koupim. Tehotenstvi, otazky a odpovedi jsou fajn, ale tato kniha bude asi lepsi a na delsi trasu. Kniha o matce a diteti byla dobra a taky sveho druhu jedina pred 10 lety, kdy jsem si ji v predstihu koupila i ja, ale Encyklopedie bude lepsi. Moc dik Niki Renca

Anonymní  16.07.03 20:32

Ráda bych si tuto knihu také pořídila, ale bohužel nevím, kde ji sehnat. Navštívila jsem v Praze několik knihkupectví, ale bohužel, bezúspěšně. nevíte náhodou, kde ji koupit?
Moc děkuji, Jarka (33+5)

LeMa
Závislačka 2825 příspěvků 12.01.06 09:04

Ahoj Nikky, na zacatku bych ti chtela podekovat za moc peknou recenzi knihy encyklopedie rodicovstvi. Cekam prvni dite a proto nechci nic zameskat. Samozrejme jako vetsina neznalych skoromaminek jsem si puvodne chtela koupit Velkou knihu o matce a diteti. Ale kdyz jsem si cetla recenze na emiminu na tuto knihu, odradily me vsechny clanky. Proto jsem hledala a hledala, az jsem narazila na tvoji recenzi, ktera me absolutne nadchla. Bohuzel se mi nepodarilo najit tuto knihu v zadnych internetovych knihkupectvich, abych videla, jak vypada, az si ji pujdu koupit do nejakeho knihkupectvi. Mohla bych te poprosit, mohla by jsi mi vypsat vsechny autory, i kdyz jich je hodne, nebo pokud mas digitalni fotak,vyfotit mi titulku a poslat na email (hluckova@cen­trum.cz), abych vedela, po cem se mam v brnenskych knihkupectvich pidit :-)) Byla bych ti za to strasne moc vdecna. Dekuji Lenka Hluckova