8 neobvyklých tipů, jak nastartovat hubnutí po porodu

Po porodu začíná období šestinedělí, ve kterém se vaše tělo vyrovnává s následky těhotenství a vrací se zpět do původního stavu. Většina maminek chce nastartovat hubnutí a dostat se na svoji předporodní váhu. Kdy je dobré začít a jak to správně udělat?

Jak zhubnout po porodu? Dřepy místo ohýbání zad. Při manipulaci s miminkem se neohýbejte, místo toho zkuste dřepy. Zdroj: Canva
+11

Období šestinedělí je především důležitým časem na hojení porodních poranění, pánevního dna nebo jizvy po císařském řezu. V této době je lepší věnovat se hlavně sobě a miminku. Pokud se ale po této době cítíte dobře, můžete se začít pomalu věnovat jednoduchému cvičení. Poradíme vám, jak začít, na co si dávat pozor a co by vám mohlo pomoci.

1. Dřepy místo ohýbání zad

Rodiče neustále miminko nosí, zvedají, pokládají… a právě z těchto opakovaných pohybů je pak začnou bolet záda. A to hlavně proto, že se ohýbají v bedrech. Naučte se proto neohýbat v zádech a namísto toho dřepovat. Správně provedený dřep je bezpečný cvik a mohou ho dělat i maminky s diastázou.

Jak na to?

  • Záda vždy nechte rovně, zkuste zpevnit břicho a dřepněte si tak nízko, jak potřebujete.
  • Stůjte pevně na obou chodidlech a pak při zvedání trupu vzhůru nechte pracovat svaly na nohou.
  • Ve stoji pak břicho uvolněte.

Dřepy se doporučují zejména po porodu císařským řezem, kdy je důležité nenamáhat břicho. Navíc vám pomohou dostat se do kondice. Tento jednoduchý cvik trvá jen sekundu navíc a stojí za to ho zařadit do své denní rutiny. Odměnou vám budou záda bez bolesti a vypracované hýždě. S miminkem to znamená udělat za den spoustu dřepů.

Vyzkoušejte Cvičení a pohyb v šestinedělí: Správné zvedání a lehání po porodu + cvik pro ploché bříško »

Jak zhubnout po porodu? Procházka s miminkem.Zařaďte chůzi do programu každý den. Zdroj: Canva

2. Denně vyrazte na procházku

Chůze je naprosto ideální způsob, jak nastartovat hubnutí po porodu. Při kojení i bez kojení, s nadváhou nebo rozestupem břišních svalů, v šestinedělí nebo po jeho skončení – chůze je opravdu vhodná pro všechny. Zařaďte ji proto do programu každý den, i kdybyste se dostala ven jen na 20 minut.

Řada dětí v kočáře usíná, některým spíše vyhovuje nosítko nebo šátek. V takovém případě pak máte chůzi se „závažím“ (jen v případě, že nemáte problém s páteří či velkou diastázou). Podle vašeho režimu poznáte, kdy je nejlepší se vydat ven. Procházku si dopřejte, i když bydlíte v rodinném domě a kočárek stačí dát na terasu. Chůze je velmi podceňovaný druh pohybu, přitom je to dostupný způsob, jak zpevnit tělo po porodu.

Nemusíte jen bloumat parkem. Pusťte si do sluchátek hezkou hudbu, podcast nebo zavolejte kamarádkám. Počítá se každá procházka. Terénní nerovnosti nebo kopečky na cestě jen podpoří poporodní hubnutí.

Pláče dítě v kočárku i v nosítku? Po příchodu druhého rodiče se běžte projít sama. Stačí obejít dům na čerstvém vzduchu.

Jak zhubnout po porodu? Hýbejte se už dopoledne.Hned po ránu se zkuste protáhnout. Zdroj: Canva

3. Hýbejte se už dopoledne

Ze zkušenosti maminek bývá lepší, když zařadíte pohybovou aktivitu krátce po snídani. Odpoledne dopadne na člověka únava z celého dne a na pohyb mu už nezbývají síly. Hned po ránu nastartujete metabolismus, takže začne lépe spalovat a vydrží mu to dalších pár hodin. Příliv denního světla navíc pomáhá nastavit dětem i rodičům denní rytmus, čímž se také usnadňuje večerní usínání.

Jak zhubnout po porodu, když se cvičení po probdělé noci zdá úplně nemožné? Začněte jen malým protažením na podložce nebo rovnou v posteli. Pak rovnou vyrazte ven s kočárkem a dejte si svižnou procházku.

Ranní pohyb také přinese rodičům více energie do nového dne a výraznější oddělení noci a dne.

Jak zhubnout po porodu? Vyspěte se odpoledne.Nedostatek spánku zpomaluje hubnutí. Zdroj: Canva

4. Vyspěte se odpoledne

Odborníci na hubnutí mají jasno: ke shazování kil je potřeba kvalitní strava, pohyb a dostatek spánku. To zní novopečeným rodičům jako sci-fi. Bohužel nedostatek spánku doopravdy zpomaluje hubnutí po porodu. Co s tím? Pokud chcete po porodu rychle zhubnout, zaměřte se ještě dřív než na pohyb právě na svůj spánek. Jakmile dítě usne a cítíte se unavená, hned se zachumlejte do peřiny.

Tipy, jak usnout ve dne a hubnout během spánku

  • Neuklízejte. Řada maminek se během dětského spánku pustí do úklidu a teprve potom si plánují odpočinout. Jenže dítě se vzbudí během chvilky a odpočinek nikde. Jakmile vaše miminko zabere, jděte spát s ním.
  • Zatáhněte v ložnici závěsy. Pokud kvůli dítěti necháváte roztažené závěsy, používejte masku na oči.
  • Dejte tělu najevo, že jdete do postele. Přečtěte si v peřině kousek knížky nebo se převlékněte do pyžama (pokud v něm už nejste).
  • Ležíte, ale nemůže vypnout hlavu? Dejte si budík na 15 minut a do té doby mějte jen zavřené oči. Když neusnete, nic se neděje. Zkrátka to zítra zkuste znovu.
  • Vyzkoušejte dechové techniky. K rychlému usnutí se doporučuje metoda zvaná 4-7-8. Jak na to? Nadechněte se nosem na čtyři vteřiny, potom dech zadržte na sedm sekund. Následně vydechněte pusou tak, aby výdech trval 8 vteřin.
  • Telefon dejte do vedlejší místnosti, vypněte také zvonění i vibrace. Je to možná jeden z nejúčinnějších triků.
Jak zhubnout po porodu? Zaveďte si pohybové chvilky.Doma můžete cvičit podle videa. Zdroj: Canva

5. Zaveďte si pohybové chvilky

Možná jste před narozením dítěte chodila do fitness centra, zatímco teď se sama nedostanete ani na krok. Teď je na čase hledat jiné cesty, jak zpevnit tělo po porodu. Využijte každou chvilku, kterou můžete věnovat sobě a pohybu. A hlavně si najděte něco, co vás baví a nevysává ještě víc než celodenní péče o dítě.

Například cvičte podle videa, najděte si oblíbenou lektorku a sledujte ji. Nebo si domů pořiďte rotoped či eliptical. Případně po příchodu partnera běžte sama na procházku nebo rovnou na lekci cvičení. V mnoha městech probíhají speciální lekce cvičení pro maminky po porodu, oblíbená bývá také jóga nebo strollering (cvičení s kočárky).

REKLAMA

S doplňkem stravy ReduXin FORTE to dokážete

ReduXin FORTE doplněk stravy

ReduXin FORTE obsahuje látky, které přispívají ke snížení tělesné hmotnosti.

Obsahuje Glukomanan, který má schopnost vstřebávat vodu a proměňovat ji v gel. V žaludku pak nabobtná a zasytí. Druhou složkou je chrom, který snižuje chuť na sladké a také vitamíny B3 a B12, které podporují trávení.

Jdu do toho

Snažíte se zhubnout po porodu doma?

  • Hledejte videa se cviky, které jsou určené pro vaši pokročilost.
  • Kdybyste cvičila příliš těžké cviky, nevhodné po porodu (např. posilování břicha), hrozí větší bolesti zad či zhoršení diastázy.
  • Pokud cviky bez bolestí nebo velkých obtíží zvládnete, můžete postupně přidat obtížnost.

Nesnažte se zpotit za každou cenu. Při hubnutí po porodu je nejdřív potřeba zpevňovat hluboké svaly, které drží celé tělo vzpřímeně. Proto vám některá cvičení mohou připadat příliš jednoduchá. Nebo naopak překvapivě těžká, i když se při cvičení zdánlivě neděje.

Začněte cvičit po porodu: Jógová lekce na konci šestinedělí

Hubnutí po porodu a kojení.Kojení miminka pomáhá při hubnutí po porodu. Zdroj: Canva

6. Držte dietu naruby

Snad všechny ženy hledají diety a rady, jak rychle zhubnout po porodu. V žádném případě by však neměly hladovět jen proto, aby se rychle dostaly na vysněnou váhu. Novopečená maminka je zodpovědná nejen za sebe, ale i za své dítě. Tvrdá dieta po porodu nedává smysl ani kvůli možnému jojo efektu, ani kvůli psychice. Hlad v kombinaci s nevyspáním ztíží život mnohem víc než pár kilo navíc.

Péče o dítě je tak trochu sportovní disciplína – proto máte větší výdej energie a potřebujete ji dodat, aby tělo fungovalo. Jakmile začnete nabírat svaly (třeba zmíněnými dřepy), tělo začne spalovat ještě více než předtím. Paradoxně vám tedy ke shození kil pomůže, když budete jíst více a kvalitně. Při kojení metabolismus spotřebuje několik stovek kalorií, aby vyrobil mateřské mléko, hubnutí je pak rychlejší.

Pokud nekojíte, porodila jste více dětí nebo máte po císařském řezu, hubnutí může probíhat pomaleji. Kalorický výdej těchto maminek je však také velmi vysoký, protože potřebují energii k neustálé péči o miminko. Redukční dieta tak nedává smysl. Dítě potřebuje především maminku, která je (v rámci možností) odpočatá a nebo alespoň najedená. Pokud chcete zhubnout břicho po porodu, naučte se správně dýchat, jak popisujeme níže.

Hubnutí po porodu.Během hubnutí si dopřejte hodně bílkovin. Zdroj: Canva

Jak zdravě jíst a přirozeně podpořit hubnutí po porodu?

  • Dopřejte si hodně bílkovin. Zahánějí „prázdný hlad“ a snižují chuť na sladké. Velké množství bílkovin obsahují ryby (losos, tuňák), hovězí nebo drůbeží maso, sýr cottage nebo řecký jogurt. Bohatým zdrojem bílkovin je také quinoa nebo tofu. Bílkoviny obsahují také luštěniny jako fazole, čočka nebo hrách. Pokud ale žena kojí, mohou tyto potraviny působit nadýmavě i pro dítě.
  • Nevynechávejte přílohy. Sacharidy jsou rychlým a velmi důležitým zdrojem energie. Tu potřebujete k péči o miminko, procházce s kočárkem, a tím také ke snazšímu hubnutí po porodu.
  • Snažte se jíst vydatně. Když vaříte, udělejte více porcí a zamrazujte. Objednejte velký nákup najednou, abyste měla k dispozici jogurt nebo ovoce. V kočárku mějte vždycky záchrannou tyčinku nebo kefír.
  • Výčitkami se netrapte. Namazaný chleba nebo tabulka čokolády, které sníte ve dvě ráno, se časem promění ve veselou vzpomínku.

Co vařit při hubnutí po porodu? Koukněte na dietní recepty »

Hubnutí po porodu a dýchání.Správné dýchání je tím nejúčinnějším cvičením. Zdroj: Canva

7. Naučte se správně dýchat

Jak rychle zhubnout břicho po porodu? Kupodivu je tím nejúčinnějším cvičením správný dech. Ten můžete začít „cvičit“ hned v porodnici. Při dechu rozhodně nezvedejte ramena, místo toho se naučte aktivní dech do spodních žeber.

Jak na to?

Při nádechu nechte roztahovat žebra do všech stran (lehce dopředu, do stran i do zad). Při výdechu si můžete představit, že se žebra naopak stahují k sobě, jako byste se šněrovala do korzetu. Ke konci výdechu můžete zapojit i pánevní dno a lehce ho vtáhnout dovnitř.

Dýchat tímto způsobem bychom měli celý den. Zpočátku to může člověku připadat těžké. Zkoušejte tedy pár dechů, kdykoliv si vzpomenete. Čím častěji to budete zkoušet, tím lépe si aktivní dech osvojíte a vypoulené břicho po porodu začne mizet. Dýchání do spodních žeber vyzkoušejte také přímo při lekci jógy nebo jiném cvičení, kterému se věnujete.

První jóga po porodu: Uvolněte záda a protáhněte se, s miminkem vedle sebe »

Hubnutí po porodu.Snažte se narovnat vždy, když si na to vzpomenete. Zdroj: Canva

8. Choďte narovnaná

Časté nošení miminka způsobuje, že se ramena choulí dopředu a záda se tím kulatí. Břicho po porodu tak vypadá ještě větší. Proto se vědomě snažte narovnat, kdykoliv to půjde. Jednak okamžitě vypadáte vyšší a štíhlejší, jednak posílíte zádové svaly a celý střed těla. Tento trik se hodí i jako maskování bříška, když si hubnutí po porodu zatím dává na čas.

Bolí vás po porodu záda? Narovnání vám není příjemné? Protahujte se každý den jednoduchými cviky. Stačí proplést prsty a zvednout paže vzhůru nebo za zády. Blahodárně působí i pozice kočky, kdy s výdechem hrbíte záda a s nádechem naopak otevíráte hrudník a díváte se před sebe.

Cvičení proti „hrbu“: Rychlé jógové protažení pro kulatá a bolavá záda »

Co nedělat při hubnutí po porodu?

  • Nenoste nosítko nebo šátek, pokud máte rozestup břicha nebo jste po císařském řezu. Miminko se sice stává přirozenou zátěží, takže při pohybu spálíte více kalorií, jenže poškodíte tělo ještě víc.
  • Nikdy nehladovte, budete jen vyčerpanější. Navíc při jakémkoliv stravovacím „hříchu“ si tělo uloží tuk do zásoby.
  • Nevynechávejte sacharidy v podobě chleba, rýže nebo těstovin.
  • Se sportem počkejte až po šestinedělí. Chůze je povolená kdykoliv.
Tělo po porodu a hubnutí.Po porodu se tělo dostává do stavu jako před těhotenstvím. Zdroj: Canva

Zkušenosti čtenářek eMimino.cz

Já jsem týden z porodnice doma a už mám -3kg… noční vstávání, kojení,.. to jde samo. Přibrala jsem 15 kg, 10 jsem nechala v porodce a už mi zbývají necelé 2 :D
Pomohla mi výživová poradkyně, sestavila mi jídelníček na míru, nebyla to žádná dieta, prostě jsem defakto jedla jako jindy, jen to bylo trochu jinak poskládané. Do toho semtam trochu cvičení a během 3 měsíců bylo dole 12kg :kytka:
Tak pokud najedeš na rozumný jídelníček a vyrazíš každý den na svižnou procházku s kočárem, tak máš hned aerobní aktivitu. Já to tak u prvního dítka provozovala a kdybych se nestravovala jak… (šíleně), tak dám dolů i více kg, než jsem dala. Do toho pár posilovacích cviků na zpevnění a dáš to. Tedy pokud nebudeš mít organismus nastavený tak, že po dobu kojení v podstatě neshodíš nic a shazovat kila budeš až po skončení kojení.
Tak já jsem druhej případ. Měla jsem 2 porody za 2 roky…Začínala jsem na 53kg, rodit jsem šla 68kg a dostala jsem se na 55kg. Otěhotněla jsem znovu, rodila jsem s 61kg a teď 11 měsíců po porodu mám 65,5kg :zed: Strašně jsem zlenivěla a nezdravě se stravovala, kluci nebyli kojení, nešlo mi to. Záhul s ročním dítětem a novorozenětem byl velkej, skončila jsem 2× na kapačce ambulatně. Ale hubnutí prostě nic :nevim: Možná je to štítnou žlázou. Teď jsem však začala zdravě jíst a i se hejbat, tak uvidím, jak to půjde ;)

Zeptejte se odborníka on-line

Na eMimino.cz odpovídá např. gynekolog, laktační poradkyně, dermatolog, právník, psychoterapeutka nebo lékaři z centra asistované reprodukce a mnoho dalších

Prozkoumejte seznam odborníků

Šlo vám hubnutí po porodu snadno?

