Reklama

Pánevní dno: Naučte se ho uvolňovat, jen posilování nestačí

Těhotenství a porod

Pánevní dno má zůstat pružné, nikoliv přeposilované, varují fyzioterapeuti. Přemíra posilování totiž může napáchat víc škody než užitku – od bolestí zad přes zablokovanou kostrč po neplodnost. Navíc řada cviků je zastaralá, jako například Kegelovy cviky. Co tedy s tím? Naučte se pánevní dno aktivovat – posilovat ho, ale také uvolňovat. Zejména pokud chcete otěhotnět.

Všude se mluví o posilování pánevního dna, jenže stejně potřebné je i jeho uvolňování. Funguje to jako u cvičení vnějších svalů, třeba ve fitness centru – kdybyste posilovali záda a nohy bez protahování, zadělali byste si na zkrácené svaly a nepříjemné bolesti.

Právě i přetížené pánevní dno se stane zdrojem potíží. Může se projevit bolestivou menstruací, případně komplikovat početí anebo porod. S tím se mnohdy potýkají sportovkyně, které extrémně namáhají celý střed těla. Problém postihuje také ženy, které jsou dlouhodobě ve stresu a pánevní svaly podvědomě stahují (proto se pánevnímu dnu říká emoční barometr).

Může se to stát i vám

Přeposilované pánevní svaly mohou vzniknout také z častého cvičení na trampolínách, urputného cvičení pánevního dna, případně po velmi častém nošení (jinak prospěšných) vaginálních činek či venušiných kuliček.

Poznat přetížené pánevní dno je složitější, na omak ho nepoznáte. Diagnostikovat ho lze vyšetřením SONO nebo kostrče per rektum. Pokud se však potýkáte s bolestmi beder, menstruačními bolestmi nebo dlouhodobou neplodností, lékař či fyzioterapeut může doporučit uvolňování pánevního dna.

Pánevní dno funguje v těle jako mísa, která drží orgány. Patří mezi svaly hlubokého stabilizačního systému. Spodek celého středu těla dostává pořádně zabrat.

Zdroj: Africa Studio / Shutterstock, Inc.Zdroj: Africa Studio / Shutterstock, Inc.

Proč nezadržovat moč?

Fyzioterapeuti už ustupují od metody známé jako Kegelovy cviky. Kvůli častému zadržování moči může v močovém měchýři zůstat zbytek moči, a tím přispět k inkontinenci. Známé Kegelovy cviky vám mohou pomoct, pokud si potřebujete uvědomit, kde přesně se svaly pánevního dna nacházejí, abyste s nimi mohli lépe pracovat.

Posilovat a uvolňovat svaly pánevního dna zvládnete vleže na podložce, jen s pokrčenými koleny. Na první pohled byste skoro neřekli, že jde o cvičení (ukázku najdete v tomto videu).

Dejte pozor, podle koho cvičíte. Na YouTube najdete plno videí, jak posilovat pánevní dno, ale řada z nich obsahuje spoustu zastaralých cviků. Některé také ukazují cviky, které posilují spíše vnější svaly, nikoliv svaly hlubokého stabilizačního systému.

Maminky po porodu se často potýkají s opačným problémem – trápí je povolené pánevní dno. Projevuje se například inkontinencí, bolestmi v bedrech, bolestivou menstruací nebo častými gynekologickými problémy. V tomto případě má samozřejmě smysl soustředit se na jemné posilování (avšak fázi uvolnění neopomenout, jen se jí věnovat méně).

Představivost a jemné stažení i uvolnění

Aktivování pánevního dna je velmi jemné cvičení, protože se pracuje s hlubokými svaly. Ty si neuvědomujeme tak automaticky jako třeba biceps nebo stehno, proto je potřeba pohyb natrénovat. Některé ženy si nedokážou hned představit, co mají zatínat, a stahují hýžďové svaly. Ty přitom mají zůstat uvolněné.

Vše se dá naučit. Existuje například i škola pánevního dna, která učí pracovat s touto oblastí na fyzické i mentální úrovni. Právě vědomá relaxace je základem pro uvolňování pánevních svalů. Odměnou vám bude zdravější tělo i zábavnější sexuální život, a to často už po po pár týdnech (záleží na potížích).

3 cviky na aktivaci pánevního dna

  • Představte si, jak přibližujete kostrč a stydkou kost k sobě. Volně dýchejte, pak tuto oblast uvolněte a nechte uvolněnou na pár sekund.
  • Představte si, jak přibližujete sedací hrbolky k sobě. Dýchejte a po pár sekundách oblast uvolněte.
  • Představte si, jak když chcete vcucnout špagetu poševním otvorem. Zkuste nechat uvolněné hýžďové svaly. Dýchejte a uvolněte a prodýchejte.

Zkušenosti maminek na eMiminu

Jakou máte zkušenost s pánevním dnem? Napište nám do komentářů.


Reklama


Reklama

Témata článku

 Váš příspěvek
 
mgdln
Závislačka 4434 příspěvků 10.09.18 22:34

@M_Vladim To o čem paní mluví je pro muže i pro ženy. Pokud bys chtěl více informací, tak zde:
 https://www.youtube.com/watch?…

 
M_Vladim
Kelišová 7161 příspěvků 10.09.18 13:16

Něco obdobného pro muže ? :think:

Vložit nový komentář

Reklama


Reklama