Zpět na všechny otázky v kategorii Odborné poradny

4,5letý odmítá ovoce, zeleninu

Petraa89 se ptá 09.09.17

Dobrý den,

mám problém se svým 4,5letým synem. Odmítá jíst ovoce, zeleninu, v jídle si hrozně vymýšlí. Snažím se mu pořád podstrkovat, opakovat. Bohužel jsem udělala už na začátku chybu s ustupováním a babičky ho naučily na sladké. A on ho požaduje. Radši bude hladový, než aby snědl normální jídlo.

Teď nevím, jak to mám napravit. Poradíte mi, co se špatnými stravovacími návyky?

Co je nové, co neochutnal, nedá do pusy. A z ovoce a zeleniny ochutnal pouze jablko a banán, který už nechce, a zeleninu pouze v polévce.

Děkuji za odpověď

Eva Hájková, MPH, MBA odpovídá 11.09.17

Dobrý den, Petro,

rozumím a chápu. FDobrá zpráva je, že u dětí se chuťe neustále mění a co nejedí dnes neznamená, že nebudou jíst zitra či za rok.

Samozřejmě chuť na sladké (teď mám na mysli ultra zpracovane průmyslové potravny jakým je například cukr) je vysoce návykovou látkou a teď nepřeháním.

Jak tedy do našich nejmenších dostat tak zdraví prospešný ovozel? Saláty nám malé děti konzumovat nebudou, jelikož jejich chrup na tento druh stravy ještě není vyvinutý. Odpovědí tedy mohou být zelené džusy a kokteily také známy pod angickým pojmem “smoothies”. Zeleninové olévky jsou také skvělám způsobem. Ovoce pak v podobě domácích zmrzlin jen ze zmrzlého ovoce (banány, jahody, maliny apod.) s mlékem (výborné je napřklad mandlové mléko domácky připravené) a případně dosladit medem.

Zde praktické tipy nejen pro vás ale i ostatním čtenářkám, které se o toto téma zajímají:

1.Den začínejte zeleným smoothie. Vysvětlete dětem, že zelená smoothies (u nás funguje název “dinosauří smoothie”) dodá jejich tělu sílu. Naše děti dávají přednost zeleným smoothies před čerstvými džusy. Smoothie můžete zhruba na dvě hodiny uchovat v lednici, ovšem ideální je jej vypít hned čerstvé, jelikož rychle oxiduje a ztrácí některé živiny.

2.Pokud máte malé miminko, začněte s méně sladkým ovocno-zeleninovým smoothie od zhruba 6-ti měsíců. Bohatě stačí jedna lžička a množství postupně zvyšujte. Stejně postupujte také v případě džusů. Do ukončeného 9 měsíce doporučuji vyhnout se oblíbeným banánům, které mohou být těžkými na trávení u malých dětí - mohou způsobovat zapáchající stolici a někdy dokonce zahleňovat (dle učení Ajurvédy a zkušeností některých maminek). Banán můžete nahradit jiným ovocem krémové kozistence jako je například avokádo či mango.

2. Aby vám smoothie a džusy nezevšedněly, zařazujte je do vašeho jídelníčku 3-4× týdně, než se opravdu stanou rutinou a celá rodina si zvykne smoothies a džusy konzumovat denně. Aby nedošlo ke ztrátě některých živin (oxidaci), nenechávejte džusy příliš dlouho v lednici.
3. V létě dětem z džusů a smoothies udělejte zmrzlinu. Jednoduše je zamrazte ve tvořítkách na nanuky. Experimentujte a zjistěte, jaké kombinace má vaše dítě rádo.
4. Zvýšit nutriční hodnotu můžete přidáním superpotravin jako jsou chia semínka, chlorella, acai, konopné semínko nebo mořský fytoplankton.
5. Nezapomeňte konzumovat džusy a smoothies společně se svými dětmi. Nezapomínejte, že jim jdete příkladem.

Dále jsou výborným způsobem jak zařadit více zeleniny do jdelníčku placičky. Míst klasických brambor přidáte cukety, batáty, mrkve, brokolici apod. smícháte s vejcem, trochou pohankové mouky, sul, česnek, majoránka a osmahnete na ghee.

Mějte krásné dny,

Eva Hájková, MPH, MBA
Autorka knihy Hravě o živé stravě
 www.hrave-o-zive-strave.cz

Položte vlastní otázku do této poradny nebo si vyberte jinou oblast na úvodní stránce poraden.
O této otázce můžete dále diskutovat v diskusi na eMimino.cz.

Reklama


Reklama