prostorové vnímání

/---div

1. metodiku rozvoje matematických schopností pro rodiče a učitele, která

upozorňuje na úskalí při nácviku předčíselných a později číselných představ
shrnuje zá:,–(y, jež by se měly dodržovat při práci.
Dostáváte do rukou knížku, která je pokračováním prvního dílu o sobu jménem Bob, pomocí jehož příběhů mohou děti již v předškolním věku vstřebávat základní mentální předpoklady matematického myšlení.
V publikaci se opakují a prohlubují pojmy z dílu prvního, které vyjadřují množství, velikost, orientaci v prostoru a pořadí. Spontánní znalost těchto pojmů je důležitým předpokladem pro orientaci v číselné řadě a především pro schopnost abstrahovat číslo jako hodnotu. To znamená, že si dítě uvědomí vlastnost čísla, jeho pořadí a jeho obsah. Číslem totiž můžeme vyjádřit množství, například když chceme koupit 3 kg jablek, číslem můžeme předměty, jevy i osoby pojmenovat. Říkáme například, že hráč má číslo čtyři, nebo sedadlo v divadle má číslo 38, přičemž tato jména napomáhají rozlišení od ostatních hráčů či sedadel. Číslem můžeme vyjádřit pořadí, když si koupíme lístek do divadla do páté řady, nebo počítáme, že jsme ve frontě na pokladnu šestí.

Spontánní znalost pojmů znamená, že je používáme bezděčně, že jsou součástí našeho vyjadřování a především jsme zvnitřnili jejich přesný a adekvátní obsah.

Dostáváme se tak k přehlížené funkci jazyka, jazyka jako nástroje myšlení. Převažuje přesvědčení, že jazyk je především nástrojem pro komunikaci, jeho funkcí je, že si lidé sdělují své myšlenky, názory, příkazy a přání. Jak často však mezi lidmi dochází k nedorozumění. Nejčastěji proto, že mluví nepřesně, nedokončí celou větu, používají nepřiměřené výrazy. I to je jedním z důvodů, proč je tak důležité se zamýšlet nad jednotlivými pojmy a uvědomovat si jejich obsah v co nejširším smyslu slova. Pro přesnost myšlení je rozvoj obsahu každého pojmu nejzá:,–(nějším předpokladem.

Proto autorka publikace v každém úkolu nabádá rodiče nebo učitele k tomu, aby nacvičovali v různých souvislostech jednotlivé pojmy. Doporučovala bych, aby ti, kdo s dítětem pracují, pojmy stále opakovali a vybízeli i dítě k tomu, aby neplnilo pouze úkol, ale slovně popisovalo, co právě dělá a odpovídalo na dotazy celou větou. Všichni jsme byli ve škole vybízeni k takovým odpovědím, ale málo kdy jsme si uvědomovali význam obdobné výzvy. Ve skutečnosti jde o to, že teprve celá věta vyjadřuje myšlenku. Přesnost myšlení pak můžeme měřit přesností vyjadřování.

Záměrem publikace je i rozvíjet u dětí schopnost pohybovat se v oboru do pěti. Nemusí dosud znát čísla. Pracuje se pouze s množstvím prvků, které číslo obsahuje. Jde opět o to, aby byly u dítěte rozvinuty předpoklady pro matematické operace, které bude provádět v budoucnosti.

Přeji knížce, aby získala zájem a porozumění pro daný způsob práce u mnoha rodičů a vychovatelů.

Doc. PhDr. Věra Pokorná
přednáší na Univerzitě Karlově, Pedagogické fakultě v Praze, členka International Association of Instrumental Enrichment Trainers

Kuchařka pro malé šéfkuchaře a šéfkuchařky

Martina Krupárová

Prodejní kód: KD0142

Tato publikace plná barevných fotografií a veselých ilustrací je určena všem dětem, které by si rády vyzkoušely své kuchařské umění. Kniha obsahuje rozmanité recepty oblíbených jídel, které si mohou snadno a rychle připravit - od předkrmů, polévek, hlavních jídel, až po moučníky a nápady na rychlé „párty občerstvení". Vlastní postup přípravy je přehledně rozfázován do podrobně popsaných kroků. Nechybí zde ani tipy a triky, které se při vaření a stolování mohou hodit. Každý recept doprovází názorné fotografie, takže děti hned vidí nejen to, jak může hotové jídlo vypadat, ale i jak probíhá jeho příprava a jaké suroviny jsou potřeba. Věříme, že s pomocí naší knihy, budou začátky v kuchyni nejen jednodušší, ale také zábavné a užitečné.

Přejeme vám mnoho úspěchů a radosti při vaření!

Největší kniha hlavolamů

pro děti od 9 let

François Aulas

Prodejní kód: KD0157

Tato kniha pro děti je plná rozmanitých aktivit různých obtížností, kterými lze nejen ukrátit dlouhý čas, ale také ohromit své kamarády i rodiče. Čeká na vás přes 300 aktivit, zajímavostí, hříček a hlavolamů z oblasti optických iluzí, logiky, kouzel, jazykových hrátek i vědeckých záhad. Tak pojďte s námi poodhalit tajemný svět šifer, objevit tajemství ukrytá v obrazech či slavných stavbách, proniknout do světa číselných i slovních hlavolamů, seznámit se s tajemnými kouzly, karetními triky a jinými působivými fintami, porozumět zrakovým klamům a prověřit si tak důvtip a logické uvažování. Knížka potěší všechny zvídavé děti, které mají rády záhady všeho druhu a nerady se nudí!

Pohádková angličtina s kocourem Vavřincem I.

Lucie Poslušná, kolektiv Anglictina.com

Přiložen CD-ROM

Prodejní kód: KEJ087

Pohádková angličtina s kocourem Vavřincem I. naučí vaše děti základům angličtiny zábavnou formou. Kniha je určena pro děti od 4 do 7 let. První díl učebnice obsahuje 10 lekcí, na začátku každé z nich je kreslená pohádka, která se zaměřuje na určitý okruh základní gramatiky či nejjednodušších slovíček. Spousta veselých cvičení pomůže dětem zapamatovat si daný jev. Na závěr knihy si spolu s dětmi můžete zahrát stolní hru.

Součástí knihy je CD, kde najdete poslechové texty, namluvené pohádky a písničky.

Děti si budou hrát, zpívat, vystřihovat, kreslit, lepit samolepky a cvičit, ani si nevšimnou, že už umí anglicky!