Jak se lépe soustředit?

Fotoalbum tématu (0) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
Elenloth
Závislačka 4122 příspěvků 6 inzerátů 03.03.19 12:40
Jak se lépe soustředit?

Poslední dobou nejsem v dobré psychické kondici. Mám problémy se soustředit na přítomný okamžik, v myšlenkách se zaobírám spoustou věcí, ale ne tím, co právě dělám. V důsledku toho jsem roztržitá, přidělávám si zbytečně práci a strašně zapomínám drobnosti. Mám toho na krku docela dost a prostě vidím, že bych mohla být daleko výkonnější, kdybych se lépe zorganizovala a soustředila. Mozek mi běží na plné obrátky, neustále o něčem přemýšlím, něco řeším, analyzuju, ale domácí práce kulhají a co si nenapíšu, to za deset minut nevím.
Knížek o psychologii, rozvoji a „návodů na život“ je strašně moc a nemám čas se tím prokousávat, tak mě napadlo se zeptat tady.
Nemáte někdo tip na užitečnou knížku, metodu, rituál, které by mohly pomoci?

Reakce:
Aduš8
Závislačka 4120 příspěvků 03.03.19 13:01

@Elenloth známá si psala na každý den lísteček, co musí být večer hotovo. Od domácích prací až po všechna ostatní vyřizování. Říkala, že večer usíná s dobrým pocitem, že všechno zvládla, jak bylo potřeba.

beruska9
Extra třída :D 11002 příspěvků 03.03.19 13:05

Jo, psat, idealne hezky propiskou do diare nebo neceho, prijde mi, ze to funguje lepe nez „digitalni“ poznamky. Ale nevim, ja mam nekdy pocit, ze po detech mam mozek na kasi, at delam, co delam :lol:

Elenloth
Závislačka 4122 příspěvků 6 inzerátů 03.03.19 13:14

@Aduš8 Já mám problém i u vykonávání těch daných věcí. Nesu prádlo do pračky - zapomenu, že jsem tam chtěla dát i něco dalšího. Převlíkám postele - zapomenu převlíknout dětskou postýlku, nebo jeden polštář. Nesu něco nahoru a nevezmu si další věc, nachystanou na odnesení tamtéž = musím jít dvakrát. Prostě v hlavě třeba analyzuju hádku s manželem, nebo nějaký článek, co jsem četla a pak jsem neskutečně roztržitá.
Lístečky mě deprimují, protože se mi málokdy podaří vše splnit - mám doma batole a když má špatný den, tak prostě neudělám nic.

Aduš8
Závislačka 4120 příspěvků 03.03.19 13:18

@Elenloth tak to batole trochu mění situaci. Mám doma šestnáctiměsíčního a mám to to samé. Neustále něco zapomínám. Ale to je prostě momentální situací, když na ty domácí práce mám klid, tak to zvládám jako dřív. Dítě tě od toho odvádí a pak zapomeneš, na to žádné psycho příručky nepomůžou :lol:

Anonymní
Registrovaný uživatel, který přispěl anonymně 03.03.19 13:23

Tak z toho, co popisuješ, je vidět, že se opravdu nesoustředíš na přítomný okamžik, tj. na to, co právě děláš. Asi nezbývá, než na tom naprosto vědomě pracovat a stále znova dokola se vědomě vracet k tomu, co děláš. Soustředit se na každý kousek zeleniny, který krájíš, na to, jak natéká voda do konvice, když ji napouštíš. Pokud se přistihneš, že myslíš na něco jiného, tak si říct v duchu STOP a vrátit se k aktuální činnosti. Samozřejmě nejde to na 100%, zvlášť při hlídání batolete - ale zkusila bych to co nejvíc to půjde dělat tak, jak píšu.
Večer před spaním si naplánuj pár věcí, které bys chtěla stihnout - ale žádné vesmírné plány. Třeba jen: zajít na poštu, vyprat jednu pračku prádla a zajít nakoupit (i když stihneš x dalších věcí, řekni si večer jen třeba 2-3 naprosto nejdůležitější, které chceš určitě udělat).
A večer - kromě zmiňovaného plánu na zítřejší den - si vyhodnoť, že jsi stihla to, co sis naplánovala předchozí večer. Určitě to stihneš, je důležité opravdu vypíchnout jen ty nejzásadnější věci. Není potřeba si ty svoje plány psát.
Pak bych ti ještě doporučila číst knížky. Ne nějakou nudu, do které se budeš nutit, ale něco, co tě opravdu bude zajímat a bavit číst, i kdyby to měl být nějaký „béčkový“ žánr.
Dál bych doporučila omezit „přeinformovanost“, tj. nesjíždět na netu nejnovější články, příspěvky na emiminu, na facebooku, co kdo přidal na instagram apod. Tohle člověka hrozně zahlcuje.
No a ještě jedna rada: odpočívej. Každý den chviličku, např. nechat si batole chvíli hrát samo a ty si sedneš, vypiješ si v klidu kávu a budeš se jen dívat, jak si hraje. Tj. nebudeš pobíhat po domácnosti a mýt nádobí a sklízet věci ze stolu a chytat prádlo do pračky. Fakt si sedneš a vypiješ si v klidu to kafe. Nebo si dáš v klidu sprchu, bez spěchu, kdy dítě může pohlídat manžel, budeš se soustředit na to, jak si myješ vlasy třeba. Nebudeš utíkat k tomu, co musíš ještě udělat, až se dosprchuješ. Jakmile na to začneš myslet, tak si řekneš STOP a vrátíš se k vnímání teploty vody, masírování vlasů šamponem atd.
Pokud se zařídíš podle těchto rad, budu ráda, když za pár dní napíšeš, zda si u tebe situace zlepšila.

Anonymní
Registrovaný uživatel, který přispěl anonymně 03.03.19 13:29

Pro něco jdu, ale vrátím se s něčím jiným, protože na to původní zapomenu. Takže se docela dost naběham. Zvlášť ráno, kdy specham do školky, škol, práce. Neumím se soustředit, takze jakmile mi začne neco říkat šéf, po chvilce vypínám mozek a myslim na jiné věci. Snad na to zatím nepřišel. Pořídila jsem si sesitek, kam si budu vše psát, abych to neměla po x papírkach. Je tam něco napsané už půl roku a já ti pořád nevyřešila. Třeba zavolat na gyndu a vyresit něco. :oops: Co muzu odložit, odlozim. Nemůžu si psát papírky, co mám ten den udělat, protože i když překonám lenost, tak do toho něco vleze a já jsem pak frustrovaná, že jsem to zase neudělala. Vždycky budu o milion věcí pozadu. Dělám už jen to akutní, co nesnese odklad. :,( Jsem nepraktická, nešikovná a hlavně po mateřské mi to nemyslí už vůbec. Dlouho mi trva, než pochopim jednoduché je věci. Myslím, že mne nepomůže nic. Ale i tak si to tu přečtu. :D

reny14
Ukecaná baba ;) 2476 příspěvků 03.03.19 15:14

Tak mě se stalo na mateřské to samé. Prostě už nemá člověk na řešení jen sebe. Vše si píšu, jinak bych vše zapomněla. Neřekla bych, že je to o tom, že se neumí člověk soustředit. Prostě mozek vyhodnocuje, co je pro tu chvíli nejdůležitější (dítě atd.) A taky nejzajímavější. Prostě jdu na eMimino, ptz potřebuju v danou chvíli vypnout a nic jiného mě nezajímá. To že se mám objednat k doktoru, prostě pro mě není v tu chvíli důležité. Myslím, že je to u žen které mají děti normální. Pozornost se tříští, ptz mají na řešení milion věcí. U mě pomáhá napsat si opravdu to důležité a postupně odskrtavat co je splněno.

smutny klaun2
Zasloužilá kecalka 563 příspěvků 03.03.19 15:21

@Elenloth A nebude to tím,že jsi tak troooošičku přepracovaná?Trochu relaxu a času opravdu JEN pro sebe dělá zázraky,co myslíš?To je to,co dnes nejvíce chybí.Nejen v životě,ale především tělu.Pro samé starosti a povinnosti na samotný,obyčejný život nezbývá čas.

Elenloth
Závislačka 4122 příspěvků 6 inzerátů 03.03.19 16:52
@Anonymní píše:
Tak z toho, co popisuješ, je vidět, že se opravdu nesoustředíš na přítomný okamžik, tj. na to, co právě děláš. Asi nezbývá, než na tom naprosto vědomě pracovat a stále znova dokola se vědomě vracet k tomu, co děláš. Soustředit se na každý kousek zeleniny, který krájíš, na to, jak natéká voda do konvice, když ji napouštíš. Pokud se přistihneš, že myslíš na něco jiného, tak si říct v duchu STOP a vrátit se k aktuální činnosti. Samozřejmě nejde to na 100%, zvlášť při hlídání batolete - ale zkusila bych to co nejvíc to půjde dělat tak, jak píšu.
Večer před spaním si naplánuj pár věcí, které bys chtěla stihnout - ale žádné vesmírné plány. Třeba jen: zajít na poštu, vyprat jednu pračku prádla a zajít nakoupit (i když stihneš x dalších věcí, řekni si večer jen třeba 2-3 naprosto nejdůležitější, které chceš určitě udělat).
A večer - kromě zmiňovaného plánu na zítřejší den - si vyhodnoť, že jsi stihla to, co sis naplánovala předchozí večer. Určitě to stihneš, je důležité opravdu vypíchnout jen ty nejzásadnější věci. Není potřeba si ty svoje plány psát.
Pak bych ti ještě doporučila číst knížky. Ne nějakou nudu, do které se budeš nutit, ale něco, co tě opravdu bude zajímat a bavit číst, i kdyby to měl být nějaký „béčkový“ žánr.
Dál bych doporučila omezit „přeinformovanost“, tj. nesjíždět na netu nejnovější články, příspěvky na emiminu, na facebooku, co kdo přidal na instagram apod. Tohle člověka hrozně zahlcuje.
No a ještě jedna rada: odpočívej. Každý den chviličku, např. nechat si batole chvíli hrát samo a ty si sedneš, vypiješ si v klidu kávu a budeš se jen dívat, jak si hraje. Tj. nebudeš pobíhat po domácnosti a mýt nádobí a sklízet věci ze stolu a chytat prádlo do pračky. Fakt si sedneš a vypiješ si v klidu to kafe. Nebo si dáš v klidu sprchu, bez spěchu, kdy dítě může pohlídat manžel, budeš se soustředit na to, jak si myješ vlasy třeba. Nebudeš utíkat k tomu, co musíš ještě udělat, až se dosprchuješ. Jakmile na to začneš myslet, tak si řekneš STOP a vrátíš se k vnímání teploty vody, masírování vlasů šamponem atd.
Pokud se zařídíš podle těchto rad, budu ráda, když za pár dní napíšeš, zda si u tebe situace zlepšila.

Jo, to dává hlavu a patu. Jenže já to vydržím tak dva dny. Je to pro mě psychicky strašně náročné. Jako kdybych chtěla udržet na uzdě stádo divokých koní, kteří pořád někam utíkají.
Já jak jsem pořád roztržitá, tak zapomenu! že si chci večer něco naplánovat, přes den si vzpomenu třeba, že si chci večer sednout a popřemýšlet nad jídelníčkem na další týden, protože pojedu na nákup. Už dlouho se mi to nepovedlo, vzpomenu si max těsně před nákupem, že jsem to neudělala. Většinou se ani nedostanu k tomu si něco napsat, protože než najdu papír, tak po mě někdo něco chce a už se k tomu nevrátím.
Ale s tou sprchou je to dobrý nápad. Já ve sprše normálně spíš nechám myšlenky letět, dostávám tam dobré nápady :mrgreen: , asi pomáhá ten zvuk vody, že neslyším děti a nic okolo. Zkusím se tam naopak soustředit, je to asi jediný moment dne, kdy fakt nevnímám nic dalšího, tak by to mohlo být dobré cvičení. :palec:

Andymo
Kecalka 207 příspěvků 03.03.19 19:30

Vite, holky, jak jsem rada, ze to tu ctu? To s tim behanim tam a zpet pro veci, neschopnosti udrzet myslenku, s tim pocitem, ze nic neni hotovo… do toho jeste pocit, ze jsou vsichni hrozne ok a nevymekl jim tak mozek, jako mne… dekuju :pankac: :kytka: :srdce:

Anonymní
Registrovaný uživatel, který přispěl anonymně 03.03.19 20:53

@reny14 Jak píšeš „Prostě jdu na eMimino, ptz potřebuju v danou chvíli vypnout“ - tak to právě podle mě takto nefunguje. Ono se v tu chvíli sice zdá, že to funguje, ale není to tak. A z dlouhodobého hlediska je to vyloženě blbě, ale málokomu to podle mě dojde. Opravdu kvalitní odpočinek a vypnutí by bylo, kdyby sis v klidu sedla s hrnkem kafe nebo čaje a jen tak koukala z okna.

Elenloth
Závislačka 4122 příspěvků 6 inzerátů 03.03.19 21:14

@Andymo Jo, přesně. Ten pocit, že jsem jediná, kdo nezvládá, komu takhle hrabe. Mám pocit, že všichni okolo jsou vystajlovaní a mají naklizeno. :zed:

Váš příspěvek
Reklama