Opožděný vývoj řeči a nástup do školy

Anonymní
16.1.20 23:18

Opožděný vývoj řeči a nástup do školy

Jsou tady nějaké maminky, které mají dítko předškoláka a má zároveň opožděný vývoj řeči? Ráda bych probrala, jak to máte vy s případným nástupem do školy, jak se k nástupu „tváří“ školka, jak logoped, případně, zda jste byli v psych. poradně pro doporučení…
Syn je listopadový, takže v záři mu bude téměř sedm, logoped pro pozdější nástup není, ve školce si kryjou záda, nijak se nevyjádřili a čeká nás poradna… :mavam:
Díky za ponechání anonymity…

  • Nahlásit
  • Citovat
Napsat příspěvek

Reakce:

5165
16.1.20 23:32

Takže by šel skoro v 8 do první? To je strašně pozdě.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
16.1.20 23:34

To já si taky myslím, že je to pozdě, tak mě zajímá, co mi řeknou v poradně..
A taky zkušenosti ostatních, kteří si něčím podobným prošli…

  • Nahlásit
  • Citovat
5165
16.1.20 23:38
@Anonymní píše:
To já si taky myslím, že je to pozdě, tak mě zajímá, co mi řeknou v poradně..
A taky zkušenosti ostatních, kteří si něčím podobným prošli…

No já bych poradnu v tomhle případě vůbec neřešila. Prostě by šel normálně do školy.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
48649
16.1.20 23:42
@Anonymní píše:
To já si taky myslím, že je to pozdě, tak mě zajímá, co mi řeknou v poradně..
A taky zkušenosti ostatních, kteří si něčím podobným prošli…

záleží jak je na tom ta řeč, ale jestli i logoped říká at jde tak to taková hrůza nebude ne ;)

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
16.1.20 23:55

Spíš bych raději než polemizováním nad tím jak hrozné nebo nehrozné mluvení je, brala zkušenosti s nástupem do školy, jestli třeba děti měly po nějakou dobu individuální vzdělávací plán, nebo jak to vlastně probíhalo…
To, že nemluví jak by měl, vidím sama, na logo chodíme od 2,5 let, takže zanedbat jsme to nezanedbali… ale zajímalo mě, jak zvládnout přechod na ZŠ s co nejmenšími bolístkami :mrgreen:

  • Nahlásit
  • Citovat
Anonymní
17.1.20 00:29

Mám syna, který měl kvůli mluvení odklad. Bohužel stále to je hodně špatný, na logo chodíme od 3 let. Budem teď vyřizovat předběžný individuální plán předběžného opatření v SPC kde bude mít plán do školy, aby měl úlevu než se to zlepší. Začal mluvit někdy na 4 letech, nedozrálé centrum řeči a ještě teď mu kolikrát nerozumím, bude mu 7 let.

  • Nahlásit
  • Citovat
Anonymní
17.1.20 00:34

Můžu se zeptat, co všechno v řeči ještě nezvládáte?
Syn rozumí dobře, horší je vyjadřovací stránka, špatná výbavnost slov, tvoří spíš jednoduché věty, jinak se v tom zamotá…
Trénujeme měkké ď, ť, ň, ví jak ale v tom fofru na to zapomíná a začínáme R. Ř samozřejmě nemumí.
Můžu se zeptat, jak probíhalo vyšetření v poradně?
Dle logopeda je u nás mimo jen ta řeč, jinak když mu dává testy, tak je splňuje…
V MŠ jsem se ptala, zda zaostává od dětí v něčem jiném než v té řeči, tak mi řekli, že ne…
tak jsem na rozpacích, co mi řeknou v poradně..

  • Nahlásit
  • Citovat
461
17.1.20 00:56
@Anonymní píše:
Spíš bych raději než polemizováním nad tím jak hrozné nebo nehrozné mluvení je, brala zkušenosti s nástupem do školy, jestli třeba děti měly po nějakou dobu individuální vzdělávací plán, nebo jak to vlastně probíhalo…
To, že nemluví jak by měl, vidím sama, na logo chodíme od 2,5 let, takže zanedbat jsme to nezanedbali… ale zajímalo mě, jak zvládnout přechod na ZŠ s co nejmenšími bolístkami :mrgreen:

Ve svém příspěvku neuvádíte, o jaký druh opožděného vývoje se jedná (vodítko vizte např. na https://www.klinickalogopedie.cz/index.php?…), takže na základě takto obecného popisu nelze mnoho odhadnout.

Obecně - a zkusím to jednoduše:

Jednejte o tom se školou, kam je chlapec zapsán. A neodkládejte to.

Škola vás odkáže na jí příslušné školské poradenské zařízení (PPP), které buď samo diagnostikuje nebo vás odkáže na spolupráci s dalšími odborníky (klinický logoped, klinický psycholog, dětský psychiatr, neurolog a další…) pro diagnostiku školní zralosti a indikaci obtíží, které dítě má a je třeba je kompenzovat vhodným druhem a intenzitou podpory chlapce. Důvod, proč nic neodkládat a jednat rychle stojí právě zde - na některá vyšetření se prostě stojí dloooouhé fronty (třeba i měsíce - a to buďte ráda, pokud nemáte doma třeba malého autistu, na to se čeká třeba i více než rok!).

PPP vám na základě uvedeného rovněž pro školu vypracuje „Doporučení školského poradenského zařízení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole“ (tedy, pokud to bude potřeba), ve kterém vyznačí pro školu uchopitelným způsobem, co se tedy má dělat (zda se stanoví individuální vzdělávací plán, nějaká specifická opatření např. asistent pedagoga ve třídě, zvláštní pedagogická dotace se zaměřením na specifické úkony apod.). Škola pak MŮŽE opatření realizovat (ovšem, pokud třeba asistenta nemá a nedokáže sehnat :nevim:… ) a realizovaná opatření podepřená takovýmto doporučením budou škole proplacena z veř. rozpočtu.

Nicméně, to co tu píšu je zřejmě důležité spíš pro ty komplikovanější poruchy, kdy by přicházely v úvahu nějaké komplexnější problémy, než vada řeči prostá. Řečové vady prosté jsou dnes u dětí bohužel tak frekventované, že nikoho zas tak moc neznepokojují… takže pokud vám jde o nějaké to Ř nebo šišlání, buďte v klidu, nicméně i tak to nějak racionálně řešte.

Mimochodem, v klidu se pokuste být za všech okolností, protože váš klid bude důležitý i pro kluka.

Držím palec

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
17.1.20 01:03
@Anonymní píše:
Můžu se zeptat, co všechno v řeči ještě nezvládáte?
Syn rozumí dobře, horší je vyjadřovací stránka, špatná výbavnost slov, tvoří spíš jednoduché věty, jinak se v tom zamotá…
Trénujeme měkké ď, ť, ň, ví jak ale v tom fofru na to zapomíná a začínáme R. Ř samozřejmě nemumí.
Můžu se zeptat, jak probíhalo vyšetření v poradně?
Dle logopeda je u nás mimo jen ta řeč, jinak když mu dává testy, tak je splňuje…
V MŠ jsem se ptala, zda zaostává od dětí v něčem jiném než v té řeči, tak mi řekli, že ne…
tak jsem na rozpacích, co mi řeknou v poradně..

Syn také rozumí dobře, ostatní věci zvládá dobře. Tak že jen to mluvení. Také ď, ť, ň, bě, pě, vě, r, ř. Písmeno S neřekne, no je toho moc. Jen písmenko K než natrenoval aby ho začal dávat do slova no hrůza, snad půl roku :roll: Z PPP mi ho právě poslala na to SPC protože jde jen o vadu řeči. Když mi na něj koukala, říkala že má okolí úst ochablé, je fakt že pusu otvírá fakt minimálně, vůbec žádná artikulace. Do SPC se budem objednávat, byla jsem tam před rokem kvůli odkladu a teď pro změnu kvuli podpůrnému opatření. Jinak na to ve škole ohledy brát nebudou. No jsme na to sama zvědavá, jak to dáme. Jestli se to ještě trochu zlepší před nástupem do školy.

  • Nahlásit
  • Citovat
Anonymní
17.1.20 06:56

Mám syna s OVŘ. Už mluví relativně dobře - po gramatické stránce. Má slušnou slovní zásobu. Celkem dobře i tvoří věty. Když porovnám s ostatními prvňáky, tak je průměr (ale co nás to stalo práce). Hůř si vybavuje slova, co málo používáme.
Aktuálně neumí R, Ř, L a Š, Č, Ž. I když sykavky mu už občas naskočí. Teď trenujeme Š a samo mu naskočilo Č. Školka je pro nástup do školy, že se bude už u nich nudit. Logopedka se vyjádřila, že je velice šikovný a inteligentní, ale sama neví, spíš by dala odklad. Má horší paměť a fonematický sluch, tužku drží úplně špatně. Pozornost má taky slabou.
Za 2 týdny jdeme k psycholožce na testy školní zralosti.
Za sebe jako za učitelku bych řešila odklad jen u dítěte, co má hodně špatný fonematický sluch a větší vadu řeči než R a Ř (to neumí půlka prvňáků).

@Lucie_Sx některým dětem to neuškodí. Jsem učitelka a každou první třídu někoho takového mám. Nejlepší bylo, když chtěla speciální pedagožka takového žáka ještě vrátit do školky, že je silně nezralý. Ono by to i šlo, ale to by byl úplný masakr, aby byl v první v 9 letech. Takže to nakonec neudělala a kluk později stejně propadl…

  • Nahlásit
  • Citovat
4636
17.1.20 06:59
@Anonymní píše:
Můžu se zeptat, co všechno v řeči ještě nezvládáte?
Syn rozumí dobře, horší je vyjadřovací stránka, špatná výbavnost slov, tvoří spíš jednoduché věty, jinak se v tom zamotá…
Trénujeme měkké ď, ť, ň, ví jak ale v tom fofru na to zapomíná a začínáme R. Ř samozřejmě nemumí.
Můžu se zeptat, jak probíhalo vyšetření v poradně?
Dle logopeda je u nás mimo jen ta řeč, jinak když mu dává testy, tak je splňuje…
V MŠ jsem se ptala, zda zaostává od dětí v něčem jiném než v té řeči, tak mi řekli, že ne…
tak jsem na rozpacích, co mi řeknou v poradně..

Teda to je docela velký problém v té řeči. A co přípravka? Určitě bych do běžné školy nedávala, tohle mi přijde na něj moc. Poradila bych se (po zkušenostech, co mám díky svému dítěti s IVP) v SPC. Zda by to bylo pak na IVP nebo ne. No a co je na tom, kdyby šel do školy v 7?, vždyť by měl jeden odklad a důvod k tomu je. :nevim: Moje dítě mělo i dva. Ale my toho máme víc :roll: Když na to je, tak bych nezkoumala, jestli listopad vypadá blbě, ale únor už ne. :nevim: Poradila bych se v tom SPC :palec:

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
5746
17.1.20 07:26

Syn měl odklad vloni, kvůli řeči a ještě tam hrály jiné faktory, ale řeč nejvíc. Za ten rok, jako udělal pokror, ale nic z čeho bych byla paf. Stále v řeči zapomíná vyslovit „č, š“, jediné „ř“ mu naskočilo skoro hned a zůstalo. Letos už do školy prostě jde, v červenci 7, bude to chlapec mít hold těžší a my s ním… ale u něho je to bohužel i o lenosti a pohodlnosti, má z toho tak možná srandu :roll: duben se blíží a s tím zápis :zed:

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
574
17.1.20 07:49

Syn půjde taky do 1.třídy v 8 ted je v ms predskolak a v září půjde do přípravky.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
17.1.20 09:14
@Anonymní píše:
Jsou tady nějaké maminky, které mají dítko předškoláka a má zároveň opožděný vývoj řeči? Ráda bych probrala, jak to máte vy s případným nástupem do školy, jak se k nástupu „tváří“ školka, jak logoped, případně, zda jste byli v psych. poradně pro doporučení…
Syn je listopadový, takže v záři mu bude téměř sedm, logoped pro pozdější nástup není, ve školce si kryjou záda, nijak se nevyjádřili a čeká nás poradna… :mavam:
Díky za ponechání anonymity…

Mám syna, bude mu začátkem června 6 a stojíme také před rozhodnutím. Logopedka nevidí důvod k odkladu- neumí tedy -ř- a od léta upevňujeme sykavky-vyslovit umí, ale nepoužívá v běžné řeči. Ve školce řekli, že pokud máme pochybnosti ať do poradny zajdeme. Máme tedy termín v poradně až koncem března. Já sama jsem pro školu, syn se těší. Ve školce jsem nabyla dojmu, že nechtějí být zodpovědní za rozhodnutí a doporučuji PPP všem :person_facepalming:
Kdyby byl doporučen odklad, tak by syn nastoupil do přípravky, už teď mi přijde, že se ve školce nudí :think:

  • Nahlásit
  • Citovat

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama