Nestandardní školák - domácí vyučování?

Anonymní
4.11.19 03:41

Nestandardni skolak - domaci vyucovani?

Ahoj vsem, mam nestandardniho prvnaka, o nemz jiz jsem par veci napsala ve vedlejsich diskuzich.

Ve zkratce: pred 3. narozeninami se sam naucil vsechna pismena a jiz od 4 let si samostatne cte detske knihy, cte plynne a s porozumenim, rad se vzdelava, ma zajem o veci kolem sebe. v tech 4 letech znal desitky dinosauru (jmenem, jak vypadaji, kde zili, co zrali). Klade dotazy jako napr. co je to DNA, jak se lisi bakterie a viry, mohou rostliny mit bakterie a viry, dale dotazy ohledne historickych postav, zemepisu atd. Domluvi se slusne nemecky diky cestovani za rodinou a sam se naucil zaklady anglictiny. V matematice se mi zda celkem v prumeru, nicmene i tam pocitame doma priklady nad ramec {dobrovolne z jeho iniciativy], tedy ted na zacatku 1. tridy cvicime scitani a odcitani do 20 s prechodem pres desitku, vysvetlovat jsem moc nemusela, pochopil to nejak sam. Vim, ze to je sirsi norma, ale dosud jsme matematiku nikdy netrenovali. Ve skole pocitaji aktualne do 7.

A problemy, co mame? Syn je levak, ma zkrizenou lateralitu a s tim souvisejici spatnou grafomotoriku, a tedy spatny psany projev. Neumi moc kreslit (v pripade, ze je treba kreslit detaily), malovani vodovkami se mi zda ok. Neumi vystrihovat. Je pry neskutecne pomaly (verim), stale ma neporadek v tasce a zapomina a ztraci veci. Nazor ucitelky zni, ze vyrazne zaostava za spoluzaky a patri do pripravne tridy. Ja s pripravnou tridou nesouhlasim, byla jsem vsak varovana, ze existuje moznost, ze dite propadne (pry kvuli tomu, ze nezvladne psaci pismo).

Co byste udelali na mem miste?

  1. ustoupit a dat do pripravky? Myslim, ze by tam zakrnel a nezapadl. Prece jenom se domnivam, ze deti v pripravce mivaji vetsinou problemy a zajmy jineho druhu.
  2. hledat jinou, treba spise alternativni skolu (dosud jsem byla k temto moznostem skepticka).
  3. na prechodnou dobu volit domaci vyucovani? Vsem by se nam ulevilo, ale syn by prisel o kamarady ve tride a ja docasne o karieru (moje povolani z domova moc vykonavat.


nejde).

  1. no, jeste tu je moznost 4., vydrzet (a riskovat, ze se to podda anebo ze propadneme). Je to vubec mozne propadnout ciste kvuli psani? Chystame se do PPP, hadam, ze tam dostaneme nejaky papir na dysgrafii. Tim padem by hrozba propadnuti ciste kvuli psani snad padla?

Mate nekdo podobnou zkusenost, pripadne co byste delali?
Prosim zachovat anonym kvuli problemum ditete, jinak smazat, dekuji.

  • Nahlásit
  • Citovat
Napsat příspěvek

Reakce:

8287
4.11.19 04:46

Učitelce vadí pouze motorika a nepořádnost? Nebo jí přijde, že jsou i jiné problémy?
A ve školce neupozornili, že je něco jinak? Že by bylo potřeba na určitých věcech zapracovat?
Vyčkala bych na názor PPP, oni dítě otipnou a mají přehled o dalších možnostech.
Držím palce, aby vše dobře dopadlo.Syn bude v určitých věcech nadprůměrně inteligentní, ale někdy u těchto dětí příroda něco ubere. Proto je důležité najít vhodnou cestu, aby se „nezadupalo“ to, v čem je vynikající a neotrávil se od učení.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
156
4.11.19 04:59

Já bych vydržela a počkala na vyjádření PPP. Pokud je tak šikovný, může ho poradna diagnostikovat jako nadaneho, čímž bude muset paní učitelka vypracovat IVP. Jestli se pak situace nezlepší, tak vyhledat jinou školu, kde s takovými dětmi umí pracovat… :mavam:

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
1593
4.11.19 05:32

Tak o kamarady ve tride by prisel i v 1. a 2. pripade, nejen ve 3., ne? Pockala bych na vyjadreni PPP a pak se podle toho zaridila dal.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
4.11.19 06:17

Problém je to, že to, v čem je všem napřed, nejsou záležitosti, které jsou v tuto chvíli nezbytné pro „biopsychologický“ vývoj dítěte (jinými slovy - pro normální fungování je celkem jedno, jestli k tomu dítě dojde dřív nebo později, a fakt se to jednou s trochou dobré vůle naučí každý). Zatímco to, v čem je pozadu, jsou právě ty klíčové „kompetence“, které se od prvňáka očekávají - a to jsou většinou věci, které se sami nezlepší (kdo má horší grafomotoriku, je tím bohužel handicapován dlouhodobě - určitě jsi v okolí viděla hromadu jinak úspěšných a šikovných lidí, co prostě hůř píší či stříhají celoživotně, takže to není žádná tragédie). Není o „zadupání talentu“ - i když je fajn, že máte zvídavé dítě - ale spíš o vyrovnání jeho slabších stránek. Protože zatím vám třebas vyniká právě tou zvídavostí, ale časem (a u malých dětí to jde fakt rychle) dojde k tomu, že ho ostatní v tomhle aspektu dohoní (viz to naučení se písmenek ve 3 letech - jako super, ale za pár měsíců mu tahle komparativní výhoda zmizí) a jemu zůstane jen nálepka toho, že je „nešika“, což ty děti berou důležitěji. Takže v PPP ti dost možná řeknou to samé, co paní učitelka. U dítěte je prostě důležitější, co umí, než co ví. A dost možná i u dospělých. :D

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
8643
4.11.19 06:23

A není to tak, že ty dítě prezentuje jako nějakého génia a tak tě učitelka potřebuje usadit? Já bych dítě nikdy zpět do přípravky (chápu že jsou to vlastně předškoláci?) nedala. To musí být pro sebevědomí dítěte úplnej konec. Ale nepřijde mi, že vystřihování a bordel v tašce by měly být důvod. Stříhání můžete trénovat. Kdo přišel na obrácene laterality, když jste nebyli v ppp? Jen z nějakého domácího testu? Proč doma trénujete matiku nad rámec, proč raději netrenujete to psaní? Ale přijde mi stejně brzy na začátku listopadu to takhle už hodnotit.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
3192
4.11.19 06:44

Take moc neruzumim tomu proc doma pocitate do dvaceti a netrenujete psni, jemnou motoriku, sebeobsluhu…

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
2360
4.11.19 06:48

Počkala bych na vyjádření PPP. U nás taky pomohlo i když my měli kliku na učitelku a spolupracovat chtěla. Potom bych zvažovala alternativní školu a až naposled domácí vyučování. V té PPP nešlo jen o diagnostiku ale i o způsob práce, odhalit silné stránky a pomocí jich zvládnout tam, „kde je ubráno“. Psycholožka mi navíc vysvětlila velmi pěkně, proč se některé problémy objevují jen někdy, v některém prostředí, proč jsou problémy s vrstevníky. A než propadnutí tak to ta přípravná třída. U nás až do třetí třídy poměrně potíže s grafomotorikou a dítě to nedobře snášelo. Takže jsme se hodně zaměřovali na sebevědomí a uplatnění i v mimoškolních činnostech, kde uplatnilo svoje talenty naplno. Chaos na lavici je pořád, učitelka už se tam nedívá a je klid. :lol:

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
4.11.19 06:50

@Tarinka pokud má dítě nějaký problém, tak je teď nejvyšší čas na to, aby se vrátilo do školky nebo do přípravné třídy to je naprosto legitimní nástroj. Jsou děti, kterým to pomůže.

Zakladatelko, mám podobného syna. Taky šel do školy a četl, on i zvládal psát tiskacím foneticky správně, počítal do desetitisíců. Základy násobilky zvládal taky. Bohužel ruku má podle učitelky slabší (mně se nezdá a učitelka z keramického a výtvarného kroužku ho chválí). Teď je ve druhé třídě a paní učitelka plánuje docvicovani čtení, protože ho děti dohnaly a predehnaly.
Sama jsem učitelka v paralelní třídě a mám celkem dobrou možnost posoudit, jak na tom je, není na tom tak zle, že by potřeboval nutně docvicovat, ale pravda je ta, že už nijak nevyniká. Navíc je pomalý a šíleně nepozorný.
Počkej, co vám řeknou v PPP.
Taky jsem se setkala s dítětem, co bylo podle rodičů výjimečný génius a ve třídě zapadlo a hodně dětí ho převyšovalo, bylo nešťastné, protože si s tím neumělo poradit, bylo pomalé, dělalo chyby a odklad by mu býval byl neuškodil.

