Jak se obhajuje bakalářská práce?

Anonymní
27.5.16 21:10

Jak se obhajuje bakalářská práce?

Příští týden mě čeká obhajoba BP. Vedoucí mi dosud neposlala posudek (má na to čas ale do neděle..) od oponenta už jej nějakou dobu mám. Práce je z českého jazyka, zkoumala jsem jazyk určitého typu učebnic, více raději specifikovat nebudu.
Oponent mi do posudku neuvedl žádné doplňující otázky, může to tak být, nebo je tam zapomněl napsat a měla bych mu zavolat nebo napsat email? Měla jsem za to, že tam alespoň 1 otázka být musí. Oponent vyzdvihuje klady práce, o kterých se, předpokládám, u obhajoby bavit nebudeme. Jak to ale bude se slabými stránkami práce? S výtkami, které oponent uvedl, naprosto souhlasím. Co k nim mám tedy říct? Ano, chyby které v práci oponent našel, tam i dle mého názoru jsou. Jsou tam kvůli mé nepozornosti a skoro žádné komunikaci s vedoucím, se kterým jsem se potřebovala právě o těchto věcech poradit. Budou po mně chtít říct, proč jsem tam ty chyby udělala? Nebo zdůvodnit mou verzi, proč jsem to tam napsala zrovna takto?
Děkuji za rady a prosím o zachování anonymu, přece jen je zde práce popsaná dost na to, aby byla dohledatelná.

  • Nahlásit
  • Citovat
Napsat příspěvek

Reakce:

30843
27.5.16 21:14

Jak to probíhá na té které škole se většinou probírá v rámci nějakého specializovaného předmětu, ale obecně - pokud to nemáte nějak zvláštně upravené - bych čekala, že náplní obhajoby nebude odpovídat na otázky nebo obhajovat negativa, ale prezentace. Co jsi dělala, proč jsi to dělala, čeho jsi docílila apod. případně pokud jsou otázky, většinou je na ně prostor ke konci na zodpovězení, kdy se přečtou v rámci čtení posudků a ty na ně odpovíš. Pokud jsou tam nějaká negativa, můžeš se zkusit mírně „obhájit“, ale pokud nemáš žádný pádný argument, proč je tam něco špatně, tak to radši asi nezmiňuj vůbec.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
2842
27.5.16 21:15

Zadne otazky tam byt nemusi. Na co se te budou a nebudou ptat je znacne individualni, nekdy se ta negativa neresi vubec, nekdy se te zeptaji, zda k tomu mas co rict, zda to chces doplnit. Na tohle neni jednoznacna odpoved, to neni podle zadne sablony. Ja bych se na tvem miste kazdopadne pripravila na ty zapory. Jak jsem to myslela, co jsem si neuvedomila, co bych uz udelala jinak, zda s oponentem souhlasim…Nicmene nestresuj se negativy, to je oponenta prace vychytat mouchy, bylo by divne, kdyby zadna negativa nenasel :-)

Příspěvek upraven 27.05.16 v 21:16

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
27.5.16 21:16

@Nimie žádný předmět o psaní a obhajobě BP jsme neměli, stejně tak nemáme mít ani prezentaci…
zakladatelka

  • Nahlásit
  • Citovat
2842
27.5.16 21:18

Ze by byl nejaky predmet o psani BP slysim poprve, nikdy jsem se s tim nesetkala. To je spis vyjimka nez bezna praxe, ale ta prezentace to je zaklad, aspon jsem si myslela. V tom pripade vubec netusim, neumim si to bez prezentace absolutne predstavit.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
1812
27.5.16 21:23

My na to předmět měli :think: no ale každopádně i když nebude prezentace, předpokládám, že bys tam měla říkat to samé, co s prezentací.. představit téma, cíle práce… na co jsi přišla/nepřišla, nějak to shrnout… s těmi negativy nevím… asi pokud by se nikdo neptal, nevytahovala bych to.. nemáš možnost se jít u vás ve škole podívat na nějaké obhajoby? pokud by nějaké probíhaly dřív.. příp. aspoň v den tvé obhajoby.. samozřejmě to nepřipravovat ten den z oleje.. jen přizpůsobit, to je trochu výhoda, že nemáte mít prezentaci, ta by se na poslední chvíli upravovala špatně

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
883
27.5.16 21:31

Na obhajobu práce by tě měl připravit vedoucí práce, se kterým ale, podle toho, co píšeš, není zrovna domluva :think: Běžně student uvádí, co v práci řešil, tedy cíl práce, poté, k čemu došel, co je tedy výstupem jeho práce. Dále odpovídá otázky v posudcích, jsou-li. Někteří oponenti mohou být míň zběhlí v psaní posudků a studentu pomocnou ruku v podobě otázky nenabídnou.

Dvě věci - pokud nikdo z komise negativa nezmíní a výslovně se tě nezeptá, nereaguj. Za druhé, i když se ti vedoucí práce nevěnoval tak, jak měl (jak to vyplývá z tvých slov), není, opakuji NENÍ šťastný nápad, sdělit komisi, že chyby v práci jsou způsobeny jeho nekomunikací. To by ti uškodilo. Vem to na sebe, že to bylo z nepozornosti, že správně by to mělo být tak a tak, že jsi se již poučila a příště (magisterské) to zvládneš líp.

A dobře dopadni :mavam:

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
27.5.16 21:41

Na každé škole/fakultě/katedře to je jinak. U nás je třeba obhajoba vrámci státnic. Prvně obhájíš, potom se zkouší.
U nás nemusíš mít otázky od oponenta v posudku.
Obhajoba je formou nějaké připravené prezentace o práci, postupu (ve zkratce), výsledcích.
Je dobré zdůvodnit výtky (spíš až se zeptají) - ať už jak to bylo myšleno, proč toto bylo vybráno (spíš než odkývat, že oponent má pravdu, když je to obhajoba a musíš si za tím stát!).
Hodně taky záleží jak se posudky liší - on vedoucí může svého koně vychválit do nebes i když práce je odfáklá a oponent ty chyby vidět. Ale i naopak.

A jak už tu padlo - házet chyby na vedoucího - nejsi dítě, takže odpovědnost za tvou práci je na tobě.

Škola nemá nějaký dokument o obhajobě? I když vedoucí s tebou nekomunikuje, tak se zeptat jej, nebo někoho z tvého oboru, kdo už to má za sebou.

J.

  • Nahlásit
  • Citovat
30843
27.5.16 21:51
@Anonymní píše:
@Nimie žádný předmět o psaní a obhajobě BP jsme neměli, stejně tak nemáme mít ani prezentaci…
zakladatelka

Ne o psaní, o prezentaci. V rámci toho se obecně řeší jak se takové věci dělají apod. pokud něco takového nemáte, tak ti to měl říct vedoucí.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
3085
27.5.16 22:00

Všude je to asi jinak. U nás byla obhajoba cca na 45 minut až hodinu. Důležitá byla úvodní prezentace, která přiblížila práci zkušební komisi. Jsou to lidé, kteří nikdy tvou práci nečetli a poprvé ji vidí až u obhajoby. Oponentský posudek se řešil až na závěr, zodpověděla jsem otázky, chybu mi tam nenašel oponent žádnou, tak to neporadím. Ale asi je nejjednodušší chybu přiznat a uvést správné řešení (pokud se jedná o chybu, která nejde nijak ospravedlnit či nemá logický důvod) Vidím, že píšeš, že nemáte prezentaci… Zkus pohledat ve směrnicích, jak obhajoba vypadá. Každá škola na to určitě směrnice má. Bez prezentace si moc nedovedu představit, co tam budeš na práci obhajovat, když komise vůbec netuší, co konkrétního v práci máš a číst ji na místě asi taky nebudou…

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
883
27.5.16 22:31
@looraa píše:
Bez prezentace si moc nedovedu představit, co tam budeš na práci obhajovat, když komise vůbec netuší, co konkrétního v práci máš a číst ji na místě asi taky nebudou…

Pokud je to systém obhajoba, zkoušení, pak po obhajobě jednoho studenta jsou rozdány komisi další výtisky práce následujícího studenta. A zatímco jeden zkouší svoji otázku, ostatní si prací listují. Většinou přečtou úvod a závěr, jestli spolu korespondují (bingo, proto jsou tak důležité), prolistují práci a pokud najdou nějaký problém nebo pseudoproblém, pak se na něj zaměří a studenta se zeptají. V lepším případě mají z nějakého důvodu k práci vztah (řešený problém, jim známá lokalita apod), pak se ptají z čirého zájmu, a je to znát :-)

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
27.5.16 22:36

@Annci
Ano, tak to na některých školách může být. Nicméně u nás komise sleduje vše a může se ptát. Práce jsou ve školním systému, mají-li zájem se podívají.

Takže ve všem záleží na škole, bez konkrétní školy/fakulty/katedry to zakladatelce k ničemu nebude ;)

J.

  • Nahlásit
  • Citovat
1292
27.5.16 22:37

Necetla jsem celou diskusi. Predmet se jmenuje diplomovy seminar a probira se tam, jak ma bp/dp vypadat, struktura atd. Na obhajobu se udela prezentace, kde na cca 8 sleidu popises, o cem prace je. Co bylo jejim cilem, jake jsou vysledky. Otazky dostat muzes a nemusis. Po prezentaci se prectou posudky, ale myslim, ze k namitkam se moc nevyjadrujes.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
883
27.5.16 22:54
@Anonymní píše:
@Annci
Ano, tak to na některých školách může být. Nicméně u nás komise sleduje vše a může se ptát. Práce jsou ve školním systému, mají-li zájem se podívají.

Takže ve všem záleží na škole, bez konkrétní školy/fakulty/katedry to zakladatelce k ničemu nebude ;)

J.

Nikde nepíšu, že by se členové komise nemohli kdykoliv na cokoli zeptat. To je stejné jako tvoje tvrzení, že komise sleduje vše, což je z podstaty blbost, protože to by si ani nemohli odskočit a nevěř tomu, že udrží pozornost x hodin v kuse vynásobeno někde y dny. Přikyvovat a položit otázku ve vhodném čase a místě chce jen trochu cviku a praxe.

A co jiného dát než obecné rady, když zakladatelka z osobních důvodu školu neuvádí.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
3085
27.5.16 22:56

@Annci všude je to opravdu jinak :) u nás na fakultě měly bakalářky cca 120 stran a k tomu kupa příloh, výpočtů, výkresů… To by komise za tu chvilku nestihla celé nastudovat. Ale my měli prezentaci, každý si prošel co mu bylo blízké (komise z několika oborů) a ptal se. Potom následovaly otázky co koho napadlo za celou dobu studia. Zakladatelka to nejspíš bude mít stylem, který popisuješ ty :) vše by mělo být ve směrnicích…

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama