Dítě s PAS v Montessori škole

Anonymní
17.5.16 12:12

Dítě s PAS v Montessori škole

Prosím o zachování anonymity, nechci, aby se veřejně vědělo, co řeším, kvůli synovi.
Syn má poruchu autistického spektra, zatím nám nikdo nebyl schopen specifikovat, co konkrétně, ale to asi není důležité. V úvahu přichází VFA, atypický autismus, Aspergerův syndrom. Je mu pět, počítám s odkladem, takže do školy by šel za dva roky. Dle SPC do běžné školy s asistentem. já už s předstihem zjišťuji, jaké jsou možnosti. Nějak vnitřně nejsem přesvědčena o vhodnosti běžného školského systému nejen pro syna, ale pro velkou část „standardních dětí“. Tak nějak naivně bych chtěla, aby dítě mělo vnitřní motivaci se všechno učit. Právě s motivací se bojím, že u syna bude problém. Má prostě svoje zájmy a v ten moment jde vše ostatní stranou. Přitom chytrý je, v některých technických věcech určitě vyniká nad vrstevníky. Já nechci aby se učil proto, že pak dostane dobrou známku, případně nějakou odměnu. Taky myslím, že s ním bude mnohem lepší pořízení, když se bude učit s maximálním využitím oblasti jeho zájmu.
Takže uvažuji o nějakém alternativním typu vzdělání a nejvíc vhodná se mi jeví montessori škola. Když se ale na to ptám psychologů či speciálních pedagogů, se kterými přicházíme do styku, nikdo o tom v podstatě nic moc neví. Takže se ptám tady. Třeba se tu najde maminka dítěte s podobným problémem, které m. školu navštěvuje, nebo m. pedagog, který takové dítě ve třídě má.
Je něco, co by v tomto konceptu mohlo být s našimi potížemi naopak problém?
Jak je to s asistentem? Vím, že syn by na něj měl nárok i v takovém typu školy, i kdyby se jednalo o soukromou, jde mi o to, jestli s tím taková škola nemá problém, případně jaké má na asistenta požadavky a jestli je vůbec reálné takového člověka najít. Nebo to dítě zvládá bez něj? Přeci jen je tam menší počet dětí ve třídě.
Nemá pak dítě problém s přestupem na druhý stupeň na běžnou školu?
Byl problém sehnat školu, by byla ochotná dítě přijmout?
Děkuji za odpovědi a případné další postřehy

  • Nahlásit
  • Citovat
Napsat příspěvek

Reakce:

27617
17.5.16 12:13

Montessori se pro PAS vůbec nehodí, naopak.
Dítě s PAS potřebuje řád, strukturu.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
17.5.16 12:19

Bude tu hromada názorů a bůh ví čeho.

Osobní zkušenost, syn atyp. autismus, 4 roky chodí do soukromé montessori a super, naopak montessor má řád. Ale záleží jaký syn je, můj nesnese fyzický kontakt - to je super protože v montessori má každé dítě svůj pracovní prostor a nezastahuje do jiného. Syn se dokáže soustředit, v tomhle prostředí ho nic nerozptyluje. Činnosti jako přesypávání a zkoušení co kam jde ho prostě baví. Nevím jak je to se ZŠ, mluvím o školce. Ta je pro mého syna geniální. V normální školce by se zbláznil.

  • Nahlásit
  • Citovat
Anonymní
17.5.16 12:28

Tady zakladatelka. A anonymní, budete pokračovat i dál ve škole? Právě uvažuji i o tom, jakým způsobem ho s m. přístupem seznamovat, jestli je nutné, aby třeba rok chodil do školky, nebo ho dát na nějaký kroužek… Má syn asistenta? Protože syn v běžné mš ano, letos první rok. Předtím to dva roky zvládal bez, ale nic moc mu to nedávalo. Teď je v logopedické třídě s asistentem, ale myslím, že by to zvládal i bez, je to spíš taková třetí paní učitelka, samozřejmě jsem za ni ráda, ale jak píšu, myslím, že by to šlo i bez. Syn je spíš takový pasivní, teď teda začíná zlobit, ale je to asi reakce na to, že je nucen dělat věci, které mu nejsou úplně po chuti.

  • Nahlásit
  • Citovat
Anonymní
17.5.16 12:30

@Bábrdl Já jsem právě měla pocit, že v m. řád je. Pracuješ přímo v m. škole nebo školce?

  • Nahlásit
  • Citovat
12225
17.5.16 12:32

U nás v monte škole je veľa detí s podobnými diagnózami… pre učiteľov je to ťažké, ale pre tieto deti super. Je tam veľa pravidiel, ktoré deťom uľahčia sociálnu komunikáciu, vzťahy sú jasnejšie… ale podmienkou je, že dieťa vie samostatne pracovať a je vnútorne motivované k práci. Väčšina detí si potrebuje prejsť monte škôlkou. Poznám deti, ktoré si na monte nezvykli ani v 5 rokoch, už bolo pre ne neskoro. O školákoch ani nehovorím. Ak deti zažili známkovanie, nebudú chápať, prečo by sa mali učiť. Ideálne v tom dieťa vyrastá samé, za súčinnosti rodičov a škôlky. Potom je montessori škola fakt super. Aj pre deti s diagnózami, resp. práve pre tieto deti. Vopred si ale zisti, či má šancu sa tam dostať, sú všelijaké podmienky (u nás hlavne nepísané podmienky). Napríklad počet integrovaných detí je limitovaný, musí byť zachovaný istý pomer detí s diagnózami a bez, aby sa dalo pracovať. A u nás je nutná aj monte škôlka. Skúšali to s deťmi z bežných škôlok, a na 90 percent si nezvykli.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
27617
17.5.16 12:43
@Anonymní píše:
@Bábrdl Já jsem právě měla pocit, že v m. řád je. Pracuješ přímo v m. škole nebo školce?

Určitě záleží, co si ta škola z montessori bere. Řada škol a školek uplatňuje „normální“ výchovné a pedagogické principy, ale bere si z montessori něco málo, většinou to dobré (. Tak to potom ano.

Ale dítě s PAS právě potřebuje systém, protože pokud ho budou povzbuzovat jen v tom, co ho baví, stráví celé vyučování, já vím, zkoumáním dinosaurů. Navíc volné principy a vyjadřování se jsou velmi nevhodné, děti s PAS nemají ten vnitřní kompas, který by jim řekl, co je „normální“, pokud to neudělá škola, narazí v dalším životě. (víc než zdravé děti, které snadno dokážou dešifrovat, že ve škole, mluví je den přes druhého, ale třeba ve společnosti to nejde atd.)

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
60
17.5.16 12:44

PAS

Velmi záleží na tom jak se váš syn projevu a jak zvládá předškolní přípravu, převážná část dětí s PAS potřebuje strukturované učení a to Montessori co já vím nenabízí, záleží také na pedagogovi, kterého bude mít, pokud bude ochotný, s ním individuálně pracovat, připravte se na to, že každý úkol budete muset upravit nebo úplně předělat, tak aby to syna bavilo, chápal to a neztrácel se v tom, netuším jaké máte možnosti ve svém okolí, ale největší pokrok dělají děti, které navštěvují autistické třídy, zde jsou vypracované učební osnovy, přímo pro ně, Montessori je hodně o nápadech, krativitě, ale tyto děti potřebují strukturu, řád, mít vše nalajnované, Montessori je pravý opak.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
17.5.16 12:54

@coffewomen Tady u nás určitě možnosti autistických tříd jsou, ale rozhodně bych tam syna nedala. I z SPC tuto možnost nikdo nenavrhoval, automaticky se bavíme o individuální integraci v běžné škole. Osobně bych řekla, že syn spíš než strukturu potřebuje ten individuální přístup, který, mám ten pocit, většina pedagogů pracujících s PAS neuplatňuje. U nás v SPC je to taky pořád jen struktura, struktura, struktura, je třeba mít denní rozvrh (který teda ve školce nakonec v polovině roku udělali právě kvůli SPC, syna to asi celkem baví, že si to může každý den nachystat, ale na jeho fungování ve třídě to žádný vliv nemělo). To spíš ovlivňuje to, jak si k němu hledají cestu učitelky skrze to, jaký je a ne skrze to, že má PAS.

  • Nahlásit
  • Citovat
12225
17.5.16 13:00

@Bábrdl tak ja teda neviem, ale naše deti sa práve toto v monte škôlke učia - ako počkať keď niekto rozpráva, ako si vypýtať slovo, ako riešiť konflikt,… Doslova to trénujú. Ale je samozrejme veľa „akože monte škôlok“, kde si zoberú len monte materiál a nie metodiku, tam to potom môže byť všelijaké. Ale cieľom montessori výchovy je vychovať dieťa, ktoré rešpektuje ostatných, vie zdvorilo komunikovať, ale vie byť aj asertívne, ak je to potrebné. U detí s autizmom sa to zrejme nenaučia v plnom rozsahu, ale komunikačné postupy si určite natrénujú. Doslova trénujú formulky ako „mne sa to nepáči“, „čo môžem urobiť aby som to napravil“,… aby sa im uľahčil život v sociálnej džungli :)

Taktiež ak dieťa za niekoľko rokov neprejde určitou témou (napr. sa bude vyhýbať prírodopisu), tak mu to minimálne bude odprednášané. Ale to sa nestáva.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
27617
17.5.16 13:08

@albao Možná to lépe než já shrnula Apla. http://www.praha.apla.cz/…tessori.html

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
17.5.16 13:14

@Bábrdl Tak tam je naopak uveden příklad, jak to funguje. A ty negativní názory jsou, zdá se, spíš od odborníků na PAS než na alternativní vzdělávání. Prostě hodnotí něco, co možná ani neznají. Proto jsem chtěla názory někoho, kdo má s m. p. zkušenost.

  • Nahlásit
  • Citovat
60
17.5.16 13:18
@Anonymní píše:
@coffewomen Tady u nás určitě možnosti autistických tříd jsou, ale rozhodně bych tam syna nedala. I z SPC tuto možnost nikdo nenavrhoval, automaticky se bavíme o individuální integraci v běžné škole. Osobně bych řekla, že syn spíš než strukturu potřebuje ten individuální přístup, který, mám ten pocit, většina pedagogů pracujících s PAS neuplatňuje. U nás v SPC je to taky pořád jen struktura, struktura, struktura, je třeba mít denní rozvrh (který teda ve školce nakonec v polovině roku udělali právě kvůli SPC, syna to asi celkem baví, že si to může každý den nachystat, ale na jeho fungování ve třídě to žádný vliv nemělo). To spíš ovlivňuje to, jak si k němu hledají cestu učitelky skrze to, jaký je a ne skrze to, že má PAS.

já nevím jak na tom váš syn je, každé dítě s PAS je jiné, struktura není jen rozvrh, měla jsem spíš na mysli úkoly, jakým stylem budou vypracované, aby jim syn rozuměl, právě autistické školy mají individuální přístup i tím, že je v nich málo dětí a můžou se jim naplno věnovat, znám pár dětí v integraci, a když jsem mluvila s rodiči bylo to pro všechny velmi náročné, nejem po stránce školní přípravy, ale i sociální, tyto děti se špatně začleňují do kolektivu, mají své zvláštnosti…atd. ale nechci vás tímto nijak strašit, každé dítko je jiné, přeji vám ať dobře vyberete, synovi se ve škole líbí a dělá pokroky :)

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
12225
17.5.16 13:22

@Bábrdl no ona hodila do jedného vreca všetky alternatívy, ale napríklad Walfdorf a Montessori je niečo úplne iné… Ale uznávam, že mala strašne krátky priestor, na pár riadkoch sa to nedá zhrnúť.

Ale aj tak mám dojem, že s montessori nemá praktické skúsenosti okrem toho jedného chlapčeka čo spomína. Ja mám naopak dojem, že pravidiel a štruktúry je u nás v škôlke-škole až priveľa :mrgreen: Ja by som im dopriala slobody viac, ale zase chápem argumenty školy, majú to veľmi dobre premyslené a hlavne prakticky overené.

Ale kašlať na to, len som chcela poznamenať, že deti s autizmom sú u nás v škole úspešne integrované, bez asistenta. Ťažko sa to vysvetľuje ľuďom, ktorý montessori nepoznajú, resp. si to predstavujú ako niečo „voľné“, bez hraníc… najlepšia je osobná návšteva, lebo je rozdiel medzi škôlkami a školami. Niekde si zobrali len montessori materiál a tým by som zakázala si dávať do názvu montessori, pretože montessori je hlavne o prístupe k dieťaťu, pomôcť sa mu rozvinúť, ale trvať na pravidlách a „kultivovať“ ho.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
10206
17.5.16 13:23

Ahoj, pokud bys chtela napis mi do zpráv. Syn ma aspergeruv syndrom, v Zari mu bude 7 let a nastupuje do školy. Montessori jsme po návštěvě striktně zavrhli, děti jako je ten nas potřebuji jasne určené mantinely a rad. Tam sem si prisla jak ve Specialce. Rozhodli jsme se pro klasickou státní skolu a žádáme o pedagogického asistenta.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama