Vývoj kluka 2,5 roku - je to ok?

Anonymní
1.6.20 10:06

Vývoj kluka 2,5 roku - je to ok?

Ahoj vespolek,
bojím se, zda syn není trochu opožděný. Mám pro to své důvody, jelikož v půl roce prodělal epi záchvaty, tak ho sleduju jak ostříž. Nebudu teď řešit chování, ale prostě jen to, co umí nebo neumí :-)
Umí si docela pěkně hrát. Staví si z lega auta a vláčky, jezdí s nima, lítá s letadlem, předstírá vaření, nebo si nakousne sušenku a řekne, že to je vlak a jezdí s tím po stole. Krmí plyšáky, vezme talíř a předstírá točení volantem. Nejsou to tedy nějaké sofistikované hry, ale určitá představivost je vidět.

Co se týče logických úvah, je na tom hůř. Vkládačky nebo různé vhazování tvarů zvládá docela dobře už dlouho, i když má občas chvíle, kdy mu to moc nejde. Má ale problémy s puzzlemi, spojování obrázků. Zcela sám zvládne spojit jen dva dílky, u více ks už musím asistovat. Prostorová představivost teda slabší. Pexeso, tedy najít stejný obrázek nezvládá (ale myslím, že ví, co to znamená „stejný“). Obecně v logice moc nevyniká - měl by už vědět, že když chce na něco dosáhnout, dojde si pro židli a vyleze si na ni. Místo toho jen křičí, že na to nedosáhne, ale obecně vzato - většinou ho nenapadá „řešení“ problému:-)

Barvy se učí už půl roku a neumí. Umí přiřadit barvy k sobě, ale neumí správně určit, která je která (přitom vyslovit to umí). Teď začal počítat do sedmi, ale občas to plete. Ví, kolik je jedno nebo dvě jablíčka, ale tři už ne.

Malování - tužku drží celkem ok na svůj věk. Zvládne kruhy, rovné a svislé čáry, tečky. Většinou jen čmárá, ale když má dobrý den, nakreslí třeba tečku a řekne, že je to moucha :-) Podaří se mu napodobit koleje, jednou i vrtulník, ale to je jen sem tam, když se hoooodně soustředí.

Hrubá motorika - skáče snožmo i do dálky, ale není schopen vylézt kamkoliv kromě židle a postele. Na skluzavku nevyleze, i když mu to ukazují jiné děti, nějak neví, jak na to nebo se možná bojí. Tancovat neumí, jenom poskakuje bez ladu a skladu, vypadá, jako kdyby ho kousla tarantule :D Když má den, je šikovnější, ale jinak je to spíš hrom do police, všechno shodí, často mu věci padají z ruky. Na takovém tom odrážecím autíčku, kde není třeba udržovat rovnováhu, jezdil v pohodě od 11m, ale když ho teď posadím na odrážedlo nebo motorku o 3 kolech, neustále z ní padá, jako jediné dítě na hřišti. Myslím, že mu chybí lepší koordinace, rytmus. Stejně tak má dny, kdy na procházce neustále zakopává a padá.

Jemná motorika asi nic moc. Dá třeba drobné korálky do pet flašky, ale rozhodně si nerozepne knoflíky nebo nesundá kalhoty, natož tričko. Úplně nevím, jestli to je tím, že nechce, nebo nemá trpělivost, anebo mu to prostě fakt nejde.

Sebeobsluha - tady je to asi nejhorší. Na nočník ani záchod chodit nechce a nechce, takže má pořád plínky. Čůrá ale hodně často, takže na to asi ještě není připraven (netlačím ho do ničeho). Nají se sám, ale nemá trpělivost, tudíž se radši nechá krmit (ale umí to). Ovšem oblékání, čištění zubů a podobně, to je odjakživa boj, pere se se mnou, nechce a nebude. Sem tam si sundavá a obléká boty a čepici, jinak nic. Neuklízí po sobě, sám tedy nikdy, přitom ho to učím neustále, ale samotného ho to nenapadne a nechce to dělat.

Obecně nechce dělat nic, co vyžaduje nějaké větší mentální úsilí.

Řeč - do 18m jen pár slov, třeba 10-15, pak přidával, ve 22m spojil dvě až tři slova a doteď jsme s časováním či skloňováním nijak nepokročili. Nějaká slova přidává pořád, opakuje (zopakuje max. dvě slova za sebou), pokrok tam je, ale žádné časování, skloňování, předložky ani spojky. Jeho typické věty jsou například „Chceš rohlík“, „Co to je?“, „Toto je máma“, „Chceš taky polívku“ nebo „Máma jde“ - to říká, když mě volá, místo „Mami!“. Nejdelší věta byla asi „Táta papá polívku, pálí!“, to jsem hleděla :) Artikuluje špatně, dejme tomu, že tak 50% slov mu rozumí i cizí, jinak jen my doma. Když chce povědět něco delšího, sklouzne to do hatmatilky. Občas odpovídá dost z cesty. Někdy na otázku „Co chceš jíst?“ odpoví třeba „Tam!“, jakože u stolu, a na otázku, kde budeš papat, odpoví, že banán…Ale to není pravidlo, ovšem ty jeho reakce prostě někdy působí, že je úplně mimo. Obyčejně ve dny, kdy je něčím rozhozený, jakoby mu to najednou moc nemyslelo (ve všem, ne jen z hlediska komunikace).
Umí se ovšem velmi dobře vymlouvat, pokud po něm chci nějakou „práci“, musí zaručeně nejdřív vždycky kakat nebo má hlad :lol:

Ukazuje až od 15 m, ale komunikace jako taková byla vždycky dobrá, rozuměli jsme si, perfektně chápal gesta a mimiku. Vždycky uměl dát najevo, co chce.

Porozumění - mám dojem, že by mohl už líp zvládat složitější pokyny. To, že má vzít hrnek ze stolu a dát ho do dřezu je ok. Ale když mu řeknu, ať dá balón POD stůl, dá ho vždycky NA stůl. Nebo když mu řeknu ať jde do pokoje a vezme tam hasičské auto a dá ho tátovi, většinou si zapamatuje jen jednu část toho pokynu.

Paměť má, myslím, výbornou. Minimálně tu dlouhodobou a vizuální. Pamatuje si všechny písničky a knížky co do obsahu, teda podle toho, co mi vždycky tak nějak neobratně sdělí. Na obrázku pozná kde co, i když je to nakreslené dosti nerozpoznatelně i pro dospělého.

Přijde vám to v pořádku? Neurolog nám říkal, že kdyby se nám nezdál vývoj, máme to řešit u psychologa ve třech letech, no, má ještě času dost, ale já jsem u spousty věcí opravdu na pochybách…

Za měsíc mu bude 2,5 roku.

  • Nahlásit
  • Citovat
Napsat příspěvek

Reakce:

25693
1.6.20 10:10

Ano. Přestaň svého syna analyzovat. Uvidíš, že každý měsíc se naučí další a další věci :roll:

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
1.6.20 10:15

Nevidím problém.
Syn ve 2,5 letech - nestavěl z lega, nezvládal vkladačky, nezvládal Puzzle, Pexeso ani náhodou, barvy se naučil kolem 3 let položit stejné barvy na sebe a pojmenovat v 5 letech.
Ve 2,5 letech používal cca 10 slov a zvuků a jeho věta byla „Kaka dzzn“ což znamenalo buď táta odjel autem nebo táta odjel na motorce nebo táta seká trávu nebo táta řeže motorovou pilou… Na této úrovni byl takřka do 4 let. Teď je mu skoro 6 a cizí mu rozumí tak 50% sdělení a já se raduju.
Když mu dodnes řeknu, že má něco hledat pod stolem, hledá to všude jinde. Ve 2,5 letech by asi ani nenašel ten stůl. To měl naučené věci, že když dopije, dá to na linku a mohla jsem mu říct, že to má dát jinam, ale nedal.
Kdybych mu teď řekla, že má jít do pokoje, něco tam vzít a dát to tátovi, tak to neudělá, protože je to příliš dlouhé sdělení.
Přestaň ho sledovat. Já tě sice chápu, ale někdy je lepší neřešit. Počkej do 3 let.

  • Nahlásit
  • Citovat
Anonymní
1.6.20 10:21

Jojo, holky, já bych se ráda víc uvolnila, ale zažili jsme si docela nepěkné chvilky na JIP a neuroložka tehdy řekla - musíte sledovat vývoj…Tak ho od té doby sleduju jak ostříž, abych něco nezanedbala. Já mám kolem sebe samé opravdu velmi bystré a vyspělé děti, vedle nichž prostě syn vypadá jako o rok mladší dítě (chová se tak). Tak jsem ráda, když mi tu někdo napíše, že to je v pořádku :) Děkuju.

  • Nahlásit
  • Citovat
3846
1.6.20 10:22

Můj syn je o rok starší a ve spoustě věcí je na tom stejně, jako ten tvůj. Na rady typu „počkej do 3 let“, „počkej, co bude ve školce“ atp jsem alergická. Já pořád na něco čekám a pořád nic nevím. Pokud vám neurolog řekl, ze případně problémy máte řešit ve 3 letech, tak to za toho půl roku řešit zacni. Nebo zacni klidně hned. Objednali lhůty jsou dlouhé a než se někam dostanete, ty 3 roky skoro mít bude. Na druhou stranu, ono kolem těch 3 let děti opravdu dělají velké pokroky. Když srovnam svého syna kolem 2 a půl roku a teď, když má 3 a půl, je to něco úplně jiného. Kéž by se takto pěkně vyvíjel i dál.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
15305
1.6.20 10:25

Moje takřka tříletá neumí spoustu věcí, co tvůj kluk a za opožděnou ji nepovažuju. Co od toho dítěte čekáš? Že bude recitovat Vergilia v originále a malovat jako Rembrant? To, co tvůj kluk, nezvládá spousta dětí o rok starších…

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Ou
13349
1.6.20 10:31

Je úplně v pohodě a ledaskde spíš napřed. Zapomeň na psychologa, maximálně na tříleté prohlídce chtěj po pediatrovi, ať je důkladný a pak mu věř když ti řekne že je syn úplně OK :-D

Zkus chvíli drezůrovat sebe samu, že ho nebudeš pozorovat a zablokuj si přístup na stránky s tabulkama a knihy o vývoji prodej do antikvariátu.

Respektive jestli něco, tak se soustřeď na rozvoj hrubé motoriky a co nejvíc běhejte, jezděte na kole, skákejte (trampolína je super věc), házejte, kopejte, chytejte, zkuste přidat tříkolku, koloběžku, plavání atp - podle toho co děláte, nebo neděláte a co vás bude bavit.

jen co bude schopný lézt po stromech, pusť ho na stromy!

Dost to pomáhá i s rozvojem všeho ostatního.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Ou
13349
1.6.20 10:36
@Anonymní píše:
Jojo, holky, já bych se ráda víc uvolnila, ale zažili jsme si docela nepěkné chvilky na JIP a neuroložka tehdy řekla - musíte sledovat vývoj…Tak ho od té doby sleduju jak ostříž, abych něco nezanedbala. Já mám kolem sebe samé opravdu velmi bystré a vyspělé děti, vedle nichž prostě syn vypadá jako o rok mladší dítě (chová se tak). Tak jsem ráda, když mi tu někdo napíše, že to je v pořádku :) Děkuju.

Hele ale takhle to fakt nefunguje - čím víc se soustředíš na to čeho se bojíš, čím víc energie tomu věnuješ, tím víc tu úzkost (jakkoliv pochopitelnou) živíš a tím je silnější. A tím víc ta úzkost deformuje úsudek a zároveň teda teď je to jedno, ale v rámci pár let může příliš úzkostná, kontrolující a chránící matka může naopak vývoj docela zpomalovat…

Do nějakých těch tří, čtyř let jede vývoj primárně podle vrozených dispozic a dokud není něco vyloženě špatně, což u vás není, tak vlastně s tím rodič prakticky nic moc nenadělá.

Hele zkus mrknout sem a trošku z toho načerpat inspiraci, abys měla o fous víc kontroly nad tím, co ti úzkost dělá.

https://www.kosmas.cz/…e-z-uzkosti/

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Ou
13349
1.6.20 10:38

Jo a barvy musí dítě zvládat jako předškolék, do té doby na to má spoustu času - chtít to po batoleti je hodně náročné :-D

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
1.6.20 10:46

@Ou Děkuju moc! Vím, že být rodičem je práce především na sobě samém…snažím se, aby malý nepoznal, že si o něho dělám takový starosti, ale obávám se, že mi to v poslední době moc nejde :think: Díky moc za tip s rozvíjením hrubé motoriky.

  • Nahlásit
  • Citovat
1.6.20 10:53

Precetla jsem jen zacatek, a dvakrat jsem se vraceka k nadpisu, jestli jsi psala 2.5 let nebo 5 let… :D :D

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
1.6.20 10:56

Ještě mě napadá k té logice. Syn do 3 let pil jen z láhve s cumlem a jenom vleže na zádech. Neuměl si naklonit.
Do 2 let si neuměl vzít jídlo a dát si ho do pusy. Přitom lžící se najedl.
Nám logopedka doporučovala, aby hodně chodil, což u něj byl problém. Do 3 let byl na kočáru a dodnes si nadávám, že jsem mu ho nenechala déle. Ušetřila bych spoustu nervů nám oběma. Doporučovala jezdit na kole…

  • Nahlásit
  • Citovat
486
1.6.20 11:01

Myslim, ze po rozumove strance je fakt sikovny. V te pohybove strance je asi trochu pozadu, ale to muze byt treba tim, ze jeden z rodicu není zrovna pohybove nadany a on to proste jen zdedil. Taky se z te nemotornosti do budoucna muze vyklubat dyspraxie, ale to si myslim, ze by mu nesla ani ta jemna motorika a mozna by mel i potize s reci. Ted bych ho kazdopadne nechala zit, rozhodne je sikovnej a mentalne v poradku (nad a pod je na povazenou, kdyz deti nechapou treba v predskolnim veku, ne ve dvou letech, barvy muj syn napriklad zacal zvladat az cca ve 3 letech a dvou mesicich, taky jsem to s nim trenovala dlouho, ale samy mu naskocily, az kdyz jsem to tak trochu vzdala.)

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Anonymní
1.6.20 11:02

@Horká.cokolada já mám kolem sebe prostě děti, které ve dvou a půl letech vypráví pohádky a básničky, jezdí na tříkolce, jsou bez plen a složí puzzle z 20 dílků úplně samy… :think: Nezakopnou na procházce víc než jednou, vylezou si na klouzačku a vydrží u knížky aspoň pět minut. Tak jsem úplně nevěděla, jestli je to v pořádku.

  • Nahlásit
  • Citovat
Anonymní
1.6.20 11:09
@Anonymní píše:
Ještě mě napadá k té logice. Syn do 3 let pil jen z láhve s cumlem a jenom vleže na zádech. Neuměl si naklonit.
Do 2 let si neuměl vzít jídlo a dát si ho do pusy. Přitom lžící se najedl.
Nám logopedka doporučovala, aby hodně chodil, což u něj byl problém. Do 3 let byl na kočáru a dodnes si nadávám, že jsem mu ho nenechala déle. Ušetřila bych spoustu nervů nám oběma. Doporučovala jezdit na kole…

No, kolo myslím, že u nás bude taky ještě dlouho pasé. Malej rozhodně nestřídá nohy do schodů, ani náznakem, obecně prostě koordinace a pozornost je horší. Chodí hodně, to jo, pohybu venku má habaděj, ale co pár vteřin ho něco zaujme a ukazuje, povídá, asi i proto padá, že prostě nedává pozor. Vím, že kolo a chůze do schodů je super, ale musím ho pořád hlídat, kolikrát jede ty schody radši po zadku, a to pak vypadá při jeho velikosti a vzrůstu fakt zajímavě :think:

  • Nahlásit
  • Citovat

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama