Štíhlení (8) : TAK TAKHLE NE!!! (I)

Efina  Vydáno: 17.04.06

Ahojky,

navazuji na Alici doplňujícími informacemi pro představu, proč nehubnout zrovna dietami a hladovkami.

Určitě jste už vyzkoušeli leccos, abyste se zbavili tuku. Někdy s větším, někdy s menším úspěchem. Rádi bychom vám vysvětlili, proč mnohé z používaných metod nemohou být dlouhodobě účinné.

DIETY

Nejoblíbenější varianta pokusu „jak se zbavit tuku" je dieta. V Německu držela jeden nebo více druhů diet téměř polovina všech žen a existuje i kategorie „chronických dietářek" - 5 % žen drží neustále nějakou dietu.

I diety podléhají módním vlnám: Kdo ještě včera zkoušel dělenou stravu, rozplývá se dnes nad „Fit-for-Life", aby zítra vynášel až do nebe „All-you-can-eat". Cíl zůstává vždy stejný - zhubnout.

Je přirozenou snahou omezit napřed to, z čeho se ukládá tuk. Bohužel jen málokdo ví, co se vlastně v těle děje, když začne držet dietu:

  • Nejprve se omezí přísun kalorií. Tělo musí ze dne na den vystačit s menším množstvím potravy. Metabolismus se celkově zpomaluje. Počáteční úspěchy, tak jak je vykazuje váha, je třeba z velké části připočíst úbytku vody. Pak tělo, aby získalo potřebnou energii, sáhne na vlastní bílkoviny. Jen zdráhavě a postupně začne využívat jako zdroj energie i uložené tuky. Dokud má k dispozici druhé dva zdroje (zásobu sacharidů a tělesných bílkovin), čerpá z tuků jen nepatrně, protože představují rezervu pro případ nouze.
  • Čím méně potravy tělo dostává, tím větší část si ukládá ve formě tuku. Také to je preventivní opatření. Místo tuku zmenšujeme aktivní svalovou hmotu a obsah vody v těle, což se přirozeně odráží na naší váze. Za prvé je to všechno jiné než zdravé a za druhé sotva dochází k odbourávání tuku, protože pravidelný, byť omezený přísun potravy ještě nepředstavuje skutečný „stav nouze".
  • Jakmile dietu zmírníme nebo ukončíme, vrátíme se ke svým dlouhodobým stravovacím návykům, ale naše tělo tak rychle cestu k původnímu metabolismu nenalezne. Setrvává u zpomalené úrovně, na niž se přeorientovalo v prvních dnech diety. Vystačí si i nadále jen s malým množstvím energie, ale protože přísun odpovídá starým zvyklostem, ukládá si do tukových rezerv ještě větší podíl potravy než před dietou!
  • Kromě toho má nyní tělo k dispozici méně svalové hmoty, která se aktivně účastní látkové výměny. Tělo by po návratu k původní úrovni metabolismu vystačilo i s menším přísunem energie. Výsledek: Ještě dlouho po skončení diety je větší část potravy ukládána do tukových buněk.
  • Ačkoliv mezi jednotlivými dietami mohou existovat nepatrné rozdíly, vedou všechny ke stejnému negativnímu efektu: Každá dieta znamená zhoršení.
  • Krátkodobý výsledek je známý a vžilo se pro něj označení jojo efekt: Kilogramy naskakují rychle zpátky. U každé další diety je průběh ještě radikálnější. Tělo ztrácí pokaždé v první řadě vodu a svalovou hmotu.
  • A dlouhodobý výsledek? Při stejné hmotnosti je podíl tělesného tuku (pasivní hmoty) stále větší a větší! A většinou se „rozjede" i absolutní hmotnost.

NULOVÉ DIETY, HLADOVĚNÍ, PŮSTY

Při těchto variantách je průběh ještě radikálnější. Tělo volí zcela jinou cestu k získání energie - v prvních týdnech spaluje zejména bílkoviny ze svalstva, ale odbourává i jiné cenné látky: aminokyseliny. Protože se z aminokyselin skládají všechny důležité enzymy a mediátory v těle (případně jsou na nich závislé), můžeme tušit, jak velice tím klesá výkonnost našeho těla.

Mnozí lidé drží půst s bláhovou nadějí, že jim pomůže zhubnout nebo dokonce odbourat tuk. Léčebné hladovění může mít za jistých okolností smysl pro vyloučení zplodin, které se u:,–(ily v těle. Ale pro nic jiného. Pokud taková kúra probíhá pod dohledem zkušeného odborníka, orgány se pročistí a zbaví jedovatých látek.

Nicméně počáteční úbytek hmotnosti je opět způsobený především ztrátou vody, svalstva bílkovin a něco mála tuku. Tělo v důsledku nedostatku potravin utlumuje všechny látkové pochody na minimum. Po půstu ještě chvíli běží na úsporný stupeň - a ještě víc se snaží vydatně plnit zásobárny tuku pro další hladová období. A když už je tukové hmoty dostatek, chybí tělu stále aktivní svalová hmota. Imunitní systém je narušený a místo abychom překypovali energií, jsme unavení a malátní.

Zdroj: Zhubněte natrvalo! Ole Petersen, Sonia Goretzki

===

Tak správnému hubnutí třikrát zdar: ZDAR! ZDAR! ZDAR! :-)

Efina

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 0.0 bodů
 Váš příspěvek
 
Efina
Kelišová 6427 příspěvků 17.04.06 20:13

Tak dnešek totální úlet… mazanec, jarní salát, mazanec, čokoláda… to fakt nešlo… ale byla jsem ráno běhat a už nejím večer.. zítra půjdu zas běhat, tak snad se dnešní obžerství vynuluje… :-)

E.

 
Masi
Povídálka 23 příspěvků 18.04.06 00:32

Už jsem tu dlouho nebyla, ale tohle téma mě zaujalo, tak napíšu.
Za šest týdnů jsem shodila deset kilo, tím že jsem omerzila přílohy a pečivo. Můj manžel za tu stejnou dobu shodil patnáct.
Už víc než půl roku se stravujem opět normálně, akorát jsme zařadili do jídelníčku víc zeleniny a váha ani u jednoho z nás nestoupla. Takže toto vřele doporučuji. Ubytek váhy je opravdu rychlý a pokud se nezačnete cpát pečivem, tak trvalý.

 
alice01
Ukecaná baba ;) 1461 příspěvků 20.04.06 16:52

Ahoj holky!

Hlásím se ze Zlína, spokojená, neyvážená, blbnu s dětmi, snažím se jíst normálně, obča něco zobnu. Docela jsem zvědavá na váhu po návratu.

Dneska jsme si daly sraz s Chillie, bonznu na ní, že je příšerně hubená, klidně bych jí dvě kila přidala… :o) Verunka si oblíbila Vítka, docela se spolu vyblbli, fotky dodám časem. Filípek s Kubou se na střídačku kojili nebo pojídali banán.

Alice

 
Efina
Kelišová 6427 příspěvků 20.04.06 22:06

Tak že by to už zase fungovalo???

Hurááá…

:-)

Na váhu jsem také nevlezla, ale vidím to na stabilních 67… :-)

E.

 
Efina
Kelišová 6427 příspěvků 20.04.06 22:07

Tak to klobouk dolů…
Váha šla tedy šíleně dolu, ale když jste to udrželi, tak to bylo zřejmě tou správnou cestou :-)

Gratuluji ještě jednou :-)

 
Julda
Ukecaná baba ;) 1033 příspěvků 22.04.06 14:21

Ahojky,

tak já mám na hlavní straně emimina napsáno, že je zde 11 komentářů, ale mě to tady ukáže jen 5 komentářů. Vám taky?

Jinak já teď docela dost jím a mlsám vykoledované dobroty :-). Cvičit chodím jen když mám hlídání, ale protože snad bude teď mít tchýně víc času, tak snad budu moci chodit cvičit častěji. Pitný režim taky občas pokulhává a tak jsem ráda, že mi dnes váha ukázala 67kg a není to víc :-)). Minulý týden jsem totiž měla už jen 66,5kg, ale vím, že nejde hubnout každý týden půl kilo, když se moc neomezuju a klidně si dám v 10 večer několik čokolád. No v duchu to svádím na kojení :-))).

Deníček je moc pěkný a já opravdu žádnou dietu držet nechci, protože vím, že to na mě má psychický účinek úplně opačný. Když si řeknu, že budu držet dietu, tak se už druhý den začnu „dojídat“ a je konec hubnutí :-). Prostě pak mám pocit, že jsem o něco ochuzená. Takže u mě žádná dieta, jen se chci nepřecpávat večer, nebo ještě lépe nejíst večer, dodržovat pitný režim, občas cvičit Aliciny cviky na břicho, ale hlavně se pohybovat i jinak než s dětma.

Tak hubnutí zdar.

Julda

 
alice01
Ukecaná baba ;) 1461 příspěvků 24.04.06 16:42

Holky, vydržte, další deníček bude brzo, už ho sepisuju… :o)

Alice

 
Efina
Kelišová 6427 příspěvků 24.04.06 22:13

Tak já díky antibiotikům a oslavě se známými a následném dojídání přebytků dobrot, aby se nezkazily, měla 2 dny obžerství a hlavně týdne nesmím cvičit a běhat.. takže na váhu vlezu až v květnu :-)

E.

Vložit nový komentář