Vitamíny pro těhotné a kojící ženy

emimino  Vydáno: 14.01.02

V době těhotenství se doporučuje neužívat žádné léky, platí to však i o vitamínech ?

V době těhotenství a době kojení jsou na organismus ženy kladeny vysoké nároky. Je proto nutný přísun některých vitamínů a minerálů, přičemž některé nejsou v dostatečné míře obsaženy v běžné potravě. Proto většina gynekologů doporučuje užívání vitamínů, které jsou přímo určeny těhotným a kojícím ženám. V žádném případě by tyto ženy neměly užívat běžné vitamíny, neboť hladina některých vitamínů a minerálů je příliš vysoká nebo naopak příliš nízká a mohla by způsobit potíže během těhotenství nebo i po narození miminka.

Pozor na zvýšený příjem vitamínu C
Pokud žena v době těhotenství užívá nadměrné množství vitamínu C, přechází tato látka do krve plodu přes placentu. Organismus miminka považuje pak vyšší dávky vitamínu C za normální a požaduje hladinu přijímaného vitamínu udržet i po narození. Pouhé kojení však tuto potřebu nedokáže uspokojit a u dítěte se mohou objevit známky nedostatku vitamínu C (léčba probíhá podáváním vitamínu C současně s kojením). Vitamín C má význam při krvetvorbě, tvorbě tkání, kolagenu, kostní hmoty, zubů, zvyšuje vstřebávání železa

Kyselina listová
Má velký význam při tvorbě červených krvinek, její nedostatek může způsobit chudokrevnost. Naopak v době těhotenství zvýšený obsah snižuje pravděpodobnost vzniku vývojových vad mozku, míchy a páteře plodu . Doporučená denní dávka kyseliny listové v době těhotenství je o polovinu nižší než je její průměrný denní příjem u těhotných žen. Z toho vyplývá doporučení užívat nutriční přípravky pro těhotné a kojící ženy, které počítají s touto zvýšenou potřebou. S užíváním kyseliny listové se musí začít včas, neboť ke vzniku důležitých vývojových vad dochází v období 25-26 dní po oplodnění. Snižuje riziko potratu a zvýšené krvácivosti při porodu.
Během kojení podporuje tvorbu mléka.

Esenciální mastné kyseliny (vitamín F)
V době těhotenství je důležitý přísun vhodných olejů, zejména slunečnicového, sójového nebo tzv. bodlákového oleje. Lékařské výzkumy totiž prokázaly, že nedostatek esenciálních kyselin v době těhotenství může vést k předporodním a poporodním komplikacím

Jód
Jód je důležitým prvkem pro správnou činnost štítné žlázy podporuje tělesný růst a mentální a tělesný vývoj. V době těhotenství a kojení je nutné dbát na jeho dostatečný přísun. Nejvhodnější je konzumace ryb, především mořských, a to alespoň 2-3× týdně. Možné je také dodávat jód pomocí nutričních preparátů pro těhotné a kojící ženy.

Železo
Je jedním prvků, jehož obsah v krvi těhotné ženy je pečlivě sledován, jelikož jeho nedostatek vede k chudokrevnosti a nesprávné výživě plodu placentou. Pokud je hladina železa nízká, gynekolog předepisuje těhotné ženě jeho užívání .

Vápník
V průběhu těhotenství a kojení dochází k předávání vápníku miminku, proto žena těhotná a kojící musí zvýšit jeho příjem oproti ostatní populaci. Dostačující je dostatečná konzumace mléčných výrobků.

Vitamín A, betakaroten
Jde o růstový faktor, je důležitý pro vývoj tkání, kůže, sliznic, vývoj skeletu a zraku, pro správnou funkci placenty

Vitamín D
Důležitý pro vývoj skeletu, zubů, zlepšuje vstřebávání vápníku a vitamínu A

Vitamín E
Hraje roli při krvetvorbě, brání poškození buněk volnými radikály, napomáhá při vytváření

Vitamín B1, B2, B6, B12, niaciamid, kyselina pantothenová, biotin
Ovlivňuje metabolismus tuků, cukrů a bílkovin, syntéza ribonukleových kyselin, vývoj a růst tkání krvetvorba

Zinek
Je důležitý pro vývoj skeletu a vitálně důležitých orgánů a pro růst plodu.

Hořčík
Podporuje růst plodu, snižuje riziko předčasného porodu ( snižuje dráždivost dělohy )

Měď
Je důležitá pro využití železa , vývoj skeletu, receptorů chuti, pigmentace, nervového systému včetně mozku

Chróm, molybden, mangan
Podporují metabolismus tuků, cukrů, bílkovin

Před nákupem nutričního přípravku si musí žena těhotná a kojící ověřit některé náležitosti:
1. zda se jedná o přípravek pro těhotné a kojící ženy
2. zda obsahuje dostatečné množství kyseliny listové (tj. cca 1,0 mg)
3. zda obsahuje jód
4. zda obsahuje dostatečné množství železa (tj. cca 20 mg)
5. zda obsahuje vápník a hořčík
6. zda nepřesahuje množství vitamínu C (100-150 mg v denní dávce)

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 5.0 bodů

Nikdo zatím tento deníček nekomentoval. Buďte první!

 Váš příspěvek