Vláda zítra zavře školy

Napsat příspěvek
Velikost písma:
SAJ
6530
23.9.20 07:41
@Jana206 píše:
@inkakřivák Na to správné držení tužky se poslední roky velmi dbá už ve školkách. Vidím to u svých dětí(nejstarší dítě má 14 let) a i na specce, kam jsem chodila pravidelně tři roky asistovat na praxe. Nechodila jsem tam primárně na asistentvi, ale na to vidět odborné terapie, takže mi časem svěřili i předškolní přípravu malé skupinky dětí nebo jednotlivce. Většina dětí tam má odklad a na nácvik správného sezení, správného držení tužky, rozcviceni ruky a grafomotoriku byl kladen velký důraz. Využívají i pomůcky-různé násady nebo trojhranne tlusté tužky i se zářezy na prsty.Dřív to tak nebylo.

I bylo. Ale dětí bez problémového úchopu bylo méně.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
30301
23.9.20 07:43

@Jana206 mně se právě zdá, že naopak to špatné držení tužky je mnohem častější než dřív a vytvořila jsem si teorii, že na vině jsou právě trojúhelníkové tužky. Protože ty nenutí myslet na správné držení, tu jinak neuchopis. A jakmile děti přejdou na obyč, tak nemají zautomatizované to držení a je zle. Ale to je můj názor. Nikomu ho netlačím.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
31655
23.9.20 07:49
@SAJ píše:
I bylo. Ale dětí bez problémového úchopu bylo méně.

Ja si z dob svého dětství nepamatuji, že bych ve školce dělala grafomotoricke pracovní listy a že by tomu předcházelo rozcviceni od velkých kloubů po prsty. Nepamatuji si tlusté tužky natož trojhranne. Pamatuji si jen velké cepovani k tomu naučit se zavazovat tkaničky a nepoužívat způsob „Osli uši“ (dvě smyčky a z nich suk) a správné zapínání knoflíků.

Tak je fakt, že dnes jsou všude druky a suché zipy a děti mají obecně horší jemnou motoriku, ale držení tužky jak prase kost vidívám u mnoha dospělých. Co se týče té jemné motoriky, nevyvíjí se příznivě i proto, že se dnes hodně dětí nepochybuje v dětství spontánně venku, ale od mala mají řízené aktivity. Všechno se vším souvisí.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
2479
23.9.20 07:54

Za mně trojhranné tužky nebyly. Naučila jsem se dobře držet tužku, tu šestihrannou i kulatou. Šlo to.

Ale musím říct, že když se mi do rukou dostane trojhranná, nepíše se mi s n nejlíp, přijde mi že přeci jen tu ruku křiví trocu jinak…o obyčejnou tužku jsem zvyklá si ruku opírat, ale ta trojhranná nemá moc možností a je to divné, mám v ní ruku jako v křeči.

takže přestože to má asi pomoct, uchopy u obou typů tužek jsou bohužel jiné. :nevim:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
24682
23.9.20 08:03
@SAJ píše:
No, to je možné, že se dostanou i k základům dalších matematických disciplín. Na situaci to ale nic nemění. NEJSOU schopny kvalifikovaně učit druhostupňovou matematiku a znovu připomínám, že o nich ta diskuse nebyla. Mluvilo se o učitelích výchov.

tak matiku „výchováci“ asi sdruženou nemají, ale spojení čeština - výtvarka třeba vídám. A s tou matikou. Samozřejmě mé řešení není ideální, ale zas bych ty prvostupnové učitele nezatracovala. Samozřejmě v režimu improvizace a nových koncepcí, kdy všichni zmatkují, analyzují a zkouší, co napáchá méně škody. A podle mého by, po oprášení znalostí a ověření individuálních předpokladů, byli podstatně větším přínosem než suplující vychovatelka, což se děje.
V tomto názorově souzním s @Jana206 .

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
31655
23.9.20 08:07

@inkakřivák Nejsi jediná, kdo si to myslí. I ta moje příbuzná uč. dnes už v důchodu se dlouho nemohla smířit s tím, že jsou trojhranne pomůcky a že dnes se používají běžně a učitelé je vyžadují. :mrgreen: Trojhranne program doporučují i logopedi, s dcerou jsem chodila k paní logopedie středního věku a doporučovala. I nám na fakultě na přednáškách ukazují nejrůznější novinky.

Já bych proti tomu nebrojila, syn píše hrozně, dcera v šesté třídě krásně, ale nevazane. Levacka má problémy. Já jsem si v dětství a dospívání užila dost s pisarskymi křečemi, tužku držím správně, problémem je rychlost psaní a dnešní psací pomůcky mi ulevují. Sama je mám. Z čínské propisky mám otlacene prsty a na střední jsem měla mozol. Moje problémy nikdo nikdy neřešil, protože písmo bylo celkem uhledne a při diktátu jsem si vynechavala místo, zatímco ostatní opravoval chyby, já jsem dopisovala. Text jsem si pamatovala. Zato z psaní na klávesnici jsem udělala státní zkoušky už na střední a dodnes píšu všemi deseti rychle(na emimino chodím z mobilu, otvírat notas bohužel nemám čas). Hrála jsem v dětství na dva hudební nástroje. Takže způsob psaní a uhlednost písma nemusí znamenat vůbec nic a nemusí vypovídat o celkovém stavu jemné motoriky.

Ten problém je komplexnější. Základem je hrubá motorika a z ní se vyvíjí jemná. Dnešní děti místo toho, aby šly na hřiště nebo jen zahradu, nebo s rodiči do lesa skákat přes překážky, jezdí na gymnastiku a tenis. Sporty, které neúměrně zatěžují jednu stranu těla a klouby.

Ve školce, kam chodí moje děti, mají ve vzdělávacím plánu volnou hru na rozlehlé vybavené zahradě. Nikdy se nechodí na procházky. Jen na vzdělávací akce, ale chodí jen předškoláci. Menší děti mají divadlo ve školce, někdy chodí na proti do hvězdárny a na dopravní hřiště. Přiznám se, že se mi to moc líbí a jsem za to velmi ráda. A je to zdůvodněné tímto-absencí volného pohybu v životě dnešních dětí.

Na té specce se na procházky chodí. Školka sice má taky zahradu a hřiště, ale abychom tam s nimi mohli být, muselo by mít každé dítě svého asistenta. Děti jsou k vůli postižení divoké, motoricky neobratne a neuposlechnou na příkaz. To je obecně, jinak jsou tam různé třídy, každá jinak zaměřená a najdou se tam i šikovné děti. Ale vypustit ty děti na hřiště je o hubu, že se něco stane. Takže se chodí ve strudlu na procházky na předem vytycene trasy.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
22510
23.9.20 08:15

@pe-terka Taky mě napadlo, v čem by byl ten druhostupňový učitel na prvním stupni nebo prvostupňový na druhém horší, než vychovatelka, asistent pedagoga (ty tady taky učili od toho května do konce roku) nebo pedagogikou nepolíbený rodič (kolikrát i bez maturity). :think:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
14176
23.9.20 09:17
@edding400 píše:
máte ve škole ranní družínu?

Máme, ale moje dítě je z družiny vyloučené už od loňska, protože „na takové děti nejsou zařízení“

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
14176
23.9.20 09:19
@inkakřivák píše:
@Jana206 Myslím si, že stejně jako gramatika i psaní patří ke kultivovanému projevu. Pokud píšeš pěkně, je jedno jak píšeš. Ale taky se mi líbí víc psací. Navíc je to tu dané historický, stejně jako mluvnická pravidla. Nevidím důvod pro změny. Ale co mi vadí strašně moc, a trhá mi to oči, je způsob držení tužky nebo pera. Málokdo ji drží dobře.

To je pravda, sama držím tužku jak prase kost a starší syn taky, protože se nám tak líp píše.. Mladší má teda úchop ukázkový, ale dalo nám to zabrat.. :lol:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
45656
23.9.20 09:32

U kluka třeba když při zápisu učitelka viděla, jak kluk drží všude doporučovanou trojhrannou pastelku, tak valila oči, jak blbě ji drží. Pak vzal do ruky obyčejnou a tu držel správně. Takže mi rovnou zakázala ty trojhranné kupovat :mrgreen:
Ale v zahraniční škole úchop nijak neřešili. Psát se naučily vsechnyz děti. Někdo píše čitelněji někdo hůř. Jak to nikdo nehlídal, tak mi teď dítě nedrží tužku úplně správně, ale jemu se tak píše dobře a to mi přijde důležitější, než trvat na správném úchopu, byť člověku třeba nevyhovuje. Já sama taky nedržím tužku úplně správně. A doteď si pamatuju, jak mě drilovali se správným držením a já to nesnášela.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
SAJ
6530
23.9.20 09:43
@pe-terka píše:
tak matiku „výchováci“ asi sdruženou nemají, ale spojení čeština - výtvarka třeba vídám. A s tou matikou. Samozřejmě mé řešení není ideální, ale zas bych ty prvostupnové učitele nezatracovala. Samozřejmě v režimu improvizace a nových koncepcí, kdy všichni zmatkují, analyzují a zkouší, co napáchá méně škody. A podle mého by, po oprášení znalostí a ověření individuálních předpokladů, byli podstatně větším přínosem než suplující vychovatelka, což se děje.
V tomto názorově souzním s @Jana206 .

Ale to, že je něco horší (učící AP a vychovatelky) ještě neznamená, že je navrhované řešení dobré. Protože není.

Nehledě tedy na to, že se tu nedebatují elementaristky, ale učitelé výchov.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
24682
23.9.20 10:01
@SAJ píše:
Ale to, že je něco horší (učící AP a vychovatelky) ještě neznamená, že je navrhované řešení dobré. Protože není.Nehledě tedy na to, že se tu nedebatují elementaristky, ale učitelé výchov.

tady se hledají různá řešení aktuálních pedagogických bolístek a debata se holt stočila tímto směrem.
Suverenita tvého projevu mi komunikačně není blízká. Své názory předhazovat jako obecné pravdy a nerespektovat protistranu, tohle neuznávám. S takovými lidmi bývá obecně problematické hledání nějakého kompromisu.
Něco jiného je napsat „s tímto návrhem nesouhlasím, protože…“ nebo rezolutně prohlásit, že prostě „tohle není dobré“. A přitom nepředvést nic lepšího. Navíc v dotyčné problematice až tak kovaná nejsi, viz tvé chatrné povědomí o šíři odborných znalostí dnešních mladých absolventů PdF.
Jak sama vidíš, oponentů zde máš hned několik. Stačí pročíst několik posledních stran diskuse. Zastávej si názor jaký chceš, nemám ambice tě přesvědčovat.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
31655
23.9.20 10:43
@pe-terka píše:
tady se hledají různá řešení aktuálních pedagogických bolístek a debata se holt stočila tímto směrem.
Suverenita tvého projevu mi komunikačně není blízká. Své názory předhazovat jako obecné pravdy a nerespektovat protistranu, tohle neuznávám. S takovými lidmi bývá obecně problematické hledání nějakého kompromisu.
Něco jiného je napsat „s tímto návrhem nesouhlasím, protože…“ nebo rezolutně prohlásit, že prostě „tohle není dobré“. A přitom nepředvést nic lepšího. Navíc v dotyčné problematice až tak kovaná nejsi, viz tvé chatrné povědomí o šíři odborných znalostí dnešních mladých absolventů PdF.
Jak sama vidíš, oponentů zde máš hned několik. Stačí pročíst několik posledních stran diskuse. Zastávej si názor jaký chceš, nemám ambice tě přesvědčovat.

Tak pod to se podepisuji :kytka:

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
SAJ
6530
23.9.20 12:07
@pe-terka píše:
tady se hledají různá řešení aktuálních pedagogických bolístek a debata se holt stočila tímto směrem.
Suverenita tvého projevu mi komunikačně není blízká. Své názory předhazovat jako obecné pravdy a nerespektovat protistranu, tohle neuznávám. S takovými lidmi bývá obecně problematické hledání nějakého kompromisu.
Něco jiného je napsat „s tímto návrhem nesouhlasím, protože…“ nebo rezolutně prohlásit, že prostě „tohle není dobré“. A přitom nepředvést nic lepšího. Navíc v dotyčné problematice až tak kovaná nejsi, viz tvé chatrné povědomí o šíři odborných znalostí dnešních mladých absolventů PdF.
Jak sama vidíš, oponentů zde máš hned několik. Stačí pročíst několik posledních stran diskuse. Zastávej si názor jaký chceš, nemám ambice tě přesvědčovat.

Tady žádný kompromis není - elementaristé matiku na ZŠ neodučí, protože učí svoje, pokud se už budou zavírat školy, první stupně se zavřou jako poslední.
A u učitelů výchov se nepředpokládá ani to minimum, kterým prošli elementaristé. Oboje je průšvih, protože jednak neumí například tu matiku a druhak ji neumí naučit. :nevim: Samozřejmě, v praxi se děje leccos, neznamená to ale, že je to dobré řešení.

Já jsem kantor, ale opravdu nezvládnu kvalitně naučit předměty mimo moji aprobaci ani na tom druhém stupni. A jo, mohla bych se dostat do situace, kdy bych musela. Mám snad tvrdit, že je to ok a že to není problém?

Vy tu debatujete o tom, že se mají učit klíčové předměty. Co si tedy pod tím představujete? Jazyky? Tedy češtinu a cizí jazyk? Je druhý cizí jazyk klíčový? Matiku? Fyziku? Chemii? A nezlobte se, nic z toho neodučí laik. Tedy jo, odučí. Ale bez kvalitních výsledků. :nevim: A je to to, co od školství chceme?

A že ti nejsem komunikačně blízká? No co už. :mrgreen: To přežiju. :)

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit
45656
23.9.20 12:21
@SAJ píše:
Tady žádný kompromis není - elementaristé matiku na ZŠ neodučí, protože učí svoje, pokud se už budou zavírat školy, první stupně se zavřou jako poslední.
A u učitelů výchov se nepředpokládá ani to minimum, kterým prošli elementaristé. Oboje je průšvih, protože jednak neumí například tu matiku a druhak ji neumí naučit. :nevim: Samozřejmě, v praxi se děje leccos, neznamená to ale, že je to dobré řešení.

Já jsem kantor, ale opravdu nezvládnu kvalitně naučit předměty mimo moji aprobaci ani na tom druhém stupni. A jo, mohla bych se dostat do situace, kdy bych musela. Mám snad tvrdit, že je to ok a že to není problém?

Vy tu debatujete o tom, že se mají učit klíčové předměty. Co si tedy pod tím představujete? Jazyky? Tedy češtinu a cizí jazyk? Je druhý cizí jazyk klíčový? Matiku? Fyziku? Chemii? A nezlobte se, nic z toho neodučí laik. Tedy jo, odučí. Ale bez kvalitních výsledků. :nevim: A je to to, co od školství chceme?

A že ti nejsem komunikačně blízká? No co už. :mrgreen: To přežiju. :)

No ty jsi nezvládla naučit svoje studenty látku, na kterou máš aprobaci, ani během online výuky ;) takže ano, od takové učitelky by nejspíš výuka jiného předmětu stála za houby.
A jak je tedy možné, že laici zvládnou své děti kvalitně učit při domácí výuce? :think: a to nemají ani nejmenší pedagogické vzdělání.

  • Citovat
  • Zmínit
  • Nahlásit

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama