Dole dobrý! Nová kampaň vysvětluje téma antikoncepce nebo plodnosti

Zdraví a krása

Katka Vacková ve 22 letech porazila rakovinu vaječníků. Později společně s dalšími studenty lékařských fakult založila organizaci Loono, která se zaměřuje na prevenci vážných onemocnění. Nejnovějším počinem je kampaň Dole dobrý, která cílí na muže.

* Katka Vacková založila Loono s dalšími studenty medicíny. Zdroj: Archiv Kateřiny Vackové

Po úspěšném projektu #prsakoule přicházíte s novou kampaní #doledobrý. Jak tento nápad vznikl?

Nápad na kampaň vznikal v průběhu předchozích projektů. Od samého začátku se nás lidé neptají jen na rakovinu a infarkt, ale jejich otázky míří i k tématům plodnosti, očkování či antikoncepce. Rozhodli jsme se proto na toto téma zaměřit víc, neboť už i v médiích dostávalo poslední rok dva hodně pozornosti. Chceme tak zároveň uvést na pravou míru některé z mýtů, které se pojí s tématem reprodukce.

Jak dlouho trvaly přípravy?

Samotné přípravy zabraly šest měsíců, intenzivně jsme komunikovali s pacienty i s lékaři, kteří se těmto tématům věnují v praxi. Náročné bylo i vymýšlení vhodného názvu, který by pokryl tak široké spektrum témat týkajících se zdraví reprodukčních orgánů. Nakonec ho však po jedné z našich instagramových výzev vymyslela jedna z fanynek. Doprovází ho samozřejmě i unikátní hashtag #doledobry, pod kterým už teď najdete řadu zmínek na všech sociálních sítích.

Tým Loono se snaží upozornit veřejnost na prevenci. Zdroj: archiv Kateřiny VackovéTým Loono se snaží upozornit veřejnost na prevenci. Zdroj: archiv Kateřiny Vackové

Co je hlavním cílem této kampaně? Jde především o to upozornit veřejnost na prevenci?

Kampaň navazuje na naši misi a stejně jako u předchozích projektů je cílem přimět lidi, aby na své zdraví mysleli včas. Dotýkáme se nejen prevence, ale i včasného odhalení a dokonce už i možnosti léčby. Zaměřujeme se opět na mládež a mladé dospělé.

Hlavním tématem budou sexuálně přenosné choroby, antikoncepce a plodnost. Nově však cílíme i na starší lidi, které mohou trápit poruchy erekce či únik moči. Neméně důležitou linkou je samotné otevírání diskuze o těchto ožehavých tématech, ať už v médiích, či v panelových diskuzích, které od září chystáme ve všech velkých městech.

Kampaň směřujete také na neplodnost. Jak přesně jste toto téma pojali?

(Ne)plodnost je jedním z ústředních témat. Mluvíme nejen o rizikových faktorech, ale i o tom, jak je můžeme ovlivnit a jak a kdy začít situaci řešit. Pro inspiraci se chystáme sdílet osobní příběhy neplodných párů. Ty se nám hlásí sami, většinou se zprávou, že by jim pomohlo, kdyby se o neplodnosti mluvilo víc a oni neměli pocit, že jsou na to sami.

Katka odhalila svou nemoc včas, a to jí zachránilo život. Zdroj: archiv Kateřiny VackovéKatka odhalila svou nemoc včas, a to jí zachránilo život. Zdroj: archiv Kateřiny Vackové

Pojďme ještě k antikoncepci. Uvádíte, že více než 35 % lidí neví, jak ji správně používat. V čem je hlavní problém?

V nedostatku informací. Edukace v této oblasti probíhá většinou na středních a základních školách. Když se ale zeptáte lidí okolo třicítky, nikdo si už nepamatuje, že by měl například u prezervativu (kondomu) zkontrolovat neporušenost obalu či expiraci. Každý třetí sexuálně aktivní člověk pak neumí správně používat kondom. Řada mýtů panuje i o dalších druzích antikoncepce, zejména té hormonální – ať už ve formě pilulky, kterou ženy neužívají pravidelně, či ve formě tělíska, které si ženy zapomenou nechat po letech vyndat v případě, že nechodí 1× ročně na preventivní prohlídku.

O těchto tématech budeme chystat edukační videa, infografiky a články tak, abychom upozornili na nejčastější rizika spojená se špatným užíváním. Skrze panelové diskuze, které budeme i streamovat na sociálních sítích a YouTube, chceme lidem nabídnout možnost utvořit si vlastní názor na jednotlivé typy a vybrat si ten nejvhodnější.

Zdroj: archiv Kateřiny VackovéZdroj: archiv Kateřiny Vackové

Jak konkrétně vaše kampaň probíhá a jaké jsou ohlasy?

Ohlasy jsou skvělé. Lidé oceňují naši otevřenost a pozitivní přístup, sdílí nám svoje osobní příběhy skrze naši Zpovědnici a šíří povědomí o kampani mezi své známé.

Už nyní probíhá edukace skrze infografiky a videa na sociálních sítích. Od září budeme pořádat workshopy ve školách, firmách i na festivalech, kde si po teoretickém úvodu návštěvníci budou moci prohlédnout modely lidské pánve a dozvědět se, jakou funkci mají jednotlivé orgány. Naše workshopy vždy probíhají pod vedením studentů medicíny a mladých lékařů, kteří ochotně odpoví na veškeré doplňující otázky.

Abychom však mohli nakoupit potřebné pomůcky pro workshopy, vybíráme nyní na crowdfundingové platformě Hithit.com 350 000 Kč, kde si za svůj příspěvek může každý pořídit kampaňové tričko, placku či plecháček. Hlavním tahákem jsou však samotné vstupenky na workshopy.

Chodíte na pravidelné preventivní prohlídky?

Váš příspěvek
Eduard01
Nováček 1 příspěvek 17.7.19 15:53
neplodnost

Rád bych přispěl do diskuse zkušeností kterou jsem získal, že neplodnost mohou způsobovat i vnější zemní vlivy. Většinou je citlivý člověk pozná sám tím, že je brzy unavený, špatně spí, má pocity chladu atd. Jejich eliminací, případně přemístěním pracovního místa, lůžka se brzy dočkáte miminka.

Vložit nový komentář