Můj syn je jiný ..

258
18.12.12

Dobrý den,

mám syna (3,5roku). Je to velice živé dítě, nedokáže se dlouho soustředit na jednu věc, jediné, co ho dokáže zabavit na delší dobu je počítač a pohádky. A nebo jízda v autě nebo jiným dopravním prostředkem. Jinak jde z jednoho do druhého, nevydrží delší dobu postát nebo posedět bez toho, aby něco dělal. I u jídla je nesoustředivý, odmítá sedět u stolu, odmítá sám jíst. Jediné, co ho udrží sedět u stolu, je pribiňák a hranolky, to sní i sám, jinak je každé jídlo provázeno odmlouváním, řevem a mým okřikováním. Chce být krmen. Pamlsky jí v pohodě, někdy i nenamazané pečivo sní sám. Je to velice veselé dítě, hodně rád a často se směje, rád vyvádí lumpárny, rád plave, rád chodí mezi lidi a mezi děti.

Je u něj veliký problém mluvení. Dá se říct, že celý den nezastaví pusu, ale je to hodně zvláštní mluva. Je mu velice špatně rozumět, většinou mu rozumím jen já. Nemluví ve větách, holou větu řekne, ale neskloňuje. Dokáže pojmenovat vcelku vše, ale po svým. Sem tam mluví svojí hatmatilkou, která nic neznamená. Děti v jeho věku mu nerozumí, on se snaží na ostatní mluvit, ale většinou neočekává odpověď. Když se ho někdo na něco ptá, tak mu málokdy odpoví k věci. Mě většinou rozumí, co mu říkám. Ale musí to být hodně jednoduché věty. Třeba jak se těšíš na Ježíška nebo co jsi dneska dělal, na to neumí odpovědět, nerozumí té otázce.

Některá slova říká po svém - třeba ponožky - ponynyk, hranolky - honynyk, peníze - peníny, srdíčko - sedíko, ruce - ruky, zmrzlinka - zizinka, oheň - onen atd… Jsem z toho nešťastná, ostatní lidé se na něj divně dívají. Je velmi hlučný. Má nyní malou měsíční sestřičku, kterou ignoruje. Ví o ní, když se zeptám, kdo to pláče, co dělá ségra nebo kde má sestřičku apod., tak mi to řekne. Ale když je chci spolu vyfotit nebo aby jí pohladil, dal pusu, tak to většinou nechce.
Většinou bývá veselý a je rád, když se něco podniká a jdeme na procházku nebo jedeme na výlet, změny mu nevadí. Někdy je problém, když je rozmrzelý a unavený, tak se vzteká a řve a nechce nic. Někdy se mi podaří mu domluvit, nebo mu něco slíbit a on se uklidní.

Má rád, když mu čtu, rád si prohlíží knížky a obrázky. Už před rokem ho začaly zajímat písmenka a čísla a nyní umí celou abecedu a napočítá do 19. Je hodně všímavý - zvládne spoustu věcí sám na počítači, dokáže si sám pustit pohádku.
mezi děti také chodí rád, ale aby si přímo s nima hrál, to ne, ale je rád v jejich společnosti. Když mu řeknu, ať dá třeba svýmu kamarádovi ruku, tak mu jí v pohodě dá. Chodíme i na cvičení a moc dobře se zapojuje do davu a dělá to, co se po něm chce. Oční kontakt dokáže udržet. Někdy dokáže být miloučký, ale většinou je to nezastavitelný rebel.

Největší obavy mám z té řeči, má problém s vyjadřováním a porozuměním, ale když mu to jednoduše vysvětlím, tak se s ním dokážu domluvit. Na věci ukazuje, popisuje je, když něco chce, řekne si o to, jen je to prostě vše zvláštním způsobem. Se spánkem problémy nemá, spí v klidu celou noc.

Já vím, že je hrozně těžké, aby jste mohla něco určit bez toho, abyste syna viděla, ale byla bych ráda, za Váš názor na to, co jsem zde popsala.

S přáním pěkného dne Monika

MUDr. Radka Mudrová
27.12.12

Dobrý večer.
Ač jste synka podrobně popsala, je velmi obtížné se k tomu vyjádřit. Určitě by bylo vhodné psychologické vyšetření,vyšetření sluchu a návštěva logopeda, ev. foniatrie. Důležité je i jaký byl jeho celkový vývoj od narození, od kdy pozorujete to, že je jiný.
Na www.autism.com/…c-online.htm by měl být dotazník pro rodiče při podezření na autismus. Dotazník bohužel není v češtině, ale český překlad i návod na vyplnění naleznete v knize „Přemůžeme autismus“ od Prof. A. Strunecké.
Určitě bych vyšetření neodkládala, se synkem je třeba pracovat. Dobrý psycholog, logoped, příp. speciální pedagog Vám pomohou.
Držím palce
Radka Mudrová