Dyskalkulie - jak ji zvládnout?

25520
24.11.20 11:22

Dyskalkulie- jak ji zvládnout?

Hezký den,
Potřebovala bych poradit, jak se vypořádat s dyskalkulií u jedenáctileté slečny.
Dcera má více diagnóz a problémů, ale momentálně nás trápí nejvíce tohle.
Jak to trénujete vy, jaké další pomůcky máte, snažím se dceři pomáhat jak to jde, ale je to prostě těžké a psychicky náročné. Od minulé středy už opět chodí do školy, ale to učení doma dávalo dost zabrat.Bude mít ve škole i doučování, ale ještě bych chtěla rady co a jak, zkušenosti od jiných. Klidně do SZ.
Děkuji :mavam:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
23611
24.11.20 12:35

@Jančakecalka Máme v rodině. Dítě mělo doučování a za úkol prolézt základku. Něco (postupy) mělo na písemky fakt jen namemorované. Ukazovat dítěti, že je dobré v něčem jiném.
Střední školu volila bez matematiky. Teď studuje zdravotní obor na VŠ.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
25520
24.11.20 17:17
@Svistice píše:
@Jančakecalka Máme v rodině. Dítě mělo doučování a za úkol prolézt základku. Něco (postupy) mělo na písemky fakt jen namemorované. Ukazovat dítěti, že je dobré v něčem jiném.
Střední školu volila bez matematiky. Teď studuje zdravotní obor na VŠ.

Děkuji.
Dcera je dobrá v češtině a jiných předmětech, to ona ví a trápí se tou matematikou. Snažím se jí pomáhat jak to jde.
Má i IVP, takže v tom je výhoda. Já hledám to, jak jí to usnadnit, pokud to nějak jde.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
1878
24.11.20 17:42

Dceři diagnostikovali dyskalkulii až pozdě. Zvládla nakonec i maturitu z matematiky, na jejím gymnáziu byla povinná. Měla doučování. Dnes má univerzitní vzdělání.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
32891
24.11.20 17:58
@Jančakecalka píše:
Hezký den,
Potřebovala bych poradit, jak se vypořádat s dyskalkulií u jedenáctileté slečny.
Dcera má více diagnóz a problémů, ale momentálně nás trápí nejvíce tohle.
Jak to trénujete vy, jaké další pomůcky máte, snažím se dceři pomáhat jak to jde, ale je to prostě těžké a psychicky náročné. Od minulé středy už opět chodí do školy, ale to učení doma dávalo dost zabrat.Bude mít ve škole i doučování, ale ještě bych chtěla rady co a jak, zkušenosti od jiných. Klidně do SZ.
Děkuji :mavam:

Je více typů dyskalkulie, které se liší.
Mám zkušenosti s dítětem na předmětu spec. ped. péče, je to nejméně známá a prozkoumana porucha. Dítě je ve čtvrté třídě a musí mít názorné pomůcky-ze začátku od první třídy počítadlo nebo pomůcky přímo k manipulaci, číselnou osu, teď aktuálně tabulku nasobků, číselný čtverec, všechno i při písemkach. Při přechodech přes desítky, stovky pořád písemně rozkládá, má speciálně upravené sešity, má svoji(ne školní zaoujcenou) učebnici matematiky, do které může psát, ve čtvrté třídě už není pracovní sešit, ale vratná učebnice, dítě má svoji. Používáme speciální cvičení pro vyvolání matematických představ, prezentovat je tu nemůžu, je to materiál speciálních učebnic a PPP, není to přístupné veřejnosti. Ale pokud bude mít předmět se speciálním pedagogem, měli by tak pracovat. Nějaké ukázky lze najít v odborných knihách k reedukaci dyskalkulie.
Pokud nemá u sebe na lavici pomůcky, je úplně ztraceno, mělo by samé pětky z M. V ostatních předmětech má průměrné až lehce nadprůměrné známky.

Dnes zákon umožňuje těmto dětem upravit přijímací zkoušky, maturitu atd.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
23611
24.11.20 20:16

@Jančakecalka Ještě jiné dítě v rodině má nějakou „poruchu“, ale nevím, zda přesně dyskalkulii. Ale nemá matematickou představivost a logické uvažování (ani v běžných věcech mimo matematiku).
Tam má z PPP úlevu ve smyslu více času na počítání a doporučení, aby dostávalo typově stejné základní úlohy, na kterých se daná matematická dovednost učí. Protože jakmile učitelka pozmění zadání či kladenou otázku, tak dítě je mimo. U posledního doporučení teda dlouhodobě bojovali a bojují s přístupem paní učitelek.
Má doučování od školy a doma teda dřou, aby si dítě zapamatovalo matematické operace a postupy, protože si to prostě není schopné odvodit.
Zápasí i ve fyzice a chemii, protože si jednotlivé jevy, o kterých se učí, není schopné představit, či propojit s již probraným/osvojeným učivem. Všechno mu doma musí přežvýkat a podat opravdu po lopatě, ideálně velmi názorně.
Zas je velmi kreativní a zručné, takže se po ZŠ asi bude ubírat někam tímto směrem.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
103
25.11.20 07:02

Mám dyskalkulického syna. V době kolem deseti let jsme bojovali silně. Slovní úlohy byly absolutně mimo hru, ale mechanické úkony jsme zvládali za pomoci zpěvu a pískání na flétnu (třeba násobilka na různé melodie) a kreslení příkladů, např. zlomky či úkoly s geometrickými tvary různými barvami, na různém pozadí, na barevných papírech (je výtvarně i hudebně velmi nadaný).
V pubertě byl největší problém s nízkým sebevědomím (děti ve škole se mu často posmívaly), tak jsme se zaměřili na to, co mu jde a co ho baví (češtinu, dějepis) a přidali méně obvyklý sport. Vytáhli jsme matematiku na 3. Vybrali jsme pak soukromou střední školu bez matematiky, odmaturoval s vyznamenáním. Pak následovalo velmi úspěšné studium na VŠ. Teď už počítá jen peníze… a to zvládá!
Doufám, že i vy ten problém zvládnete, držím palce.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
25520
25.11.20 17:09
@Pears206 píše:
Je více typů dyskalkulie, které se liší.
Mám zkušenosti s dítětem na předmětu spec. ped. péče, je to nejméně známá a prozkoumana porucha. Dítě je ve čtvrté třídě a musí mít názorné pomůcky-ze začátku od první třídy počítadlo nebo pomůcky přímo k manipulaci, číselnou osu, teď aktuálně tabulku nasobků, číselný čtverec, všechno i při písemkach. Při přechodech přes desítky, stovky pořád písemně rozkládá, má speciálně upravené sešity, má svoji(ne školní zaoujcenou) učebnici matematiky, do které může psát, ve čtvrté třídě už není pracovní sešit, ale vratná učebnice, dítě má svoji. Používáme speciální cvičení pro vyvolání matematických představ, prezentovat je tu nemůžu, je to materiál speciálních učebnic a PPP, není to přístupné veřejnosti. Ale pokud bude mít předmět se speciálním pedagogem, měli by tak pracovat. Nějaké ukázky lze najít v odborných knihách k reedukaci dyskalkulie.
Pokud nemá u sebe na lavici pomůcky, je úplně ztraceno, mělo by samé pětky z M. V ostatních předmětech má průměrné až lehce nadprůměrné známky.Dnes zákon umožňuje těmto dětem upravit přijímací zkoušky, maturitu atd.

Děkuji za odpověď. Dceta to má velmi podobné, jak jste zmínila ve svém příspěvku. Také má na vše pomůcky, bez nich by to nezvládla vůbec. Chodi na speciální ZŠ, má IVP. Ostatní předměty jsou téměř bez problémů, i když má problémy s pozorností a Adhd a problém s porozuměním. Teď začala bojovat s násobilkou, to trochu zvládá díky pomůckami a pomocí asistentky pedagoga. Sčítání a odčítání byť jen do sta je už problém velký. Zatím se neví, kde je ta konečná hranice
Je u ní problém že si stále počítá na prstech i do deseti, ale prý to s touto diagnózou je běžné. No, pomůcky máme i doma, některé přímo pro dyskalkuliky, sháním pořád další, abychom měli jak pomoci dál pomaličku posouvat, i když je mi jasné že už to tolik nepůjde. :(

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
25520
25.11.20 17:11
@Alriga píše:
Dceři diagnostikovali dyskalkulii až pozdě. Zvládla nakonec i maturitu z matematiky, na jejím gymnáziu byla povinná. Měla doučování. Dnes má univerzitní vzdělání.

Tak to moc gratuluji 💐Mi takové štěstí mít nejspíš nebudeme.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
6609
25.11.20 17:11

Ono hodně záleží co je diskalkulií zasaženo, pokud chápe logiku a má jen problémy s fyzickou podobou matematiky (přehazuje a vynechává čísla a podobně) tak to jde zlomit opravdu usilovným tréninkem, to se podařilo u mě. Nedávno jsem se dokonce naučila číst analogové hodiny (je mi 32). :mrgreen: Jinak matematika mě bavila a šla a přesto jsem na gymnáziu byla na hranici propadnutí, protože při písemkách jsem neměla dostatek času abych mohla věnovat dostatek času pořadí číslic. Teď už mám problém jen při velké únavě, ale třeba 1234 a 1243 pro mě bývalo odlišitelné jen při velkém úsilí. Taky jsem kvůli tomu propadla z dějepisu. Musela jsem se opravdu zpaměti naučit malou násobilku a při počítání přes 10 používám prsty a to jsem z matematiky maturovala a u přijímaček na VŠ jsem měla z matematiky 98%

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
25520
25.11.20 17:17
@Svistice píše:
@Jančakecalka Ještě jiné dítě v rodině má nějakou „poruchu“, ale nevím, zda přesně dyskalkulii. Ale nemá matematickou představivost a logické uvažování (ani v běžných věcech mimo matematiku).
Tam má z PPP úlevu ve smyslu více času na počítání a doporučení, aby dostávalo typově stejné základní úlohy, na kterých se daná matematická dovednost učí. Protože jakmile učitelka pozmění zadání či kladenou otázku, tak dítě je mimo. U posledního doporučení teda dlouhodobě bojovali a bojují s přístupem paní učitelek.
Má doučování od školy a doma teda dřou, aby si dítě zapamatovalo matematické operace a postupy, protože si to prostě není schopné odvodit.
Zápasí i ve fyzice a chemii, protože si jednotlivé jevy, o kterých se učí, není schopné představit, či propojit s již probraným/osvojeným učivem. Všechno mu doma musí přežvýkat a podat opravdu po lopatě, ideálně velmi názorně.
Zas je velmi kreativní a zručné, takže se po ZŠ asi bude ubírat někam tímto směrem.

Děkuji za odpověď. No, dcera chodí na speciální ZŠ a je v páté třídě ale učení mají jako druhý ročník. Jsou rádi za to že se tam děti naučí to základní. Také nemá matematickou představivost a s logickém myšlení je to také slabé. Jak jsem již psala, má víc poruch a obtíží. Jsme šťastný za každý maličký posun dopředu. :hug:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
706
25.11.20 17:23

Mám to samé. Od základky jedničky max dvojky a matiku mě dali za 4 abych mohla postoupit. Střední to samé. Nerozumím základním matematickým postupům - nevím co se po mě chce. Ale maturitu /bez matiky/ s vyznamenáním. Najde si holčina obor co jí bude vyhovovat a matikou se nemusí nikdy zabývat.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
25520
25.11.20 17:25
@Heivka píše:
Ono hodně záleží co je diskalkulií zasaženo, pokud chápe logiku a má jen problémy s fyzickou podobou matematiky (přehazuje a vynechává čísla a podobně) tak to jde zlomit opravdu usilovným tréninkem, to se podařilo u mě. Nedávno jsem se dokonce naučila číst analogové hodiny (je mi 32). :mrgreen: Jinak matematika mě bavila a šla a přesto jsem na gymnáziu byla na hranici propadnutí, protože při písemkách jsem neměla dostatek času abych mohla věnovat dostatek času pořadí číslic. Teď už mám problém jen při velké únavě, ale třeba 1234 a 1243 pro mě bývalo odlišitelné jen při velkém úsilí. Taky jsem kvůli tomu propadla z dějepisu. Musela jsem se opravdu zpaměti naučit malou násobilku a při počítání přes 10 používám prsty a to jsem z matematiky maturovala a u přijímaček na VŠ jsem měla z matematiky 98%

Zdravím, tak to jste měla ještě štěstí, dcera právě nemá logiku matematiky a nechápe. Ona hodiny také ještě nezná, ani analogové a ani digitální. Prostě vše co je spojené s číslem, tam nechápe. Pani v Spc mi říkala že se to třeba nenaučí, protože pokud to opravdu nechápe, není tam ta představa. Na prstech do deseti počítá stále, pořád nechápe, že na jedné ruce je prstů pět, stále to počítá dokola. V obchodě tím pádem nerozumí, co kolik stojí, nemá představu o cenách. Ma i obrovský problém s tím co je víc a co je méně. Je to náročné, ale nevzdáváme to.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
25520
25.11.20 17:29
@Bafonek píše:
Mám to samé. Od základky jedničky max dvojky a matiku mě dali za 4 abych mohla postoupit. Střední to samé. Nerozumím základním matematickým postupům - nevím co se po mě chce. Ale maturitu /bez matiky/ s vyznamenáním. Najde si holčina obor co jí bude vyhovovat a matikou se nemusí nikdy zabývat.

To mě mrzí. Pevne v to doufám, že se najde obor, kde matematika nebude nutná. Spíš má strach z toho, že neví co kolik v krámě stojí, nedokáže si spočítat nákup a to už je problém.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
6609
25.11.20 17:41

@Jančakecalka Držím palce, já se se školou hrozně prala protože rodiče mě odmítli nechat diagnostikovat jako dítě, takže mám částečnou diagnózu z VŠ, kde naší profesorce psychologie přišel zajímavý můj způsob písemného vyjadřování. K tomu mám nějakou formu poruchy pozornosti, se kterou už jako dospělá nic neudělám (měla jsem prý mít medikaci). Takže hrozně fandím rodičům, kteří se snaží svým dětem opravdu pomoct. Já se dočkala jen toho, že jsem líná a málo se učím. Přesto jsem vystudovala místní velmi těžký osmiletým gympl a VŠ kde jsem byla jednou z 20 přijatých když zájem o obor byl přes 600 lidí. Ale pořád jsem černá ovce rodiny, co má jen Bc. :nevim:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat