Jak podpořit paměť u dítěte?

Anonymní
28.9.21 09:38

Jak podpořit paměť u dítěte?

Setkala jste se některá s tím, že si dítě hůř pamatovalo? Má skvělou vizuální paměť. To si pamatuje věci i několik let. Ale verbální paměť je o dost slabší. Často si pamatuje úplné nesmysly, pak se hádá a i když ho nakonec přesvědčíme, že nemá pravdu. Což pro jeho sebevědomí je taky dost záhul.
Občas nás to dostane do prekernich situací, kdy po rodině i ve škole vykládá nesmysly a my to musíme rovnat.
Dětem říká špatnými jmény. Babičce řekl, že jí bude 80, že to ví, protože jsme se o tom bavili (bude jí 60) a babička si to vzala velmi osobně. A mohla bych pokračovat dál. Nepamatuje si úkoly ze školy (mají si je pamatovat, neznačí si je - psát ještě neumí).
Pomohlo vám něco u dětí na podporu paměti? Hry typu pexeso jsou zbytečné radit, tam vítězí na celé čáře. Dáváme rybí tuk.

  • Citovat
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
Ou
18370
28.9.21 09:47

Jak je starý? První třída?

Jinak teda chtít po dětech na prvním stupni, aby si pamatovali úkoly a trestat je, když to celkem logicky nezvládnou je dost WTF.

Jinak teda namísto hádek o to kdo má pravdu ho spíš veďte k tomu, aby se učil ověřovat to co si myslí. Tedy rozvoj kritického myšlení - jde to i nezávisle na škole. Tím jemu dodáte nějakou novou kompetenci a nebudete v pozici protivníka, co mu dokazuje chybu a selhání.

Omyl s babičkou je trapas, ale prostě je to malý roztržitý kluk, co konkrétní věk prarodičů nebere na zřetel, prostě každý dospělý je starý, někteří jsou ještě mnohem starší, 60 nebo 80, to je všechno pravěk, který si prostě neumí představit.

Obecně to co popisuješ zní jako nějaká nerovnoměrnost vývoje u nadanějšího děcka, takže primární je počkat až to dozraje. Pomáhá tomu dostatek fyzické aktivity, rozvoj hrubé i jemné motoriky pomáhá s dozrávání nervové soustavy jako takové a důsledně kompenzovat stres třeba ze školy.

Nedivila bych se, kdyby se v druhé tířdě začaly objevovat nějaké rysy poruch učení. Když na to dojde, zajděte do poradny.

Příspěvek upraven 28.09.21 v 09:53

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
28.9.21 09:50
@Ou píše:
Jak je starý?

Prvňák.

  • Citovat
  • Nahlásit
Ou
18370
28.9.21 09:52
@Anonymní píše:
Prvňák.

už mi to došlo po tom pochopení jak je to s těma úkolama - doplněn původní text :-D

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
25347
28.9.21 10:17

No nám učitelka říkala, že je to u prvňáků do jisté míry normální, že vylezou ze školy a neví vůbec nic. Syn má třeba dlouhodobou paměť dobrou, pamatuje co dělal před 3 lety, ale jak vyleze ze školy a zeptám se co dělali, tak řekne že neví nebo nic. Úkoly teda vyřešila učitelka za nás, musí si do pracovních sešitů dělat červené puntíky ke cvičením, co mají dělat doma. Stejně tak nemá moc představu o tom věku, kolik je babickam vůbec netuší, pro něj je dost vysoké číslo 50 stejně jako těch 80 :D

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
4123
28.9.21 10:26

Mi to prijde jako umely problem :nevim: deti (i mnoho dospelych) si proste nepamatujou nic, co pro ne neni dulezite.

Jakoze kolik je babičce? :lol: byla bych rada, te ji zasadil do kontextu možneho, ze nerekl 120, fakt sikulka a babicka je precitlivela :roll:

Nepamatuje si ukoly v zari v prvni tride? 8o ehm…meli by to mit teda v bakalarich. Jinak bych zvolila metodu, kdyz vyzvedavam, tak se hned zeptam, dokud to jeste ma sanci jakz takz udrzet. Dale bych ho zasazovala (ale uz od skolky) do realneho zivota: co delali v češtine, matice, co mel na obed, co delali o prestavce, s kym se bavil, jak vypadal mič na vybiku a vsechno, co jeho zajima. A sama mu taky vypravej, cos mela k obedu ty, co se ti prihodilo, co te ten den pobavilo. Jedine tak ti bude za chvili schopen odpovedet na otazku: co ve skole? trochu vic, nez ‚dobry‘ ;)

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
54978
28.9.21 10:26

Je teprve konec září. Každý den mají ve škole spoustu nových podnětů a informací.
Někteří si pamatuji víc. Někteří jsou přehlcení, že zapomenou.
Můj syn si úkoly loni v první třídě pamatoval. Učitelka jim dala denně malý úkol. Asi na 5 minut + číst kousek (dle vlastního výběru). Neměl s tím problém. Ovšem paralelní třída má jinak stavěnou uč. Takže místo jednoho úkolu mají klidně i dva nebo tři denně. Snažila jsem se jí vysvětlit, ať jim teda zavede úkolníček, ať nemají zmatek v hlavě. Jednou jsem zažila, jak péruje dítě, že nesplnilo na druhý den všechny úkoly (zapomnělo). Ne, úkolníček odmítla, že si to mají pamatovat.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
28.9.21 10:29

@Ou kde píšu, že je učitelka trestá? Děti si je mají zkusit pamatovat, ale učitelka je posílá. Zatím nedonesl v paměti ani jeden úkol. Nikdo z toho nedělá vědu a ani tragédii.
Babička byl jen příklad. Podobných věcí je každý den moc. Pak to svádí na nás, že jsme mu to tak řekli. Dneska se od rána dohadujeme, co je za den. Ale není to jednou. Přijde, že je pátek a bude tedy večer k jídlu párek v rohlíku. Opravim ho, že je úterý a za hodinu znovu.
Včera jsme byli na oslavě narozenin, celou dobu tvrdil, že to je oslava svátku, protože jsme mu to řekli. Nikdo to už ani neřešil.
Teď nakoukl do kuchyně a rev, že bude k obědu to a to, když jsem mu včera slíbila něco jiného. Což není pravda. Hlavně to jídlo jsme měli už včera.
V pátek dostali zadanou básničku o 4 řádcích a nenaučili jsme ho ji. Prostě se nepovedlo.

  • Citovat
  • Nahlásit
25347
28.9.21 10:35
@Anonymní píše:
@Ou kde píšu, že je učitelka trestá? Děti si je mají zkusit pamatovat, ale učitelka je posílá. Zatím nedonesl v paměti ani jeden úkol. Nikdo z toho nedělá vědu a ani tragédii.
Babička byl jen příklad. Podobných věcí je každý den moc. Pak to svádí na nás, že jsme mu to tak řekli. Dneska se od rána dohadujeme, co je za den. Ale není to jednou. Přijde, že je pátek a bude tedy večer k jídlu párek v rohlíku. Opravim ho, že je úterý a za hodinu znovu.
Včera jsme byli na oslavě narozenin, celou dobu tvrdil, že to je oslava svátku, protože jsme mu to řekli. Nikdo to už ani neřešil.
Teď nakoukl do kuchyně a rev, že bude k obědu to a to, když jsem mu včera slíbila něco jiného. Což není pravda. Hlavně to jídlo jsme měli už včera.
V pátek dostali zadanou básničku o 4 řádcích a nenaučili jsme ho ji. Prostě se nepovedlo.

Ale to jsou drobnosti, ber to tak, že dítě má jiné vnímání a taky mu pracuje fantazie, navíc kolikrát nemaji ponětí o časových údajích jakože včera, zítra, co je za den, kolik je hodin atd. Já když se syna zeptám co měl včera na oběd u babičky, tak je možné, že mi řekne co měl v pátek. Co je za den v týdnu musím kolikrát přemýšlet i já, zvlášť, když do toho padne takhle nějaký den volna, tak to člověka zmate. Nehádej se s ním, v klidu vysvětli realitu, idealne to něčím podlož, ale to co popisujes je celkem normální.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
54978
28.9.21 10:36

Zkoušelo se hledat na YouTube nebo někde na netu, jestli je tam ta říkanka? Pokud není. Tak jí namluvit na mobil/ diktafon. Třeba mu pomůže, že bude poslouchat. Tak se jí naučí. Je třeba najít metody, které mu při učení vyhovují.
A nedělat vědu. Když ho budete stavět do pozice, že nic nejde naučit, nic si nepamatuje. Tak proč by se snažil, když je to stejně marné? Motivovat, hledat způsoby.
Třeba bude na vše potřebovat víc času. I to se stává. Není na tom nic špatného. Teprve se učí přijímat informace a učit se.
Vlaštovka taky nenaučí za den mláďata létat. Potřebuji víc času, než se rozletí do světa.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
28.9.21 10:41
@Anonymní píše:
Prvňák.

Já mám dítě s oslabenou krátkodobou pamětí. Má to i v diagnóze. Co se dá dělat? Opakovat, opakovat, opakovat a podporovat paměť zážitky - ty si pamatuje lépe.

  • Citovat
  • Nahlásit
Anonymní
28.9.21 10:46

@Kriss Tina já se nehádam. Hádá se on. Tady jde o informace, kdy se na něco zepta a za hodinu je z toho jiná informace a on se začne dohadovat. Ječí na nás. My jsme v klidu. On se vzteká a dobrat se k jádru pudla je náročné. Řešíme to už několik let.
A ano, jsou to drobnosti, ale 100× nic umorilo osla.

  • Citovat
  • Nahlásit
Anonymní
28.9.21 10:48

@Kelsey my mu ji opakujeme celý víkend. Zkoušela to babička, my, děda, starší sourozenec. Mám pocit, že ji už umí i sousedi.
Je to básnička k písmenu A - A je jako Anička, co má ráda jablíčka…
Mají k tomu i obrázky. Máme je už zvětšené, aby měl vizuální podporu.

  • Citovat
  • Nahlásit
Anonymní
28.9.21 10:54

Já jsem s dítětem kvůli oslabené paměti začala trénovat už v dubnu 2020, kdy se tu zavřely školky. To byl předškolák. Byla jsem vylekaná, že kvůli tomu školu nemusí zvládnout, že to nesmím nechat osudu. Měl pak rok odklad, takže do první začal chodit teď. Cvičili jsme klasické předškolní sešity + jsem si dala závazek, že ho za rok a půl musím naučit tiskací abecedu. První měsíce to bylo bez výsledku. Nebyl si schopen zapamatovat žádné písmenko, rychle se mu vše vykouřilo z hlavy a každý den jsme začínali znovu. Po půl roce to začalo naskakovat. Po téměř roce uměl téměř polovinu abecedy a to ještě občas vzpomínal, které písmenko je které. Pak se to znovu vylepšilo a do první nastupoval s tím, že umí téměř celou abecedu a číslice do deseti. Pomohlo to. Trénujeme dál a díky tomu se ve škole docela chytá. Má sebevědomí, jak mu to jde a paní učitelka si ho chválí. Nesmíme ale usnout na vavřínech.

  • Citovat
  • Nahlásit
Anonymní
28.9.21 10:57
@Anonymní píše:
@Kelsey my mu ji opakujeme celý víkend. Zkoušela to babička, my, děda, starší sourozenec. Mám pocit, že ji už umí i sousedi.
Je to básnička k písmenu A - A je jako Anička, co má ráda jablíčka…
Mají k tomu i obrázky. Máme je už zvětšené, aby měl vizuální podporu.

Pokud má špatnou paměť a začali jste s ním cvičit až nástupem do školy, myslím, že teď budete mít co dohánět. S poškozenou pamětí se musí začít dlouho před nástupem. Nic ale není ztraceno. Chvalte ho ale, ať si nepřipadá jako trouba, spadlo by mu sebevědomí.

  • Citovat
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat