Děti naučíme lépe stravovat tím, že jim půjdeme příkladem, říká Margit Slimáková

Více než pětina školáků mezi jedenácti až patnácti lety trpí nadváhou nebo dokonce obezitou. Problém není jen v nedostatku pohybu, ale také v nevhodné stravě. Specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková poukazuje na to, že rodiče by měli jít dětem příkladem.

Děti naučíme lépe stravovat tím, že jim půjdeme příkladem, říká Margit Slimáková Margit je zastáncem zdravého stravování u dospělých i dětí. Zdroj: Margit Slimáková.

Margit, jaké vnímáte největší chyby ve stravování u dětí, zejména těch starších, které se po většinu dne stravují mimo domov?

Dospívající děti vybírají stravu podle dostupnosti, předcházejících zkušeností z rodiny a tlaku kolektivu, ve kterém se pohybují. Dostupnost znamená, že děti si snadno koupí sladkosti, slazené nápoje, smažená jídla z fastfoodu, a to nemusí chodit nikam daleko. Mám na mysli automaty, které nabízí sušenky, bagety, ale také Coca-Colu. Školní bufety plné sladkého pečiva, stánky s rychlým občerstvením. Pro děti jsou podobná jídla bohužel snadno dostupná a navíc se je rádi kupují.

Samozřejmě jejich výběr hodně závisí na tom, na jaké jídlo jsou zvyklé z domova. Někteří rodiče nemají čas vařit. Kvalitní a zdravé potraviny jsou mnohdy i finančně náročné. Problém vnímám například i ve školních jídelnách – výživa ve školách často postrádá základy zdravého stravování. Vyhláška, podle které většina jídelen vaří, vůbec neřeší kvalitu potravin a různá . Proto bohužel obezita u dětí dnes není nic výjimečného.

Přečtěte si také: Obezita u dětí není jen kosmetická vada. Následky si mohou nést po celý život, míní lékař

Jsou podle vás důležité návyky z útlého dětství a mohu jako rodič chybné stravování napravit?

Ano, návyky z domova jsou důležité. A nejlepší je jít dětem vlastním příkladem. To znamená kupovat kvalitní potraviny a vařit nutričně hodnotná jídla. Minimálně doma bude vaše dítě jíst to, co tam najde. A pokud tam nebudou chipsy a Cola, tak si je nedá. Ale pozor. Hubnutí u dětí by nemělo být o dietě, ale o správně nastaveném jídelníčku. Děti by neměly brát sladkosti a smažená jídla jako samozřejmost, ale jen jako občasné zpestření jídelníčku.

Margit, poraďte ale, jak dítě motivovat k tomu, aby dobrovolně dalo přednost například vodě před džusem, ovoci před čokoládou, je to vůbec možné?

Tady bych zase vycházela z toho, jak se stravují rodiče. Děti přijímají návyk právě od nich. Pokud se doma pije voda a jí ovoce, dítě to bude považovat za normální a bude to takto dělat. Jestliže jste ke zdravému jídelníčku dítě nevedli od dětství, bude obtížné ho v dospívání převychovávat. Nikdy ale není pozdě začít. Je potřeba, aby si rodiče společně osvojili návyky zdravého stravování. Čím je dítě starší, tím výrazněji vnímá jiné vzory – kamarády, oblíbené youtubery, které sleduje. Dobrou zprávou je, že hýbat se, nakupovat u farmářů a starat se o své zdraví obecně začíná být populární.

Rodiče by měli jít dětem příkladem. Zdroj: Margit Slimáková.Rodiče by měli jít dětem příkladem. Zdroj: Margit Slimáková.

Pokud budou chtít rodiče začít vařit jinak, na co by se měli zaměřit?

Začít nakupovat základní potraviny, které jsou minimálně upravené. Není to žádná věda, ale vyžaduje to čas a přemýšlení. Máme k dispozici farmářské trhy, na kterých lze sehnat čerstvé a kvalitní potraviny. Pokud si pořídíte například kváskový chléb, máte jistotu, že vám vydrží celý týden. A navíc je mnohem zdravější než bílé pečivo. Určitě bych se vyhýbala potravinám, které obsahují průmyslově upravované látky, glutamáty a dochucovadla. Zdravá výživa pro děti není věda, ale je potřeba, aby touto cestou šli také rodiče.

Můžete uvést příklad vhodného jídelníčku pro malého školáka nebo školačku?

Vzorové jídelníčky nemám moc ráda, můžeme se stravovat velmi rozdílně a přitom skvěle. Pro inspiraci uvedu tip na pokrmy, které jsou dobré, výživné a dodají vám i dětem vše, co potřebujete.

  • Na ghee opražte cibulku, papriku nebo kostky lilku. Do opražené zeleniny vmíchejte vajíčko. K němu si dejte plátek kvasového chleba s máslem. V létě můžete přidat i čerstvou zeleninu nebo pažitku na ozdobení. A máte rychlou a dobrou snídani.
  • Na svačinu si dejte ovoce, například jablko.
  • Na oběd doporučuji těstovinový salát s kuřetem a zeleninou.
  • Odpolední svačinu skvěle zastoupí jogurt s podušenými hruškami.
  • K večeři si dopřejte pečenou zeleninu se sýrem. Není to nic složitého a navíc jsou všechna jídla opravdu dobrá.

Nadváhu a obezitu u dětí rozebíráte také na eMiminu

Téma Poslední příspěvek Reakcí

Mám obézní dítě v 10 letech! Kolik váží vaše děti?

30.8.19 14:17
64

Strach z obezity u dětí

24.1.16 14:46
90

Dbáte na zdravou životosprávu svých dětí? A jak to máte se sladkostmi?

Autor:

Martina je maminkou osmiletého školáka a psaní je jejím koníčkem i prací. Většinu času věnuje redakční činnosti pro eMimino a Arome.cz. Píše převážně rozhovory, příběhy, aktuality i PR články. více

Témata článku

Přečtěte si také

Váš příspěvek

Odesílám...
Velikost písma:
7985
15.10.20 13:41

@Russet To ano, asi to ji sama (taky je podle toho vychrtla), ale ona to tam vylozene doporucuje jako jidelnicek pro skolaka.

  • Zmínit
  • Nahlásit
27613
15.10.20 00:51

@Lucie_Sx
Tohle jí sama. Moje dítě by vejce na ghíčku ráno nedalo. Už vidím, jak to ve školním roce stíhám. A jen jablko ke svačině je vyloženě málo.

Příspěvek upraven 15.10.20 v 00:52

  • Zmínit
  • Nahlásit
7985
14.10.20 20:52

To je jidelnicek pro hubnouci zensky a ne pro deti. Ve vsi ucte, tohle je fakt mimo.
(Naopak teda fandim snaham o zmenu vareni ve skolach a nemocnicich, to zas jo).

  • Zmínit
  • Nahlásit
MaM
184
14.10.20 20:46

Už se úplně vidím, jak našim puberťákům míchám ke snídani několik kilo lilků a na svačinku pytel jablek,)
A pokud někdo sportuje, tak mu navrhovaný jídelníček nemůže stačit ani náhodou.

  • Zmínit
  • Nahlásit