  • Nahlásit
  • Citovat
2883
4.11.19 06:51

Zašla bych do PPP a podle mě jsou 2 možnosti. Bud z tama odejdete s tim, ue je syn nadany a dostanete IVP, ten potom učitelce omlať o hlavu. Deti nadane v jedne oblasti byvaji casto méně zdatne v oblastech jinych. Nebo se dozvíte, že syn je „pouze“ šikovné a zvídavé dítě. Naučil se číst, tak si načetl spoustu vědomostí, ale „to je vše“. Jinak je to dítě jako každé jiné a je třeba s ním tedy asi víc pracovat na tom, co mu nejde. Pak by mu přípravná třída neuškodila, ale zase takhle po 2 měsících to taky nemusí být úplně dobrý nápad. Jinak můj mladší bratr byl něco podobného, číst uměl Taky od 4 let, ve školce četl dětem místo učitelek. Znalostmi z knížek rád oblazoval příbuzenstvo. No a po nástupu do skoly naprosty propad. Nezvladal písmo, kreslení, matiku už vůbec. Nakonec je z něj naprosto průměrný student, který maturoval napodruhé a byl rád, že k té maturitě vůbec dolezl.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
3192
4.11.19 06:53

Nedovedu si predstavit dat dite znovu do pripravky.

Ja osobne bych si domaci vyucovani netroufla.

Takze spis bych volila ppp a s ditetem pracovla. Je teprve zacatek skoly.

A co na to rika dite? Je ve skole rad?!?

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
17207
4.11.19 06:58

Nepises to zakladni. Kolik usili venujes tomu odstraneni problemu? Protoze jak se pise nade mnou, je fajn, ze umel brzy cist, ale k cemu to vyuziva? Do cervna ho prejedou ostatni deti jak lavina, synuv naskok smazou a zustanou videt ty rozdily.

V kazdem pripade vydrz a pockej na rady PPP.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Ou
10335
4.11.19 07:25

Hele spíš hledej nějakou třídu s malým počtem žáků, kde budou schopní individuálnějšího přístupu a učitelkou, která je schopná dát dětm to co potřebují, ne se jich zbavovat po pár měsících docházky a vyhrožuje prvňákovi propadnutím.

Pokud domácí vyučování, tak jedině komunitní formou - tedy že se dáte dohromady s rodiči co taky mají dítě v domácím vzdělávání a děcka se učí společně. Podle toho co píšeš, tak sociální dovednosti se tvému synovi tak více než hodí, aby je rozvíjel. A to při domácím vyučování s matkou prostě nejde.

Tipuju že tam bude kombinace nadání a poruchy pozornosti, nejspíš bez hyperaktivity - ale je to jen interntová diagnostika, tedy nic co se dá brát vážně.

Rozhodně vydrž do testování v PPP, až budeš vidět strukturu jeho současných dovedností, bude jednodušší se rozhodovat.

Ale úča co vyhrožuje v listopadu propadnutím v první třídě bývá problém. I pro zcela průměrné dítko.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Ou
10335
4.11.19 07:27

@Cuddy jak úsilí odstranění problému? Je potřeba počkat, až patřičná nervová spojení dozrajou, trénovat prvňáka ještě po té, co přijde ze školy je kontraproduktivíní, protože to bude další obří dávka zátěže.

Resektive nějaký sport na hrubou a něco na jemnou motoriku, ale formou zábavy a aktivního odpočinku, jinak se to dozrávání jen zkomplikuje.

A něco kde bude zažívat úspěchy, pokud úča mu dopřává zejména neúspěchy.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
17207
4.11.19 07:29

@Ou no promin, pokud vidim, ze dite spatne kresli, spatne drzi tuzku, tak to budu cvicit (jiz od skolky) a nebudu cekat, az neco dozraje :nevim:

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama