Jak si udržuji nadhled a zdravý rozum, abych se v této době nezbláznila?

Distanční výuka je náročná i pro nás rodiče. Jak si v současné situaci udržet nadhled a dobrou náladu? Mám pro vás pár tipů, díky kterým jsem ještě neskončila v Bohnicích.

Jak si udržuji nadhled a zdravý rozum, abych se v této době nezbláznila? Jak zvládnout zavření škol i práci z domova a přitom se nezbláznit? Zdroj: Profimeda

Pohyb v přiměřené míře každý den

Nevěřila bych, jak pohyb ovlivňuje psychiku a jak se celkově cítíme. Je úplně jedno, co děláte za práci, důležité je dát si „trochu do těla“. Ze své zkušenosti vím, že jakmile dva dny pohybové aktivity ošidím, jsem rozlámaná, podrážděná a zkrátka není to ono. Stačí pak půlhodinová procházka v lese a svět je zase o něco růžovější. V poslední době jsem si oblíbila online lekce jógy. To je super nejen na věčně bolavá záda od sezení u počítače, ale doslova balzám na psychiku.

Vůně navodí příjemnou atmosféru

Miluju vonné svíčky nebo esenciální oleje. Jakmile začne sychravý podzim, nakupuji svíčky ve velkém, aby mi vydržely až do jara. Příjemná vůně má na psychiku opravdu blahodárné účinky. Je pro mě důležité udělat si domov co nejútulnější obvlášť teď, když v něm trávíme tolik času. Esenciální oleje doporučuju, ale nakládejte s nimi opatrně. Některé jsou totiž silně aromatické a mohou způsobit i bolest hlavy. Mně se nejlépe osvědčily vůně levandule a vanilky, které působí proti stresu.

Moje nejoblíbenější je vůně levandule a vanilky. Zdroj: ProfimediaMoje nejoblíbenější je vůně levandule a vanilky. Zdroj: Profimedia

Dobré jídlo rovná se dobrá nálada

Že dobré jídlo dokáže zázraky, to víme všichni. Je tedy načase oprášit oblíbené recepty a upéct dort, bábovku, koláč, kachnu nebo uvařit svíčkovou… zkrátka vše, na co jste neměli čas ani náladu. Samozřejmě všeho s mírou, nechceme během karantény přibrat deset kilo. Na druhou stranu, vaření je skvělý relax a plná a spokojená bříška vašich nejbližších je ta největší odměna. Pro inspiraci na různé dobrůtky chodím poslední dobou na eMimino do sekce Recepty.

Udržujte sociální kontakty

Patřím mezi lidi, ve kterých samota a izolace vzbuzuje deprese, proto se snažím zůstat v kontaktu s nejbližšími, jak jen to jde. Máte chuť popovídat si s kamarádkou? Zavolejte jí, uvařte si kafe nebo otevřete víno a můžete si spolu povídat třeba i několik hodin (pokud čas, děti a manžel dovolí). Máme výhodu, že žijeme v době, kdy lze s ostatními komunikovat nejen po telefonu, ale také přes Facebook, Whatsapp, Skype, můžete udělat i videokonferenci s více lidmi. Dopřejte tuto možnost i dětem, samozřejmě v rámci možností a s určitým časovým omezením. Zavolat kamarádovi nebo mu napsat zprávu dítko zaručeně povzbudí.

Omezte čtení negativních zpráv v médiích

Jako redaktorka musím neustále sledovat, co se děje. A přiznám se, že je pak těžké zachovat si chladnou hlavu. Pokud tedy nemusíte, snažte se číst tyto zprávy jen v omezeném množství a zbytečně se jimi nestresovat. Raději si vezměte pěknou knížku nebo se třeba podívejte, co nového u nás na eMiminu. Snažte se alespoň na pár hodin denně pustit koronavirus z hlavy.

Jak pustit koronavirus z hlavy? Přečtěte si něco jiného než zprávy. Zdroj: ProfimediaJak pustit koronavirus z hlavy? Přečtěte si něco jiného než zprávy. Zdroj: Profimedia

5 tipů, jak zvládnout distanční výuku

A nakonec ještě pár tipů, jak zvládnout distanční výuku. Inspiraci jsem našla v Centru Locika, které pomáhá rodičům a dětem nejen v této nelehké situaci.

1) Nezapomínejte, že každý člen domácnosti alespoň občas potřebuje soukromí. Rozdělte si doma teritorium a ujasněte si, kde má kdo místo na práci, odpočinek i na hraní. Pokud žijete v malém bytě, bude to náročnější. V takovém případě je potřeba i velká dávka tolerance.

2) Domácí výuka neznamená, že vy jste učitelka a vaše dítě máte a pár dní naučit vše, co zameškalo ve škole. Starší žáci by už měli zvládnout udělat si úkoly sami. Pokud něčemu nerozumí, obrátí se na vás. Ti nejmenší se ale bez vaší pomoci a kontroly neobejdou. Každopádně nikdo po vás nemůže chtít suplovat učitele. Dělejte to, co zvládnete, případně se poraďte s paní učitelkou.

3) Udělejte si denní režim. Home office a výuka z domova trochu svádí k tomu, že se vám ráno nebude chtít vstávat a prakticky změníte celý den. Mnohdy se může stát, že oběd místo ve dvanáct budete mít připravený ve dvě a ještě v deset večer budou děti plné energie. Zkuste držet režim alespoň v rámci možností, jako kdybyste chodili do práce a do školy. Budete tak o něco klidnější.

4) Nesnažte se mít za každou cenu dobrou náladu. Všichni víme, že to nejde a současná situace tomu nepřidá. Pokud máte náladu pod psa, zkrátka si pusťte pěkný film, přečtěte knížku nebo jděte ven. A hlavně žádné výčitky. Máte na to plné právo.

5) A hlavně – pokud máte pocit, že je toho na vás moc, nebojte se říct si o pomoc. Protože zvládat domácnost, online výuku a do toho ještě pracovat, to je opravdu nadlidský úkon. A držme si palce, aby se všechny děti do školy vrátily co nejdříve.

Jak to vidí odbornice?

Podle lektorky a koučky Lucie Mucalové je třeba si uvědomit, že není v lidských silách vše zvládnout na jedničku. „Zkuste si najít alespoň mále chvíle, které budou jen vaše – vana s aromaterapeutickou vůní a skleničkou lahodného vína, kniha, která rozveselí nebo je zaměřena na pozitivní myšlení, film, který zaručeně rozveselí, online hovor s kamarádkou. Tento čas je o hledání maličkostí, co dají každému dni smysl, a hlavně dobijí alespoň malinko energii. Hlavně dělejte to, co je s vámi v souladu, internet je plný tipů, co a jak dělat, ale na vás záleží, na co se cítíte.“

Jaké jsou vaše osvědčené tipy na dobrou náladu?

Autor:

Martina je maminkou osmiletého školáka a psaní je jejím koníčkem i prací. Většinu času věnuje redakční činnosti pro eMimino a Arome.cz. Píše převážně rozhovory, příběhy, aktuality i PR články. více

Přečtěte si také

Váš příspěvek

Odesílám...
Velikost písma:
4128
22.1.21 11:12

O pomoc?
:lol: :lol: :lol: :lol: a to jako kde?

  • Zmínit
  • Nahlásit