Slabá v matematice- dyskalkulie nebo prostě "hloupost"?

Anonymní
29.3.21 22:05

Slabá v matematice- dyskalkulie nebo prostě "hloupost"?

Ahojky,
dneska jsem už zase, asi posté, „chytla nerva“ při úkolu z distanční matematiky.
Potřebovala bych porovnat se znalostmi, schopnostmi vašich 7,5 letých dětí.

Druhačka má -bohužel- Hejného matematiku, paní učitelka to kombinuje i s matematikou klasickou.

Přes neustálé snahy děcko v tomto předmětu totálně plave.

76-18 počítá nekecám čtyři minuty, a ještě nejspíš udělá chybu.
Příklady kolik - 16 = 56, kolik + 16 = 56, 56-kolik= 16 - no to je úplně mimo, pořád nechápe, jak se chová to či ono znaménko a jakou logickou úvahou si to převede na normální příklad. A že to nefunguje pořád stejně. Nemá bohužel zažité ani počty první třídy a klidně bude tvrdit, že 8+4=11.

Dále nedává slovní úlohy. Dneska. Sára a Simona mají dohromady dvacet korun, Sára má o x korun víc. Dala Simoně 6 korun a měli stejně. O kolik měla Sára víc? = porod. Vysvětlení, že je to chyták, těch dvacet není vůbec podstatných, ale když jí dala 6 a měli pak stejně, musela mít nutně o 12 navíc, protože ten nadbytek rozdělila rovným dílem, prostě nepobrala. Nikdy nevymyslí ze slovního zadání postup počítání.

Naopak dobře jí jde geometrie, tzv. Parkety, pavučinky- rodiče dětí stižených Hejného matikou budou vědět.

Jinak je v jiných předmětech vcelku dobrá nebo alespoň průměrná, v ČJ - čtení, porozumění textu, převyprávění - nadprůměrná, hudebně nadaná. Jen strašlivě ohyzdně píše.

Tak si nejsem jistá, jestli je na matematiku prostě „blbá“ a mám se s tím smířit, nebo jestli by mohla mít třeba nějakou poruchu učení - dyskalkulii, když jinak je to dítě bystré, chápavé, s rozhledem, a měla bych s ní skočit do PPP. A nebo jestli za to může ten zatracený covid, kdy už vlastně s výjimkami od druhého pololetí první třídy se neučí normálně. Kdyby učitelka známkovala normálně jako před covidem, má už dcera z matiky čtyřky, třeba by jí to probralo…Takhle si sice v klidu jede dvojky, ale já to vidím, že si „chvalitebně“ faaaaakt nezaslouží…z devíti příkladů má pět chyb a počítá to hodinu…

Co myslíte?

  • Citovat
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
1688
29.3.21 22:16

A jak to počítá? Třeba těch 76-18? Hejny moc nechce vysvětlovat postupy, ať si na to přijdou samý, je to tak? Tak si říkám, jestli to nedělá nějakým vlastním, zbytečně složitým způsobem…

Pokud vlastně neví, jak to spočítat, nebo má nějaký úplně neefektivní způsob, tak bych ji prostě naučila „klasický“ postup a na „objevování“ se vykašlala.

Klasický postup je ze 76-18 bereš jako 76-10-8,to je 66-8. A 66-8,to je jako 66-6-2,takze vlastně 60-2. A to je 58. Umí to takhle krok po kroku rozdělit?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
29.3.21 22:21

V našem městě v jedné škole učí Hejného matematiku. Někteří rodiče dali děti na jinou školu.

  • Citovat
  • Nahlásit
1688
29.3.21 22:29

Jinak já jsem dva roky učila matematiku ve třetí třídě, ačkoli vystudovane mám něco jiného. A moje zkušenost je, že některé děti „kouknou a vidí“, a pro ty mi přijde právě třeba ten Hejny vhodný.

Ale pak jsou taky děti, které nevidí nic a ty se musí naučit postup a pak ho trénovat, jinak je z toho akorát velkej maglajz. Já jsem učila klasiku, ale co vím, tak Hejny právě ty instantní postupy nechce učit, a moc si v něm právě tyhle děti neumím představit, no… Já bych to jako dítě taky nedávala, na ZŠ jsem matematiku neměla ráda a nešla mi, ale na gymplu jsme měli takového systematického učitele, a nakonec mám dokonce zkoušku z matematické analýzy na přírodovědné vejšce. Tím chci říct, že není nic ztraceno :lol:

Zjistila bych, kde v matematice skončila (asi u přechodu přes desítku?) a pak to s ní prostě krok za krokem docvicila, klasicky, bez hejneho. Teď na to máte dobré podmínky, jestli teda nejsi zaměstnaná matka na homeofficu s dalšíma detma.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
29.3.21 22:30

Na příklady typu 76-18 si beru zásadně kalkukalčku a v obchodě se jenom tupě usmívám, když mi prodavačka vrací. 8)

  • Citovat
  • Nahlásit
23798
29.3.21 22:39
@Anonymní píše:
Ahojky,
dneska jsem už zase, asi posté, „chytla nerva“ při úkolu z distanční matematiky.
Potřebovala bych porovnat se znalostmi, schopnostmi vašich 7,5 letých dětí.

Druhačka má -bohužel- Hejného matematiku, paní učitelka to kombinuje i s matematikou klasickou.

Přes neustálé snahy děcko v tomto předmětu totálně plave.

76-18 počítá nekecám čtyři minuty, a ještě nejspíš udělá chybu.
Příklady kolik - 16 = 56, kolik + 16 = 56, 56-kolik= 16 - no to je úplně mimo, pořád nechápe, jak se chová to či ono znaménko a jakou logickou úvahou si to převede na normální příklad. A že to nefunguje pořád stejně. Nemá bohužel zažité ani počty první třídy a klidně bude tvrdit, že 8+4=11.

Dále nedává slovní úlohy. Dneska. Sára a Simona mají dohromady dvacet korun, Sára má o x korun víc. Dala Simoně 6 korun a měli stejně. O kolik měla Sára víc? = porod. Vysvětlení, že je to chyták, těch dvacet není vůbec podstatných, ale když jí dala 6 a měli pak stejně, musela mít nutně o 12 navíc, protože ten nadbytek rozdělila rovným dílem, prostě nepobrala. Nikdy nevymyslí ze slovního zadání postup počítání.

Naopak dobře jí jde geometrie, tzv. Parkety, pavučinky- rodiče dětí stižených Hejného matikou budou vědět.

Jinak je v jiných předmětech vcelku dobrá nebo alespoň průměrná, v ČJ - čtení, porozumění textu, převyprávění - nadprůměrná, hudebně nadaná. Jen strašlivě ohyzdně píše.

Tak si nejsem jistá, jestli je na matematiku prostě „blbá“ a mám se s tím smířit, nebo jestli by mohla mít třeba nějakou poruchu učení - dyskalkulii, když jinak je to dítě bystré, chápavé, s rozhledem, a měla bych s ní skočit do PPP. A nebo jestli za to může ten zatracený covid, kdy už vlastně s výjimkami od druhého pololetí první třídy se neučí normálně. Kdyby učitelka známkovala normálně jako před covidem, má už dcera z matiky čtyřky, třeba by jí to probralo…Takhle si sice v klidu jede dvojky, ale já to vidím, že si „chvalitebně“ faaaaakt nezaslouží…z devíti příkladů má pět chyb a počítá to hodinu…

Co myslíte?

Tak pokud paní učitelka metody kombinuje, tak bych to na Hejného nesváděla. Sama píšeš, že si najde něco, v čem je úspěšná, což je plus. Rozklad bych dceři nabídla a zaměřila se na počítání do 10 a 20 v první fázi. Jestli se jedná nebo nejedná o poruchu matematických schopností ti takhle nikdo neřekne, prostě na matematiku nemá buňky a v klasice by to nebylo o moc lepší, i v klasice se musí myslet a jsou tam slovní úlohy, ten rozdíl není velký. Slovní úlohy v obou metodách je důležité dělat s názorem, ty peníze jí do ruky dát, ať to zkouší. Mnohem lépe se to dětem dělá ve skupině s vrstevníky než doma s nervní maminkou - nic ve zlém, já tě chápu. Snaž se zůstat klidná a opravdu jí ten čas dopřát, pokud ho potřebuje. Napsat jí několik základních příkladů, dát jí do ruky počítadlo, tabulku, knoflíky nebo to je fuk co, ale ať se u toho necítí, že tebe trefí a jí nebuší hrůzou srdce. To potom to počítání je fakt peklo.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
2588
29.3.21 23:05

Mám doma druháka a to co píšeš by u nás bylo skoro na propadnutí :think: Mají třeba napsat za 10 minut sloupec 25 příkladů na sčítání, odčítání do 100. A za jednu chybu dává učitelka dvojku. Zašla bych určitě do PPP na vyšetření :think:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Ou
16054
29.3.21 23:08

Je ve druhý třídě během pandemie a paní učitelka kombinuje metody.

No - primárně bych si tipla, že úplně nepochopila co se po ní chce a je to vinou toho, za jakých podmínek se to k ní dostává.

jestli máte někde v okolí někoho kdo umí vysvětlit základy matematiky malejm dětem, poproste ho/jí o doučování. REspektive - řeší vaše škola nějaké doučování, nebá třeba poradenské centrum? Pomáhají nějak dětem, kterým on-line výuka nejde?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
53074
29.3.21 23:24

Hlavně ji nestresuj, že ty sama stresuješ. Akorát bude mít děvče blok.
Mám ráda pastelky nebo gelovky jsou bezva. Když je třeba, tak zvýraznit operace při počítání. Nebo na něčem počítat.
Pobavila bych se především s třídní, jak to vidí, jestli by malou poslala do poradny na vyšetření?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
6264
29.3.21 23:24

@Fiialka To mate ale klasickou matematiku, ze? V Hejneho se nejedou sloupecky prikladu.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
5315
30.3.21 01:55
@Fiialka píše:
Mám doma druháka a to co píšeš by u nás bylo skoro na propadnutí :think: Mají třeba napsat za 10 minut sloupec 25 příkladů na sčítání, odčítání do 100. A za jednu chybu dává učitelka dvojku. Zašla bych určitě do PPP na vyšetření :think:

A v čem konkrétně ma tohle zakladatelce pomoci? Ona ví, že má její dcera problém. Jen neví, kde se ukrývá a jak jej odbourat. Že máte asi geniální třídu, netřeba zmiňovat. Dcera je na výběrové škole a to by tam za normálních okolností propadla celá třída, dle toho co píšeš by se z matematiky stal vyhlazovací předmět. Naštěstí mají rozumnou učitelku, která zná reálné možnosti a tohle nemá zapotřebí jak pro děti, tak sobě. Tyhle matematické sprinty, začaly dělat teď ve 4.tride a s normálním hodnocením. Jednu chybu na 1 beru v takovém množství v pohodě. Dvojka by byla příliš demotivační.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
33973
30.3.21 06:34
@Anonymní píše:
Ahojky,
dneska jsem už zase, asi posté, „chytla nerva“ při úkolu z distanční matematiky.
Potřebovala bych porovnat se znalostmi, schopnostmi vašich 7,5 letých dětí.

Druhačka má -bohužel- Hejného matematiku, paní učitelka to kombinuje i s matematikou klasickou.

Přes neustálé snahy děcko v tomto předmětu totálně plave.

76-18 počítá nekecám čtyři minuty, a ještě nejspíš udělá chybu.
Příklady kolik - 16 = 56, kolik + 16 = 56, 56-kolik= 16 - no to je úplně mimo, pořád nechápe, jak se chová to či ono znaménko a jakou logickou úvahou si to převede na normální příklad. A že to nefunguje pořád stejně. Nemá bohužel zažité ani počty první třídy a klidně bude tvrdit, že 8+4=11.

Dále nedává slovní úlohy. Dneska. Sára a Simona mají dohromady dvacet korun, Sára má o x korun víc. Dala Simoně 6 korun a měli stejně. O kolik měla Sára víc? = porod. Vysvětlení, že je to chyták, těch dvacet není vůbec podstatných, ale když jí dala 6 a měli pak stejně, musela mít nutně o 12 navíc, protože ten nadbytek rozdělila rovným dílem, prostě nepobrala. Nikdy nevymyslí ze slovního zadání postup počítání.

Naopak dobře jí jde geometrie, tzv. Parkety, pavučinky- rodiče dětí stižených Hejného matikou budou vědět.

Jinak je v jiných předmětech vcelku dobrá nebo alespoň průměrná, v ČJ - čtení, porozumění textu, převyprávění - nadprůměrná, hudebně nadaná. Jen strašlivě ohyzdně píše.

Tak si nejsem jistá, jestli je na matematiku prostě „blbá“ a mám se s tím smířit, nebo jestli by mohla mít třeba nějakou poruchu učení - dyskalkulii, když jinak je to dítě bystré, chápavé, s rozhledem, a měla bych s ní skočit do PPP. A nebo jestli za to může ten zatracený covid, kdy už vlastně s výjimkami od druhého pololetí první třídy se neučí normálně. Kdyby učitelka známkovala normálně jako před covidem, má už dcera z matiky čtyřky, třeba by jí to probralo…Takhle si sice v klidu jede dvojky, ale já to vidím, že si „chvalitebně“ faaaaakt nezaslouží…z devíti příkladů má pět chyb a počítá to hodinu…

Co myslíte?

Pokud problém trvá delší dobu, zajděte do PPP, jestli má dyskalkulii, řeknou jen tam, zjistí to pomocí testů. Je více typů dyskalkulie. Geometrie může být dobrá. Jak jí jde násobilka?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
2810
30.3.21 06:37
@Anonymní píše:
Na příklady typu 76-18 si beru zásadně kalkukalčku a v obchodě se jenom tupě usmívám, když mi prodavačka vrací. 8)

Mam to dost podobne, scitani a odcitani z hlavy mi delalo vzdy problem a trva to dodnes, nerikam ze to nespocitam, ale trva mi to dyl nez by melo, nasobeni a deleni z hlavy uz je uplne vyssi divci. Na zakladce jsem z toho byla celkem smutna, ze mi to tak dlouho trva spocitat. A to mam prosim Ing. technickeho smeru, kde je matika alfou a omegou vseho, ale tu jsem zvladala celkem bez uceni na sama Acka a jeste jsem ji doucovala, jen to zakladni pocitani mi delalo vzdy problem :oops:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
10937
30.3.21 06:51

Dala bych dítě jinam, pokud je to možné, protože s touhle metodou bych měla problém i já sama.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Anonymní
30.3.21 07:07

Nevlastní druhačka je poměrně v pohodě, ale matematika je strašná. 53-18=53-8=45-1=44, a to když má dobrý den. Většinou tam prostě práskne první číslo, které ji napadne.
Mým cílem bylo, aby ji neúspěch neodradil, tak jsem s ní hrála žížaly, ale tvrdě odmítla sečítat, když jí padla šestka, tak jsem s ní počítala sčítání a odčítání do deseti, pak jsme u toho házely balonem a sčítaly do dvaceti, tak už to trvalo daleko déle a všechno bylo pomalejší, ale dala to, Jakmile ale přejdu přes dvacet, jsme v háji. Zkoušeli jsme mince, Hejného krokování.

Co říct? Ve škole už násobí, takže jsem dodala úkoly s vybarvováním a začali jsme po desítkách 50-10, 60+20 a přidáváme, ale je to pomalé. Rodiče to vzdali. Otec ale souhlasil, že domluví doučování. Nechci ji v tom nechat, ale nevidím se s ní často. Navíc já tohle děti nikdy neučila, oba vlastně násobili než šli do školy :oops: nechci na ni tlačit, protože pak to vypadá, že ji srovnávám se svými. Doufám, že doučování šikovnou paní učitelkou pomůže dítěti i rodiči.

  • Citovat
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat