Chci vařit zdravě pro celou rodinu

Fotoalbum tématu (2) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
Veronika ZN
Závislačka 2534 příspěvků 24.01.18 23:06
Chci vařit zdravě pro celou rodinu

Ahoj všem :mavam:
Chtěla bych pro své nejbližší začít vařit zdravěji, ale moc se mi nedaří. Nejmenší člen rodiny (1rok) ji zdravě. Další dvě děti ( 12 a 10 let ) zdravou stravu odmítají :( manžel 37 let ještě horší :roll: Já bych ale chtěla nenásilnou formou začít zdravěji vařit :think: Jak na to? Kdo poradí? Kdo je ochoten semnou rozebírat neúspěchy a dělit se o recepty? Je mi 33 let, po posledním těhu mi zůstalo trochu bříško, ale poctivě cvičím a dle posledního měření jsem nabrala svalovinu a spálila přebytečný tuk. Naše rodina miluje knedlo - zelo, svíčkovou, děti rajskou, guláš a podobně :oops: Chtěla bych to nenásilně.

Stránka:  1 2 Další »
Reakce:
LAlezane
Zasloužilá kecalka 976 příspěvků 25.01.18 00:06
@Veronika ZN píše:
Naše rodina miluje knedlo - zelo, svíčkovou, děti rajskou, guláš a podobně :oops: Chtěla bych to nenásilně.

Taky miluju knedlo zelo, králíka na smetaně a podobné dobroty… a mám 52 kilo. A ne, nemám je od dětství, ale vydřené z regulérní obezity.
Dětem se naprosto nedivím, že nechtějí zdravou stravu. Chutě se prostě vyvíjejí, a děti preferují ty výrazné a sladké. Z toho musí vyrůst, to jim nenařídíš ve dvanácti… :roll:
Pokud máš TY ambice hubnout, a děti mají normální váhu, tak je krm normálně a vař pro sebe sólo. Výživové nároky celé rodiny prostě nejsou jedno a to samé, to pochop na prvním místě. Rostoucí děti, nedejbože kdyby sportovaly, by nutně potřebovaly jinou „krmnou dávku“, než dietující maminka se sedavým zaměstnáním, jasné?
Zdravé ještě neznamená racionální. Racionální je, světe div se, třeba to knedlo zelo: nalož rodině hromadu bílkovin (libové maso), přikydni spoustu vlákniny s minimální energetickou hodnotou (zelí), uměřenou porci sacharidů (dva tři bramborové knedlíky) a ještě uměřenější tuků (na chuť), a máš fantastické vyvážené jídlo. Dodej lehkou večeři a nemáš si nač stěžovat, ani když hubneš.
Zdravá strava fakt není o dušené mrkvi. Natož pro děti.

Omlouvám se za nekonvenční a asi i nechtěný pohled na věc, ale z vlastního života si za ním stojím - a to jako člověk, který sportuje a nežere 90% věcí z obchodů coby s**koidní nesmysly. Ale se vší úctou, ordinovat normálním dětem dietu je donebevolající sprostota.

Jen tak na okraj, krm je do patnácti mrkví, a uvidíš, jak budou vypadat ve třiadvaceti, až je pustíš na kolej a ony si budou moct dopřát chlast, rozmražovanou pizzu a další dobroty podle svého uvážení.
Obezita a nezdravost je jeden extrém, ale ber to tak, že výhradně zdravá strava je zas ten druhý. Jestli jim chceš prospět do života, nauč je střídat svíčkovou se zapečeným lilkem, ne nežrat svíčkovou. A pomoz jim najít sportovní aktivitu, která je bude bavit, aby si mohli bez rozpaků dát domácí koláč či palačinky. Howgh.

Netopirek
Echt Kelišová 7962 příspěvků 25.01.18 00:38

Tak já jdu do toho s tebou. Mě chlap tvrdí, že je pro, ale pak koupí dětem čokoládu :zed:

Já jsem začala u toho, že místo smažení maso hodně peču. Zatím nic víc :mrgreen:

Mám v plánu ještě obyč mouku nahradit za tu „zdravější“ a snížit množství používaného cukru ;)

Hoa Mai
Kelišová 5805 příspěvků 21 inzerátů 25.01.18 01:34

@Veronika ZN tak celkem nenásilně se dají ozdravit omáčky (i když ty knedlíky k tomu asi neošulíš, ale lepší něco než nic). Naši třeba taky milujou rajskou, svíčkovou a koprovku a všechny (kupodivu i ta koprovka) se dají udělat bez zahušťování moukou. Do rajské dávám na zahuštění vařit mrkev, do svíčkové dám prostě tolik zeleniny, aby to bylo dost husté a nepasíruju, ale jen rozmixuju najemno, koprovku zahušťuju květákem (inspirováno zde http://mamavkuchyni.cz/ ). Smetanu dávám tu méně tučnou. Polívky dělám ne z bujónu, ale z poctivého vývaru, maso libové apod.
My teda jíme docela zdravě, takže mě nic víc teď nenapadá. Ale chutě nepředěláš ze dne na den. Na tvém místě bych vařila stejná jídla jako doposud s tím, že bych se snažila polehoučku méně solit (u pečení sladit), používat méně tuků nebo zdravější druhy tuků a vyhýbat se zásmažkám a zahušťování moukou. A až si na to chuťové buňky strávníků zvyknou, tak postoupit dále. Jo a hlavně jim o svých záměrech a postupech neříkat. Tchán třeba nesnáší květák, ale koprovku zahuštěnou květákem zbaštil bez mrknutí oka, vůbec netušil, že tam nějaký květák je.

Hoa Mai
Kelišová 5805 příspěvků 21 inzerátů 25.01.18 01:39

Jo, ještě mě napadl jeden trik, který obšlehla mamka ve školních jídelnách. Některé kuchařky kamuflují v jídlech luštěniny, protože samotné luštěniny děti nejedí. Tak je prostě nějak „schovají“ do jiných jídel jako zahušťovadlo. Osobně vyzkoušeno nemám, protože u nás s luštěninami problém není, takže bych asi zkusila konkrétní příklady použití vygooglit, ale vím, že někdo používá při vaření třeba hrachovou mouku.

Hoa Mai
Kelišová 5805 příspěvků 21 inzerátů 25.01.18 02:19
@LAlezane píše:
Dětem se naprosto nedivím, že nechtějí zdravou stravu. Chutě se prostě vyvíjejí, a děti preferují ty výrazné a sladké. Z toho musí vyrůst, to jim nenařídíš ve dvanácti…

A nebo je na to vůbec nezvykat. Promiň, chápu tvůj pohled, ale jak píšeš, zdravá strava neznamená to, že se budeš stravovat dušenou mrkví, klíčky, kořínky a sójou. Zdravá strava se dá uchopit i chutně a vydatně. U nás v rodině se třeba vaří zdravě (tzn. bez náhražek, polotovarů, s velkým obsahem zeleniny a ovoce, málo soli a cukru) už od mého narození a já jsem s tím neměla nikdy problém. Výrazné a hodně sladké chutě jsem nevyžadovala nikdy, resp. mi stačilo jen trochu, abych byla přejezená. Třeba mi nikdy nedělala dobře školní strava, protože na mě byla moc slaná, nikdy jsem nebyla schopná zbaštit balíček bonbonů, aniž by mi z toho nebylo blbě atd. A tím nemyslím, že bych nikdy nejedla brambůrky nebo bonbony, ale stačí mi toho málo, při větším množství mi to přestane chutnat. Na vysoké jsem nechodila do menzy, vařila jsem si na koleji. A velmi rychle se u mě začal stravovat i partner, kolikrát jsem vařila i pro jeho spolubydlící, když jsem u nich přespávala a nidko si nestěžoval na cuketu nebo brokolici. Mraženou pizzu jsem si koupila párkrát na základce, když mamka nebyla doma a upřímně - takové jakési gumové bez chuti za to fakt nestálo. To samé třeba sycené nápoje, kola apod. Jsem schopná to vypít max. na cyklovýletě v hodpodě, domů si ji nikdy nekupuju, nemám na ni chuť. To samé moje děti - znají bonbony, znají čokoládu, ale málokdy si na ni vzpomenou, není u nás vidět, řeknou si čas od času a sní toho minimum. Cola jim vůbec nechutná. když jim ji vnutí babička, vyplivnou ji. Úplně bez problémů mi jí klidně i tu dušenou mrkev, květák, lilek, cuketu, pórek, čočku… Naopak když jsme třeba delší dobu u tchyně, která sice vaří chutně, ale pro nás hodně solí, sladí a používá moc mouky, tak máme všichni slušnou zácpu a mnohem víc pijeme, abychom naředili tu sůl a cukr.
Mmch - zdravá strava nerovná se dieta. Zdravou stravou se dá úplně normálně nasytit, záleží, jak moc ortodoxně to pojmeš. Pro mě se třeba zdravá strava nevylučuje ani s knedlem zelem nebo s omáčkami s knedlíkem. Ale záleží na úpravě a výběru a poměru surovin a samozřejmě tím, jak často to jíš. Maso se nemusí koupat v tuku a být přesolené, omáčka může být klidně z 90 procent masozeleninový vývar a takovým množstvím zeleniny, které ji samo o sobě zahustí, smetany dáš menší množství a méně tučné. Řízky nemusíš smažit, ale můžeš péct v troubě třeba v cornflakové krustě, to naše děcka milují, stejně tak milují i bramboráky bez mouky pečené v troubě. To jsem jmenovala ta nejméně zdravá oblíbená jídla z našeho jídelníčku, další velmi oblíbená jsou polévka z červené čočky, batátů a rajčat, cizrnový guláš, hutspot (nizozemská verze brkaše), květákový mozeček, těstoviny s omáčkou z pečené dýně - a zrovna toto jsou hodně sytá jídla, nacpe se z toho i dospělý chlap, natož dítě.
Mám doma chlapa docela fyzicky vytíženého sportovce a nemá problém se z toho najíst, ani žádné extra velké porce si nedává. A naopak říká, že i když mu od jeho mámy chutnalo, tento způsob stravování mu vyhovuje mnohem víc, není tak unavený těžkým trávením a je výkonnější.

Lenka_Hal
Kelišová 5730 příspěvků 25.01.18 02:21

Ja varim zdrave pro celou rodinu a po letech jsou uz tak deti (i manzel) zvykle, ze i na navsteve z normalnich jidel sotva zobnou, vyslovene nezdrava odmitnou. U nas se jede nizkosacharidove, kvalitni maso a hodne zeleniny. Synove maji 9 a 12 a uz proste vedi, proc jist zdrave. Dcera ma rok, ji co ji dam :). Muzes zacist postupne, zahustovat treba moukou udelanou z hrasku, delat buchty do kterych se nastrouhat cuketa, atd. Hodne dela vyjit vstrict chutim. Syn miluje spenat, ok, udelam ho casto, oba miluji dyni, ta je casto, atd…maji chut na sladke, udelej misku ovoce s trochou slehacky, rajska je v pohode :kytka: atd, proste menit postupne!

Tiger-lily
Vesmírná mluvilka 33506 příspěvků 10 inzerátů 25.01.18 08:59

Roční díte už může jíst normální stravu - jen najemno nakrájenou nebo sem tam něco vynechat. Svíčková, guláš, rajská, maso se zelím - jsou podle mě samé výborné a zdravé recepty, které prostě do našich končin patří. :palec: Inspiraci najdeš určitě tady: https://www.emimino.cz/recept/. Při vaření pro rodinu bych vybírala hlavně kvalitní suroviny, dostatek bílkovin - maso, vnitřnosti, luštěniny, hodně ovoce a zeleniny a omezila smažená a grilovaná jídla.

jakrop
Kecalka 169 příspěvků 25.01.18 09:47

Prosím o recept na ty řízky v cornflakové krustě - moc děkuji.

Hoa Mai
Kelišová 5805 příspěvků 21 inzerátů 25.01.18 12:42
@jakrop píše:
Prosím o recept na ty řízky v cornflakové krustě - moc děkuji.

normálně obalíš v rozšlehaném vajíčku a podrcených cornflakes (případně dochutíš solí, kořením - já to nedělám) a dáš na pečící papír do trouby.
Upgradovaná verze je, že naložíš řízky na několik hodin, třeba přes noc, do směsi rozšlehaných vajíček a bílého jogurtu - jsou pak křehčí a šťavnatější. Další postup je stejný.

Tiger-lily
Vesmírná mluvilka 33506 příspěvků 10 inzerátů 25.01.18 12:51

A zkus projet tuto celkem obsáhlou diskuzi: https://www.emimino.cz/…pime-159367/. najdeš tam spousty receptů a nápadů na domácí vaření, zavařování

pajaxy
Ukecaná baba ;) 1108 příspěvků 25.01.18 15:46

@Hoa Mai nemuzu verit, ze ten kvetak v koprovce neni citit, takze nezbyva nez to vyzkouset ;)
Poradis prosim nejaka lusteninova jidla, kde ty lusteniny tolik nebiji do oci a spis se ztrati…diky
@Veronika ZN hlavne musis pomalu a nenapadne, obmenovat klasiku, upravovat, az jim to bude pripadat normalni.
Holky, nechci byt za barbara, ale proc vlastne vadi ta 1 lzice mouky s vodou na zahusteni (ve 4 porcich), kdyz tak nad tim premyslim, je to treba necela mala lzicka na jednoho?

Hoa Mai
Kelišová 5805 příspěvků 21 inzerátů 25.01.18 18:47
@pajaxy píše:
@Hoa Mai nemuzu verit, ze ten kvetak v koprovce neni citit, takze nezbyva nez to vyzkouset ;)
Poradis prosim nejaka lusteninova jidla, kde ty lusteniny tolik nebiji do oci a spis se ztrati…diky

@Veronika ZN hlavne musis pomalu a nenapadne, obmenovat klasiku, upravovat, az jim to bude pripadat normalni.
Holky, nechci byt za barbara, ale proc vlastne vadi ta 1 lzice mouky s vodou na zahusteni (ve 4 porcich), kdyz tak nad tim premyslim, je to treba necela mala lzicka na jednoho?

Já to moc nedokážu posoudit. Já vím, že tam ten květák je, tak ho lehce cítím, ale kopr a ocet ho celkem přebije, omáčka mi chutná. Ale partner říká, že ho tam necítí a tchán ho očividně taky necítil, asi vůbec nepředpokládal, že by tam mohl být, jinak by tu omáčku vůbec nejedl. Já bych ji a priori nedělala, kdybych věděla, že se staví, ale když už tam byl a já nic jiného neměla, tak jsem mu to šoupla s tím, že mi ji přinejhorším hodí nahlavu. Ale zbagroval ji.
Luštěninová jídla, kde luštěniny nebijí do očí bohužel neporadím, u nás luštěniny nejsou problém. Nejčatěji dělám ten cizrnový guláš, polévku z červené čočky, batátů a rajčat nebo červenou čočku jen tak samotnou a hrachovou polévku. Ve všem jsou ty luštěniny docela výrazné. Vím o těch luštěninových moukách, ale to jsem jen slyšela od mámy, že je používají vynalézavější kuchařky ve školních jídelnách, aby splnily požadavky stanovené spotřebními koši a zároveň aby to děti jedly. Konkrétní příklady ale nevím. Možná by šla použít třeba do karbanátků nebo bramboráků… :nevim:
Ad ta lžíce mouky v omáčce - ta jedna by asi nevadila, ale zas na druhou stranu proč ji tam dávat, když se dá většinou nahradit něčím zdravějším a chutnějším. Kdyby to bez ní nešlo, klidně bych ji dala, ale my zas tolik jídel, která potřebují zahušťovat, neděláme. Akorát že mám pocit, že ne každý si vystačí s tou lžící. Když třeba dělá omáčky tchýně, tak jí tam musí mít určitě víc, omáčky jsou takové hodně pevné a já z toho prostě tu moučnou konzistenci cítím, vadí mi to a moc mi to nechutná, navíc se mi zdá, že ta mouka chuť omáčky znevýrazní. Když k tomu přičtu to, že nekupuje a neuznává jogurty a máme u ní každý den k snídani a svačinám buď chleba nebo domácí buchty, tak z toho pak fakt máme zácpu, protože té mouky už je prostě moc. No a když už někdo chce začít jíst zdravěji, ale rodina tomu moc nakloněná není, tak je dobré začít nějak nenápadně. Protože když zakladatelka přijde s prohlášením, že dneska bude zdravé jídlo a předloží rodině cizrnu, tak ji nejspíš pošlou někam.

Zuuza.B
Nováček 4 příspěvky 25.04.18 17:57

Já můžu vřele doporučit hrneček MioMat, který navedl ke zdravější stravě nejen mě, ale i celou rodinu. Jednak je to radost, protože všechny ingredience jen naházíš dovnitř a do půl hodiny máš hotovo a hlavně je to dobré i zdravé. Dělám synům kašičky, sobě k snídani skvělé smoothie a pak k večeři polévky, které jí s chutí i manžel :). Pokud tě láká nějaký větší experiment, tak doporučuji vyzkoušet nějaká RAW jídla a rostlinná mléka - na stránkách mujmiomat.cz najdeš hromadu receptů, které fakt stojí za to. A zvládneš s tím i různé dezerty, takže pokud chceš děti nenásilně „převyknout“ z čokolády na něco zdravějšího, je to ideální ;).

LindaaS
Nováček 6 příspěvků 26.09.18 17:22

Přesně tak. Taky doporučuji MioMat. Uvaříš v něm kaše, polévky, rostlinné mléka nebo připravíš smoothie. Pokud ti to nechtějí moc jíst, zkus začít ovocnými smoothie, můžeš pomalu přidávat zeleninu (garantuji, že nějakou mrkvičku ani nezpozorují a ušklíbat se nebudou:). Když zachutná ovoce, můžeš zkusit na ráno kaše, které dochutíš ovocem. A když si zvyknou na zeleninu, určitě dají i ty krémové polévky z miomatu. Když to náhodou jednomu nezachutná, alespoň tě nemusí mrzet, že ses s tím hodinu vařila. Je to super jednoduché, rychlé a nemusíš hlídat čas. :) :cert:

Stránka:  1 2 Další »
Váš příspěvek
Reklama

Poslední články

Diskuze s tatínkem Janem: O hraní i péči o nemocné dítě

Pojďte si popovídat do diskuze na eMiminu s tatínkem, který po narození... číst dále >

Vánoční úklid: Hlavně zůstat v klidu

Vánoce a úklid. Každý rok je to pořád dokola. Víte, že to musíte udělat, ale... číst dále >

Články z Expres.cz

Dobrý den, prsa ven: Vnadná Štěpánová ukázala víc, než chtěla

Herečka Bára Štěpánová (59) sice filmy, v nichž hrají prim její vnady, nemá... číst dále >

Tři hollywoodská zmrtvýchvstání: Ben Affleck, Demi Lovato a Tori Spelling

Ještě nedávno to s nimi vůbec nevypadalo dobře, někteří byli rádi, že z toho... číst dále >

Články z Ona Dnes

Na plastiku jsem šla kvůli šikaně, říká kdysi obézní žena

Annie McManisová (25) z Nového Zélandu od mala zažívala kvůli obezitě šikanu.... číst dále >

Se třemi dětmi rezignujete na spoustu věcí, říká pediatrička Karolová

Jako dětská lékařka odešla Kateřina Karolová sbírat zkušenosti na kliniku do... číst dále >