Vše, co potřebujete vědět o půstu: Zhubnete, nebo vám zničí zdraví?

Zdraví

Znáte všechny přínosy a rizika půstu a detoxikačních kúr? Budete po nich ve skvělé formě, nebo si tím jen zaděláte na vážné zdravotní obtíže? Pojďte se s námi podívat, pro koho jsou ne/vhodné a proč.

Jednodenní půst, nebo delší?

Existují různé druhy půstu:

  • 40denní před Velikonocemi (věřící se vzdávají masa a dalších potravin)
  • rostlinný (pijí se jen zeleninové šťávy, a/nebo ovocné smoothies)
  • přerušovaný půst (intermittent fasting = IF, kdy se například postíte 16 hodin a ve zbylých 8 jíte normálně)
  • úplný (pije se pouze destilovaná voda, může být jednodenní až několikatýdenní)

Je možné se půstem léčit?

Východní medicína využívá léčebné účinky půstu od pradávna, západnímu léčitelství jsou ale stále cizí. U nás ho propaguje celostní holistická medicína. Jejím argumentem je zejména normalizace produkce inzulínu (odstranění inzulinové rezistence).

Inzulín je zodpovědný za dopravování cukrů do našich svalů. Když na něj nejsme citliví, špatně zpracováváme cukry, které se ukládají do tukových zásob. Navíc zvyšují i riziko vzniku cukrovky.

Posledním argumentem je očista a regenerace organizmu. Když nemusí trávit jídlo, začne obnovovat buňky a zbavovat se odpadu (toxiny a nemoci).

Proč se postit?

Většina z nás touží po očistě, novém začátku nebo štíhlejším těle. Významný je také jeho „duchovní aspekt" (jako 40denní půst před Velikonoci). Očišťujete se nejen fyzicky, ale i mentálně. Odříkání jídla vás má přivést k sobě samým, do vlastního nitra. Nečekejte pouze příjemné pocity, spousta půstařů zažívá pekelná muka.

Při půstu samozřejmě shodíte i nějaké to kilo. Musíte se z něj ale na normální jídlo vracet pomalu, jinak přijde obávaný jo-jo efekt. Hubnutí pomocí pestrého vyváženého jídelníčku je z dlouhodobého zdravotního hlediska mnohem lepší.

Zdroj: fizkes / Shutterstock, Inc.

Pro koho je půst ne/vhodný?

Jedná se o extrémní způsob, a proto není vhodný zejména pro těhotné a kojící ženy, ani malé děti. Musíme znát svůj zdravotní stav a limity. Každý jsme jiný a naše těla reagují jinak. I tady platí zásada, že méně je někdy více a vyplatí se poslouchat své tělo a zdravý rozum. Není potřeba si nic dokazovat a vzdávat se svého zdraví jen pro shození pár kil.

Pokud se stravujeme zdravě, není potřeba tělo nijak očišťovat. Nedostatek potravy ho naopak velmi stresuje a může vést k psychickým obtížím. Například k záchvatovému přejídání a dalším poruchám příjmu potravy.

Jak držet půst?

Pokud ho toužíte vyzkoušet, začněte zvolna. 1 den v týdnu pro začátek naprosto stačí. Jestli se po něm cítíte dobře, pravidelně ho opakujte a postupně postní dobu prodlužujte. Nezapomínejte hodně pít, aby se vyplavily všechny škodliviny ven z těla. Pro větší jistotu svůj záměr držet půst konzultujte s lékařem. Pozor si dávejte i při návratu k pevné stravě, vhodné jsou vývary z kostí a pečená zelenina.

Zdroj: Anna Hoychuk / Shutterstock, Inc.

Chcete to skutečně vyzkoušet?

Položte si ještě předtím otázku, proč do toho jdete. Uvědomte si všechna možná rizika a upřímně ohodnoťte svůj vztah k jídlu: „Proč tolik jím? Co si tím nahrazuji? Je potřeba zacházet do extrému, jakým je půst?“ Možná jsou to jen nestrávené emoce, co vás nutí neustále něco uždibovat. Detox i půst vyžaduje velkou dávku odhodlání. Musíte promyslet všechna pro a proti, než se vrhnete do nějaké neuvážené diety, která vám může potenciálně i uškodit.

Vyzkoušeli jste někdy půst? Myslíte si, že se jedná o léčebný prostředek, nebo snad jen moderní výstřelek? Dejte nám vědět do komentářů.

 Váš příspěvek