Online výuka není pro každého. Tisíce dětí nemá doma počítač ani internet

Česká školní inspekce odhalila, že se tisíce dětí během uzavření škol vůbec nevzdělávaly. Tento problém se týká především žáků ze sociálně slabších rodin, kterým chybí dostatečné technické vybavení.

* Online výuky se účastnily jen dvě třetiny žáků, ukázalo šetření České školní inspekce. Zdroj: Profimedia.cz.

Tisíce českých dětí nemá možnost učit se online

V Česku se dle výsledků šetření České školní inspekce do online vzdělávání nezapojila až třetina žáků na tisícovce škol. Ve stovce škol pak až polovina rodin s učiteli vůbec nekomunikovala. Převážně se jednalo o sociálně znevýhodněné rodiny, které koronavirová krize významně zasáhla. Ať už ztrátou zaměstnání, snížením příjmů, nebo nedostupností terénních sociálních služeb.

Dětem rodičů samoživitelů a dětem z národnostních menšin tak neměl v kritickou dobu uzavření škol kdo pomáhat. Často jim také chybí dostatečná technická vybavenost, která je k distanční výuce potřebná. Nemají počítač, mnohdy ani internet. V průběhu koronakrize se tak rozdíly mezi dětmi, které se učí aktivně, a těmi, které se neučí vůbec, ještě prohloubily.

O rizicích spojených s online výukou mluví v rozhovoru pro eMimino také expert na vzdělávání Bob Kartous »

Stát ani škola příliš nepomohou, na rozdíl od zahraničí

Problém je, že škola ani stát těmto rodinám příliš nepomáhají. Přitom do vyrovnání učebních podmínek mezi žáky investuje nemalé finance řada evropských zemí. Patří mezi ně například Německo, které poskytlo školám pět set milionů eur na vybavení a realizaci distanční výuky. Vyjma toho mají sociálně znevýhodněné rodiny možnost zažádat o dotaci ve výši sto padesát eur na nákup počítače, nebo tabletu. Němečtí ministři školství totiž počítají s možností, že ani v příštím roce by nemusela výuka na školách probíhat standardně.

Podobný postoj k online výuce zaujala také Itálie, která z rozpočtu vyčlenila osmdesát milionů eur. Deset milionů věnovala školám na zlepšení techniky a připojení k internetu a dalších sedmdesát milionů rozdělila mezi žáky. A do technického vybavení škol i rodin investovaly také další země, například Litva, Nizozemsko, Lucembursko nebo Rumunsko. Většina těchto zemí se aktivně angažuje nejen finančně, ale také například nabízí bezplatné vzdělávací aplikace, možnost doučování zdarma nebo zvýhodněné využívání mobilních dat za účelem vzdělávání.

V českém školství chybí nejen finanční podpora sociálně slabších rodin, ale také zájem ze strany škol. Komunikace mezi učiteli a rodiči mnohdy vázne, stejně tak vzdálená výuka. Zatímco v některých školách probíhá online výuka téměř denně, v jiných se jedná například jen o dvě hodiny týdně. Každopádně v případě druhé vlny pandemie nejsou české rodiny na online výuku o nic připravenější, než byly při té první.

O domácí výuce diskutujete také na eMiminu

Téma Poslední příspěvek Reakcí

Učení s dětmi během nouzového stavu

Svistice
8.4.20 10:46 
207

Jak jde vašim dětem domácí vzdělávání? (Koronavirus)

Anonymní
3.4.20 02:09 
24

Jste spokojeni s online výukou vašeho dítěte?

Autor:

Martina je maminkou osmiletého školáka a psaní je jejím koníčkem i prací. Většinu času věnuje redakční činnosti pro eMimino a Arome.cz. Píše převážně rozhovory, příběhy, aktuality i PR články. více

Přečtěte si také

Váš příspěvek

Odesílám...