na přehled Encyklopedie

Výživa v těhotenství - jak se správně stravovat?

Vhodná strava v těhotenství snižuje riziko vzniku vrozených vývojových vad dítěte. Množství stravy v těhotenství částečně ovlivníte porodní hmotnost miminka i jeho fyzický a mentální vývoj.

Vyvážený jídelníček slouží také jako prevence alergií a dalších onemocnění. Díky němu se také můžete vyhnout některým obtížím, které těhotenství provázejí (např. zácpa) nebo je alespoň omezit.

Jak by mělo vypadat složení jídelníčku v těhotenství?

Právě v těhotenství byste se měla stravovat co nejlépe, nejpravidelněji a nejpestřeji. Váš jídelníček by se měl správně skládat z 50–55 % sacharidů. Ovšem ne těch jako klasický bílý cukr, ale cukr obsažený v ovoci a zelenině. Tuky byste měla přijímat ve 25–30 % potravy. Zbytek zaujímají 15–20 % bílkoviny, které v největším množství najdete v mase.

Na správný stravovací režim si dejte pozor zejména v počáteční fázi těhotenství. Co jíst v prvním trimestru?

Jaké potraviny bystě měla do svého jídelníčku zařadit? Inspirujte se ve článku Co jíst v těhotenství.

Jak jíst v těhotenství?

Jezte menší porce ve více dávkách, alespoň 5× denně. Zejména ke konci těhotenství se porce zmenšují a pocit hladu budete pociťovat méně často. I přesto byste si příjem jídla hlídat a nijak ho kvůli obavě ze ztloustnutí neomezovat. Podívejte se na konkrétní příklad, jak může vypadat jídelníček v těhotenství »

Co nejíst v těhotenství?

Některé potraviny během těhotenství raději omezte nebo zcela vynechejte. Jde o syrové maso a ryby, plísňové sýry, pikantní koření a různé druhy bylin (více ve článku Bylinky v těhotenství). Vhodné nejsou ani slazené limonády a další potraviny plné prázdných kalorií. Pokud nějaké potraviny nemáte ráda, nenuťte se do nich jen proto, že jsou zdraví prospěšné.

Doporučujeme: Přečtěte si celý článek na téma Co nejíst v těhotenství ».

Alkohol a těhotenství

Jedna sklenička piva nebo vína jednou za čas neuškodí. Alkohol v těhotenství ale rozhodně omezte, a to zejména v prvním trimestru. Může totiž negativně ovlivnit vývoj vašeho miminka.

Veganství a vegetariánství v těhotenství

Nekonzumujete maso nebo vůbec žádné živočišné produkty? Na vegetariánství a veganství v těhotenství není nic neobvyklého a mnoho nastávajících maminek se takto stravuje. V těhotenství si však dávejte na složení své stravy bez živočišných produktů velký pozor, aby vám nechyběly dostatečné živiny. Napoví vám článek vegetariánský jídelníček pro těhotné.

Špatný životní styl před těhotenstvím

Během těhotenství máte ideální čas na to se zamyslet, jaké jsou vaše stravovací návyky. Pokud nejsou zdraví prospěšné, pomůže vám výživový poradce, prvotní impulz vám může dodat také naše poradna zdravé výživy a terapie na eMimino.cz.

Hlavní zásady stravování v těhotenství


  • Není potřeba jíst za dva. Stačí jen lehce zvýšený příjem kalorií.
  • Neexistuje nezdravá potravina, jen nezdravé množství.
  • Jezte pravidelně 5 x denně. Raději jezte menší porce častěji denně, což pomáhá při boji s nevolností a zvracením.
  • Konzumujte kvalitní a pestrou čerstvou stravu. Ovoce a zelenina vám prospějí.
  • Nejbohatšími jídly mají být snídaně a oběd. Svačiny i večeře mohou být střídmější.
  • Nezapomínejte na dostatečný příjem tekutin. Větší množství kávy nebo kofeinových nápojů není příliš vhodné.

VIDEO: Výživa v těhotenství

Diskuse o tomto tématu:

Váš příspěvek
Jaká informace podle vás chybí v hesle
"Výživa v těhotenství - jak se správně stravovat?"?