Jídelníček v karanténě: Co vařit a nakupovat podle Margit Slimákové?

Už nějaký ten čas žijeme v karanténě, což obnáší každodenní přemýšlení o jídelníčku. Možná už vám dochází inspirace nebo si říkáte, jestli lze vařit efektivněji a ušetřit. Protože, co si budeme povídat, každodenní vaření je náročné časově a trpí i peněženka. Máme pro vás pár tipů na jídelníček v lockdownu.

Jídelníček v karanténě: Co vařit a nakupovat podle Margit Slimákové? Margit Slimáková dbá na zdravou výživu s rozumem. Zdroj: Margit Slimáková.

Vařit každý den, nebo si navařit dopředu?

Pravděpodobně už jste vyzkoušeli obojí. Je těžké určit, která z variant je lepší. Podle výživové specialistky Margit Slimákové je vhodné vydat se zlatou střední cestou. „Určitě není ideální navařit si jídla dopředu, ale stačí si předem připravit pár základů, ze kterých připravíme další pokrmy a tím si usnadníme práci,“ vysvětluje Margit.

Jako příklad udává vařené fazole, které mají celou škálu dalšího využití. Například jako základ pro krupoto (rizoto, ve kterém se použijí místo rýže kroupy, pozn. red.), do pomazánky na chleba – ideálně k večeři nebo odpolední svačině, do dipu k zelenině, do salátu nebo rozmixovat v zeleninové polévce na zahuštění.

„Předem si můžeme uvařit také krémovou polévku, kterou naporcujeme do sklenic a uložíme do lednice. Pak už stačí jen ohřát postupně jednotlivé porce a dochutit. Fantazii se meze nekladou, můžeme přidat smetanu, posypat sýrem, opraženými oříšky, nasekanou pažitkou nebo klíčky,“ pokračuje Margit v tipech na pokrmy, které si lze udělat do „foroty“.

Jak naučit děti lépe stravovat si můžete přečíst v článku: Děti naučíme lépe stravovat tím, že jim půjdeme příkladem, říká Margit Slimáková »

Zapojte do příprav i děti

Podle Margit je vhodné do přípravy některých pokrmů zapojit i děti. „Velmi dobré zkušenosti mám s ovesnými kašemi do skleničky, jejíchž příprava je snadná, a když dětem připravíme potřebné ingredience, zvládnou je i samy,“ pokračuje Margit. Základem jsou ovesné vločky a vhodná sklenice, jejíž velikost zvolíme podle hladu strávníka.

„Třetinu sklenice naplníme vločkami, přidáme jednu lžíci chia semínek – které jsou nesmírně zdravé, ale také nabobtnají a zahustí nám celou směs, nakonec přidáme mléko, smetanu, jogurt nebo tvaroh a dochutit čerstvým, sušeným nebo lyofilizovaným ovocem. A máme ideální svačinu, která zasytí děti i dospělé a dodá potřebnou energii,“ vysvětluje Margit Slimáková.

Nakupte radši rovnou na celý týden. Zdroj: IngimageNakupte radši rovnou na celý týden. Zdroj: Ingimage

Jeden velký nákup je lepší než několik menších

Současná doba příliš nepřeje nakupování. Většina z nás se shodne na tom, že čím méně času strávíme v obchodě, tím lépe. Někteří to řeší nákupem online (Košík, Rohlík, Tesco…), jiní vyrazí do obchodu na velký nákup vybaveni ochrannými prostředky a velkou dávkou trpělivosti. Ať už zvolíte jakoukoliv variantu, určitě je vhodné dát přednost jednomu velkému nákupu ideálně přes víkend.

„Doporučuji o víkendu udělat větší nákup na celý týden, předem si dobře promyslet, jaká jídla budu chtít rodině servírovat a z toho vycházet v následujících dnech,“ pokračuje Margit. Dodává, že večeře mohou být rychlé a snadné – například míchaná vajíčka, omelety, zeleninové saláty, zapečené sýry a náročnější pokrmy si doporučuje nechat na víkendy, kdy je obvykle více času a energie na vaření.

Jak skloubit jídelníček dětí a dospělých?

Pokud máte doma už větší děti, které zvládnou jíst stejná jídla jako dospělí, je určitě vhodné vařit pro všechny stejný pokrm. „Je dobré naučit děti jíst pestrá jídla, objevovat nové chutě, nedržet se jen zažitých receptů, ale zároveň se snažit vařit lehká a výživově hodnotná jídla,“ doporučuje Margit s tím, že jídelníček by měl být dostačující pro všechny členy domácnosti.

V současné době, kdy máme všichni méně pohybu, je dobré ubrat na sladkostech. Smaženým a tučným jídlům (párku v rohlíku nebo koblihám) je lepší vyhýbat se obloukem. A pak samozřejmě nezapomínat na každodenní procházky, které jsou přímo balzámem na duši i tělo.

Nezapomeňte na procházky. Venku navíc začíná být krásně. Zdroj: IngimageNezapomeňte na procházky. Venku navíc začíná být krásně. Zdroj: Ingimage

Autor:

Martina je maminkou osmiletého školáka a psaní je jejím koníčkem i prací. Většinu času věnuje redakční činnosti pro eMimino a Arome.cz. Píše převážně rozhovory, příběhy, aktuality i PR články. více

Přečtěte si také

Váš příspěvek

Odesílám...