Tipy na dietní, ale klasická jídla

2986
12.6.21 11:20

Tipy na dietní, ale klasická jídla

Prosím o rady, jaká jídla vařit při zvýšeném cholesterolu, ale aby to byla klasická jídla. Takže na jednu stranu žádné smažené, smetanové, na druhou stranu manžel nebude jíst pohanku, jáhly, cuketu, lilek nebo něco podobného. Nadváhu nemá, takže kalorie nejsou problém. Zeleninu a ovoce jíme hodně syrové, ale vařená nebo dušená u nás moc nefrčí. Už mi dochází fantazie.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
Napsat příspěvek

Reakce:

Velikost písma:
703
12.6.21 11:28

Tak např. místo smažení péct - třeba řízek jde obalit jako normálně (nebo v kukuřičných lupíncích) a upéct v troubě, je sušší, ale dobrý. S květákem prý jde to samé, ale nezkoušela jsem.
Smetanu nahrazujeme ovesnou - namočím vločky cca na hodinu, přidám sůl, rozmixuju, prolisuju přes jemné sítko. A výsledná ovesná náhražka smetany sama o sobě není nic moc, ale třeba v omáčce nepoznáme rozdíl. Maso volíme vždy libové, když chceme mleté, nameleme si ho sami.
Podle mě jde v nějaké zdravější verzi udělat prakticky vše. :)

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
20944
12.6.21 11:35

Dělala jsem ted dušené hovězí na kořenové zelenině s bramborem

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
20944
12.6.21 11:40

@ZuzaM a taky můžeš katův šleh, rizoto, lečo

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
2390
12.6.21 11:54

Myslíš, že by Vám nechutnala ani napr. Musaka?

Jinak za mě zkrátka nesmazit, ale vařit, ideál je papinak. Kdyby si chtěla, pošli mi email, pošlu ti dietní recepty i na klasiku, třeba najdeš inspiraci.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
25105
12.6.21 12:14

Řízek upeces v troubě, do omáček dávám mléko.
Jinak prostě upéct v troube netučné maso a udělat k tomu přílohu.
Ale můj muž ji i tu pohanku (třeba pohankové rizoto), jahlovou kaši s ovocem (já a děti si ji dáváme s opečenou cibulkou a slaninou), cuketu máme rádi plněnou mletým (100% hovězí).
Dneska budeme mít domácí burgery.
Vařím i indické věci (čočkový ghal, tika masalu) nebo con carne.

Koukám, že mi bude budoucí snacha líbat ruce, jak bude synek z domova všežravý. :lol:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
35089
12.6.21 14:15

Česká kuchyně je tučná a pokud to má chutnat jako originál, těžko se ty suroviny něčím nahrazují. Konkrétně svíčkovou lze zahustit mixovanou kořenovou zeleninou, na které se peklo maso, ale když tam nebude mouka, mírně změní chuť, je sladší a konzistenci.
My zase nejsme omáčkoví, zelenina nám nevadí. Ale taky ji máme rádi třeba v čínském jídle mírně na skus, ne na kaši. Takže při vaření takového jídla ji přidávám posledních 20 - 30 minut.

Pohanku používám jako zavářku do zeleninových polévek nebo lze vařenou pohankou nahradit část masa v karbanátcích, stejně tak různými vločkami. Cuketu a lilek máme rádi, různě zapečené nebo plněné.
Mouky lze používat jiné než bílé pšeničné(i do knedlíků), ale skoro vše mírně změní chuť pokrmů. Stejně tak smetany a jogurty mají rostlinné nahrážky.

Já bych to viděla spíš tak, že si to manžel musí přenastavit v hlavně a pokud chce zvýšený cholesterol korigovat stravou, musí si prostě zvyknout na jiná jídla, smažené a klasické české pokrmy jen občas. Hodně lidí si v tomto směru chválí pomalý hrnec, vaření s ním má vlastní recepty, některé se taky snaží napodobit klasické pokrmy, ale úplně ono to není. Jiné recepty jsou zase plné zeleniny. A nasadila bych mu omega kapsle rybího tuku(my máme Omega Marine pro nás dospělé a starší děti), ty také mohou působit na snížení hladiny cholesterolu. Na snížení cholesterolu prý působí i kokosový olej, ale je to znát, pokrm je sladší, jeho chuť specifická. Mně osobně na něm chutnaly jen ryby.

Pokud někdo odmítá různě vařenou a dušenou zeleninu, podle mě mu nezbývá nic jiného než konzumovat různě dušená masa nebo ryby na kmíně, případně jiném koření a k tomu si dávat čerstvé saláty.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
6829
14.6.21 08:35
@ZuzaM píše:
Prosím o rady, jaká jídla vařit při zvýšeném cholesterolu, ale aby to byla klasická jídla. Takže na jednu stranu žádné smažené, smetanové, na druhou stranu manžel nebude jíst pohanku, jáhly, cuketu, lilek nebo něco podobného. Nadváhu nemá, takže kalorie nejsou problém. Zeleninu a ovoce jíme hodně syrové, ale vařená nebo dušená u nás moc nefrčí. Už mi dochází fantazie.

Rajska, hovezi po burgundsku, rostena na houbach, licka, jatra na vine, spanelak, roastbeef peceny a dalsich milon veci. Fantazii se mede nekladou. Jen musis omezit smazeni a tucne veprove maso.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
6829
14.6.21 08:36
@ka2ka píše:
@ZuzaM a taky můžeš katův šleh, rizoto, lečo

Zapomenme jednou provzdy na katuv sleh!

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
6829
14.6.21 08:38
@Pears206 píše: Česká kuchyně je tučná a pokud to má chutnat jako originál, těžko se ty suroviny něčím nahrazují. Konkrétně svíčkovou lze zahustit mixovanou kořenovou zeleninou, na které se peklo maso, ale když tam nebude mouka, mírně změní chuť, je sladší a konzistenci.
My zase nejsme omáčkoví, zelenina nám nevadí. Ale taky ji máme rádi třeba v čínském jídle mírně na skus, ne na kaši. Takže při vaření takového jídla ji přidávám posledních 20 - 30 minut.

Pohanku používám jako zavářku do zeleninových polévek nebo lze vařenou pohankou nahradit část masa v karbanátcích, stejně tak různými vločkami. Cuketu a lilek máme rádi, různě zapečené nebo plněné.
Mouky lze používat jiné než bílé pšeničné(i do knedlíků), ale skoro vše mírně změní chuť pokrmů. Stejně tak smetany a jogurty mají rostlinné nahrážky.

Já bych to viděla spíš tak, že si to manžel musí přenastavit v hlavně a pokud chce zvýšený cholesterol korigovat stravou, musí si prostě zvyknout na jiná jídla, smažené a klasické české pokrmy jen občas. Hodně lidí si v tomto směru chválí pomalý hrnec, vaření s ním má vlastní recepty, některé se taky snaží napodobit klasické pokrmy, ale úplně ono to není. Jiné recepty jsou zase plné zeleniny. A nasadila bych mu omega kapsle rybího tuku(my máme Omega Marine pro nás dospělé a starší děti), ty také mohou působit na snížení hladiny cholesterolu. Na snížení cholesterolu prý působí i kokosový olej, ale je to znát, pokrm je sladší, jeho chuť specifická. Mně osobně na něm chutnaly jen ryby.

Pokud někdo odmítá různě vařenou a dušenou zeleninu, podle mě mu nezbývá nic jiného než konzumovat různě dušená masa nebo ryby na kmíně, případně jiném koření a k tomu si dávat čerstvé saláty.

Dorazila me veta „ceska kuchyne je tucna“ :lol: :lol: kam se pro tyhle moudra chodi?

Ve svickove btw nema mouka co delat! Takze nemusis se od ni odprostit, pouze staci dodrzovat pripravu.

Ja se nedivim, ze kazdy keca jak je to a to nezdrave a tucne. Kdyz do vseho date mouku a litry oleje.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
20944
14.6.21 10:41
@Pavlik Morozov píše:
Zapomenme jednou provzdy na katuv sleh!

copak je na něm špatně?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
6829
14.6.21 10:52
@ka2ka píše:
copak je na něm špatně?

Vsechno?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
14033
14.6.21 10:59

On svoje moudra šíří i zde. :mrgreen:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
20944
14.6.21 10:59
@Pavlik Morozov píše:
Vsechno?

co? zelenina? dušené maso?

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
6829
14.6.21 11:06
@ka2ka píše:
co? zelenina? dušené maso?

Chut, vzhled, nesmyslne chute. To jidlo nedava z principu smysl. Stejne jako nudle s makem nebo spagety s kecupem.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Mohlo by vás zajímat

Mohlo by vás zajímat