Odklad nebo ne, když poradna neporadí?

Anonymní
21.3.20 11:23

Odklad nebo ne, když poradna neporadí?

Ahoj holky, chtěla bych poprosit o radu především ty, které máte přehled o tom, podle čeho se hodnotí připravenost předškoláků. Máme dítě předškolního věku, u kterého zvažujeme odklad. Měli jsme jít do poradny, ale ta teď asi bude zrušená. A já opravdu nevim, jestli do školy poslat nebo ne. Podle zainteresovaných lidí (uč. ve školce, dr., logo) je to přesně na půl. Resp. jeden z nich je pro odklad, jeden naopak, že je dítě naprosto v pohodě a pro odklad důvod nevidí, poslední, že je to fakt přesně napůl. Z mého pohledu to je taky na půl a opravdu nevim, podle čeho rozhodnout. Prosím o anonym, protože předpokládám, že pokud mi bude někdo ochotný poradit, budu ještě o dítěti uvádět hodně podrobností (co umí, co ne, povaha, přesnější věk). Takže předem děkuju, jestli někdo bude ochotný poradit…

  • Citovat
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
17270
21.3.20 11:25

A 6 mu bude kdy? Květen, červen bych dala odklad. Listopadového bych dala. Prý se můžou i vrátit zpátky do školky :think:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
21.3.20 11:28

Kdy mu bude 6? Jak mluví? V čem je problém, že se doporučuje odklad?
Jsem učitelka v první třídě a mám předškoláka, u kterého zvažuji odklad.

@Bubla Bůčková ano, dají se děti vrátit, ale podle mě je to ta nejhorší možnost. Navíc se k tomu přistupuje u dětí, co jsou na tom hodně špatně.

  • Citovat
  • Nahlásit
13808
21.3.20 11:35

Z mojí zkušenosti - stejně se musíte rozhodnotu sami a zvážit všechna pro a proti. Před 2 lety jsem to hodně řešila, syn je v červnu, hodně takový svůj, sociální dovednosti nic moc, komunitkovat nechtěl. Ve školce ve velkáčích každé ráno brečel, že tam nechce. Tři odborníci nám nezávisle na sobě řekli „jasný odklad“, ale každý z jiného důvodu. PPP si myslela na mutismus (nebo jaks e tomu nadává), dětská psycholožka řekla, že je příliš dětinský (mluvil na ni jako batole) a logopedce připadal hyperaktivní. Měla jsem kvůli tomu pár bezesných nocí. Nakonec jsme ho do té školy dali. Důvod byl ten, že jednak nesnášel školku, vadilo mu, že si musí hrát s dětma a taky nesnáší tvoření, takže představa dalšího roku utrpení nebyla zrovna lákavá. Další důvod byl ten, že jsme měli strach, aby se po odkladu nenudil, v 5 letech skoro plynně četl, počítal docela složité počty. Taky se do školy těšil, často si na ni doma hráli se starší sestrou. A dobře jsme udělali, ve škole strašně pookřál, najednou z něj byl velký kluk. I si našel kamarády (do té doby neměl).

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
21.3.20 11:38
@Bubla Bůčková píše:
A 6 mu bude kdy? Květen, červen bych dala odklad. Listopadového bych dala. Prý se můžou i vrátit zpátky do školky :think:

Těsně před prázdninama…Ještě abych doplnila, proč rovnou nevolíme variantu odkladu, když si nejsme jisti. V prostředí ve školce se necítí dobře (naprosto všude jinde funguje bez sebemenších problémů). Ke školce - i konkrétní třídě, je dost výhrad ze strany rodičů, dost si jich stěžuje i u řiditelky. Já si úplně nemyslim, že to má smysl (takže si nikde nestěžuju), ale systém tam podle mne opravdu dobrý není, takže tam dítě nechci nechávat další rok „zbytečně s tím, že rok navíc nikomu neuškodí“. Prostě pokud to je potřeba, zůstane ještě rok, ale já mam trochu pocit, že by mu školní systém mohl vyhovovat víc než ten školkový. Jen nevim, jestli už je úplně zralý. Proto bych potřebovala vědět, podle čeho se to posuzuje…

  • Citovat
  • Nahlásit
1645
21.3.20 11:40

Nemáte možnost v okolí nějaké zakladky, která nabízí nultý ročník?
Mohla by to pro vás být dobra varianta

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
17270
21.3.20 11:45
@Anonymní píše:
Těsně před prázdninama…Ještě abych doplnila, proč rovnou nevolíme variantu odkladu, když si nejsme jisti. V prostředí ve školce se necítí dobře (naprosto všude jinde funguje bez sebemenších problémů). Ke školce - i konkrétní třídě, je dost výhrad ze strany rodičů, dost si jich stěžuje i u řiditelky. Já si úplně nemyslim, že to má smysl (takže si nikde nestěžuju), ale systém tam podle mne opravdu dobrý není, takže tam dítě nechci nechávat další rok „zbytečně s tím, že rok navíc nikomu neuškodí“. Prostě pokud to je potřeba, zůstane ještě rok, ale já mam trochu pocit, že by mu školní systém mohl vyhovovat víc než ten školkový. Jen nevim, jestli už je úplně zralý. Proto bych potřebovala vědět, podle čeho se to posuzuje…

Chápu. Mně by taky rok navíc bodnul, jsem červnová.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
21.3.20 11:49

Byli jsme teď nedávno v poradně a psycholožka s námi pak procházela jednotlivé úkoly.
Zjišťovala, zda dokáže seřadit věci dle velikosti od nejmenšího po největší a naopak.
Pak takové to zrakové odlišování - najdi mezi obrázkama, co tam nepatří.
Potom tam měl třeba dvě malá kuřata a jedno velké - jestli pozná, na kterém obrázku je větší menší počet ( zda rozezná počet a nezmate ho jen velikost obrázku).
Zda umí pojmenovat tvary, do kolika umí napočítat, jestli chápe víc a míň.
Pak kreslil obrázek sebe a domeček.
Posuzovala, zda chápe zadání, jestli potřebuje pomoct, nebo dle zadání pracuje samostatně.
Jediné, co nechápal byly abstraktní pojmy jako mám 3 kamínky, jeden si nechám, a zbytek schovám v dlani - kolik jich mám schovaných v dlani, ale tohle ještě snad dozraje.
Tak když s ním budete dělat nějaké předškolní úkoly, tak poznáte, zda je úplně mimo, nebo se chytá a kde má problém, tak prostě procvičovat.
Měli listy, které jsou v knížkách Bednářové - sešity pracovní nejen pro předškoláky.
Je toho spousta, stačí vybrat :)
https://www.knihydobrovsky.cz/…arova-168659
Jinak já měla strach, že bude mít syn odklad kvůli mluvení, má opožděný vývoj řeči, ale sama mi řekla, že v jiných úrovních je naprosto v pořádku, tak není důvod…
Ze školky mu navrhovali odklad a individuální vzdělávací plán a v poradně mi řekli, že je to naprosto zbytečné… Takže tak…

  • Citovat
  • Nahlásit
13808
21.3.20 11:53
@Bubla Bůčková píše:
Chápu. Mně by taky rok navíc bodnul, jsem červnová.

Tohle je hrozně indivindi, jsem koncem července a odklad by byl zcela zbytečný.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
21.3.20 11:56
@PepiKo píše:
Nemáte možnost v okolí nějaké zakladky, která nabízí nultý ročník?
Mohla by to pro vás být dobra varianta

V bližším okolí myslím žádná neni :nevim:

  • Citovat
  • Nahlásit
Anonymní
21.3.20 12:02

Něž znalosti je podle mě důležité sociálno.
Jak zvládá prohru? Jak zvládne, když mu něco nejde a nepovede se mu to? Vzteká se, nafukuje? Je samostatný? Oblékne se (ano, každoročně pomáhám někomu s převlékáním na TV a ne, neměla bych to dělat)? Umí si říct o pomoc? A naopak zvládá pracovat samostatně a nepotřebuje schválit každou čárku? Dokáže dělat něco na povel, nebo se sekne a dělá si jen to, co chce on (i toto každoročně řeším). Umí si vyřešit něco sám za sebe (ve škole si bude muset řešit třeba ztrátu bačkor, čipu, klíče od skříňky, zapomenuté pomůcky).
Mluvení není jen o výslovnosti. Pokud neumí R a Ř, tak se to dá ještě zvládnout, takových dětí je víc, ale umí sestavit větu? Dokáže smysluplně mluvit na nějaké téma? Má dobrou gramatiku?

  • Citovat
  • Nahlásit
Anonymní
21.3.20 12:19
@Anonymní píše:
Byli jsme teď nedávno v poradně a psycholožka s námi pak procházela jednotlivé úkoly.
Zjišťovala, zda dokáže seřadit věci dle velikosti od nejmenšího po největší a naopak.
Pak takové to zrakové odlišování - najdi mezi obrázkama, co tam nepatří.
Potom tam měl třeba dvě malá kuřata a jedno velké - jestli pozná, na kterém obrázku je větší menší počet ( zda rozezná počet a nezmate ho jen velikost obrázku).
Zda umí pojmenovat tvary, do kolika umí napočítat, jestli chápe víc a míň.
Pak kreslil obrázek sebe a domeček.
Posuzovala, zda chápe zadání, jestli potřebuje pomoct, nebo dle zadání pracuje samostatně.
Jediné, co nechápal byly abstraktní pojmy jako mám 3 kamínky, jeden si nechám, a zbytek schovám v dlani - kolik jich mám schovaných v dlani, ale tohle ještě snad dozraje.
Tak když s ním budete dělat nějaké předškolní úkoly, tak poznáte, zda je úplně mimo, nebo se chytá a kde má problém, tak prostě procvičovat.
Měli listy, které jsou v knížkách Bednářové - sešity pracovní nejen pro předškoláky.
Je toho spousta, stačí vybrat :)
https://www.knihydobrovsky.cz/…arova-168659
Jinak já měla strach, že bude mít syn odklad kvůli mluvení, má opožděný vývoj řeči, ale sama mi řekla, že v jiných úrovních je naprosto v pořádku, tak není důvod…
Ze školky mu navrhovali odklad a individuální vzdělávací plán a v poradně mi řekli, že je to naprosto zbytečné… Takže tak…

Děkuju za info. Já vesměs vím, jak na tom s těmahle věcma je (z těch uvedených většinu dává celkem dobře), ale je to právě tak na půl. Jestli mám být konkrétní, ať máte představu:

  • seřadit podle velikosti zvládne, občas- někdy začne řadit naopak (třeba od nejmenšího si jako první položí největší, po upozornění hned opraví a dodělá správně)
  • rozdíly mezi obrázkama najde. Vzhledem k tomu, že má zkříženou lateralitu, dřív ty zrcadlové neoznačil jako rozdíl, teď už nějakou dobu jo
  • počítat umí do 15, do takových 8 i hezky sčítá a odčítá (právě v tom smyslu, má 4 kamínky a vezme si ještě 3, tak ví, kolik má). Víc a míň určí dobře
  • u základních tvarů má problém s jednim - ten někdy určí správně, někdy ne. Zbytek o. k.
  • kreslení nic moc, odpovídá o rok mladšímu dítěti
  • pozornost udrží
  • úchop tužky správnej (ale docela křečovitě, kreslí nerad)

    Problémy teda především v:

  • kreslení
  • písmena dost ignoruje
  • logopedie (ale rozumět je a teď se celkem lepší)
  • není moc kolektivní
  • Citovat
  • Nahlásit
617
21.3.20 12:57

Pokud odborníci, kteří s dítětem nejsou jednoznačně přesvědčení že, dite patří do školy. Tak jednoznačně odklad. Pokud se navíc jedna o letní dítě, tak není co řešit.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
21.3.20 13:30
@Anonymní píše:
Děkuju za info. Já vesměs vím, jak na tom s těmahle věcma je (z těch uvedených většinu dává celkem dobře), ale je to právě tak na půl. Jestli mám být konkrétní, ať máte představu:
  • seřadit podle velikosti zvládne, občas- někdy začne řadit naopak (třeba od nejmenšího si jako první položí největší, po upozornění hned opraví a dodělá správně)
  • rozdíly mezi obrázkama najde. Vzhledem k tomu, že má zkříženou lateralitu, dřív ty zrcadlové neoznačil jako rozdíl, teď už nějakou dobu jo
  • počítat umí do 15, do takových 8 i hezky sčítá a odčítá (právě v tom smyslu, má 4 kamínky a vezme si ještě 3, tak ví, kolik má). Víc a míň určí dobře
  • u základních tvarů má problém s jednim - ten někdy určí správně, někdy ne. Zbytek o. k.
  • kreslení nic moc, odpovídá o rok mladšímu dítěti
  • pozornost udrží
  • úchop tužky správnej (ale docela křečovitě, kreslí nerad)

    Problémy teda především v:

  • kreslení
  • písmena dost ignoruje
  • logopedie (ale rozumět je a teď se celkem lepší)
  • není moc kolektivní

Podle toho, co píšeš, mu nic neuteče. Není nijak významně napřed.
Výše jsem psala to, co přijde důležité mně.
Z dalšího - co prostorová orientace? Co barvy? A co on sám? Chce do školy?
Nástup doporučuje školka nebo logopedka?
U nás to je tak, že školka je pro nástup do školy, psycholožka taky spíš pro nástup do školy, logopedka tak napůl a já jsem pro odklad. Takže budu dávat odklad.

  • Citovat
  • Nahlásit
Anonymní
21.3.20 13:35
@Anonymní píše:
Něž znalosti je podle mě důležité sociálno.
Jak zvládá prohru? Jak zvládne, když mu něco nejde a nepovede se mu to? Vzteká se, nafukuje? Je samostatný? Oblékne se (ano, každoročně pomáhám někomu s převlékáním na TV a ne, neměla bych to dělat)? Umí si říct o pomoc? A naopak zvládá pracovat samostatně a nepotřebuje schválit každou čárku? Dokáže dělat něco na povel, nebo se sekne a dělá si jen to, co chce on (i toto každoročně řeším). Umí si vyřešit něco sám za sebe (ve škole si bude muset řešit třeba ztrátu bačkor, čipu, klíče od skříňky, zapomenuté pomůcky).
Mluvení není jen o výslovnosti. Pokud neumí R a Ř, tak se to dá ještě zvládnout, takových dětí je víc, ale umí sestavit větu? Dokáže smysluplně mluvit na nějaké téma? Má dobrou gramatiku?

Zase to vezmu postupně.

  • když mu něco nejde, prohra…Takový střed. Většinou v pohodě, ale když je to třeba víckrát za sebou nebo má pocit, ze sourozenec švindloval, tak se nafouknout umí. Občas se sekne, ale je to vyloženě chvilkový. Během 2 minut mu člověk téměř cokoliv vysvětlí, proč by měl co udělat.
  • samostatnost a oblékání je slabší, je celkem pomalý. Ale řekla bych, že teď docela zlepšení.
  • o pomoc si říct umí (nebo aspoň uměl, pokud to neni další věc, která se vlivem školky zhoršila)
  • samostatná práce - no takový průměr, celkem jo, občas se zabloumá a potřebuje připomenout, že má něco dělat…
  • na povel poslouchá v pohodě, co chce, si určitě nedělá
  • vyřešit sám nějaký problém fornou sdělení dospělému umí. Problém má třeba s řešením konfliktu s agresivním dítětem (ve školce několik mají, má s něma problém většina dětí). Sám agresivní neni. Když jim řekne, ať něco nedělaj, neposlechnou a doma jsme vždycky učili, že se děti nemlátí, nestrkají, nekopou…Takže tohle je právě jeden z největších problémů, co má ve školce.
  • větu sestaví v pohodě, slovní zásoba nadprůměr, na téma mluvit dokáže hodně dlouho :lol:, gramatiku má celkem dobrou až na používání některých předložek (nad, pod…). Obsah knížky, filmu řekne hezky. Jenom když vypráví o něčem složitějším (vícedílný seriál,…), občas přeskakuje „z místa na místo“. S výslovností má víc problematických písmen než jenom R, Ř…Teď v posledním měsíci ale docela nastal zlom a začlo se to lepšit (před tím několik měsíců i přes logo v podstatě stejné)
  • Citovat
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat