za jak dlouho se dítě naučilo nějaké písmeno?

68
18.4.09 06:21

za jak dlouho se dítě naučilo nějaké písmeno?

tak jsem se rozhodla že s dcerou zajdu k té logopetce,ještě by mě zajímalo,kdo jste chodili nebo chodíte na logopedii,za jak dlouho se dítě asi tak naučí vyslovovat správně třeba to Ř,nebo i jiné?? Já vím,je to různé,záleží i na dítěti,na cvičení doma atd..
Ale jak dlouho to trvalo vašim dětem??
Díky za odpovědi

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Napsat příspěvek

Reakce:

3799
18.4.09 08:06

Boziku - nepíšeš, jak starou máš holčičku, to bude asi hodně důležité…Emi má dva roky a Ř samozřejmě ještě něříká :lol:

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
354
18.4.09 08:23

Záleží na té konkrétní hlásce, některé jsou jednodušší, jiné těžší. Dcerka měla potíže s hodně písmenky, tak jsme začali už ve 3,5 letech. Za 14 dní se naučila V,F, za dalších pár týdnů K,G,H, CH, L … Celkově se její výslovnost za půl roku neuvěřitelně zlepšila. Ale například s R bojujeme už asi 4 měsíce, ale trochu začíná svítat na lepší časy :) .

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
68
18.4.09 09:17

no,dcerka ma 5 a pul,v červnu ji bude 6 a v září má jít do školy,ještě ji nejde Ř,tak zajdme asi na logopedii,myslela jsem že to zvládneme doma sami cvičením ale ne a ne ji to jit z pusy…

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
5495
18.4.09 10:54

Syn se učit jen Ř přesně rok.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
1751
18.4.09 11:38

Neporadil byste mi někdo, jak vaše děti logopedka učila „L“? To jediné dceři nejde a ráda už bych jí k tomu nějak motivovala, ale nevím jak. Díky

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
354
18.4.09 11:45

To Sunnyside

Přiznávám, že si to už nepamatuju 100% přesně, těch hlásek bylo za poslední dobu hodně :) , ale začínali jsme tím, že jsme měli malé dávat třeba čokoládu na horní patro a cíl je, aby se naučila to horní patro olizovat.
Cvičili jsme to taky tak, že jsem ukazovala, jak jazyk „umyje“ celé to horní patro, odzadu až dopředu a nakonec vystrčí jazýček ven.
Pak se to doprovodí zvukem, chce to vyzkoušet nejdřív na sobě, vznikne takové šílené protáhlé L :) .
To protáhlé L samozřejmě není cílem, L potom vzniká právě s pomocí jazyka klepnutím někde za horními zoubky. Zpočátku jsme měli právě takové divné dlouhé L ( např. „ules“), pak jsme chvíli „klepali“ a pak se to ustálilo. Naše dr. doporučuje pravidelné cvičení 2× denně 10 minut.

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
1751
18.4.09 13:27

Timeo
Moc díky. :)

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
847
19.4.09 17:22

pred rokem jsme zacli s R a v lete to umela, letos jsme zacli s R s hackem a v lete to uz budem umet taky, oboje nam to trvalo asi jeden skolni rok

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
159
28.4.09 13:20

Milé maminy,
opět si neodpustím malou poznámku z druhého břehu - jsem logopedka na mateřské dovolené.Jak už tu někdo psal, tak délka učení je závislá na spoustě faktorů.Měla jsem v péči děti, které uměly R za měsíc a mám v péči děti, které se učí R 3 roky a ještě to není ono…

Sunnyside - nechci dělat důležitou, ale ráda bych důrazně varovala před snahou učit dítě hlásku doma podle nějakých knížek.Při nácviku hlásky je totiž velice důležité zohlednit, jak se pohybuje jazýček v puse.Záleží na tom, zda L vůbec nevyslovuje nebo ho vyslovuje špatně, záleží na přesné souhře všech mluvních orgánů.V neposlední řadě je klidně možné, že malá ještě na L nemá věk.Opravdu doporučuju návštěvu logopeda - mohli byste udělat více škody než užitku.
Zdravím.Petra

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Gabika
28.4.09 14:45

evropanko, mám otázku na teba. (Starší syn chodí na logopédiu v školke, tak ja sa s pani logopédkou ani nestretnem :-() Cvičíme sykavky (C, S, Z). Keď to trénujeme, vysloví to správne, aj vo všetkých básničkách a slovíčkach pri trénovaní. Ale v bežnej reči sa stále vracia k tomu, že to vyslovuje s jazýčkom medzi zúbkami. Čo s tým? Mám ho stále prerušovať a opravovať? Díky za odpoveď.

  • Nahlásit
  • Citovat
159
28.4.09 18:58

Gábiku, logopedie v mateřských školkách je velice dobrá věc, ale má to právě toto úskalí - rodiče nejsou přítomni u nácviku a nevědí přesně, co a jak mají cvičit.Učitelka by si měla alespoň jednou za čas udělat prostor pro pohovor s rodiči a měla by s nimi vše probrat.
A teď k tvému dotazu.Musím říct, že toto vysvětluji rodičům dost často a je to velice důležité.Totiž, nácvik každé hlásky probíhá ve 4 základních fázích: 1)rozcvičení mluvidel pro správnou výslovnosti 2)vyvození hlásky - tzn. vytvoření dané hlásky správně z fonologického hlediska

  1. fixace - v této fázi jste právě vy.Je to fáze, kdy dítko hlásku umí vyslovit, zvládá jí ve všech pozicích ve slovech i v básničkách, ale ještě ji nemá natolik zautomatizovanou, aby ji mohlo bez problémů běžně používat.

4)automatizace - do této fáze se teď dostáváte.Teď teprve můžeš začít dítko opravovat v běžné řeči, doposud by to bylo spíše na závadu.Ale umím si představit, jak otravné je to pro mamku i dítko, aby ho celý den opravovala.Proto rodičům doporučuji, aby z počátku této závěrečné fáze opravovali dítko jen tím způsobem, že špatně vyslovené slovíčko vysloví po něm ale správně (automatizuje si to i do ouška), aniž by mu říkali „špatně, oprav se“ a určili si každý den půl hodinku, kdy budou dítko tvrdě opravovat a nutit opakovat správně.Kdyby tohle dělali celý den, tak to dítěti akorát zprotiví.Postupně si přidávali hodinu denně, 3 hodiny…až dojdou na celý den.
Podle toho, co popisuješ, se u tvého dítka jedná o interdentální sykavky (při jejich vyslovení dává jazýček mezi zoubky).Tato vada je taková trochu urputnější, takže i automatizace bude asi chvíli trvat, ale vydržte, určitě to brzy zvládnete.Pokud budeš mít ještě nějaké otázky, klidně se na mě obrať. Petra

  • Nahlásit
  • Citovat
  • Zmínit
Gabika
28.4.09 19:17

evropanko, díky. Pustíme sa teda do polhodinového opravovania denne :-)

Ak budem mať časom nejaké nejasnosti, určite napíšem :-)

  • Nahlásit
  • Citovat

Váš příspěvek

Odesílám...

Další podobná témata podle názvu

Další témata z kategorie

Reklama