Výuka online na dobu neurčitou: Zblbnou z ní naše děti i my?

Přestože vláda původně avizovala o alespoň částečném otevření základních škol od 2. listopadu, vše je jinak. Do školních lavic se nevrátí ani první a druhé třídy. Ještě se uzavřely i speciální školy, které po celý říjen fungovaly. Mateřské školy zůstávají v provozu, i když kvůli covid-19 se část z nich uzavírá dobrovolně. Jak vnímají uzavření škol naše čtenářky a jak to může ovlivnit samotné děti?

Výuka online na dobu neurčitou: Zblbnou z ní naše děti i my?

Děti ztrácí sociální kontakty

Dostali jsme se do situace, kterou nikdo z nás nepamatuje. Jednou z velkých změn, která zasáhla do života většiny z nás, je uzavírání škol a zavádění distanční výuky. Zatímco minulý školní rok děti ztratily téměř jedno celé pololetí klasické výuky, vše nasvědčuje tomu, že letos to nebude jiné. S tím rozdílem, že učitelé (tedy alespoň většina) i rodiče jsou na tento způsob výuky lépe připraveni a už vědí, co je čeká.

Nejde ale jen o samotnou výuku, kterou lze do jisté míry nahradit online vyučováním. Problém je, že děti ztrácí sociální kontakty. Přichází o předměty, které se distanční výukou nedají plně nahradit – tělesnou výchovu, praktickou výuku zejména na středních a vysokých školách, volnočasové kroužky. Ale především jim uniká společně strávený čas a zážitky. Děti, které letos nastoupily do nového kolektivu, prvňáčci na základních školách a studenti v prvních ročnících středních a vysokých škol, se nestačili v novém prostřední zadaptovat, poznat své spolužáky a učitele.

Současná situace negativně ovlivňuje psychiku nejen dospělých, ale také dětí, které vše intenzivně vnímají. O tom svědčí fakt, že nápor na krizové linky se neustále zvyšuje. Plné ruce práce mají také psychiatři a psychologové. Na druhou stranu, současná situace přináší nové výzvy. Přestože jde o velký zásah do našich životů, máme možnost trochu zastavit, trávit více času jako rodina a naučit se lépe plánovat svůj čas, i když to vyžaduje velké úsilí.

Sama jsem maminkou devítiletého školáka. Jak si udržuji nadhled a dobrou náladu v této nelehké době?

Jak (ne)funguje známkování na dálku?

Distanční výuka ovlivňuje nejen psychiku dětí, ale také jejich prospěch. Učitelé vnímají velké rozdíly především v klasifikaci žáků. Zatímco při prezenční výuce si může učitel snadno ohlídat, zda žák při diktátu nebo písemné práci opisuje, vzdáleně to není možné.

Zamezit tomu, aby žáci při plnění testů z domova nepodváděli, se snaží kantoři mnoha způsoby. Ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT) Martin Vodička vysvětluje, že pokud pošlete žákům otázky s odpověďmi typu a, b, c, s jistotou narazíte na drobné švindly a opisování. „Tomu lze předejít elektronickým generováním otázek, kdy každý obdrží test s otázkami v jiném pořadí. Dá-li pak učitel rozumný časový limit na vypracování a zvýší například počet variant v odpovědích na a až f, podvádění je téměř vyloučeno,“ říká.

Jednou z forem, jak žáky klasifikovat, je hodnocení zpracování zadaných projektů, kdy děti mohou prokázat, co se naučily a jak to dokáží uplatnit v praxi. Většina kantorů se ale shoduje, že dlouhodobá distanční výuka povede k výraznému zhoršení vzdělanosti dětí.

Uzavření škol očima rodičů

Ohledně uzavření škol se rozvířila debata v diskuzi Zavření škol – psychika dětí. Zakladatelka řeší, jak moc může ovlivnit současná situace psychiku dětí, hlavně těch školou povinných.

Mám dítě jedno, ale i tak je to peklo. To, co teď v devíti ztratí na socializaci a na dovednostech, to se prostě dohnat nedá. Angličtina je teda online, ale vědecký kroužek, turisťák, sport… všechno jde do kytek. A pokud bude mít tři hodiny online týdně jako na jaře, tak teda taky myslím, že to nebude dost.
Bereme to tak, jak to je. A věřím, že psychická pohoda dětí se odráží hlavně z postoje rodičů a s tím, jak situaci přijmou/nepřijmou a jak se s ní srovnají.

Ať už na současnou situaci mají rodiče, děti i učitelé jakýkoliv názor, faktem zůstává, že školy se jen tak neotevřou. Ministr zdravotnictví Robert Plaga na tiskové konferenci uvedl, že prioritou je dostat do školy první a druhé třídy základních škol, obnovení provozu speciálních škol a následně poslední ročníky základních a středních škol, aby se děti mohly připravovat na přijímačky a na maturitu.

Jak distanční výuku zvládají vaše děti?

Autor:

Martina je maminkou osmiletého školáka a psaní je jejím koníčkem i prací. Většinu času věnuje redakční činnosti pro eMimino a Arome.cz. Píše převážně rozhovory, příběhy, aktuality i PR články. více

Témata článku

Přečtěte si také

Národ se loučí s Mistrem

1. října odešel král české hudební scény, Karel Gott. Dnes se koná poslední rozloučení s tímto zpěvákem, který uspěl i za hranicemi našeho národa.

Váš příspěvek

Odesílám...
Velikost písma:
Anonymní
10.11.20 21:28

Na jaře dcera neměla jedinou online hodinu… jen 1× týdne mail s úkoly. Teď mám školačky dvě… 1. a 4. třída… Mladší má 2× týdne 30 minut, zbytek je na nás, starší 1× denně 45 min. Jinak jen úkoly
mailem…
Učitelé berou plný plat, ale s výkonem co teď naše skola předvádí jsem hodně nespokojena. Ja jedu ráno jako učitelka pro 2 děti, odpo doháním práci na home office, protože o ní nechci přijít a nemůžu zůstat na OČR.
Jak dlouho se to da zvladat a nezcvoknout?

  • Nahlásit
1901
9.11.20 19:11

Já osobně to zatím zvládám uhlídat, ale je to hodně náročné… synové se snaží jak můžou, ale stíhat plnit neustálý přísun úkolů a do toho šrotit teorii je fakt mazec :?
Už aby byla škola taková jako dřív

  • Zmínit
  • Nahlásit