Víkend v Jeseníkách - s malými dětmi pod stanem

BaraF  Vydáno: 17.08.09

Tak jsme se rozhodli nečekat až MŽP pošle slibovanou dotaci na ekologizaci topení (po přestavbě domu jediná finanční rezerva určená na realizaci letošní „mořské“ dovolené, zatím není a bude-li tak moře je tu už po tisíce let…) a dovču pojednáváme sekvečně (po částech) na území naší vlasti.

Holčičky (2 a 4 roky) byly už v květnu s prarodiči na Slovensku v termálech, v červenci pak opět s „babičkama a dědama“ a se setřenicema deset dní na Šumavě, víkendovali jsme v rodných Beskydech a plaveckých zařízeních v okolí…
Rozhodli jsme se provést test a vyzkoušet rodinou dovolenou „za babku“, v kempu, pod stanem, se řízkama z domova a tak, oba s manželem jsme takhle byli naposledy s rodiči před více než dvaceti lety, společnou minulost jsme spíše pročundrovali po světě, s dračicemi jsme zatím stihli jedinou větší akci - loňský dvoutýdenní pobyt v Řecku.
Loni jsem byla v Koutech nad Desnou v hotelu Dlouhé stráně na týden na školení, líbilo se mi tam, zejména mně zaujala krátká návštěva lázeňského městečka Velké Losiny, tak jsem hodila heslo „ubytování Velké Losiny" do vyhledávače…a vyrazili jsme v pátek po druhé (zdrhla jsem z práce o trochu dříve), když už bylo jasné, že meteorologická předpověď na polo až zcela jasno není jenom zbožné přání (neb není větší pruda než dovolená pod stanem a déšť). Od nás (Frýdek) 160km přes Olomouc, Mohelnici a Šumperk jsme za hoďku a půl dorazili do Rapotína do areálu Losinka. Pro zájemce pod tímto názvem jednoduše naleznutelné na webu, funguje kemp, chatičky i ubytovna, ceny a popis naprosto odpovídají skutečnosti. Postavili jsme stan, obhlídli prostředí (sociálky skoro nové, čisté a kapacitní), k dispozici kuchyňka, všude uklizeno, dětské hřiště, půjčovna kol, koupaliště za plotem…personál na místě a usměvavý a informovaný, restaurace v provozu, jídlo chutné a čerstvé. Příjemné překvápko po zkušenostech z dětství.
Malá procházka do nádherného zámeckého parku zámku Velké Losiny a neméně půvabného lázeňského parku tamtéž, zmrzlina (8,–Kč za kopeček i s posezením a hřištěm), pivko - Holba Šerák 11st za 20,–, oboje kvalitní a dobře chlazené.
To hlavní teprve přicházelo: první noc ve stanu s dětmi. Slíbili jsme čokoládu jako úplatek pro ty co budou celou noc hezky spát, vyčistili zuby, uložili do spacáků, zasedli vedle stanu za auto, za svitu baterky a za vytrvalého zpěvu našich robátek jsme vypili dvě lahve bílého, pak jsme se připlížili do již ztichlého stanu a po chvilce přemisťování (to iglů nám bylo před pár lety akurát, teď to byl se dvěma nafukovčkama trochu problém) jsme se srovnali a usnuli. Bylo chladno, holky vylézaly ve spánku ze spacáků, motaly se navzájem a nám po hlavách, jednou jsme šli na nočník, ale zvládli jsme to až do půl osmé. Hurá, vyšlo to!
Rozdali jsme slíbenou čokošku, nasnídali se a vyrazili do Rapotína do muzea, skanzenu a ZOO v jednom. Místní i cizokrajná fauna (makakové, lama, čápi na komínech..) a flóra (speciální syrské ibišky, mrazuvzdorné, pěkné), veteráni automobilové, zemědělské i bojové techniky (tank volně k prolezení) kousek za Výzkumným šlechtitelským ústavem. Poněkud bizardní snůška lecjaké veteše spolu s uměleckými předměty, zvířectvem (dobře opatřeným), bezkonkurenčně největší dětské hřiště s prolézačkami, domečky a dalšími atrakcemi striktně jen pro děti do 6 let. Pan domácí trochu baron Prášil, ale rozhodně stojí za shlédnutí, vstup 65,– za dospělého, 10,–dítě do 6 let, 30,– do 15.
Následoval přesun do kempu a vaření gulášovky z pytlíku (vylepšené bramborami a párečkem z místní Jednoty), holky si šly zmoženy lehnout, my s tátou jsme si dali do nosu..
Po odpočinku výlet na termální koupaliště do Losin, dvě hodiny (od 5 odpoledne zlevněné vstupné na 70,–Kč pro dospělého a 50,– za dítě od 3 let) ve 35 st. teplé vodě co „voní jako vaječinka", paráda, zmrzka a pivko po cestě zpět, hranolky k večeři, uložení do pelechu dnes již bez zpěvu, teplota vyšší, hřála nás připálená záda a ty dva Šeráky, ve stanu jsme se poskládali líp než včera, ráno opět čokoláda a chleba s paštikou.

Balíme, holky se loučí s kamarády co si z ty dva dny pořídily (děti i dospělí, hlavně kolisti a teakvondisti co tu jsou na soustředění), vyrážíme. Jedeme zpět a cestou se stavujeme do Mladče do jeskyní. Nádhera, rozpomínám se a rozteskňuju při vzpomínce na výlety se základkou,…a Polenka se v hloubce 37m pod povrchem v tepláčcích a dvou mikinách a hrubých ponožkách a pohorkách počůrá, celá výprava i s průvodkyní čeká co teď, sundáváme pomočené propriety (kromě ponožek), po pokusu o útěk s holým zadkem nahoru po betonových schodech aplikujeme plínu a suché tepláky, cesta nahoru je v klidu. Na povrchu po odstrojení (dole je 8st, nahoře bylo dnes v poledne 29) nanuky…a jedem domů, v klimatizovaném autě je ta poslední hodinka docela příjemná, doma šup do postýlky..Sláva nazdar výletu, odpolední grilovačka (psáno ve volných chvílích kdy holky spaly a večer při sledování Kostiček, dokončuji v pondělí v práci).

Povedlo se, můžeme vyrazit kamkoli. Jsme příjemně překvapeni jak se od dob našeho mládí vylepšila úroveň služeb. Žádný extra nával, nebyli jsme zdaleka nejmladší, i lidi s kočárkama jsme v kempu potkali. Ceny nejsou „lidové", ale taky nic enormního, hlavně se dá při troše snahy skoro vše předem najít na netu a telefonem potvrdit. Jeseníky - západní Morava je krásný region se spoustou pozoruhodností ke shlédnutí (my jsme v nejbližším okolí minuli hrady Bouzov, Úsov a Sovinec, Javořičské jeskyně, nešli jsme ani do papíren v Losinách a na unikátní přehradu Dlouhé Stráně, tam i zpět jsme svištěli po dálnici, Jeseník, Ramzová, Šerák atd. nás čekají příště. Doporučuju všem Ostravákům, zkuste, září má být ještě pěkné…i u nás je hezky.

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 1.0 bodů

TeZe
Nováček 1 příspěvek 17.08.09 13:21

Také mohu doporučit. Strávili jsme víkend s dětmi ( 2,5 a 5,5 ) také pod stanem v kempu v Ludvíkově kousíček vedle Vrbna pod Pradědem. Čisto naprosto všude, dostupná kuchyňka, dětské hřiště sice obnáší pouze klouzačku a kolotoč, ale byli jsme velmi spokojení. Udělali jsme si výlet po údolí Bílé Opavy a na Praděd, popili minerálku z Karlovy Studánky. Moc jsem se nasmála putování dětí ve spacácích - u nás to bylo to samé, rotování a odkopávání :-)). Děkuju za tip na další výlety.

Adri
Povídálka 43 příspěvků 17.08.09 19:10

My jsme trávili letošní dovolenou (srpen) také v Jeseníkách. Ubytovaní jsme byli v domečku ve Světlé hoře, houpačky, pískoviště, skluzavka, bazén na zahradě. Také altán s grilem :-) Večerní posezení nemělo chybu.
Příroda v Jeseníkách nás taky doslova nadchla :-). Ale nadšení ze ZOOparku a veteránmuzea v Rapotíně opravdu nesdílíme :-( Podle mého by vstupné mělo být maximálně 30 Kč.
Navštívili jsme také Pradědovu zahradní galerii nedaleko hradu Sovinec a ta nás zase naopak velmi příjemně překvapila. Doporučuji .........

Zubr
Závislačka 2649 příspěvků 18.08.09 23:51

Z Jeseníků pocházím a taky můžu doporučit Pradědovu galerii v Jiříkově. Je to velice svérázné, ale o to zajímavější. Děti mají spoustu možností k vyblbnutí, vyřezávané kolotoče nemají chybu a daňci se prochází tak blízko, že jsem měla i strach.