Zásady správného těhotenství III.

Kačus82  Vydáno: 09.03.11

Aneb sbohem máááá kariéro! Tento deníček jsem napsala pro sebe a pro ty z nás, které si myslí, že ač máme DÍTĚ, můžeme tu a tam myslet i na něco jiného (teď konkrétně, jak ho například uživit). Jsem ve čtvrtém měsíci, samozřejmě úplně vyřízená z toho zázraku (zatím lebkounek s dlouhýma nožičkama), STRAŠNĚ se na něj těším, každou cestu z ultrazvuku propláču dojetím nad miminkem i nad sebou. ALE přes den ještě musím sedět v práci a v mezičase čtení diskuzí a deníčků na eMiminu a vybíráním výbavičky občas i vykázat pracovní aktivitu. Naštěstí mateřská už je na obzoru a těším se na ni pořád ještě jako na „dovolenou“.

NICMÉNĚ - tyto řádky si hodlám přečíst ještě jednou, a to tehdy, až mě život, manžel či sociálka donutí přestat porád někomu viset na krku a navrátit se do lůna zaměstnavatele. A protože jsem prozatím vystřídala zaměstnání u dvou typů firem, tento průvodce mi potom určitě napoví, kam se hnát dříve - zda zpět do americké nebo do české firmy. Oba typy jsou úžasné a jeden zde najde neutuchající zdroj inspirace nejen pracovní, která možná poslouží i některým z vás:

  1. V americké firmě si všichni tykáme. Děláme to v kanceláři, na večírku, u klienta, když na sebe donášíme, když si podrážíme nohy a vrážíme kudly do zad. V české společnosti naopak dodržujeme hierarchii a etiketu a zejména dbáme na správné oslovení funkcí nebo titulem (co je samozřejmě významější).
  1. V americké firmě všichni mluvíme anglicky (nebo to alespoň předstíráme). Máme ten puavý emeuický eksent a doma tajně drilujeme slang (který jsme nikdy předtím neslyšeli, abychom se při první příležitosti mohli notně znemožnit).

    V české firmě máme jediné oddělení, které komunikuje se zahraničím, takže veškerou cizojazyčnou poštu a návštěvy (včetně Slováků) odesíláme tam (ať si s tím poradí, jak umí). Dále v české firmě mluví anglicky už jen vedení, které zhusta přichází z amerických firem. Společným rysem obou typů je to, že pokud máte šéfa-cizince, budete muset i se svými českými kolegy rozmlouvat anglicky, aby šéf rozuměl, co si povídáte (hlavně že jej nepomlouváte).

  1. V americké firmě máme dress code. To je interní předpis, jak se máme ustrojit do zaměstnání. Jedná se zejména pro dámy o jednořadové či dvouřadové kostýmky, uzavřené lodičky na podpatku (!), blůzy, blejzry, šaty atd. Sukně mívá přesně stanovenou délku, kalhoty vzdálenost puků od sebe. Vše má být v seriózních tlumených barvách, protože přece působíme solidně.

    Pokud NEmáme štěstí, čerpáme benefit ve formě tzv. neformálního pátku (casual Friday), kdy se lze obléci volněji (ovšem opět v rámci přesně stanovených limitů). V praxi to znamená, že vše, co máme doma na volný čas, je PŘÍLIŠ neformální, a co nosíme v ostatní dny, je zase PŘÍLIŠ formální. Nezbývá tedy, než oželet dovolenou a zakoupit třetí sadu oblečení.

    V české firmě máme také něco podobného, ale stejně si chodíme, jak chceme. Takže se potkáváme jak s okostýmkovanými manažerkami, tak s příslušníky IT CROWDu v havajských šortkách a kristuskách.

  1. V americké firmě dbáme na neformálnost procesů. S tím souvisí jednak výše zmíněné tykání, jednak to, že často jednáme na vlastní pěst (a to i proti vůli vedení). V české firmě dbáme na formálnost procesů, takže na každý prd vydáváme nařízení, směrnici, sdělení, normu apod. a vymáháme její dodržování. Pozor, problém je, když má jeden útvar za povinnost vydat určitý typ normy, ale hlava útvaru byla odvolána a jeho nástupce s nižší funkcí nemá pravomoc tuto normu vydat … halt dilema. Musíme se tedy poohlédnout po nějaké kolizní normě…
  1. V americké firmě šetříme tak, že v Americe zakážou zaměstnancům proplácet členství v golfových klubech, luxusních fitness centrech, obědy s kolegy, teambuildingy na Floridě apod. Zákaz není třeba adaptovat pro české poměry, protože nic podobného zde nikdy dovoleno nebylo. V české firmě také šetříme. Přestali jsme topit.
  1. V americké firmě máme firemní kolečko, což znamená, že práce, kterou nikdo nechce dělat, připadne nováčkům. Práce, kterou nikdo nechce nebo nemůže dělat v české firmě, se prostě neudělá. Jednou se po třech letech zjistilo, že se nevymáhají pohledávky, protože paní, která se tímto zabývala, umřela a zapomněla se za ní přijmout náhrada.
  1. V americké firmě denně cvičíme mozek – vymlouváme se centrále v New Yorku, proč jsme těch 20 výkazů ještě neposlali a škemráme o prodloužení deadlinu (případně se trvale necháme zapírat). Výkazy vyplňujeme na poslední chvíli a odesíláme v pátek těsně před odchodem z práce – jedná se o prevenci netaktních doplňujících dotazů. V české firmě také cvičíme mozek – hledáme člověka, který má na starosti agendu, s níž souvisí náš úkol. V případě jeho vystopování je nutno si (lstí) ověřit, že je to opravdu on a posléze další lstí z něj vymámit informaci nebo úkon, za jehož znalost či provedení je onen člověk placen.
  1. V české pobočce americké firmy si americkou kulturu snažíme alespoň trochu přizpůsobit. Například na porady chodíme do miting rumu, občas misnem lanč, setkáváme se one-to-one. Ve firmě máme klíčové lidi (pozor, to nejsou majitelé klíčů k hlavnímu mitingrumu), klíčové klienty (neprodáváme klíče), přesně nastavený badžet a kápéíčka (doteď jsem nepochopila, k čemu slouží). V české firmě se naopak snažíme o světovost, takže například zavádíme nové světové funkce – např. ředitel odboru client relationship managementu nebo head of tým obsluhy malých a středních podniků jižní Morava.
  1. V obou typech firem se strašně pracuje a lidé (případně staff) jsou trvale ždímáni a vysáváni. Projevuje se to tím, že o nelidském přetížení mluvíme hodinu po příchodu do a hodinu před odchodem z práce (ofisu) – někdy i na lanči (obědu). Pokud hrozí, že naši pozici pro nedostatek agendy zruší, přestáváme chodit na oběd (lanč) a do telefonu mluvíme zásadně s pusou plnou chlebíčku (sendviče). Dáváme tím najevo, že nemáme ani minutku na sežvýkání potravy, ale zobnout si prostě musíme, jinak zkolabujeme.
  1. Jakmile v obou firmách uchvátíme samostatnou agendu, začneme si cílevědomě budovat pověst nenahraditelného člověka (když pak umřeme, tak se ze záhrobí jenom divíme, jaktože sakra nikomu nechybíme a naši agendu nespravuje tým sedmi lidí). Pozor, je potřeba hodně pracovat s vlastními typy tabulek a výpočtů (pomocných), které je nutno zásadně neukládat na sdílená úložiště. Pokud není toto možné (např. neumíme počítat), je potřeba vybudovat si síť jednostranně proudících informací (k nám).

    Tyto dále nepředáváme a když, tak jen pod rouškou tajemství, kdy nabyvatele učiníme svým tajným spojencem a zavážeme jej slibem totálního mlčení. Není to bohužel stoprocentní záruka, zejména pokud s námi tyto informace sdílí nějaký drba či drbna, kteří si myslí, že informace od vedení by se měli dostat až k lidu a z centrály na regiony a nedej bože pořádá pravidelná setkání a prezentace. Je to k vzteku! Pak už nezbývá než povýšit…

Toto je tedy základní orientace a teď už stačí zvolat vzhůru na mateřskou, nebo ne?

Líbil se vám deníček? Máte také co říct? Přidejte na eMimino.cz svůj deníček.
Průměrné hodnocení zápisku v deníčku 5.0 bodů
 Váš příspěvek
 
teresna
Ukecaná baba ;) 1327 příspěvků 8 inzerátů 09.03.11 07:22

:) vyborne!!
Mam presne stejnou zkusenost a myslim, ze se po materske budu podobne rozhodovat, tak ze se mi i potom bude tenhle vtipny a pravdivy denicek hodit :D
Boze my jsme magori…ale takhle to doopravdy v mezinarodnich i ceskych firmach funguje…
Uzivej tehotenstvi a hlavne potom materskou pred porodem, to je asi posledni cas, kdy si mame sanci odpocinout :palec:

 
valentinecz  09.03.11 08:55

bezvadně napsané :lol: zase jsem se po čase dobře pobavila :potlesk:
Moje zkušenost je tedy z firmy česko-francouzské z pozice controllera. Nicméně to funguje všude velmi podobně - jak jsem se dočetla. :think: A opravdu si nejsem jistá, že by se mi chtělo po mateřské do podobného procesu. :roll:
Na druhou stranu jsem zkusila i firmičku o třech lidech (jeden zaměstnanec - já a dva šefové - manželský pár) a už nikdy víc. :zed:
Tak huvidíme, huvidíme.

V každém případě přeji pohodové těhotenství bez komplikací. :wink:

 
Jana.Ma
Stálice 54 příspěvků 09.03.11 08:55
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
veritas
Kecalka 219 příspěvků 09.03.11 10:16

:lol: :lol: :lol:
Krásně napsané :palec:
Naprosto se s tím vším ztotožňuju - až se příště budou některé moje kamarádky zase divit, proč nazývám mateřskou dovolenou „SKUTEČNOU DOVOLENOU“ a jakto, že si mateřskou s 2 dětma tak užívám a ještě tvrdím, že takhle jsem si neodpočinula už několik let, dám jim přečíst Tvůj deníček :wink:

 
onia
Stálice 91 příspěvků 09.03.11 11:47

moc pekne napsane… si aspon od toho vseho na materske hezky odpocines.. :-)

 
Kačus82
Kelišová 6363 příspěvků 09.03.11 12:05

Dík Veritas i ostatním, mně už připadá, že mi z toho dost hrabe, tak se těším domů na telenovely :mrgreen:
Teď jsem momentálně šťastná, že jsem to v práci řekla a pár dam se snad uklidnilo, že už jim nebudu pást po funkci (nikdy jsem nepásla :-P )

 
krokodylka
Kelišová 7349 příspěvků 09.03.11 12:27

„V praxi to znamená, že vše, co máme doma na volný čas, je PŘÍLIŠ neformální, a co nosíme v ostatní dny, je zase PŘÍLIŠ formální. “

Bajecny popis Casual Friday :-D :-D :-D
A prima clanek :-)

 
llena
Závislačka 3115 příspěvků 09.03.11 12:32

No to jsem se teda ale zase zasmála… :mrgreen: :lol: :potlesk: :potlesk: :potlesk:

 
Semisek
Závislačka 2951 příspěvků 5 inzerátů 09.03.11 12:33

Jojo to se mi líbí. Škoda, že neumím tak pěkně psát doplnila bych zkušenosti z německé firmy a české super malé firmičky :mavam:

 
Pasithea
Kecalka 151 příspěvků 09.03.11 13:29

:potlesk: :mrgreen: děkuji, teď vidím, že člověk si fakt nevybere :mrgreen:
já mám pro změnu zkušenosti z francouzské firmy - velmi podobné americké firmě, až na bod číslo 4 - měli jsme i 5S a to znamenalo na skříňce vylepenou fotku té skříňky jak má být uklizená s podpisem, že jsme s tím seznámeni :zed: Na šanonech dokonce musela být čára, aby jsme je vždy vrátili na správné místo (to znamená většinou do jediné díry v polici)
A ještě byly perfektní povinné dobré nápady, jejichž počet se neustále zvyšoval, aby bylo zajištěné stále zdokonalování pracovního procesu. Za deset minut jsem si udělala tabulku i s grafem, který jsem potřebovala a další hodinu jsem strávila tím, že jsem se to snažila nějak inteligentně popsat do předem připraveného formuláře :zed:
Na co já si vlastně na tý mateřský stěžuju, horší než v práci to být nemůže :mrgreen: když po páté v jeden den uklízím nádobí do linky, tak si sice připadám jak debil, ale u dcery se to dá ještě omluvit věkem :mrgreen:

 
Kačus82
Kelišová 6363 příspěvků 09.03.11 14:39

Pasithea, to je boží :mrgreen: :potlesk:
Taky krásný nápad, chichi

No, zapomněla jsem na employee of the month :mrgreen:

 
Black_Orchids
Závislačka 3685 příspěvků 09.03.11 14:39

ahoj, skvěle popsáno :mrgreen: :mrgreen:

já několik let žila v Německu a pracovala jsem pro nadnárodní koncern - to byl sakra dril :-) a z té doby mi zbylo několik šílených twinsetů - svetříků a usedlých riflí a sáček - vzpomínka na casual freitag :lol:

teď v české firmě je to prima. mou kariéru na vzestupu přerušilo těhotenství. první 3 měsíce jsem pracovala z domu (bylo mi blbě), teď jsem v 7.měsíci, mám krátký úvazek a včera se mě šéf ptal, jak jsem na tom s hlavou :-D :-D - tzn. jak dlouho budu moct ještě z domu pracovat. říkám mu, že zapomínám a občas nesleduju téma diskuze… prý neva, že to se stávákaždému, ale ať prý ještě měsíc vydržím :mrgreen: podotýkám, nejsme malá firma, máme obrat přes mld.

 
Gina108
Generální žvanilka 23595 příspěvků 09.03.11 14:53

Hehehe, super deníček. :potlesk: Ty jsi snad pracovala ve stejných firmách jak já :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 
masinka9
Závislačka 3539 příspěvků 09.03.11 17:05

Kačus, přidávám se k řadě tebou obveselených předchůdkyń. Taky dělám v globální firmě, předpisy s mírným odporem sama vydávám. Naštěstí jsem ve skupině šťastlivců, o kterých nikdo pořádně neví, co dělají a tudíž nepřesčasuju. A potichu sleduju, koho všechno kolem 30ti postihla stejná radost jako mě - miminko je vysvobození! :-D po porodu si možná řeknem víc… nicméně tiše závidím manželovi ve 4členné české IT firmičce, nejradši bych šla dělat po rodičovské k němu. Ale kdo pak bude živit rodinu??

 
Kiwio
Kecalka 347 příspěvků 09.03.11 19:46

Parádní! :palec: Kdybys vydala knížku, dej vědět - koupím. :mrgreen:

 
klara123
Ukecaná baba ;) 1505 příspěvků 09.03.11 20:17

Opravdu výborný deníček!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 
Majkla
Zasloužilá kecalka 557 příspěvků 09.03.11 21:21

:mrgreen: :potlesk: :mrgreen: Jedním slovem ÚŽASNÝ!!!Ohromě jsi mě pobavila. Máš vyjímečný dar vyhadřovací schopnosti!Mám nápad, vyprdni se na emerickou i czeskou firmu a vrhni se na psaní, myslím, že do roka nebudeš vědět co s penězi :pankac:
Jo a mimochodem, už abys na té mateřské byla, bo se mooooc těším na tvé deníčky :dance:

 
JaLa
Závislačka 4340 příspěvků 10.03.11 14:23

Super deníček!! :pankac:

 
qipa
Kelišová 6593 příspěvků 11.03.11 10:30

Perfektní :mrgreen: měla jsem tu čest v emerické i českém molochu a můžu jen tiše pokyvovat hlavou.
Nejvtipnější na tom je, že teď vlastně pracuju v naší firmě, takže jsem mj. i ten, co vydává předpisy a ať se člověk snaží sebevíc, stejně se tomu pracovně kulturnímu českému folkoru nevyhne. Takže i u nás to někdy vypadá jak u blbejch na dvorečku v době vycházek :mrgreen:

 
MeloryNox
Kelišová 5247 příspěvků 14 inzerátů 11.03.11 12:09
Tleskám!

Úžasně jsi to vystihla. Inteligentní a vtipné podání.
Jestli někdy napíšeš knihu, a že bys na to měla, koupím si ji :-)

 
Kačus82
Kelišová 6363 příspěvků 11.03.11 13:22

Díky moc všem - a to i za Vaše další postřehy, ani nevíte, jak to člověka nabije :dance:

 
fialína
Závislačka 4531 příspěvků 11.03.11 14:01

fakt super :-)

 
mishka2
Ukecaná baba ;) 1762 příspěvků 11.03.11 14:30

Skvélé :potlesk: :potlesk: :potlesk: Zasmála jsem se moc.

 
LucaLuca
Závislačka 4435 příspěvků 13.03.11 14:42

Umět psát, tak napíšu deníček z armády. :roll:

Vložit nový komentář