Dítě (5let) chce si vše dělat po svém - chytrý? ADHD?

  • Fotoalbum (0)
  • Sledovat e-mailem
  • Přidat k oblíbeným
  • Zapnout podpisy
  • Hledání v tématu
171
6.7.22 09:46

dítě (5let) chce si vše dělat po svém - chytrý? ADHD?

Dobrý den, můj syn (5 let) je s velkou pravděpodobností ADHD, diagnózu potvrzenou nemám, ale vykazuje řadu charakteristik. Na druhou stranu je to velice chytré dítě, určitě si nemyslím, že je mimořádně nadaný, ale určitě vykazuje i znaky nadání (převyšuje v mnoha ohledech děti ve školce). Jak jsem četla, tak ADHD a nadání se dost často zaměňují, protože se projevují dost podobně, já si ale opravdu myslím, že je lehké ADHD s nadprůměrným IQ, nikoli mimořádným. Z toho, že je ale divoký a na druhou stranu spoustu věcí umí a zná, tak plynou určité problémy ve školce. Prostě zlobí, pro učitelky je ale zlobení vše, co vybočuje. Což chápu, zase na druhou stranu stěžovat si, že dítě neustále poskakuje a vydává nějaké zvuky… A posílat ho za to na hanbu, respektive „přemýšlet na svým chováním“, to mi přijde zcestné a už jsem o tom mluvila i s učitelkami. Co mě ale především znepokojuje je to, že syn asi nesnese řízenou činnost. Je opravdu velice pohybově nadaný, ale na žádné zábavně sportovní kroužky chodit nechce, protože si prostě chce běhat sám (rozhodně to není žádný introvert), baví ho tancovat, ale na taneční kroužek chodit nechce, protože je to nuda a on si to nejlépe umí „rozjet“ sám, samozřejmě nechce chodit ani na jiné typy nabízených kroužků - př. výtvarné, protože si chce realizovat pouze své představy atd. Vše chce dělat sám, nebo tak maximálně s maminkou. Protože všude jinde je to omezování. Jenže tento postoj se samozřejmě promítá i ve školce a předpokládám stejný problém i ve škole. „Cvičit nebudu, protože tohle je buď pro prťata nebo se mi zrovna chce dělat jiný cvik, tohle vytvářet nebudu, protože mám úplně jiný nápad…“ A nechce ve školce dělat ani takové ty „sešitové“ úkoly". Je to prý moc nudné, když mu dají učitelky ale těžší úkol než jiným dětem, tak ho ale sám nevypracuje, protože (zřejmě jako ADHD) nedokáže sedět a soustředit se, aby to dotáhl do konce. Chvilkově se vždy nechá něčím namotivovat, ale po chvilce už tato motivace nezabírá a je třeba vymyslet novou. Tento problém se projevuje i jinde, například když probíhá na různých dětských akcí takové to plnění úkolu za razítko, tak syn k tomu přistoupí, vymyslí, co by se s tím dalo dělat a když mu řeknou, že tady se prostě dělá to a to, jinak nedostane razítko, tak to radši dělat nebude. A žádné přesvědčování, motivování nepomůže. Doma mi úkoly dělá rád, děláme je samozřejmě spolu a máme to jako zábavu. V PPP paní psycholožka doporučila vynechání posledního ročníku školky a jít do nultého ročníku ZŠ, kde bude méně dětí. Ale v zásadě jsem od ní nedostala odpověď, co bych měla dělat. Mám ho nutit do těch kroužků? ať už proto, aby se někam posouval, tak i proto, aby se prostě učil „plnit instrukce“. Přestože je velice společenský, tak se ale nikdy nenechal namotivovat tím, že ostatní děti něco dělají (řekne, že prostě už jednou řekl, že nebude dělat to, co ostatní a že to nebude opakovat desetkrát :-) ) Prostě buď se děti přidají k jeho hře, nebo si bude hrát sám, protože má neustále nějaké nápady na hry a umí se zabavit. Já asi nejsem schopna více ovlivnit to, že jinde nespolupracuje, když se mnou je v pohodě. Nemůžu ho všechno učit jenom já. Nemá někdo tip, jak s takovým dítětem pracovat? Předpokládám, že škola bude pořádný průšvih nebo aspoň pořádná dřina. Jinak mně popravdě jeho chování nijak nevadí, máme hezký vztah, jen mám pocit, že ho musím nějak zformovat, aby lépe vyhovoval systému, jinak ho systém zlomí nebo odkopne

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
907
6.7.22 09:59

No ADHD možná vážně má, vyšší IQ možná taky, ale to nic nemění na tom, že se musí naučit respektovat pravidla a podřídit se. Celý svět se nebude vždy točit jen kolem něj.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
171
6.7.22 10:05

@Tojsemja3 To je mi jasné, že v rámci tohoto systému musí zapadnout mezi ovečky. To je smutný fakt. Ale já potřebuji poradit, jak to mám udělat, abych ho nezlomila a nezprotivila mu ten systém ještě víc.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
13653
6.7.22 10:21

Ve skole bude potrebovat podpurna opatreni a ucitelku, ktera s tim bude ochotna pracovat. A idealne si najit nekoho, kdo s vami obema bude jeste pracovat mimo - treba specialni pedagozku specializovanou na ADHD. Castecne dozraje mel by se ucit ty svoje impulzy aspon trochu kontrolovat.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
37324
6.7.22 10:23

V některých oblastech je rozvinuto alternativní školství, kde by jeho individualitu mohli více respektovat, samostatnost naopak oceňovat a podporovat. Možná bych při potvrzení nadání v kombinaci s lehkým ADHD šla tímto směrem, ale je to hrazené. Třeba programy Začít spolu. Tam má dítě dost volnosti a prostoru k samostatnosti a kreativitě při respektování nějakých základních hranic.

Sešitové úkoly nejsou povinné, dají se nahradit zábavnějšími formami úkolů, ale pro pedagoga náročnější na přípravu nebo finance-buď koupit hotové něco laminovačka, suchý zip.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
907
6.7.22 10:23
@31Marketa píše:
@Tojsemja3 To je mi jasné, že v rámci tohoto systému musí zapadnout mezi ovečky. To je smutný fakt. Ale já potřebuji poradit, jak to mám udělat, abych ho nezlomila a nezprotivila mu ten systém ještě víc.

Prostě to přednést jako fakt, teď je potřeba udělat toto, až to uděláš můžeš si jít hrát dle svého.
Problém ale vidím v tom, že s respektem a pořizování se máš problém sama, když vidíš to, že je někdy potřeba ustoupit jako být ovce.
Představ si, že každý si vše dělá podle svého bez ohledu na ostatní.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
4493
6.7.22 10:28

I kdyby měl deset diagnoz, je potřeba ho vychovávat a vést k tomu, že se celej svět z nej neposadi na zadek. Mám podobného syna a učím ho, že rozhodně nemusí dělat to, co ostatní, ale musí se chovat tak, aby ostatní nerusil, nekazil jim jejich činnost apod. Takže když ve školce všichni tancovali a on nechtěl, tak nemusel, ale musel si třeba u stolu malovat, nesměl dělat binec, nikde pobíhat apod. Když na pouti nechce dělat daný úkol, tak nemusí, ale zároveň nesmí dělat scény, že chce razítko a taky nesmí lézt do toho stanoviště a dělat si tam něco podle sebe. Já sama nesnáším stádní chování, jako dítě jsem byla něco podobného, syna naprosto chápu. Ale stejně, jak nikdo nebude jeho obtěžovat nucením do některých činností, nesmí on nikoho obtěžovat tím, že dělá něco jiného dle sebe. A samozřejmě jsou věci, který musí, i když nechce. Čištění zubů, dělání úkolů, poslouchání učitelky ve škole, rozhlížení na přechodu… už velmi dobře chápe, co si může dělat po svým a co ne.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
5163
6.7.22 10:30

Ahoj, z tveho popusu mi prijde, ze pro vas by bylo idealni domaci vzdelavani. Protoze on, to co ma delat, tak delat nechce a ty ho k tomu nutit nechces. Takze idealni si ho vzdelavat doma, kde ti spolupracuje, jak pises dobre. Dusledny je ve vasem pripade on. Ja mam dite s diagnostikovanym ADHD a proste ho nutim, aby dodrzoval pravidla a delal to, co ma. Doma ho vzdelavat nechci, takze proste musi zapadnout do systemu. Na krouzky chodi a dela to co ma. Stalo me to hodne usili a duslednosti a nebylo to hned. Do nultaku tady prijimaji jenom deti s odkladem (takze ne misto posledniho roku skolky, ale jako navic), tak to si zjisti, jak je to u vas. Prijde mi, ze ty nevidis moc problem, ale treba ja jako nezaujaty clovek vidim celkem dost velke problemy v oblasti chovani. On mozna je chytry a nadany, ale musi se taky uspusobit spolecnosti, ve ktere zije. Jeho sportovni talent se nebude dale rozvijet, kdyz nebude poslouchat instrukce trenera a dodrzovat pravidla hry. Ale zase, paklize se mu hodlas venovat v tomto smeru ty a trenovat ho, tak je to ok. Diagnozu ADHD dava detsky klinicky psycholog nebo detsky psychiatr. A ano jsi schopna ovlivnit, jak spolupracuje jinde. Svym pristupem k tomu. Duslednosti. Podporou autority ucitelek/vedouciho krouzku. Asi to nebudes chtit slyset, ale z popisu mi prijde, ze si libujes v tom, jak je originalni a kreativni a jak nikoho poslouchat nebude, ale pak proste jen to domaci vzdelavani. V zivote clovek musi delat i to co nechce a co je nudne. Prizpusobit se taky trochu ostatnim. Ne ze se vsechno a vsichni prizpusobi jen me. Tak to proste malokdy funguje.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
171
6.7.22 11:05

@Tojsemja3 Já ocením rady, nikoli rýpání. Že školský systém nepodporuje individualitu, ale stádovitost, to asi není žádným tajemstvím a jsou si toho vědomy i učitelky. Že české školství není připraveno na někoho, kdo je trochu jiný či originální a ubíjí talenty, to jsou přímo slova psycholožky z PPP. Tak to prostě je, mnoho dětí na jednoho pedagoga. Takže opravdu toto nepodporuju a vždycky mi to na českém školství vadilo. Syn je adoptovaný, takže o nějakých mých genech nemůže být řeč. Jak jsem řekla, se mnou spolupracuje, má své povinnosti, které musí plnit a dotáhnout do konce a většinou je dělá ochotně. Ale pokud má volnou zábavu, tak mu asi nebudu diktovat, co chce kreslit nebo jak má běhat. Psycholožka i učitelky mi říkají, že je hrozně hodný a vychovaný a samostatný, ale… Ale má své nápady, potřebuje akci, potřebuje pohyb, motivaci, výzvy… a je prostě ve školce frustrovaný. Samozřejmě že možná kvůli tomu, že částečně se prostě v té školce podřídit musí, ale činí mu to větší potíže než jiným dětem, tak odmítá další řízenou činnost v podobě kroužků. A já nevím, jestli ho do nich mám v rámci disciplíny nutit. A obecně, syn na kroužkách spolupracuje a plní zadání, ale nechce tam chodit. A že to ve školce nechce plnit je trošku jiná věc. Když jsou děti o třídu níže a nudí se tam, tak si najde lepší zábavu. Ano třeba bez ohledu na ostatní mluví při spaní, protože má se spaním problém a opět s ohledem na ADHD nedokáže aspoň ležet, ale musí vykonávat nějakou činnost, to asi neovlivní. Ale jinak to není žádný tank, na ostatní právě bere ohledy. Jako úplně nechápu, proč bych měla konkrétně synovi vyčítat, že nechtěl dělat nějaké cvičení, když mi na něj řekne, že to, co dělají ve školce žádné cvičení není, protože zrovna v pohybu se může srovnávat s dětmi tak o 3 roky starší. Vás by bavilo dělat to samé dokola, když byste kolem viděla kolem příležitosti k prozkoumávání? Je to jako byste nutila své dítě být s o rok či dva roky mladšími dětmi a pak mu vyčítala, že ho to s nimi nebaví. A bohužel na druhou stranu písemný úkol odpovídající jeho úrovni prostě sám bez doprovodu nesplní, a měl by to být typický znak ADHD. Nesouvisí s IQ, ale se špatnou soustředěností. Takže na jednu stranu si uvědomuju, že má syn ve školce nedostatek podnětů, zase na druhou stranu chápu, že musí fungovat v systému. Jak říkala psycholožka, to bude dítě, které ve škole při testu vypočítá dva příklady a odevzdá zbytek nevyplněný, protože už to prostě umí. Bude vyžadovat nějaký individuálnější přístup a vypracování plánu podpory. To je asi jasné. Co mě ale štve je to, že se odmítá „řízeně zdokonalovat“ na kroužcích a nevím, jak k tomu přistupovat, abych mu to neznechutila.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
171
6.7.22 11:31

@Oriseka ano, snad velice se mi líbí jeho kreativita a líbí se mi, jak mu o myslí, a baví mě ho pozorovat. A taky jsem s ním už ve dvou letech chodila na cvičení, kde u tehdy odmítl spolupracovat. Bylo mi řečeno, ať ho nechám, že některé děti se „chytají“ později. Dvouleté dítě tomu tolik nerozumí, ale zkoušela jsem ho motivovat, zlobit se a nic. Bylo to první dítě za jejich kariéru, které se prostě nechytlo. Respektive, chytil se první hodinu, zjistil, že to umí a víc nic. Pak už to pro něj nebylo zajímavé. Nyní, jak už jsem psala výše, na kroužkách nemá problém plnit příkazy autority, ale prostě tam chodí strašně nerad. Xkrát jsem mu opakovala, že ve školce musí dělat to, co řekne učitelka. Pouze pro sebe, abych nepodlomila autoritu učitelky a situaci nezhoršila, jsem si říkala, že ho chápu. A už jsem si nechala radit od psychologů, dokonce od několika, s tím že víc hlav víc ví, všude mi bylo řečeno, že chlapec je vychovaný, že mu musím dávat málo příkazů a trvat na nich, což jsme dělali i bez jejich rad. Takže netrvám na blbostech, ale rozhodně ho nevedu k nepřizpůsobivosti. Já už jsem opravdu x krát řešila s odborníky, co dělat a jestli něco nedělám špatně. Bylo mi řečeno, že to bude dítě, které vždy půjde tak trochu proti systému, ale že ve výchově nespatřují problém a že je bezvadný, jaký máme vztah. Tím bych nerada dávala podnět k další diskuzi, jen bych chtěla zamezit hledání chybných příčin. Protože toto svalování viny od okolí jsem si užila dost. Opravdu nejsi jediná, kdo mi to říká, nakonec ale všichni uznali, že toto asi nebude selhání ve výchově.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
907
6.7.22 11:38

Tak za prvé nerýpu jen komentují co vidím. Že s tebou nemá společné geny je jedno, dle mého názoru se geny zbytečně přeceňují, nale má Tě za vzor a to má na jeho chování velký dopad.
Netvrdím, že školství v ČR je úžasné, sama mám děti na soukromé škole a ani tam nejsem 100% spokojená, ale na druhou stranu to beru jako přípravu do života. V životě to taky nebude vše ideální.
Kdo chlapci diagnostikoval ADHD a vyšší intelekt?
Mě v práci také nebaví mnoho věcí a musím je dělat, jinak bych nemohla dělat práci která mě baví.
Jinak školka se snaží vyhovět a dávat chlapci těžší úkoly ale evidentně to nefunguje a sám nevypracuje. Dítě doopravdy umí jen to, co je schopnost udělt zcela samostatně.
Tvůj syn úkoly co dělají ostatní nedělá, prý jsou moc lehké ale neudělá je, tak nevíme jak by dopadly těžší úkoly ale také samostatně nezvládá.
Mám osobní zkušenost s nadprůměrným ADHD a ten samostatně plnil úkoly pro děti o rok starší.
@31Marketa

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
37324
6.7.22 11:39

@31Marketa To alternativní školství, jak jsem psala výše, by Tě neoslovilo? Přijde mi, že by to mohlo být vhodné pro vás. Nějaký uznaný systém, ne volnomyšlenkářsrví typu živá škola, kde se rodiče střídají v učení. Existují školy, které využívají jen prvky alternativních metod. Nevýhodou je, že vše se platí a je to dost drahé.
V našem městě nic takového není, podle diskuzí rodičů v různých skupinách to tu chybí.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
12810
6.7.22 11:48

V čem přesně převyšuje ostatní pětileté děti? Co, kromě pohybu, ho zajímá? Nešlo by se domluvit s učitelkou, že v době spánku si on bude třeba číst? Já mám zkušenost z okolí, že i ADHD dítě umí velmi dobře upřít pozornost tam, kde ho to zajímá, tzn. že třeba u čtení encyklopedie dinosaurů vydrží klidně hodinu, postaví Lego technic na jeden zátah bez rušení. Ale nepíšeš, v čem konkrétně je to jeho nadání, tak se těžko radí.
Obecně je ale pro ADHD režim hrozně důležitý, kamarádka udělala zázraky i díky stravě (hlídání cukru - dítě stravuje hodně lowcarb, a nemá zdaleka takové výkyvy pozornosti a nálad). Důležité je i nastavit pravidelně spánek, nejhorší co může být, že se řekne „moje dítě nepotřebuje tolik spát“ a dítě může chodit spát v deset večer nebo i o půlnoci.
Kroužky bych netlačila, ale pokud by dítě samo projevilo zájem, mělo by vědět, že se např. zaplatí 5 lekcí a odchodí se 5 lekcí, neexistuje, že po první to vzdá.
Zkusila bych nejdřív různé aktivity např. od DDM, kde jsou jednorázové akce pro rodiče s dětmi (třeba 2h keramiky nebo jiného tvoření) a šla bych tam s dítětem, abych viděla, jak se projevuje v kolektivu, ale pod mým dohledem. Když uvidí, že máma plácá z hlíny taky, tak to pro něj třeba bude jednodušší. Chválila bych za každé udržení pozornosti a dotažení do konce.
A zkus se na to někdy podívat i očima jiných dětí. Já mám doma třeba tichého introverta, který ve společnosti hlasitých dětí nedodržujících pravidla trpí. Ty třeba vidíš, že přeci na poskakování a pokřikování není nic, co by měly učitelky nějak trestat, a můj syn byl schopný doma brečet, protože ve školce měl děti, které pořád křičely a nedaly mu pokoj, narušovaly jeho osobní prostor. Po prvním týdnu školy říkal, že nejlepší na škole je, že je tam někdy ticho.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
171
6.7.22 11:49

@Tojsemja3 v PPP mu napsali podezření na ADHD (prý s větší jistotou to může potvrdit psychiatr až v 6 letech, tak by ho tím nezatěžovala) a u klinického psychologa mu dělali testy, kde mu zjistili vyšší intelekt s tím, že plně změřit IQ nemůžou vzhledem k tomu, že se projevovalo nesoustředění. Těžší úkol ve školce zvládne, pokud u něj sedí učitelka. Ne radí, ale motivuje. To jsme si potvrdili. Vysoký intelekt není často vůbec rozpoznán, pokud je zároveň i ADHD. A určitě se ADHD může projevovat s nějakými odchylkami, mně psycholožka řekla, že toto je takový učebnicový příklad jedné charakteristiky ADHD v kombinaci s vyšším IQ

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
907
6.7.22 11:57

Takže ADHD ani vyšší intelekt diagnostikovaný nemá. A zcela samostatně na bázi vlastní motivace nepracuje.
@31Marketa

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat