Kyselina listová: Vitamín důležitý v těhotenství i v prvních letech života dítěte

Většina budoucích maminek se po zjištění těhotenství zaměří na svou životosprávu a snaží se v těhotenství poskytnout svému miminku dostatek všech vitamínů. Právě kyselina listová je tím nejzákladnějším „vitamínem nastávajících matek“.

Těhotná žena pije doma čaj zabalená do deky Odpočinek je velmi důležitý. Zdroj: Canva

Je potřeba uvést, že kyselina listová je obecný název pro skupinu vitamínů B9. Těhotné ženy mají značně zvýšenou potřebu právě této kyseliny, v období gravidity a kojení vzroste až o 50 %. Hraje totiž zásadní úlohu ve vývoji dítěte po celou dobu gravidity a také působí proti mnoha vrozeným vadám (poruchy neurální trubice, spina bifida, anomálie srdce, rtů či také nízká porodní hmotnost a potraty).

Avšak není potřebná pouze v těhotenství, ale i po narození miminka. Je důležitým stavebním kamenem pro zdravý vývoj kojence, batolete i malého dítěte. V tomto zásadním období potřebuje organismus dítěte kyselinu listovou zejména pro správné dělení buněk a růst, podporuje tvorbu krve a vývoj mozku.

Rozlišujte formy kyseliny listové

Avšak je třeba rozlišovat pojmy. Lidé si často myslí, že všechny formy vitamínu B9 – tedy kyselina listová, folát, folacin či naštěpená kyselina listová – mají pro organismus stejné prospěšné účinky. Ale není tomu tak. Kyselina listová je označení pro syntetickou formu vitamínu B9, která se běžně používá v doplňcích stravy nebo v kojenecké výživě (nebo také jako kyselina pteroylmonoglutámová).

Aby byla jako vitamín pro organismus prospěšná, musí ji tělo v několika krocích nejprve složitě přeměnit na aktivní – „štěpenou“ –formu (odborně aktivní folát či také bioaktivní folát).

Detail rukou dítěte a rodiče, kteří drží mladý výhonek rosliny v příroděRůst ve zdraví. Zdroj: Canva

Jak se kyselina listová v těle aktivuje?

Kyselina listová se v organismu v několika krocích metabolicky mění na aktivní naštěpenou kyselinu listovou (aktivní/bioaktivní foláty). Odhaduje se, že až polovina žen nemá enzymatické vybavení na to, aby se dostatečné množství kyseliny listové přeměnilo na (bioaktivní) folát (naštěpenou kyselinu listovou) a tudíž ho má nedostatek.

Plošné testování na deficit těchto enzymů se standardně u lékaře neprovádí. Pouze naštěpená kyselina listová je snadno každým využitelná. Lidské tělo ji totiž nemusí nijak složitě zpracovávat či přeměňovat.

Až naštěpená forma kyseliny listové je pro organismus využitelná a prospěšná: podílí se na replikaci DNA při dělení buněk a tvorbě červených krvinek.

Žena leží vedle novorozence a oba odpočívajíSpokojené mimino, rovná se spokojená maminka. Zdroj: Canva

Zázračné mateřské mléko

Mateřské mléko obsahuje kromě jiných živin (např. probiotika, prebiotika) i kyselinu listovou. Převládající zastoupení má právě naštěpená kyselina listová (odborně methyltetrahydrofolát). Pro miminko je mateřské mléko jejím jedinečným zdrojem.

To znamená, že kojením poskytuje maminka svému dítěti aktivní naštěpenou kyselinu listovou. Miminko již nemusí kyselinu listovou metabolicky měnit, naštěpená kyselina listová má v mateřském mléku prospěšný účinek ihned a využije ji tak každé miminko. Podílí se na jeho zdravém růstu a vývoji.

Kyselina listová v mateřském mléce u miminka podporuje:

  • Růst organismu a dělení buněk – tvorba červených krvinek, syntéza DNA, růst a dělení buněk,
  • krvetvorbu + kardiovaskulární benefit,
  • vývoj mozku a nervové soustavy,
  • imunitu – ochrana proti patogenům (tvorba a normální fungování T-lymfocytů).

Potraviny s vysokým obsahem kyseliny listové

Je třeba uvést, že nejen pro ženy těhotné a kojící je dostatečný přísun kyseliny listové důležitý, důraz na její příjem by měly klást i ženy, které se otěhotnět teprve snaží. A právě proto je dobré zařadit do jídelníčku potraviny, které jsou na ni bohaté.

A které to jsou?

  • zelené saláty
  • zelenina (např. brokolice, rajčata)
  • brambory
  • vejce
  • maso
  • celozrnné výrobky

Nutno však podotknout, že kyselina listová je velmi citlivá. Teplo, světlo i kyslík ji dokážou v potravinách téměř zničit. Proto je ideální zařadit v tomto období navíc také speciální potravinové doplňky. O tom se však vždy raději poraďte s vaším lékařem (gynekologem).

Víte, jak podpořit tvorbu kyseliny listové?

Přečtěte si také