Zpět na všechny otázky v kategorii Odborné poradny

17leté se nedaří přibrat

Veronika123456789123 se ptá 07.01.14

Dobrý den,

je mi 17 let, měřím 163 cm a važím 49 kg. Už dlouho se snažím přibrat, ale nejde to. Někdy mi říkají, že jsem anorektička, ale já toho můžu sníst kolik chci a stejně nepřiberu.

Nevíte o něčem, co by mi mohlo pomoct?

Předem děkuji se odpověď.

Michala Boukalová Tomešová, DiS. odpovídá 08.01.14

Dobrý den,

přibírání na váze má velmi podobné zásady jako hubnutí, jde tedy především o pravidelnost. Jak, kolik a čeho záleží na řadě dalších faktorů. jakými jsou např. celkový denní režim a sportovní aktivity, rodinné dispozice, apod. Být tebou bych si s tím však velké starosti nedělala, jsi stále ve vývinu a postava se může ještě měnit.

Obecně lze doporučit:

  • pravidelnost v jídle, 5 – 6× denně včetně snídaně
  • pokud jsi během dne aktivní nebo máš sportovní trénink, můžeš zařadit navíc jednu svačinu nebo druhou večeři
  • nejez těsně před spaním
  • konzumuj: polotučné mléko a mléčné výrobky, občas lze zařadit výrobky plnotučné či smetanové
  • dostatek ovoce, zeleniny a luštěniny
  • všechny druhy mas vč. ryb
  • do ovocného salátu nebo i např. místo svačiny si můžeš dát hrst ořechů, které mají poměrně hodně energie a obsahují velké množství tuků, ovšem toho „správného“, tedy nenasycených mastných kyselin
  • zeleninový salát můžeš přelít rostlinným olejem
  • občas si můžeš pochutnat i na něčem sladkém, doporučuji však pečlivě číst obaly potravin a konzumovat pouze ty kvalitní
  • pokud doma používáte margarín, můžeš ho střídat s máslem
  • snaž se o co nejpestřejší jídelníček
  • nezapomeň na dostatečný příjem tekutin a dávej pozor při jejich výběru, slazené a sycené limonády nejsou vhodné ani pro ty, kteří s nadváhou netrápí

Na závěr bych ráda upozornila, že důležitou roli hrají také genetické dispozice. Pokud jsou v rodině všichni hubení pravděpodobně na tom tak budeš i ty. Stejný „problém“ mají také sportovkyně, které jsou fyzicky velmi aktivní a mají proto pouze malé množství podkožního tuku.

Michala Boukalová Tomešová, DiS.
nutriční terapeutka
Poradenské centrum Výživa dětí
 www.vyzivadeti.cz

Položte vlastní otázku do této poradny nebo si vyberte jinou oblast na úvodní stránce poraden.
O této otázce můžete dále diskutovat v diskusi na eMimino.cz.