Jedná se o Aspergerův syndrom?

23.04.19

Dobrý den,

chtěla jsem se zeptat na Váš názor na vývoj mého syna.

Synovi je čerstvě 5 let, do 3,5 let neukazoval, moc nerozuměl, nemluvil. Ve 3,5 letech mu to naskočilo, začal na všechno ukazovat a ptát se, co je to. Od té doby začal mluvit, tvořit krátké věty, ted už hodně mluví, používá sám věty i opakuje věty, co kde slyšel (vždy ve správném kontextu). Už dost rozumí, ale všemu ještě ne, musíme po kratších větách. Má dobrou sluchovou i zrakovou pamět, umí barvy, ted se trochu i začal orientovat v čase.

Ve školce si hraje hlavně sám, možná trochu už s dětmi, ale spíše jen vedle nich. Občas má svůj svět, mluví si pro sebe potichu, ale když se ho na něco zeptáme, tak se probere a mluví k věci. Někdy tedy i plácá nesmysly a co ho napadne, i když to nesouvisí s tématem.

Ve školce mají podezření na Aspergerův syndrom. Jinak hračky užívá adekvátně, lidi a děti napodobuje, rituály nemá, změny mu nevadí, problémy s jídlem a spánkem také nejsou. Vyhraněné zájmy nemá. Empatický není, ale rozpoložení člověka pozná. Logické myšlení mu teda zatím dost vázne a hlavně, něco náročnějšího je těžké mu vysvětlit, ještě stále nerozumí, tak jak má a když má vynaložit větší duševní úsili je to problém. Někdy je impulsivní.

Bylo podezření na ADHD, ale už se hodně zklidnil, i s pozorností už není větší problém. S námi oční kontakt navazuje bez problémů, s cizími jak kdy. Jinak je opravdu pohodové dítě, má stále dobrou náladu, není vzteklý. Ale to, že stále nerozumí, jak má, používá i naučené věty a občas má svůj svět, mluví z cesty, trpí samomluvou.

Mohlo by se jednat o PAS, kontrétně AS?

Děkuji za Váš názor

PhDr. Václav Mertin
08.09.19

Dobrý den, je dobře, že popisujete konkrétní problémy, které se u Vašeho syna vyskytují. Diagnózy, kterými v posledních letech skutečně nešetříme a saháme po nich velmi snadno, ve skutečnosti nedávají žádný návod, co s dítětem dělat. Co budete dělat jinak, kdyby byla stanovena diagnóza AS? Skoro bych řekl, že nic. Takže se synem pracujte na zlepšení řeči, podporujte jeho sociální dovednosti, domlouvejte se s učitelkami, co na něho platí. Pokračujte v jeho rozvoji. Pokud by mu problémy výrazně komplikovaly život ve škole, tak zajděte za odborníkem.

Zdraví
Václav Mertin