Jak na dítě, které neposlouchá (autista)

991
10.8.20 23:17

Jak na dítě, které neposlouchá (autista)

Ahoj holky, synovi byla zjištěná lehčí porucha autismu s poruchou nervového systému.
Chodíme psycholožce, která mi ovšem neřekla jak na syna, jak s ním jednat, když neposlouchá. Když s ním mluvím, dívá se na zem, nebo někde do blba a neposlechne když po něm chci např. obleč se, vyčisti si zuby, pojď spát.
Trestat ho zbytečně nechci, ale setkal se někdo s takovím dítětem, které má tuto poruchu a neposlouchá?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
1308
10.8.20 23:28

Ahoj, kontaktujte dalsi odborniky(rana pece, PPP) at vam konkretne poradi. Jestli nerozumi, tak jsou ruzne kartickove systemy, kde je nakresleno treba cisteni zubu. Uci se s tim postupne pracovat. Zacina se obrazky veci, ktere ma rad. Tahle ranni rutina musi byt porad stejna(snidane, prevlekani, cisteni zubu atd.) zase treba podporeno s kartickami s harmonogranem dne.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
991
10.8.20 23:30

@Oriseka Rozumí co po něm chci, ale nechce slyšet. On prostě nechce dělat, co já chci aby dělal. Je mu 7.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
4343
10.8.20 23:32

Kontaktujte ranou péči Nautis. Chodí zdarma do rodin a první (nekolikahodinová) návštěva proběhne obvykle s rozumnou čekací lhůtou. Paní mají zkušenosti a poradí s konkrétní situací.

Jinak je otázka, kde vám autismus diagnostikovali. Nám s obdobným případem také psycholog tvrdil, že autismus - i ranou péči jsme doma měli a nakonec jsme se z toho dostali sami. Více případně SZ.

Příspěvek upraven 10.08.20 v 23:34

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
991
10.8.20 23:33

Jsme v péči SPP a psychologa, ale tak se to táhne rok a nic nevyřešeno, přeřadily nás do SPC.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
698
10.8.20 23:37

Ano, asi každý se setkal s dítětem, které neposlouchá. 8o Přece na to nemusí mít papír s poruchou. Kolik mu je let a jak s ním jednáš? Asi jste nějak fungovali doteď, i před psycholožkou, ne? Na dítě přece není návod. :nevim: Zkus pročíst třeba nevýchovu, neříkám, že se tím máš doslovně řídit, ale třeba si z toho něco vezmeš. Obecně, a u poruchy dvojnásob platí trpělivost, důslednost, jasná pravidla, vlídnost. Nelpět na blbostech. Prakticky nikdo, ani dospělí neposlechnou na samé příkazy a zákazy, nejsme na vojně. :nevim: K čištění zubů se dá pustit písnička a tancovat u toho. Když nechce uklizet, motivovat, že uklidíte spolu a za to bude pohádka/bonbon/nálepka, když nespolupracuje, nebude. :nevim: S unaveným, hladovým (nebo v nějakém diskomfortu) dítětem nemá cenu cokoliv chtít, to z toho jasně bude scéna. Ale jinak na tom důsledně trvat. Prakticky žádné dítě nechce takovou tu denní rutinu, to není o poruše. :nevim:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
MaM
167
10.8.20 23:43

Rozhodně najít někoho se specializací na autismus - obyčejný psycholog s tím nemá zkušenosti a může radit naprosté nesmysly. My (rodiče autisty) jsme se taky v poradně u jedné „specialistky“ dozvěděli věcí, že by se jeden vzteky přeskočil. I u nás fungovaly zpočátku kartičky, ale jestli je synovi už 7, jsou i různé speciální komunikační programy do
iPadu / tabletu. Autisté, i když to vypadá, že rozumí, si to v hlavě prostě přeberou jinak než zdravé dítě, a pochopí věci po svém.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
1308
10.8.20 23:44
@pocker píše:
@Oriseka Rozumí co po něm chci, ale nechce slyšet. On prostě nechce dělat, co já chci aby dělal. Je mu 7.

Tak to jsem myslela, ze mate mladsi dite. Na ranou peci uz bude asi pozde. A co skola? Tam posloucha? Trochu to rozepiste. Proc se to resi az ted posledni rok?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
991
10.8.20 23:54

@Oriseka Půjde do první a řeší se asistent, který mu bude pomáhat. Dříve jsme to neřešily, podle dětské lékařky z toho vyroste říkala od 3.let. Ale nevyrostl a začalo se to pomalu stupňovat, proto to řešíme až teď.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
991
10.8.20 23:56

Ve školce s ním problém neměly, hrál si sám v koutě s hračkou kterou si donesl z domu, Když se malovalo, nebo nějaká aktivita ve školce, zapojil se s odporem, ale neprotestoval.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
4004
11.8.20 00:36

@prejeta_zaba no hele nechci ti do toho kecat, ale pokud jde o autistu, tak ti rituály a rutinu vyloženě vyžadují. A vysvětlovacím přístupům na principu nevýchovy by zas kolikrát nebyli schopní porozumět vůbec.
Ale jinak absolutně souhlasím, že každé dítě je jiné a konkrétní návod nikdo nedá.
I diagnoza autizmus je dnes neskutečně široký pojem.

Myslím, že takto na dálku s tak málo informacemi asi nikdo pořádně neporadí.
Já osobně bych na to šla právě přes rituály a rutinu a systém odměn - které pro dané dítě opravdu jsou odměnou. Trpělivě, vlídně, ale neústupně.
A hledala bych další odborníky, nebo nějaké centrum, kde se např. rodiče a děti s autizmem pravidelně scházejí, pracují s nimi odborníci, rodiče si vyměňují zkušenosti.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
11.8.20 00:40

Ono na každé dítě platí něco jiného. U nás pomáhá klidně říct, co po něm chci. Když někdo zakřičí udělá opak (to často dělá děda a pak si stěžuje, že malý neposlouchá.). Občas je duchem jinde, tak jemně vezmu za rameno a zopakuji co chci, když je to na delší dobu, občas zapomene co dělá, tak připomenu - např. teď si oblékáš kalhoty. Musím pokaždé říct proč to chci. Bez toho nefunguje. Hodně pomáhá dělat věci ve stejnou dobu a stejným způsobem. Všechno říkat dopředu. Tamhle je přechod, tam zastav a počkej na mě. Ne teď si přestaň hrát a jdeme na logopedii. Ale zaparkuj vláčky za pět minut jdeme. Má potřebu dokončit činnosti a tak ho nechávám, když to jde. Když to nejde upozorním ho na to, že je to výjimečně a je to důležité. To snese, když to není často. Ptám se na důvody proč něco nechce dělat. Někdy to není, že nechce poslechnout, ale má nějaký blok, který si já neuvědomuji. Např. nechce kolem tamtoho stromu, že je tam větev, která by mohla spadnout, nechce jít spát, protože je tam nový polštář s dětským obrázkem, ale pro něj je děsivý. Tak řešíme že jdeme jinudy, polštář dáme jinam. Jsme v podobné situaci, jde do 1 třídy s asistentem.

  • Citovat
  • Nahlásit
31349
11.8.20 07:22

Na žádné dítě není konkrétní manuál okamžitě připravený k použití. Musíš pracovat hlavně se svojí osobností a budovat svoji autoritu. U autistu není vhodné používat žádné principy nevychovy ani třeba Montessori, kde připravené prostředí doma dítě naopak ještě více uzavírá do svého světa, kam nechce nikoho pustit(zkušenost s konkrétní dívenkou ze spec. školky, která byla takto vedena, ale maminka na to přišla časem a upustila od toho). U autistu obecně platí, že je vhodný komunikační systém VOKS, autorka stvořila přímo pro ně. Dále krátké jednoduché věty, u někoho až příkazy, povely, mluvit klidně, jasně, srozumitelne.
Všechny komunikační systémy se dnes dají digitalizovat a přenést na tablet. Ale není to nic jiného, zvláštního.
Děti lpí na pravidlech, denních ritualech, špatně snáší změny, mají rády dokončené činnosti a predvidatelnost. Vhodné dělat denní nebo týdenní rozvrhy, se staršími dětmi i písemne smlouvy. Případné tresty mírné, pozitivně motivační.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
1308
11.8.20 07:23
@pocker píše:
@Oriseka Půjde do první a řeší se asistent, který mu bude pomáhat. Dříve jsme to neřešily, podle dětské lékařky z toho vyroste říkala od 3.let. Ale nevyrostl a začalo se to pomalu stupňovat, proto to řešíme až teď.

Podle toho, co pisete, tak na tom je celkem dobre, ne? Mozna skoda, ze se to neresilo driv, protoze uz jste na tom mohlo pracovat davno. Zadanku od detske jsem potrebovala jen na logopedii. Nikde jinde ji nechteli. Syn s tou ranni a vecerni rutinou problem uz nema, protoze je to porad stejne. Zkuste taky delat ty ukony ve stejnem poradi a stejne. U nas treba musi byt jedine jahodova pasta, obleka si vzdy teplaky a tricko s dlouhym rukavem(at je venku treba 32stupnu), cteme pred spanim porad dokola jednu knizku treba mesic. Jsou to takove drobnosti, ktere mi nevadi, tak proc ne.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
2138
11.8.20 08:36
@Anonymní píše:
Ono na každé dítě platí něco jiného. U nás pomáhá klidně říct, co po něm chci. Když někdo zakřičí udělá opak (to často dělá děda a pak si stěžuje, že malý neposlouchá.). Občas je duchem jinde, tak jemně vezmu za rameno a zopakuji co chci, když je to na delší dobu, občas zapomene co dělá, tak připomenu - např. teď si oblékáš kalhoty. Musím pokaždé říct proč to chci. Bez toho nefunguje. Hodně pomáhá dělat věci ve stejnou dobu a stejným způsobem. Všechno říkat dopředu. Tamhle je přechod, tam zastav a počkej na mě. Ne teď si přestaň hrát a jdeme na logopedii. Ale zaparkuj vláčky za pět minut jdeme. Má potřebu dokončit činnosti a tak ho nechávám, když to jde. Když to nejde upozorním ho na to, že je to výjimečně a je to důležité. To snese, když to není často. Ptám se na důvody proč něco nechce dělat. Někdy to není, že nechce poslechnout, ale má nějaký blok, který si já neuvědomuji. Např. nechce kolem tamtoho stromu, že je tam větev, která by mohla spadnout, nechce jít spát, protože je tam nový polštář s dětským obrázkem, ale pro něj je děsivý. Tak řešíme že jdeme jinudy, polštář dáme jinam. Jsme v podobné situaci, jde do 1 třídy s asistentem.

Mame to stejne. Napr. oblekani musim clenit - oblec si triko. Kdyz ma triko, reknu, at si oblece ponozky atd. Jde do prvni tridy bez asistenta, tak jsem zvedava.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama