Škola jako středobod vesmíru, aneb špatná povaha

Anonymní
17.5.20 13:39

ŠKOLA jako středobod vesmíru aneb špatná povaha

Mám problém v tom, že jsem až moc cílevědomá a perfekcionalistka, už od základky jsem měla vnitřní pocit, že musím být nejlepší a učit se, abych udělala rodičům radost. No a dnes je mi 23, dělám magisterské studium a ještě jsem se toho nějak vnitřně nezbavila a ničí mě to. Když začne zkouškové, nevidím, neslyším, jsem vnitřně hodně nervozní, mám výčitky, když se mi něco nepovede. A za ty roky jsem se ani nenaučila studovat v klidu. Takže místo, abych se jako kamarádky hezky namalovala a sedla si k učení, tak s bolestmi břicha a okousanými nehty se kroutím u 70 stran zápisků a učení si rozvrhnu na celý den, abych opět neměla výčitky, že mi to „nevzalo“ dostatek času. Už i pracuji na částečný úvazek a s prací takovéhle stavy nemám, jen se školou. Studuji tedy obor, který jsem nechtěla, ale v tom to, myslím není. Vím, že je to na palici, ale nějak ne a ne tu povahu změnit. Je to jen škola. Nemáte nějaký tipy, co s tím?

• Nahlásit
  • Citovat
Napsat příspěvek

Reakce:

Ou
13079
17.5.20 13:54

Perfekcionismus není nic vrozeného a neměnného. Je to důsledek nějaké hluboce vryté nejistoty v sebe samotnou a ne úplně šťastného výchovného přístupu. na jeho pozadí je vyšší hladina úzkosti - tzv, neuroticismus.

Dá se to změnit - potřebuješ se naučit to, že tvůj vnitřní kritik tě nechrání a daleko víc ti ubližuje, než aby ti pomáhal s lepším životem a lepšími výsledky. jsi natolik schopná, že by si stejných výsledků co máš nejspíš dosáhla i bez toho, abys ho nechala tě týrat. Možná lepší, protože ten strach a nejistota ti kradou strašně moc sil a energie a kdyby sis je uvolnila, tak by spousta věcí asi šlo snáz.

Smířit se stím, že perfekcionismus nejsi ty a nechceš si ho pěstovat může chvíli trvat, natož pak se přeučit fungovat jinak.