Hlasovalo: 38

Mohlo by vás zajímat:

Diskuze o tomto tématu:

Téma Reakcí

Prášky na hubnutí - opravdu funguje, nebo je to jen marketing?

25.6.22 13:57
10

Klistýr po porodu

19.6.22 11:00
21

Kýla nebo diastáze?

Anonymní
7.4.22 18:33
12

Poporodní bolest při „dočůrávání“ a podezření na prolaps

16.2.22 09:46
7

Kontroly po porodu

15.2.22 20:34
20

Hubnutí po porodu nejde

29.7.21 11:16
20

Porod - svědění pochvy

30.4.21 09:13
3

Plynatost po porodu

6.4.21 09:18
8

Nechutenství po porodu?

29.3.21 08:19
1

Vystouplý pupík po porodu

20.2.21 02:50
0

Vypouklé břicho 4 měsíce po porodu

12.2.21 13:04
10

Strie po porodu, jak na ně?

25.1.21 14:26
32

Zavodnění těla po porodu, máte zkušenost?

6.1.21 09:43
19

Co po porodu?

11.11.20 06:14
16

Moje tělo po porodu

2.11.20 20:30
63

Nanášení hemagelu po nástřihu

16.9.20 20:19
10

Po porodu mám hroznou postavu

31.7.20 23:35
38

Hubnutí po porodu, když nekojím

28.6.20 09:38
15

Hojení pupíku po porodu

Anonymní
30.5.20 01:24
0

Tělo po porodu - otázky

3.3.20 17:48
12

Připravuje se tělo na porod?

9.2.20 00:30
4

Jak jste zhubli po porodu?

31.1.20 13:29
62

Postava po porodu

Anonymní
5.1.20 22:36
39

Kůže kolem konečníku po porodu

30.9.19 20:48
3

Tělo a psychika po porodu

29.8.19 20:14
16

Jak zastavit hubnutí po porodu

8.7.19 12:09
20

Tělo po porodu a druhé dítě?

25.5.19 00:09
13

Hubnutí po porodu, při kojení

30.9.18 22:34
22

Jak se vám podařilo zhubnout po porodu?

17.7.18 13:29
51

Tělo po porodu

8.4.18 15:17
13

Jak se dokopat k hubnutí po porodu?

11.3.18 07:52
37

Hubnutí po porodu- jak na to

11.3.18 07:51
44

"čištění" těla po porodu

10.3.17 11:25
35

Tělo po druhém dítěti

18.6.16 13:08
79

Po porodu

2.10.15 13:49
10

Těhotenství 6 týdnů po porodu

27.2.14 23:05
31

Nemůžu se vyrovnat s tím, co je po porodu! :(

17.10.13 11:37
50

Změna postavy po porodu

30.12.12 22:38
16

Jak vám bylo po porodu?

13.6.12 23:19
42

Bolesti těla po porodu

5.5.12 10:33
18

Po Porodu

20.2.09 20:54
6

FAQ

Jak nastartovat hubnutí po porodu?

Začněte velmi opatrně. Nejdříve nacvičte správný dech, poté zařaďte protažení a věnujte se chůzi. Skvělým trikem je také dřepování namísto ohýbání se pro věci na zemi.

Jak zhubnout, když nekojím?

Hubnutí po porodu, když nekojíte, je trochu pomalejší. Důležité je ale zařadit pravidelný pohyb, stačí svižnější chůze, a kvalitní a pestrá strava.

Jak by měl vypadat jídelníček po porodu?

Dopřejte si hodně bílkovin. A rozhodně se v jídle neomezujte. Snažte se jíst několikrát denně, nehladovte a jezte dosyta.