Vývojová dysfázie - jak se u vás projevovala

Fotoalbum tématu (0) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
Anonymní
Registrovaný uživatel, který přispěl anonymně 01.06.19 09:35
vývojová dysfázie - jak se u vás projevovala

Dobrý den,

ráda bych si přečetla zkušenosti z těch z vás, jak se u vás projevovala vývojová dysfázie..

Mám dcerku - 3r5m a nemluví. Ríká několik slov, sem tam přidává, ale neříká je čistě, třeba auto je auti, šaty jsou jednou šaty jindy šaši, kočka je mnau, vláček fufu..a tak, nesklonuje, když chce říct, že je něco moje to je máma ne to je mámy..cca říká asi 20 slov, věty žádné, max to je mnau, to je máma (mámy). zijeme v zahraničí, chodí od 3 let do anglické školky, takže používá i nějaké anglické výrazy - cca 10 slov, celkově tedy říká asi 30 slov..běžným věcem z každodenního života, pokyny atd rozumí..doma mluvíme jen česky.

No a byly jsme ted v česku u logopedky a mám smíšené pocity, první mi před měsícem řekla, že jde o opožděný vývoj řeči, že tam nic komě koncentrace, která je špatná nic nevidí a tato zas, že by se mohlo jednat o vývojovou dysfázii..

Dcera je dost chytrá, intelekt - tam problém nebude..umí ukázat kolik ji je let, snaží se to i říct, ale komolí to tak, že běžný člověk nepochopí, že říká tři (říká či - někdy uplně něco, co sama já narozeznám co říká), ví kde je levá a pravá, umí se obléci, obout, chápe spojitosti zvýřata- ukázat které je které. názvy zná, neumí je pojmenovat, ted začla říkat kráva, ale přesto spíš používá Bu, ví jak zvírata dělají, umí ukázat mládě. ví, že kráva dává mlíčko, že sýr se dělá z mléka a je od kravičky, dále z testů co tam dělala
- puzzle - dát k sobě 2 věci, které k sobě patří - pr: jablko, šála, vlak, hruška, čepice, kočka, koleje, kotě tad..vše přiřadí správně - kotě - kočka, jablko - hruška, vlak - koleje atd..
na obrázku koleje, silnice, obloha, voda - přiřadí vše dobře, co kde jezdí - auto na silnici, balon, letadlo - obloha, lodě - voda..
cvičení zvuky - obrázek - žába - hop, koš - ble, bolest - au, had - sss atd..umí
cvičení - kde žijí zvířatka, kráva, srna, prase atd - umí přiřadit, kráva -statek, srna - les atd..
cvičení - kostky od nejmenší do největší - haprovalo (ale - logopedka měla tel a vyrušila ji a dcera si mezitím s těmi kostkami začala hrát po svém a pak už nechtěla dle pokynů - dát od nejmenších po největších, neukázala, které je větší atd.., to jsme na ni viděla, že ty kostky si che stavět už po svém) - tak dala jiné kužel a dávat kolečka dle velikosti, to dala sama uplně v poho, zahodila a chtěla si hrát s těmi kostkami, opět nechtěla dávat dle velikosti, protože už měla svou hru..
cvičení - sluch - tam to bylo horší - nepochopila co chce, ale přišlo mi to těžký, miček měkký a tvrdý a slova ticho a táta co je měkké - vůbec nedala..
cvičení barvy- dávat modrá, zelená, žlutí, červená vička do krabiček ve stejných barvách, dala všechny správně, ale slovně na dotaz, dj modrou do modré dávala třeba do červené, logopedka sama nevěděla, zda je to pokus omyl či prostě dělá naschvály, protože už nechtěla spolupracovat, doma to dáva dobře, ukáže správně i v angličtině, ale taky občas ukazuje jinam, sama nevím, když to uděla x krát dobře, proč jindy špatně - občas na ni vidim, že to dělá schválně - má srandu z toho, že ukazuje na něco jiného - modrá - zelená, jindy mám pocit, že taky pokus omyl..nevím - poprvé vždy ukážě dobře a podruhé ne, jako kdyby když se ji někdo ptá znova ji zvyklal a ona zkusila jinak.., každopádně napsala, že barvy zafixované nemá..

má špatnou koncentraci, to vím, nicméně u logopedky vydrela 40 min u stolu ta cvičení, byt ke konci už se dost na židli vrtěla a pak odešla od stolu akonec, ale byly jsme na cestě 5 hodin, kdy musela sedět ve vlaku a ještě mi usla 15 minut před výstupem a za dalších 15 min jsme šli na vyštření, byla taky dost unavená..ale koncentrace je horší, pozornost těžko udrží normálně, je hodně živá, furt někde skáče, dělá blbosti - když se nudí, jinak vydrží i hodku koukat na pohádku, jak kdy..

závěr - že ji musí více poznat, že ve hře může být nějaký dysfázie, možná porucha pozornosti..máme jít k psychologovi (am nás posílají ze školky - pre nemluví, jiný důviod neudali, je prý šikovná, chytrá, kamarádská, v kolektivu oblíbená, ráda si hraje, snaží s ekomunikovat - posunky, zvuky, ale nemluví..)

prý nás možná pošle ještě na neuro, divim se, že nezmínila foniatrii, pre mi přijde, že je u ní vše ok, ale jen ta řeč..

slyší bych řekla dobře, rozeznává zvuky zvížat, občas je horší rozeznat zvuk, ale doted jsme to nezkoušeli, takže různé chrastění je u ní pokus omyl, ale zas..ta koncentrace, ona se na to nesoustředí, nechce dělat věci na pokyn, nerada, když po ni chci, aby se něco učila, ukazovala, na něco ukáže a letí pryč, pak nevím, zda neví či prostě něco ukáazla, aby to měla z krku..

snaží se opakovat slova, ale něco ji jde neco ne, kolo jedno uřekne pekně jindy nevim co to bylo za slovo :) má pananku emu od kamarádky emy a nejde ji říct ema, ale řekne e řekne ma a když chci takl řekni ema najednou, to ji nejde a ani to nechce říct dohromady, zaboří hlavu třeba do poštáře a že ne..těžko se s ní pracuje, cviky s jazykem a pusinkou vůbec nechce dělat..

když ji pozoruji s vrstevníky i jinyými dětmi přijde mi stejné, v něřem i napřed, kdyby mluvila, v životě by mě nenapdla, že s ni je něco jinak, tak pořád nad tím přemýšlím, tak uvidímepo dalších sezení na logo a co psycholog, aspon ji zkoukne jak se vyvíjí celá osobnost, já to takhle sama asi nepoznám..občas je jako každé dítě protovná, vztekla - hodně to ale vychází z toho, že se neumí vyjádřit, přecitlivělá jak kdy, nepřijde mi nějak zvlášt, změny dává, občas je ficlá na nějaké veci, třeba na její polštářek si nikdo nesmí lehnout, dřív nesnesla vzít si jiné boty než v kterých chodí, to už ale přešlo, nechá si vysvelit, že prší a musí mít gumáky..

porozumění jak co, říkala logopedka, že věci naučené může rozumět dobře a co nezná, že pak neví, ale to mi přijde, že každí détě v tomto věku, když je v situaci, co nezná, že neví, občas nechápe zadání nějakého ukolu, ale když je to nová vec?

jinak je samostatná, sama ví, kdy si čistit zuby (po sladkém, ráno, večer), odplenkování ve 2 a půl sama od sebe, nočník sama po sobě vyleje, namaže si chleba, svlékne se sama, oblékaní jak co, neco ji jde hůř, boty si sama nazuje, ví která je levá noha, pravá, to i boty..

pak ještě se zarazila logopedka, že používá výraz táta i na jiné lidi, ano to dělá, ale v rodině rozeznává kdo je bába, děda, teta, táta, máma, to ví, ale když vidí staršího muže řekne děda, dospělého muže - táta, furt ji říkám,. že máma jsme jen já, to ví, ale neumí říct paní, tak když ukazuje na nějakou paní říká máma, snaží se říct paní, ale nejde ji to

občas mě zaráží, že neumí zopakovat slovo, alespon vzdáleně - třeba balon a řekne nini, obřas si vymýšlí své výrazy - - skluzavka - didi

Reakce:
Anonymní
Registrovaný uživatel, který přispěl anonymně 01.06.19 10:02

Hezký den, přečetla jsem si celý váš příspěvek. Můj syn na tom byl před lety stejně, vyslovoval samohlásky, souhlásky vůbec, nebyl schopen, neskloňoval, ale třeba neuměl ani zvuky zvířat. Zdalo se mi to podivné už v roce a půl jsem říkala, že toto není normální. Doktori konstatovali, že jsem moc netrpeliva, jelikož to nebylo me první dítě a u malých dětí pracují, věděla jsem, že nemají pravdu.Ve třech letech byla situace stále stejná a najednou nás začali posílat na různá vyšetření, dokonce jsem na jednom slyšela od lékařky větu, nebojte se maminko, minimalne půlku mozku má v pořádku. Neurologie, ORL, psychologové, nic, každý lékař napsal jiný závěr, shodli se na jednom, že jde o velmi inteligentní dítě, které „mluví“ tak špatně, že to v této míře ještě nezažili, jen o tom četli. Nasledovalo docházení na logopedii, tam syn snaživě předváděl, co se po něm chtělo, nicméně jakmile se zavrely dveře logopedie, naučené neuměl v reálném světě používat. Neumel se vůbec dorozumět s okolím, pouze se mnou a otcem pomocí posunků a jediný, s kým dokázal komunikovat byl jeho starší bratr.Ten mu rozuměl vše. Lekari léčili rameny, poradit nedovedli a jediné, co jsme se dozvěděli bylo to, že mu bude nejlépe mezi neslyšícíma detma.,ať ho dáme do této školky. To jsme odmítli, když slyšel jak rys a pátrali dále. Nakonec se na nás usmálo štěstí, vzali ho do speciální logopedické školky, kde se našla jediná paní učitelka, která byla ochotna to s ním zkusit.Syn byl velmi houževnatý a hned na začátku nás upozornili, že jde o běh na dlouhou trať s nejistým výsledkem. Nemeli jsme ale co ztratit.Syn denně trénoval ve školce, odpoledne a o víkendech s námi doma a vlastně byl pořád v tréninku. Mluvili jsme pouze česky, na angličtinu pozor, těmto dětem se vyslovuje lehčeji než cestina.Po 4 letech boje nastoupil do školy s tím, že nikdo jsme nevěděli, zda v okamžiku, kdy se naučí psát, dokáže správně napsat to, co uslyší. Tech bezesných noci co bylo, kdy jsme přemýšleli co a jak máme dělat, škoda mluvit.Dnes je synovi 14 let a nikdo na něm nic nepozná. Uci se výborně, jen je velký introvert a z informací o okolním světě si pamatuje jen to, co je přínosné. Je velmi chytrý, prý na svůj věk až moc, má dysortografii, ale úlevy nechce a nepotřebuje je. Řeč je dobrá, nikoho nenapadne, že mohl mít takové problémy. Drzim Vám palce, ať to zvládnete, bude to náročné, chce to čas a trpělivost.

Váš příspěvek
Reklama