na přehled Encyklopedie

Co jíst v těhotenství + recepty vhodné pro těhotné

V těhotenství se stravujte hlavně vyváženě. Složení vaší potravy totiž ovlivňuje vývoj miminka.

Obiloviny, pečivo, rýže, těstoviny


Z této skupiny se doporučuje konzumovat denně 3-6 porcí výrobků. Jedna porce je např. jeden krajíc chleba (60 g), jeden rohlík, 125 g vařené či dušené rýže nebo těstovin.

Vhodné je celozrnné pečivo a těstoviny, rýže natural, müsli a ovesné vločky, pohanková či jáhlová kaše. Snažte se ale omezit slané pečivo (rohlíky, housky) i sladké (koblihy, koláče, buchty), pečivo z bílé mouky, knedlíky, müsli tyčinky v polevě.

Ovoce a zelenina


Doporučené denní množství ovoce je asi 2-4 porce, zeleniny 3-5 porcí. Jedna porce odpovídá velikosti vaší sevřené pěsti.

  • Vhodné je čerstvé a různorodé ovoce, případně čerstvě vymačkaná šťáva.
  • Méně vhodné je kompotované ovoce, sušené (obzvláště v polevě), marmelády, džemy, kupované džusy.
  • Zeleninu jezte čerstvou, vařenou v páře, dušenou či zapékanou, ve sladkokyselém nálevu nebo kysanou.
  • Omezte smažená jídla (např. hranolky), zeleninu nakládanou ve slaném nálevu či oleji.

Vegetariánské recepty našich uživatelek

Mléko a mléčné výrobky


Mléčné výrobky konzumujte v množství 2-3 porcí za den. Jedna porce je např. 250 ml mléka, 200 ml jogurtu či 50 g sýra.

  • Vhodné je polotučné mléko, jogurty do 4 % tuku, tvrdé sýry s obsahem tuku do cca 20 g ve 100 gramech výrobku a zakysané mléčné výrobky.
  • Méně vhodná je smetana, plnotučné mléko, šlehačka, smetanové sýry, plnotučné sýry, nízkotučné jogurty, tavené sýry.

Ostatní potraviny


Ostatní potraviny (ryby, drůbež, luštěniny, vejce, maso bez viditelného tuku a ořechy) jezte v 1-3 porcích denně. Jedna porce je např. 80 g (po tepelné úpravě) ryby, drůbeže či masa nebo dvě vejce či 250 ml misky luštěnin.

  • Maso připravujte dušené, vařené, vařené v páře či zapékané. Denně jezte lžíci ořechů či semínek. Konzumujte maso bez viditelného tuku a vařená vejce.
  • Také se vyhněte potravin jako jsou smažená a přepečená jídla, tvrdé tučné salámy, klobásy, paštiky, maso s tukem. Nejezte párky, konzervovaná hotová jídla a lahůdkové saláty.

Volné tuky, cukry a sůl


Potravinám s velkým množstvím tuků, cukrů a soli se vyhněte.

  • Omezte konzumaci potravin jako jsou slané oříšky, chipsy, slaný popcorn, uzeniny a slané sýry, sušenky, cukrovinky, zákusky, čokoládové tyčinky apod., instantní polévky, paštiky, majonéza, tatarka, tukové a čokoládové polevy.

Další doporučené články

Co nejíst v těhotenství
Co jíst v prvním trimestru

Diskuze o tomto tématu:

Váš příspěvek
Jaká informace podle vás chybí v hesle
"Co jíst v těhotenství + recepty vhodné pro těhotné"?