Šestinedělí a cvičení po porodu

Diblik  Vydáno: 12.01.07

Po tématech „Porod“ a „Co s sebou do porodnice“ přináším pár informací k šestinedělí a malý návod, jak a co cvičit hned po porodu.

Šestinedělí je období, kdy se organismus matky vrací do původního stavu

1. fyzické změny

a)děloha

  • po porodu sahá k pupku (1000g), na konci šestinedělí (80g)
  • zvýšená bolestivost dělohy při kojení (vyplavování hormonu oxytocinu) v prvních dnech po porodu je spojena s jejím zavinováním (při velkých bolestech si můžete dát paralen)
  • po porodu co nejdřív lehat na břicho - lepší zavinování dělohy

/---div

očistky


  • minimálně 5dnů krvavé, pak hnědavé až žlutavé, v poslední fázi šedobílé
  • obvykle 14dnů až 6týdnů
  • používat porodnické vložky (5 dnů v porodnici, dobře propouští vzduch, lepší hojení poporodních poranění) zpočátku i 2ks naráz, síťované kalhotky
  • po kojení musí být na vložce očistky, pokud se 24h neobjeví - kontaktovat gynekologa - sledovat zhruba 14dnů
  • nedotýkat se očistků, vždy umýt řádně ruce
  • sprchovat se alespoň 6× za den
  • 10 dnů po porodu pít kontryhelový čaj

b)hráz

  • 2dny po porodu silně bolí, pokud jste nestřižené. Při velkém nastřižení může bolet až 6.týdnů
  • co dělat: časté sprchy, sušení fénem, ledovat, ležet, větrat oblast genitálu, sedět na gumovém kruhu, posilovat pánevní dno

c)prsy

  • 2-3.den po porodu - silně citlivá prsa - nástup laktace
  • co nejdříve po porodu nosit kojící podprsenku, pod prsa dát polštář a lehnout na břicho
  • je možné provádět tzv. ledování prsou, jakmile se začnou nalévat - namočit plínu do studené vody a v období mezi kojením přikládat, před kojením přiložit na 2 min. teplý obklad, odstříkat pár kapek mléka a potom přiložit dítě
  • pravidelné přikládání dítěte k prsu

d)močový měchýř

  • více moči než obvykle (tělo se zbavuje vody z otoků,..)
  • někdy zpočátku ztížené močení vlivem nízkého napětí MM
  • bolestivé močení vlivem stehů (stehy polévat teplou vodou, močit ve stoje, ve sprše..)
  • plný MM zabraňuje zavinování dělohy

e)střeva

  • stolice může být až za 48h
  • při zácpě: pohyb, hodně tekutin, vlákniny, sušené ovoce (švestky), pokud jsou stehy, držet na nich čistou vložku při tlačení (nebát se, že se uvolní), v případě nutnosti použít supp.glycerini nebo duphalac

f)ostatní

  • pigmentace mizí po 14 dnech
  • malé varixyse stahují do 6.týdne (velké přetrvávají)
  • sexuální aktivita - lépe začít až po ukončení šestinedělí, používat lubrikační krémy (sušší pochva), používat antikoncepci po poradě s gynekologem (nejlépe po dobu kojení kondom)
  • hygiena - na koupání vhodné tekuté mýdlo s dubovou kůrou - firma ATW Products Warsava, pokud jsou problémy s hojením - lze použít chlorophyl spray, hypermangan, Tantum rosa (od 4-5.dne)
  • po porodu vhodné užívat multivitamíny - k lepšímu zvládnutí únavy, případných problémů

2. psychické změny

  • vlivem hormonů, narušení rovnováhy organismu
  • 2(3) - 7den - poporodní blues (u 60%) - bezdůvodná plačtivost
  • do 6.týdnů

    +  poporodní deprese - bolest hlavy, nedůvěra sama v sebe, nutná lékařská pomoc

    • laktační psychóza - deprese, halucinace, snížený zájem o dítě, snížená sebekontrola, nutná lékařská pomoc

režim dne

  • 15-20min. relaxace, cvičení (cviky na břicho po porodu cvičit jen při zataženém pánevním dnu)
  • 1-2× týdně čas pro sebe (nebezpečí monotónní únavy)
  • spánek, pomoc rodiny, partnera

kontrola po šestinedělí u gynekologa

  • kontrola tlaku, váhy, moči
  • hojení poporodních ran, očistky
  • kontrola prsů (kojení)
  • vnitřní vyšetření dělohy (velikost, poloha) + cyto - stěr
  • volba antikoncepce

cvičení v šestinedělí

  • jako první krok po porodu se doporučuje zjistit zda není přítomna diastáza - rozestup, oddálení břišních svalů. Pozná se to tak, že si žena lehne na postel, nohy ohne do flexe, zvedne hlavu, v místě rozestupu břišních svalů se objeví výduť (od hrudní kosti dolů). Tento stav se upravuje nošením břišního pásu (asi 700Kč), který by měli předepsat již v porodnici. Na speciální cviky v případě diastázy břišních svalů by měla upozornit rehabilitační sestra již v porodnici.
  • začít cvičit nejlépe co nejdřív po příchodu na oddělení šestinedělí
  • vhodné několikrát za den ležet na břichu - lepší zatahování dělohy, alespoň 5× denně na 15min, minimálně 5dnů (2-3den možnost podložit břicho polštářem, aby se ulevilo bolestivým prsům)

0.den

  • hluboké břišní dýchání
  • cviky na prokrvení dolních končetin (především prvních 5 dní). Je možné cvičit je i na posteli např. po císařském řezu. Jsou to cviky typu šlapání pedálů (ohýbání chodidel), kroužení, přitahování kolen k břichu

1.den

  • pánevní dno - prevence inkontinence. Zpočátku budou svaly natolik ochablé, že bude velkým problémem vtáhnout je jen na 1 sekundu. Doporučuje se posilovat ochablé svaly tak často, až jsme později schopni udržet vtažení 12 s, 50 x denně. (dělat tzv. výtah, od 3.týdne - vtahování prostředníku do konečníku)
  • prsní svaly(modlení,..)
  • zadeček (stah a povolení půlek)
  • břišní svaly - na zádech, pokrčit nohy, dát knihu na břicho, pouze nadechovat do břicha a při výdechu tlačit bedra k podložce a na několik vteřin svaly zatáhnout (cvičit jen pokud není diastáza)

2-3.den

  • zadeček - leh na zádech, zvedání pánve se zataženým zadečkem nebo leh na břiše, zapřít se chodidlem, zvedat druhou nohu se zataženým zadečkem
  • velké klouby - kroužení v kyčlích, kolenech, ramenech
  • mezilopatkové svaly (přitahování k sobě), svaly ramen a krku - důležité pro kojení
  • peristaltika střev (cvičení na levém boku)

4.den

  • břišní svaly
  • pokud mírná diastáza začít teprve lehkými cviky (viz 1.den + stahovat rukama k sobě jelito na břiše (2-3dny))
  • pokud OK navázat na cviky z 1.dne posilováním šikmých břišních svalů (týden - měsíc), po plném zvládnutí přejít na přímé břišní svaly
  • vždy je vhodné pohyb fázovat a vždy prvně vtáhnout pánevní dno, pokrčit nohy a zvedat hrudník doprava, doleva a do středu. Cvik na oblast podbřišku - v poloze na zádech zvedat současně obě nohy a zadeček

cvičení doma

  • opakovat cviky z porodnice
  • postupné zpevňování břišních svalů
  • až začnou slábnout očistky je vhodné lehnout na břicho, partner sedne na nohy a ruce dá křižmo na hýždě partnerky a mírným odporem asi 20s tlačí hýždě směrem ven (prostředníky směrem ke konečníku). Partnerka se snaží tlačit hýždě opačně proti odporu směrem k sobě. Při stlačování proti odporu nádech do břicha, pak výdech, při relaxaci volné dýchání (cvičení na pánevní dno)
  • kočičí hřbet se provádí s opačným dýcháním než v těhotenství. Při vyhrbení zad je nádech, při narovnání se vydechuje.
  • později je možné přidat ženské kliky (pokrčené, zkřížené nohy), ruce jsou postupně ve třech polohách, směřují dovnitř, ven a dopředu

doporučení

  • cvičit tak, aby člověk nepociťoval svalovou únavu, přiměřeně zvyšovat dávky
  • v šestinedělí cvičení bez poskoků, otřesů
  • ke sportování je možné vrátit se 8 týdnů po porodu
  • jízda na kole je možná od zahojení poporodních poranění.
  • od 3. měsíce po porodu se lze vrátit k běžnému cvičení
  • kojení a plavání se nevylučuje. Vždy je nutné dbát na suchý oděv, po plavání se doporučuje převléknout do náhradních plavek či trička.

Pozn. Při porodu císařským řezem je nutno sestavu modifikovat dle pokynů porodní asistentky nebo rehabilitační sestry.

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 4.4 bodů
 Váš příspěvek
 
Minnetonka  11.03.10 17:27
Cvičení v šestinedělí

Konkrétní cviky najdete v tomto článku:
http://www.bizy-bee.com/…-sestinedeli

 
fyziomami
Povídálka 13 příspěvků 10.11.13 13:04
Nezapomenout na pánevní dno

Souhlasím s autorkou. Důležité je včas a správně aktivovat pánevní dno. Podle mých zkušeností se jedná o jedno z nejdůležitějších cvičení, které by žena po porodu měla dělat. Nezabere to moc času. Cvičit se dá i u běžných denních činností jako je přebalování mrňouska. Pánevní dno hraje v životě ženy důležitou roli.

Vložit nový komentář