na přehled Encyklopedie

Co jíst v prvním trimestru těhotenství?

Jídelníček na začátku těhotenství může ovlivnit vývoj miminka i stav ženského organismu. Jezte hodně čerstvého ovoce a zeleniny. Pokud často zvracíte, na nevolnosti pomohou piškoty.

V prvním trimestru trápí více než 50 % těhotných žen nevolnosti a zvracení. Než vstanete ráno z postele, mějte vždy na nočním stolku připravené nějaké suchary či piškoty a snězte je, než vstanete. Tím zvýšíte hladinu cukru ve vašem těle a nevolnost tak utlumíte.

Pokud příliš zvracíte, budou vám v těle chybět tekutiny a můžete výrazně ztratit na váze. V takovém případě se obraťte na svého lékaře.

Vaše strava by měla rovnoměrně obsahovat všechny látky, které potřebujete pro vývoj plodu. Kvalita by měla převažovat nad kvantitou. V těhotenství se nesnažte držet žádné redukční diety. Jezte jídla, která vám chutnají, a nesnažte se nutit do potravin, které vám v těhotenství nedělají dobře, i když jsou zdravé.

Co jíst a čemu se vyhnout?

Při jídle se snažte zachovat poměry všech živin. Konzumujte vitamíny, minerály a stopové prvky. To znamená 50–55 % sacharidů. Nejedná se ale o klasický bílý cukr, ale o cukry obsažené v ovoci a zelenině. Tuky by měly tvořit 25–30 % potravy. Poslední část tvoří 15–20 % bílkovin, kterých nejvíce najdete v mase.

Co nejíst v těhotenství? Není vhodné syrové maso, nepasterizované mléko a z něho vyrobené sýry nebo dále také tresčí játra (obsahují velké množství vitaminu A, který může poškodit plod).

Odpírat si ale nemusíte plísňové sýry (hermelín, niva). Vyrábějí se totiž z pasterizovaného mléka.

Dodržujte správné hygienické zásady, nejezte podezřelá jídla a ovoce a zeleninu pořádně oplachujte. Vyhne se vám listerióza v těhotenství.

Výživa v těhotenství


  • Není potřeba jíst za dva. Stačí jen lehce zvýšený příjem kalorií.
  • Neexistuje nezdravá potravina, jen nezdravé množství.
  • Jezte pravidelně 5 x denně.
  • Konzumujte kvalitní a pestrou čerstvou stravu. Ovoce a zelenina vám prospějí.
  • Nejbohatšími jídly mají být snídaně a oběd. Svačiny i večeře mohou být střídmější.
  • Nezapomínejte na dostatečný příjem tekutin. Káva není příliš vhodná.

Nezapomínejte na příjem kyseliny listové.

Podívejte se na to, jak má vypadat vyvážený jídelníček v těhotenství a na to, jaké potraviny v těhotenství by se na vašem talíři měly pravidelně objevit.

Diskuse o tomto tématu:

Váš příspěvek
Jaká informace podle vás chybí v hesle
"Co jíst v prvním trimestru těhotenství?"?